www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: PerH på Sø., 6,Oktober,2019,12,42

Tittel: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHSø., 6,Oktober,2019,12,42
Da er ny bruks handlet, en 2003 Overland 2.7.

Ved kontraktinngåelse kom det frem at denne hadde blitt solgt fra konkursboet til Olsen Bil i Arendal! Den ble riktignok solgt der med en skade foran, så de hadde ikke skrudd på denne enda. Forrige eier fikk ikke vite det før han fikk invitasjon til kontroll hos vegvesenet..  :o Den ble gjennomgått og godkjent, og etter bytte av forskjerm, lykt HS, fanger og panser var den like fin igjen. (Ingen skade på bærende, bare delebytte). Den var jo ellers fin, så jeg tok sjansen, spennende å se om det dukker opp noe.. ::)

Den er nyservet med motor og girolje og filtere, nylig eu godkjent og høvelig hel, så det er forhåpentligvis en bil som går noen 1000 til. Må si at det er et litt annet dyr enn 3.1 literen, spesielt girkassen er en klar oppgradering.

Ting å gjøre:
Rock Guards er rustne, tenker å pusse de og male med hammerrite hammerslag sort
Hull i bakre del av kanaler må sveises
forskjerm venstre er rusten
Den går litt kaldt, så en ny termostat og flush av kjølesystem er planlagt.

Ellers er det meste i orden, tilogmed setevarmen virker! ;D
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHTi., 8,Oktober,2019,07,42
Da har jeg fått av rock guards, og disse ser ut til å beskytte/ofre seg for kanalene mtp. rust. I bakkant er det litt dårlig gjennomført, der er det en spalte mellom kanal og guard som fylles med fuktig møkk, med påfølgende hull i kanal. Dere som har disse: plukk de av og rengjør!

De satt forøvrig med klipsmuttere bak, og når boltene som er 3cm for lange korroderer inne i braketten blir det for stort moment for disse klipsene. Resultatet er en bolt som spinner rundt med mutter på innsiden på et sted vinkelsliperen ikke kommer til.. >:(

Heldigvis har vi plasmaskjærer på hylla, så det var bare å blåse vekk bolthodet.  ;D flott verktøy for de umulige situasjonene!

Neste blir å sveise kanaler, og å se til at alle dreneringer er åpne.
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHOn., 9,Oktober,2019,07,43
Da er kanaler hele, og satt inn med Brunox og "bunnstoff". (Klarer ikke å styre meg fra å bruke båtmetaforer om denne bilen! ;D )
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHOn., 6,November,2019,18,56
Bilen fungerer utmerket! Har hatt mye glede av den som arbeidsbil, og enn så lenge har den puslet og gått som den skal.

Et par småting er det jo:
ABS lampe lyser, den har visst mistet kontakt med venstre forhjulssensor.
en svak vibrasjon av og til når jeg retter opp ut av rundkjøringer. Akselkryss kanskje?

Ellers så vil jeg varmt anbefale Denne appen (https://jeepswj.com/software/) til alle med 2.7CRD! Med denne og en ELM327 bluetooth dings har jeg nå tilgang til absolutt alle interfacer i OBD systemet! ABS, Girkasse, motor, alle subsystemer leses. Kan tilogmed kode inn nye nøkler!
Den gjør feilsøking betydlelig lettere.  :D
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHOn., 6,November,2019,20,04
Ser forøvrig at vanntemp ligger på 82.5 grader, er det litt kaldt? Har kjøpt ny thermostat..
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHTo.,21,November,2019,07,45
Her er den ELM327 jeg kjøpte som funker med wjDiag forresten. (http://www.uobdauto.com/shopdvr/product/4/263038/Mini_ELM327_Bluetooth_V4_0_firmware_V2_2_PIC18F25K.html)

Har nå brukt denne til å registrere ny nøkkel og keyfob til bilen, så nå har jeg 2 nøkler igjen. både nøkkelemne og keyfob fant jeg på eBay, et bomkjøp av en amerikansk en før jeg traff..(feil frekvens i USA).

