www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: PerH på On., 5,Juli,2017,07,34

Tittel: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHOn., 5,Juli,2017,07,34
Da fant jeg prosjekttrådene også :) Denne hentet jeg igår, og status er:

Km. Stand står på 275000. Selger sier det er litt mer en reelt siden speedo har vært byttet, men etter 17 år og over 200k er det ikke så avgjørende..


Annet enn dette syns jeg bilen virker meget lovende. Olje på differ er nylig byttet, girkassen virker fint, og det ser meget bra ut rustmessig under. Planen er å holde bilen original og fungerende, ingen store offroadoppgraderinger enn så lenge! Med det i tankene så er jeg ute etter orginalfelger til den på sikt, sommerhjulene er ikke spesielt pene syns jeg.

Spørsmål som dukker opp:

Flere kommer nok etterhvert, mye å sette seg inn i her! :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTo., 6,Juli,2017,23,13
Da var girkassen ute av bilen. Jeg har ikke plukket av adapterplaten enda, så det store spørsmålet er om den er sprekt eller ikke!

Jeg så også at motoren var veldig svett i bakkant, det kunne se ut som mye olje har kommet fra toppdekselpakningen? er det noe annet der som kan lekke motorolje?

En annen ting jeg så var at et lakk girolje ut mellom girkasse og fordelingskassen.. det begynte når det ble bra vinkel på kassen.. En simring til som er ferdig da eller?
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHSø., 9,Juli,2017,14,32
Det virker som alle på forumet her er ute å kjører med bilene sine, men om noen ser dette: Hvor finner jeg fargekoden? Jeg fant en merkelapp på førerdøra, men det var bare en tabell for intert fabrikkbruk, ikke noe å bli klok på..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: KnuNorSø., 9,Juli,2017,22,08
Da fant jeg prosjekttrådene også :) Denne hentet jeg igår, og status er:

Km. Stand står på 275000. Selger sier det er litt mer en reelt siden speedo har vært byttet, men etter 17 år og over 200k er det ikke så avgjørende..

  • De berømte simringene på baksiden av motor lekker som en sil! Bilen står nå stille frem til disse er byttet.
  • Noe overflaterust på venstre side må addreseres
  • Syns det er litt i overkant mye dødgang på rattet?
  • Interiøret knirker! Syns plasten inne trekker helhetsintrykket litt ned på en ellers tilsynelatende solid bil..
  • Aircondition er for øyeblikket ute av drift, det er slitt hull i en slange som har gnisset mot en brakett.

Annet enn dette syns jeg bilen virker meget lovende. Olje på differ er nylig byttet, girkassen virker fint, og det ser meget bra ut rustmessig under. Planen er å holde bilen original og fungerende, ingen store offroadoppgraderinger enn så lenge! Med det i tankene så er jeg ute etter orginalfelger til den på sikt, sommerhjulene er ikke spesielt pene syns jeg.

Spørsmål som dukker opp:
  • Hvor handler dere deler til disse?
  • Hvor mye dødgang skal det være på disse? Litt er vel ikke å unngå på denne typen snekke?
  • Hvordan resettes serviceindikatoren? Får jeg gjort det via ODBII kontakten tro?
  • Noen som vet om en bra step-by-step beskrivelse av jobben med å bytte simringer?
  • Hvordan parer jeg seteinnstillinger med nøkkelsettene? Har ikke instruksjonsboken..

Flere kommer nok etterhvert, mye å sette seg inn i her! :)


Det virker som alle på forumet her er ute å kjører med bilene sine, men om noen ser dette: Hvor finner jeg fargekoden? Jeg fant en merkelapp på førerdøra, men det var bare en tabell for intert fabrikkbruk, ikke noe å bli klok på..

Hehe, er sikkert mange som har ferie nå også...  :)
Plata eller skiltet med den tresiffrede lakk koden finner du i motorrommet.


