www.jeepclubnorway.no

Modeller => XJ, MJ => Emne startet av: Skywalker på Lø., 1,Desember,2007,00,11

Tittel: FAQ Kjøpshjelp Jeep Cherokee / XJ 1997-2001
Skrevet av: SkywalkerLø., 1,Desember,2007,00,11
PM meg om du har innspill for disse årsmodellene så skal jeg sørge for at relevant informasjon postes i denne tråden.

(http://i169.photobucket.com/albums/u226/skywalker_xj/Lift/Ukjent_XJ_2tom_31tomHjul_1.jpg)
2000 Jeep XJ Limited med 2" heving og 31" hjul.

(http://i169.photobucket.com/albums/u226/skywalker_xj/31_GYWranglerMTR/DSC00355.jpg)
Min egen XJ med OME 2.5" på 31" GY Wrangler MTR, 7x15" ET10 CSA Magnum.

Jeep Cherokee (Jeep XJ) er en tøff og anvendelig bil med mange ulike brukere og bruksområder. Produksjon av modellen opphørte i 2001 og den nye modellen Liberty / KJ overtok. I Europa ble det slik at Jeep Liberty ikke skulle ha modellnavnet "Liberty", men derimot fortsette å bære Cherokee-navnet videre. Dette kan tidvis gjøre det litt vanskelig for en nybegynner blant denne typen Jeep. Forut for Jeep XJ har også Cherokee-navnet vært brukt på FSJ (Full Size Jeep Cherokee SJ fra 1974 til 1983. Det gjør ikke saken lettere at modellen "Grand Cherokee" (Jeep ZJ) kom til for å skape mer forvirring.

Produksjon av Jeep Cherokee i compact-klassen startet i 1984 og mye av modellens opprinnelse er et resultat av samarbeide mellom daværende AMC (American Motor Corporation) og Renault/Bendix (Renix). Jeep avsluttet produksjon av modellen i 2001, men den lisensproduseres per 2007 fremdeles i Kina. Modellene som ble importert til Norge er i hovedsak produsert i Toledo, Ohio. XJ hadde opprinnelig ingen pickup-variant og var i tillegg den første selvbærende Jeep-konstruksjonen, dvs. den har uni-frame med tydelig langsgående rammevanger, men karrosseriet er allikevel en vesentlig bærende del av konstruksjonen. Bruken av stive aksler gjør at Cherokee føles litt stiv på veien, men gjør også at den fungerer langt bedre offroad i standard utførelse enn mange av konkurrentene, forutsatt at de også er i standard utførelse. Konstruksjonen forøvrig er klassisk med motoren i bilens lengderetning og bakhjulsdrift i normal fremdriftsmodus.

Denne kjøpsråd-tråden tar for seg årsmodellene av XJ som ble produsert mellom 1997 og 2001. Årsaken til dette er at det til 1997 års modell ble gjennomført såpass omfattende endringer teknisk, eksteriørt og interiørt at modellen har et  tydelig generasjonsskifte. Forøvrig vil det være mange punkter som er direkte sammenfallende med modellene som dekkes i 1984-1997 kjøpsråd-tråden. I løpet av modellens produksjonstid har den blitt produsert i et utall varianter og kombinasjoner. Det kom etterhvert til et pickup-alternativ med navnet Comanche (Jeep MJ) og den har også blitt levert i en utstyrsvariant som fikk navnet Wagoneer. I Norge har Jeep definert sin profil til å være sportlig. Dermed er alle Cherokee nysolgt i Norge levert med 4x4 - firehjulstrekk, men det forekommer slengere av flyttegods som ikke er 4x4.  Generelt er det også slik at en del av valgmulighetene på tilvalgslisten er fast på de "norske" bilene.

Først av alt gjelder: Jeep XJ er ikke noen ny bil. Det er en gammel bruktbil du nå vurderer å anskaffe. Husk dette! Kan du ta med en bekjent med kunnskap om modellen, så gjør det.