Bilen ville ikke starte her en dag etter å ha stått i motbakke en stund.. Det funket å prime lavtrykkspumpen, men jeg har fortsatt litt luft inn på denne når motoren går. Skal forskes videre på.
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHMa.,30,Desember,2019,16,03
Da er bremsecaliper nummer 2 bestilt.  >:(  Helv***s veisaltingen dreper de i tur og orden.. 2 uker siden jeg byttet høyre foran så har venstre også begynt å klype seg fast i skiva..
De kunne sikkert overhales, men når stemplene(Bakelitt!) gikk i biter når jeg prøvde å få de ut ga jeg F.. De nye har heldigvis stålstempler da.

En annen artig effekt av veisaltet er at den dårlige forskjermen fremme forsvinner bit for bit, om noen har en fin en i denne fargen kjøper jeg den gjerne!

For å avslutte litt positivt, så er det jo trivelig å bare komme frem uansett hvor jeg vil i snøføyka i Kongsberg, gjerne med bilen full av materialer. :D
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHSø.,14,Juni,2020,17,22
Oppdaterer litt her, også med noen spørsmål tilfelle ekspertene leser..

Bilen har fungert veldig bra siden sist, og er en fabelaktig bruksbil! Ikke for å rakke ned på 3.1TD, men denne kjennes betydelig mer moderne og velsortert mtp. giring og motorbruk..
Etter en tur både i skauen og en tur med tung henger til rudskogen med tung henger syns jeg fortsatt denne overbeviser fremfor den forrige Jeepen..

Nå er planen videre å gi den en god service og litt nye deler.

Bilen er av en eller annen grunn blitt litt lavere på førersiden! Tror dere det kan skyldes dempere? Jeg ser lekkasje på en foran.. Eller er det sannsynlig med dårlige fjærer?

Hvis noen har en venstre forskjerm uten rust, og en venstre baklykt i god stand så si fra!

Ellers må rock guards fikses opp litt og monteres, men det blir nok senere siden jeg ikke skal ut å klatre med det første. :)
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHTo.,15,April,2021,17,25
Da var denne klar for 2 nye år. Det ble en 2er feil på rammenummer, dette klarte de ikke å finne preget inn i stålet noe sted. Etter endel leting fant jeg heldigvis det ved resevehjulsbrønnen, på høyre side lurt under teppet.
de 2 klistremerkene (i frontruta og venstre side ved reservehjulet) var altså ikke nok!

Listen over er nå unnagjort, og nytt oljeskift må gjøres. knuten på bakakselen skal jeg også ta.
Jeg har også en halv glødeplugg som sitter fast, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den! Bare tuppen og pinnen opp til tilkoblingen sitter igjen.. Jaja, den starter med 4 også.
Tittel: Sv: 2003 Jeep WJ CRD
Skrevet av: PerHLø.,25,September,2021,17,43
Da fikk jeg endelig mannet meg opp til å borre ut glødepluggen på sylinder 1. Litt spennende siden Worst-case scenario er at motoren må ut av bilen!

Kjøpte et sett for dette på VidaXL for lenge siden, og det funket helt fint!

brukte Denne oppskriften for å komme til (https://www.jeepforum.com/forum/f310/wj-2-7-crd-glow-plug-replacement-how-photos-2882849/), så denne for borring av plugg (https://pmmonline.co.uk/technical/glow-plug-removal-11-easy-steps/).

Ved hjelp av en laser fikk jeg linet opp vinkel noenlunde riktig, og fikk borret opp uten å ta gjengene for pluggen. Tips til nestemann er å gjenge så langt du bare kan inn i pluggen før du prøver å dra, det kan hende du må borre med 5.5mm bor først et stykke inn i pluggen.
Jeg hadde ca 7mm gjenger i første forsøk, og da knakk den biten av. Heldigvis var det 15mm til jeg kunne gjenge opp, og det var nok til å få den ut!

Satser på å få byttet bremser og smurt opp calipere, så er vi klare for vintersesongen!  :D