Tenkte jeg skulle svare på spørsmålene dine du kom med her tidligere så godt jeg kan :)

1. Hvor handler dere deler til disse?--> Maldal Import er bra og har det meste :) Kanskje litt dyr..., men synes hans service og raske levering dekker over for det. Amerikanske bildeler og Sarpsborg motor er også steder du kan kikke, + mange i USA som f.eks. rockauto. teamgrandcherokee.com og quadratrac.com.

2. Hvor mye dødgang skal det være på disse? Litt er vel ikke å unngå på denne typen snekke? --> Snekken kan strammes litt med justeringsskruen oppå snekka. Søk på youtube så finner du video om det.

3. Hvordan resettes serviceindikatoren? Får jeg gjort det via ODBII kontakten tro? --> Å resette serviceindikatoren på disse er veldig lett :) Bare å bla deg igjennom menyen i overheadconsole'n til du finner serviceindikatoren også trykke på resett knappen.

5. Hvordan parer jeg seteinnstillinger med nøkkelsettene? Har ikke instruksjonsboken.. --> Bla deg frem i menyen i overheadconsole'n til du kommer til "link keys to memory?"
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHSø., 9,Juli,2017,22,21
Så jeg var ikke alene!  ;)

Takk for det, da skal jeg ta en kikk i motorrommet imorgen!

Jeg fikk instruksjonsboken i posten igår, så jeg har fått lest meg opp en del på bilen nå. Flere spørsmål kommer nok etterhvert!  :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi.,11,Juli,2017,11,32
Jeg er altså ikke kar om å finne fargekoden på denne bilen! Mulig den skulle stått på vangen foran radiatoren, men den er borte nå..

Noen andre tips i søken etter fargen? Etter hva jeg har sett på fargekart må vel dette være "Silverstone Grey"?
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi.,11,Juli,2017,19,35
I påvente av deler til mekanikken gikk jeg løs på en bitteliten rustantydning over plasten på venstre bakskjerm. Som alltid med rust så var det toppen av isfjellet! (Bilde 1)

Jeg merker meg at Jeep her har gått for byggskum i hulrommene, noe jeg trodde alle skjønte var en tabbe siden Lancia og Alfa mistet sitt gode rykte på 70-80tallet på grunn av dette. Det hjelper på lyddemping, men til gjengjeld holder det godt på fukt.

Nå er byggskummet borte, og nytt stål på plass. To strøk med Brunox så skal ny lakk legges på. Når jeg finner den he*****s fargekoden vel å merke.
Tittel: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: KnuNorTo.,13,Juli,2017,18,02
Oi, det var såpass med rust under der ja. Har vært under der og tittet på begge sider på min også. Hadde litt rust på høyre side, men ingenting på venstre.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr.,14,Juli,2017,14,53
kjekt å ta det før det gå helt igjennom, da kan du utsette sveisejobben noen år.. Her var det langt forbi det stadiet, så de ble nytt stål.

Jeg er prosess med å få lakk på nå.

Fikk også en mail fra Maldal om at han skulle sende delene rett over helga, så da blir det kanskje litt kjøring i ferien likevel. :)

En annen ting: kjører dere rød eller blå frostvæske på disse?
Tittel: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: KnuNorFr.,14,Juli,2017,15,29
Så bra
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: KnuNorFr.,14,Juli,2017,17,41
Så bra :) Maldal yter så god service  :)
Anbefaler å bruke rød(silikatfri) frostvæske på disse motorene ja siden de har alutopper. Synes det er rart det fortsatt selges frostvæske med silikat som tærer på aluminium. Er vel ingen som vil ha det, bortsett fra på gamle biler med kun støpejern...
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr.,14,Juli,2017,22,53
Da blir det rød.

Lakken er på plass, ikke 100% med sprayboks, men betydelig bedre enn det var.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr.,21,Juli,2017,21,57
Da var endelig delene montert!