Utstyrsnivåer:
SE, Sport, Jamboree, Classic og Limited (Ltd.)
Grovt sett har Limited "alt" utstyr: Eksteriørt har Limited skjermbreddere og støtfangere lakkert i bilens hovedfarge samt tåkelys frem. Interiørt finnes Air Condition, skinnseter, valnøttre-imitasjoner, takkonsoll med 4x leselys og praktiske oppbevaringsrom, Selec-Trac transfer med Full-Time 4x4, Differensialbrems bak. Jamboree var til 1999 års modell en jubileumsutgave basert på Sport-utgaven. Jamboree fikk Air Condition, lakkerte skjermbreddere og grill i bilens hovedfarge.

Motoralternativer:
4.0l AMC I6 / 242cu.in (I6 = inline six, rekke-6)
2.5l Turbodiesel, WM Motori (I4 = inline four, rekke-4).

Drivverk:
4.0 I6: 5-trinns Aisin AX-15 manuell
4.0 I6: 4-trinns Aisin-Warner AW4 automat med converterlock

Transfer:
NV231, "Command-Trac": 2WD - 4WD Part-Time - N - 4LO (LO = Part-Time)
NV242, "Selec-Trac": 2WD - 4WD Part-Time - 4WD Full-Time - N - 4LO (LO = Part-Time)
Lavserien for begge transferkasser er gearet 2.73:1

NV231 finnes stort sett i kombinasjonen bensin+manuell (sjeldent forekommende) og diesel+manuell.
NV242 finnes stort sett i kombinasjonen bensin+automat.


Bremser:
ABS, ventilerte skiver frem og trommel bak.

Hjul, standard:
215/75/R15
225/75/R15
225/70/R16


Hjuloppheng:
Frem: Spiralfjærer og stiv aksel med stabilisatorstag og panhardstag. "Quadra link" kontrollarmer, gasstøtdempere.
Foraksel: Dana 30 Hi-pinion

Bak: langsgående bladfjærer og stiv aksel med stabilisatorstag.
Bakaksel: Dana 35c eller Chrysler 8.25, begge med ABS.
Option til bakaksel var differensialbrems av typen "limited slip", clutchpakke. Jeep produktnavn "Trac-lok".

Karosseri:
Selvbærende, "unibody".

Serviceintervall:
Normal veibruk = service og oljeskift hver 12000km, stor/omfattende service, oljeskift også i transfer, automat og differensialer hver 36000km. Aktiv offroadbruk med vading/dykking osv. gir individuelle serviceskjema der eieren "må bruke hue".


Vesentlig endringer innført til årsmodell:
1997
Karrosseriet oppgraderes vesentlig. Mye optisk, bla. blir karrosserihjørner avrundet. Fronten får en betydelig endring og er vesentlig endret i forhold til tidligere modeller. Karosseriet avstives. Interiøret blir totalt forskjellig fra tidligere, nytt dashbord og nye instrumenter. Ny midtkonsoll for alle modeller og takkonsoll for Limited. Nye dørtrekk, nye stoler foran. Både stoler foran og baksete har nå nakkestøtte som standard. 2x airbag blir innført, en for fører og en for passasjer foran. Bakdør blir ny og utført i stål, tidligere modeller hadde glassfiber. Nye Bakspeil på høyre og venstre fordør, trekantvinduet i fordørene blir tatt bort.


1998
Airbagene ble oppgradert.
Sentry Key Immobilizer (SKIM) innføres - Startsperre som fungerer så godt at den for enkelte eiere oppleves som vanskelig.

1999


2000
4.0 I6 får nytt innsug med buede løp som antas å være mer effektiv. Fordelerløs tenning innført. Limited får "chrome-look" grill.

2001


Rust:
XJ skal være galvanisert opp til taket, noe som gir mesteparten av bilen brukbar motstand mot rust. Det er sjelden å se en skikkelig rusten XJ, men går galvaniseringen vil rusten selvfølgelig ta stålet der det er sår i galvanisering. Øvre hjørner av A-stolpe / tak ved øvre frontrutehjørner har ofte tilløp til rust etter noen års utendørsliv. Enkelte eldre utgaver kan ha rusttilløp i gulv. Vær oppmerksom på gulvet på høyre side, omtrent bak passasjersetet. Katalysatoren i eksosanlegget sitter her og den blir svært varm, noe som gjør denne delen av gulvet spesielt rustutsatt.


