www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: PerH på Ma.,21,Juni,2021,09,13

Tittel: Rare kjøreegenskaper med tung campingvogn
Skrevet av: PerHMa.,21,Juni,2021,09,13
Flyttet en fullastet Hobby 650 i helgen, ca 2 tonn. Det var en litt ubehagelig tur, med veldig duvende bakende på bilen! Hadde bra med vekt på kula, ingen antydning til oscillering, men det kjentes veldig upresist ut bak..

Er dette dårlige topp-arm foringer på bakaksel? Andre tips?

Bilen er jo helt kanon å trekke med ellers, men foringer som har gått 300+ er vel ikke som nye. :)

Tenkte uansett å bytte foringene på triangelen bak, holder det å la hjula stå på bakken og løfte bilen med bukken? Eller vil akselen bikke bak/fram når jeg løsner trianglet?
Tittel: Sv: Rare kjøreegenskaper med tung campingvogn
Skrevet av: teerexSø.,27,Juni,2021,15,17
Mest trolig også dårlig foringer i kontrollarmene bak (de ovale foringene). Sånn var det iallefall på min. Etter bytte ble den vesentlig mere stabil, også med tung henger.
Og min var bare gått ca 125.000 km da jeg bytta. Men jeg hadde jo bytta kontrollarmene og a-armen inkl. foringer også ved. 100.000 km da...
Bytta også bærekula i samme slengen.

Jeg bytta til Super-Pro polyuretan-foringer i både a-arm (triangel) og kontrollarmer for 5 år siden. De varer forhåpentligvis litt lengre. Foreløpig ingen svakhetstegn.
Akselen bikket ikke når jeg løsnet a-armen. Mener jeg tok av hjulene og hadde bukker både under ramma og bakakslingen.
Tittel: Sv: Rare kjøreegenskaper med tung campingvogn
Skrevet av: Odin62Ma.,28,Juni,2021,21,18
Teerex hvor kjøpte du de derre føringene. Gjerne være nr og
Tittel: Sv: Rare kjøreegenskaper med tung campingvogn
Skrevet av: teerexMa.,28,Juni,2021,21,51
Måtte kjøpe dem fra Australia, men nå har de visstnok europeisk distributør/forhandler.

Har numrene, se bilde under.

Du kan jo begynne med den linken her https://www.superproeurope.com/products.by.make.cfm?makeid=82#GrandCherokee
velge en eller annen modell og bla ned til REAR. Nr. 13 og 15 var det jeg byttet.

Her er også en link https://www.superpro.com.au/tradeview/index.php?view=parts_vehicleapplication&cid=999501067

Foringene til A-armen hadde ikke god presspasning (men det var jo uoriginal a-arm jeg hadde montert, ikke Mopar) så jeg brukte Loctite 648 tror jeg det var, for å få dem til å sitte.
Og såvidt jeg kan se har de ikke rørt på seg siden 2016.
Måtte også legge en ekstra skive på da de medfølgende skivene var litt for tynne.

Jeg kjøpte et kit som de hadde lagt på ebay den gangen, det var også foringer/stålforinger til foran på kontrollarmene, men de trengte jeg ikke å bytte. De øverst til venstre på bildet.
Solgte dem på finn.
Er nok bedre å kjøpe bare de man trenger.

NB! Hvis de kontrollarmene dine (både nedre og a-armen) er rustne så må du jo bytte dem også. Funker dårlig å sette inn polyforinger hvis åpningen de skal stå i er bortrustet  :)
Men da følger det jo nye foringer med, så da trenger du jo egentlig ikke bytte til polyforinger sånn med det første.