Følgende gjort i dag:

Byttet simring på utgående aksel på girkassen
Justert fremre og bakre "bånd" i girkassen
Byttet filter
Montert ny adapterplate med simringer
montert girkasse
Byttet olje med filter på motor

Fin dag! og det ser jaggu ut til at det ble tett bak der. :)

Manglet noen liter med automatolje for å bli ferdig, blir spennende å se hvordan den kjører nå. Jeg har også strammet litt på styresnekka, så kanskje slakken er bedre også.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTo., 3,August,2017,23,46


Fin dag! og det ser jaggu ut til at det ble tett bak der. :)


Endelig tilbake i landet så jeg kunne prøve denne litt.. Desverre stemte ikke dette likevel. Det renner fortsatt, og det er på utsiden av adapterplaten. Ikke like ille som før, men fortsatt for ille.  :-\

Jeg trillet skiten inn i garasjen og fant på noe annet. Når jeg finner pågangsmot igjen så blir det vel å se litt grundigere på hvor det kommer ut..  >:( :-\
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSFr.,18,August,2017,09,27
Hva sier spec om kjølevæske på disse? Jeg har akkurat handlet med en 2000 3,1 TD selv. Jeg er vant med Mercedes, og der er det kun "vanlig" (blå/grønn) kjølevæske som er interessant selv om det er mye alu i motoren. Jeg vet VAG og sånt gjerne bruker rosa, men de bytter også vannpumper "hele tida" pga. at frostvæsken ikke smører noe bra.

Det blir spennende å se hvor lenge det går før min også begynner å lekke i bakkant av motoren. Den har gått 307.000 km nå, og det ser bra ut foreløpig.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr.,18,August,2017,18,50
Det at rød ikke smører godt nok var nytt for meg! Hvis man må velge mellom korrosjonsporer i aluminiumdeler, og å bytte vannpumpe, så går nå jeg for sistnevnte. ☺

Har hatt litt annet å stri med en synd nå, men jeg satser på å se nærmere på jeep en til uka. Lykke til med din, Frode. Fine biler. ☺
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHLø.,26,August,2017,18,20
Da fant jeg litt pågangsmot, så nå er girkassa ute igjen.

Årsaken ser ut til å være en sprekk i blokka! Forrige adapterplate hadde jo mange løse skruer, og det la mer stress på de som var igjen. Godset rundt den ene pinnebolten på blokkas høyre side hadde derfor sprekt, og sprekken har vokst ca 5cm fremover på blokka. Akkurat rundt pinnebolten så jeg tydelig at det piplet ut olje når motoren gikk!

Det eneste alternativet på denne siden av motorbytte er nå å prøve å forsegle sprekken. Når bakre veivlager er demontert bak der hadde jeg tilgang til hele sprekken fra innsiden, så jeg gjorde et forsøk på å tette dette med JB Weld epoxy (den seige orginale langtidsherdende varianten).

Etter noen runder med bremserens og litt pussing med pussepapir la jeg et tykt lag JB over hele flaten, og i hullet for pinnebolten før jeg satte den inn. Jeg dekket også hele innsiden av hullet til pinnebolten, så hvis forbindelsen til støpejernet holder så blir det tett!

Jeg la også et lag på utsiden av blokka for morro skyld, kanskje det hjelper på å holde sprekken stabil. Skulle ikke tro at den skulle vokse mer nå så lenge alle bolter mot adapterplaten holder seg på plass!

Dette er et skudd i mørket, jeg tenker at enten holder det like lenge som motoren, ellers så ser jeg det i løpet av kort tid..

Bilder kommer imorgen. Kom gjerne med innspill og erfaringer om slike reparasjoner, jeg sparer uansett til en ny motor. :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa.,28,August,2017,21,55
Da er bilen satt sammen igjen. Etter en halvtimes gange begynte det å piple ut olje igjen.  :'(

For å sette kronen på verket så takket vifta inni for seg når jeg skulle sjekke om det blåser varmt!  :-X Jeg fikk med en ekstra last til viftesystemet, kanskje det er den som må byttes?