Mekaniske svakheter:
I forhold til å være en ganske tøff firehjulstrekker holder ikke stikkaksler all verden. Dersom 4x4 benyttes som foreskrevet, dvs. ikke part-time på underlag uten slipp og hjul i original dimensjon holder nok både stikkaksler og kryss i bilens levetid. Men; dersom part-time benyttes på tørr asfalt eller hjulene vokser til f.eks. 31" øker sannsynligheten for mekanisk brudd dramatisk.


Bensinmotor 4.0 I6:
Mekanisk er denne bortimot skuddsikker. Fusking i motor er et delvis kjent problem. Mange har opplevd det og det kan være flere muligheter til dette. Det som er veldig greit å sjekke først er selvfølgelig tenningssystemet. Tennplugger, pluggledninger, coil, luftfilter osv. Etter dette kan det være verdt å sjekke Throttle Position Sensor (TPS) og Idle Air Controller (IAC). IAC har mulighet for å bli treg, men en lett rens fikser dette enkelt. Kjennetegnet for denne er fusking ved jevn fart (automatgear). Eksosmanifold sprekker, her finnes ettermarkedsmanifolder som fungerer bedre. Evt. skift til headers (Borla?) når manifolden takker for seg.

Dieselmotor WM Motori 2.5 Turbodiesel:
Dette er i utgangspunktet en marine diesel med stort kjølebehov. Tåler i svært liten grad varmkjøring/koking. Vær nøye med olje- og filterskift, oljekvalitet (5W-40 helsyntetisk), frostvæske og kjølevæskenivå. Støtstenger som hopper av og topplokk som sprekker er alminnelig kjente problem. Bruk av helsyntetisk motorolje som beskrevet vil være effektivt i forhold til å unngå støtstangproblematikk og andre forhold som beskrevet. Kan bli et kostbart bekjentskap selv om man er teknisk kyndig og kan utføre reparasjoner selv. Stort sett kun levert til det europeiske markedet.

ABS      = Blokkeringsfritt bremsesystem
cu.in.      = Kubikktommer
AW4      = Aisin/Warner automatgearkasse
GMC      = General Motors Corporation
I-4      = "Inline four"   -> Rekkefirer
I-6      = "Inline six"   -> Rekkesekser
NP      = "New Process"
NV      = "New Venture"
Renix      = Renault/Bendix
TD      = Turbodiesel
V6      = "Vee six"   -> v-sekser
Transfer                = fordelingsgearkasse for firehjulsdrift
Tittel: Sv: FAQ Kjøpshjelp Jeep Cherokee / XJ 1997-2001
Skrevet av: SkywalkerOn.,28,November,2012,16,12
Til det som angår VM-diesel. Eg slit med kraftig vibrasjon i motor og dårleg gange, og forskar litt for å finne tiltak.

Knut Almankaas på Telemark Bil er svært tydeleg på at motoren bør ha delsyntetisk eller mineralsk olje som ikkje er for tunn. Dei nyttar gjerne 15-40 eller 10-40 på vinteren. Det er eit problem med pusherne som mister oljetrykket mellom kvar køyretur om olja er for tunn. Det forsterkar problemet med støtstengene.

Eg tel på knappene om eg skal velgje originale støtstenger eller dei uoriginale lengre. Eg tenkjer at det kan vere ein logikk i å bruke dei uoriginale fordi dei vil presse pusherne lengre ned i blokka og gje nye sliteflater å jobbe mot. For meg kan det synast som om problemet med støtstengene i like stor grad er eit problem med pusherne.

Elles hadde det vore fint med vurdering kring motorstyringa. Eg lurar på om mine problem delvis skuldast eit sensorproblem og konsekvens som feil innsprøytingstidspunkt.

Venleg helsing

Erling