Jeg har ikke tid til å herje mer med denne bilen nå, så nå selges den som delebil. Synd, fordi jeg likte å kjøre den. Ellers er jo bilen bra, så om noen orker motorbytte er det mye bil igjen her.. :-\
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi., 5,September,2017,12,15
Bilen ble lagt for salg, men etter en liten tur med den dagen etter ble annonsen trukket.. Det er litt for mye bil her til å dumpe prisen. Nå er lekkasjen så liten at jeg kan leve med den til jeg finner en ny motor.. Motoren er jo ellers veldig god.

Vifta inni er i live igjen etter bytte av nevnte lastmodul.

Neste på lista ble bremser. Ene (Teves) caliperen foran hadde låst seg, og lot seg ikke løse ut igjen. Jeg fant ut dette først etter å ha kjøpt nye Teves klosser, så oppgradering til de bedre caliperene får komme ved neste havari.

Bak var det sprekker i skivene, så da ble det nye skiver og klosser der også.

Tips om god 3.1 liter for salg er alltid velkommen!
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSTi., 5,September,2017,12,16
Jeg så en 3,1 som hugges da jeg søkte litt på finn tidligere i dag.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi., 5,September,2017,12,23
Finn har jeg høvelig kontroll på, tenkte mer på det som ligger på hylla i garasjene til medlemmene her. :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTo., 7,September,2017,07,11
I påvente av calipere har jeg plukket opp et sett 18" felger som et forummedlem ville gi bort.

Syns de passer veldig bra, de er helt ute i buene, men ikke utenfor. Masse spor igjen i de tyske vinterdekkene, så de fungerer vel fint som sommerdekk en sesong eller 2.  :)
Da kan jeg endelig kaste de kjipe sommerfelgene som sto på også.. 2 av de trengte ca 160g balanseringslodd, så de er nok ferdige!
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSTo., 7,September,2017,08,11
Hyggelig pris, da :-)

Om flere skal gi bort hjul, så tar jeg gjerne i mot.


Hvor store er dekkene, og hva er ET på felgene?
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTo., 7,September,2017,08,28
Det er 8.5x18, ET35 med 265/60/18. Det blir jo litt mer børstraktor-stuk enn 16", men som du sier så var prisen god. ;)

Det blir vel noen bedre bilder når bremsecaliper er byttet.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSTo., 7,September,2017,11,04
som vei-bil så det jo bra ut. Jeg ønsker meg noe litt grøvre, og aller helst på 15", men det går jo ikke på.
Rulleomkrets blir som originalt, dekket er 20 mm bredere, og innpress er 16mm lenger ut enn originalt. Altså stikker ytterste del av dekket 26 mm lenger ut. Er det noe særlig plass igjen mellom dekket og hjulbuen når det flexer såpass at dekket "forsvinner" opp over hjulbuen?

Jeg vil ha større hjul på min, men uten å miste flex. 275/70-16 vinterdekk er på gang, på originale felger. Blir interessant å se hvor mye det subber, og hvor.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTo., 7,September,2017,11,10
Jeg får stikke ut og "flexe" litt når bilen er operativ igjen, så får vi se.  :P
Jeg vil tro det går på innsiden, hjulet får jo litt vinkel også med slik flexing.
Tittel: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: KnuNorFr., 8,September,2017,17,59
Var pene felger på bilen det der
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr., 8,September,2017,21,10
Ja det blir vel helt greit. :)

Syns de sitter riktig i hjulbuene også. Litt mer breibeint enn orginalen.

Om noen ser bruk for de felgene som sto på, så kan jeg jo følge opp tradisjonen og donere de til den som vil hente. :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSFr., 8,September,2017,23,09
Hvor kan de i såfall hentes?

Vet vel ikke om jeg trenger dem, men.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr., 8,September,2017,23,28
Heistadmoen utenfor Kongsberg. ☺️
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSFr., 8,September,2017,23,29
Heistadmoen utenfor Kongsberg. ☺️
Ojda . Litt langt for min del.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHSø.,10,September,2017,19,25
Da er ny kaliper montert, noe lufting gjenstår..

Jeg lot bilen gå en times tid, og for øyeblikket holder siste strøk med kjemisk metall på motoren, så den er tett!

oljedråper hang på samme sted likevel, denne gangen var det rød olje.. Siden denne bilen jobber hardt med å ta knekken på meg så regner jeg med at det er tetningen til converteren, og at kassa må ut igjen.  >:(
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi.,12,September,2017,10,18
Noen som vet om jeg MÅ ta converteren av motoren når jeg skal bytte simringen bak der?

Girkassejobben blir jo betydelig raskere når jeg slipper de 2 verste delene - converterbolter og startmotoren..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHOn.,20,September,2017,07,56
Svaret på det spørsmålet fikk jeg et annet sted: Converteren kan henge på motoren når man kassen ned, men det er vanskelig å få det sammen igjen, vanskelig nok med converteren i hendene foran girkassen.. Så her er det ingen snarveier.

Lekkasjen fra både motor og gir er nå så lite at det knapt merkes på asfalten, så jeg venter med mer utbedring av det. Nå er det bremsesystemet som gir meg helvete, såpass mye faktisk at jeg igår ga bilen til VS auto i drammen.

Når jeg parkerte utenfor hos de så røyk det av bakhjulet, der hadde klossene ligget på en god stund..  ::) Skal si forrige eier var heldig med salgsøyeblikket på denne!  :-[ :P
Satser på at VS får ryddet i bremsene nå, så får vi se hva som blir neste hinder..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr.,22,September,2017,19,52
Da har jeg fått bilen tilbake med ny caliper bak.. Syns fortsatt pedalen er dyp, trykker vel 2-3cm inn før det tar.. men det bremser godt og sporer ikke til sidene, så det er vel sånn det er på disse?

Siden jeg kom meg helt hjem fra drammen uten nye feil ble det en liten vask i skumringen..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa., 2,Oktober,2017,20,38
De siste ukene har denne måttet jobbe for maten.. Den har fraktet sin første bil for meg, og det er definitivt en habil trekkvogn..
Jeg oppdaget jo noen litt rare ting også, når E18 lierbakken var forstert og jeg hadde tatt av til liertoppen så røyk det varmt fra bakhjulene etter oppbremsing til 0.. Jeg mistenker at den får litt mye brems bak? Det finnes en bremseregulator her et sted, kanskje det er den som skurrer? hvor sitter den?

En annen sak er at O/D OFF kom etter å ha trekt 620kg på kroken i 90km/t opp lierbakken.. Det skulle den vel klart uten å jamre? Hvorfor blir kassen så varm? Den virker ellers å være bra?

Jeg har plan om å sette på egen oljekjøler med termostatkobling på den, men jeg vil vite om jeg bør fjerne problemet før symptomet.. Erfaringer ønskes!
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSMa., 2,Oktober,2017,21,12
Den blir så varm fordi girkassa er programmert av fulle aper, og forbi du ikke har lest boka :) I D låser den lockup først ved ca 85 km/t, og i OD ved 120. Noen skjønte ikke forskjellen på mph og kmh.

Med 90 km/t i OD (4.), opp lierbakken med litt last og uten lockup aktivert så blir det fort varmt i kassa. Skru av OD og hold deg over 85 så den låser lockup, da blir det ikke så varmt.

Jeg har dratt litt med min også, og jeg syns den fungerer veldig bra. I forhold til patrolen jeg hadde er den jo en drøm å dra med.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa., 2,Oktober,2017,21,27
Ah, det er jo logisk når du sier det! Endelig en brukerfeil og ikke enda en mekanisk feil som innebærerer demontering av girkasse.  ;D

Står dette i instruksjonsboka så skal jeg jaggumeg ut å hente den og lese litt!
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSMa., 2,Oktober,2017,21,30
Programmeringsfeilen står ikke noe sted, men det står at man skal aktivere od off med henger.
Hvis du kjører pent avgårde, så vil du merke at den låser lockup rundt 85 med od off
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHOn., 4,Oktober,2017,07,14
85 er jo litt høyt om man har over 3 tonn på kroken opp lierbakken.. om man setter spaken i 2 og ruller opp i 60, vi da lockup gå inn, eller slurer den uansett under 85? Litt ny på automatgir..

En annen ting, finnes det gode løsninger for å lese OBD på denne som ikke koster skjorta? Jeg prøvde med en ELM327, men den ville ikke snakke med bilen..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSOn., 4,Oktober,2017,07,40
Min holdt 90 opp Djupdalen med 2,7 bak, men lierbakkene er nok litt seigere. Jeg tror lockup kun går på i. 3. og 4. Lavere gir og høyere turtall er gunstigere for kassa enn å presse maks på høyt gir. Normalt bedre for motoren også, mer turtall på vifta, oljepumpa, vannpumpa, mer luft inn, mer eksos ut.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHOn., 4,Oktober,2017,21,38
høres logisk ut. :)

Tok en rask økt på innertrekkene i dørene i dag, byttet alle festeknotter med slike (http://www.ebay.co.uk/itm/50pcs-Door-Trim-Panel-Clips-Fastener-Retainer-6505539AA-For-Jeep-Cherokee-Grand/122292159958?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649). Det har litt å si for kvalitetsfølelsen at innertrekkene ikke henger og slenger. :)

PostNord kom med ny masterpumpe også, så da før jeg håpe jeg får løftet arbeidsområdet på bremsepedalen litt!
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa., 9,Oktober,2017,08,30
Helgetur til sørlandet for å hente Campingvogn unnagjort. Da fikk jeg prøvd bilen litt i utmark også, klarte ikke å finne noe den kalte for en utfordring. :) Imponerende fremkommelighet!

Turen oppover igjen ble litt mer strabasiøs, men liten vogn på 800kg etter så ble det for varmt for O/D.. Det virker som man må stoppe motoren for at denne tilstanden slås av igjen? Kjipt at ikke O/D blir tilgjengelig når tempen senkes igjen..

Jeg stoppet opp og målte, skyhøyt oljenivå og skum på pinnen..  :-\ Ikke svidd lukt enda, så jeg får håpe det bare var for høyt nivå og at det hjelper å tappe av litt.

Har forstått at jeg har peilet denne feil, jeg har peilet rett etter å ha skrudd av motor med varm kasse. kan det virkelig bli så feil om sirkulasjonen stopper i 5 sekunder? Da blir jo i så fall målingen for høy, og jeg har for lite væske?? skjønner ingenting jeg..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSMa., 9,Oktober,2017,09,33
Står det ikke i boka hvordan det skal peiles?

Funker viftene dine som de skal? Det er jo oljekjøler til automaten, så litt bør den tåle. Jeg slepte en liten varehenger på ca. 700 kg i helga. Ikke så store greiene, men opp på fjellet stiger det 500 meter på et snaut kvarter. Da går det jo ikke voldsomt unna, men det var ingen tegn til noe overoppheting på min.

Campingvogn fanger mye luft, så den er ganske tung å dra, selv om den ikke veier allverden.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa., 9,Oktober,2017,20,26
Joda, og ifølge boka er det ok om nivået er på øverste prikken av de 2 som er rundt merket "HOT" når olja har driftstemperatur. Likevel så jeg så luftbobler i olja på pinnen etter et kvarters tur idag. Hva nå? Væska ser ellers klar og rød ut, ingen forurensning å se..

Når jeg peilet på turen igår var jo veskenivået 1,5 cm over toppmerking, så den var varmere da..

Viftene har vel ikke mye å bidra med i motorveifart, eller tar jeg feil?

Spørsmålet er jo også om jeg krever for mye av den, men jeg tenker at når motoren fint klarer å trekke lasset i 80-90 opp bakken så skal rett dimensjonert kasse klare det uten å koke?
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSMa., 9,Oktober,2017,20,30
Boka sier du skal aktivere o/d off når du sleper henger. Converter jobber mye lettere hvis du girer ned når det går tungt. Da blir også varmeutviklingen lavere.

Viftene kan fort hjelpe en del selv om du har litt fart.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa., 9,Oktober,2017,20,42
Prøvde jo å skru av O/D i bakkene, men likevel ble det så varmt at jeg ikke fikk slå den på igjen.. Det blir jo ganske slitsomt uten O/D i 80-90 sone..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSMa., 9,Oktober,2017,21,19
Mer slitsomt hvis kassa går varm.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa., 9,Oktober,2017,21,41
Det var det ja..

Etter å ha lest litt tråder her ser det ut som kassa kan være i orden, og at "Mystery Switch" må monteres.. 
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSTi.,10,Oktober,2017,08,32
Det var det ja..

Etter å ha lest litt tråder her ser det ut som kassa kan være i orden, og at "Mystery Switch" må monteres..

Det kan nok absolutt anbefales. Lockup slår inn ved drøyt 80 km/t i 3. gir sånn de er satt opp. Rart det ikke går an å få programmert om det greiene der.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa.,16,Oktober,2017,23,04
Bilen fungerer nå høvelig greit, men en ny lyd har jo oppstått.. En slags "Tjugg-tjugg" fra høyre forhjul.. Det kommer og går, og forsvinner alltid når bremsen trykkes inn. Noen forslag på denne rebusen?
Bremskeskiven kan jo kanskje ha sprekt? Da ville vel pedalen ristet litt, den er dønn stabil.. Ingen funksjonelle virkninger igrunn, bare lyd.

Hvor handler dere pærer til disse? Nærlyspærene var ikke å oppdrive på noen av delesjappene her.. Ikke helt dønn standard de baklyspærene heller..?
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa.,23,Oktober,2017,07,20
Siden lyden tiltar/avtar med hvilken vei jeg svinger, og blir borte når jeg bremser så tok jeg en råsjangs på at det er snakk om hjullager. Alt ser helt fint ut ellers der fremme, så da har maldal fått en ny bestilling.

En ting som IKKE så bra ut var slarken i styrekulen inn på hjulhub'en. Det er nok her jeg har mesteparten av dødgangen på rattet ja! Ny er bestillt.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHOn.,25,Oktober,2017,17,09
Da er ulyd fra hjul og slark i rattet borte.  ;D

Det er smørenipler på disse kulene, men det står det ikke noe om i serviceboka. Det virket som det var fett i de allerede, hvor ofte etterfyller man her? Har aldri hatt bil med smørenipler før.. ::)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi.,14,November,2017,22,47
Endelig første skikkelige snøfall her nå! Flott sladdebil dette her, kjenner jo at det er mye vekt å kaste på, men den var jo ganske forutsigbar og fin. :)
Jeg kunne nok hatt litt bedre grep enn hva disse kontinentvinterdekkene byr på, men det er bedre enn forventet.. Jeg prøver de litt til, så får jeg legge om til piggdekkene om det blir for ille.

Jeg mistenker at jeg også må ta en skikkelig kjølesystemrens om det skal bli skikkelig varmt inni i vinter. Motoren finner raskt temp og ligger riktig, men effekten inne er litt skral.

Noen som har fikset defekte setevarmere på disse? Noen tips? Syns ikke jeg kjenner noen ting på verken lav eller høy effekt?
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: FrodeSTi.,14,November,2017,22,50
Hvor varm blir motoren i din?

Jeg syns det er stusselig med varme i min også. Grader er vanskelig å si med den skalaen yankeene har laget, men det ser ut til å være like over 70C. Litt snaut, kanskje?
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHOn.,15,November,2017,08,52
Ser ut til å være 80-90, så jeg tipper på 82 °C termostat..

Har du en MobileScan ECU OBDII (Wifi dings) så får du kanskje ut tempen på OBDporten? Jeg har bare en ELM327, og den vil ikke snakke med Jeepen overhodet..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa.,27,November,2017,23,20
Da laver det ned her, fint å ha skikkelig vinterbil!  :D

Disse kontinent vinterdekkene har virkelig overrasket, godt grep på det jeg har hatt av vinterføre hittil.. Ikke mer grep enn at man kan tillate litt kontrollert logring til tider.  ;D
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa.,11,Desember,2017,08,27
Oppsummerer noen løse tråder her:


PostNord kom med ny masterpumpe også, så da før jeg håpe jeg får løftet arbeidsområdet på bremsepedalen litt!

Denne ble ikke montert, pedalen løftet seg selv over tid. Nå er den der den skal være. :)


Turen oppover igjen ble litt mer strabasiøs, men liten vogn på 800kg etter så ble det for varmt for O/D.. Det virker som man må stoppe motoren for at denne tilstanden slås av igjen? Kjipt at ikke O/D blir tilgjengelig når tempen senkes igjen..

Jeg stoppet opp og målte, skyhøyt oljenivå og skum på pinnen..  :-\ Ikke svidd lukt enda, så jeg får håpe det bare var for høyt nivå og at det hjelper å tappe av litt.

Har forstått at jeg har peilet denne feil, jeg har peilet rett etter å ha skrudd av motor med varm kasse. kan det virkelig bli så feil om sirkulasjonen stopper i 5 sekunder? Da blir jo i så fall målingen for høy, og jeg har for lite væske?? skjønner ingenting jeg..

Konklusjonen er for høyt væskenivå. Tappet av 4-5 dl, og nå er nivået der det skal være med både varm og kald olje..  :-[ Det ser ikke ut til at den tok skade av det, oljen lukter som den skal, og funksjonen er rett. Det holder altså ikke nødvendigvis med et par mil kjøring for å få riktig varme på olja!

Ellers starter den nå hver gang, så rusler den noen lunde problemfritt gjennom vinteren så blir det vel noen oppgraderinger til våren. :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHLø.,16,Desember,2017,14,25
Jeg merker meg at servoen er litt tung mot høyre når jeg starter den nå i kulda.. Ingen endring i fart, men jeg får lite hjelp til å svinge høyre når jeg står stille.. noen som har vært borti det?
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: eirikbgMa.,18,Desember,2017,12,19
Jeg har et lignende problem som du har. Av og til, når jeg står stille, og skal svinge, så virker ikke servoen, før jeg tar i litt, og gir litt gass. Vet ikke om det kan være noe av det samme. Har ikke funnet ut av det ennå.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHMa.,18,Desember,2017,12,40
Høres veldig likt ut ja, på min er det riktignok kun mot høyre. Si fra om du finner ut noe!
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: eirikbgMa.,18,Desember,2017,20,45
Det skal jeg gjøre.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTo.,28,Desember,2017,09,23
Da har det vel snart kommet en halvmeter snø her i Kongsberg, og etter å ha blitt brøytet inne et par ganger har jeg virkelig fått glede av fremkommeligheten til denne. Den må spinne litt på ett hjul før den sjalter, men da løfter den seg selvsikkert ut av snøen med de andre hjulene. Knallbra!  ;D

Støtfangeren fremme har forøvrig fått merke at hjulene er litt for store, nå har det blitt knekt av et hjørne på ene siden! Noen som vet om en delebil med denne fargen? Tar gjerne begge støtfangere egentlig..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi., 3,April,2018,10,45
som vei-bil så det jo bra ut. Jeg ønsker meg noe litt grøvre, og aller helst på 15", men det går jo ikke på.
Rulleomkrets blir som originalt, dekket er 20 mm bredere, og innpress er 16mm lenger ut enn originalt. Altså stikker ytterste del av dekket 26 mm lenger ut. Er det noe særlig plass igjen mellom dekket og hjulbuen når det flexer såpass at dekket "forsvinner" opp over hjulbuen?

Jeg vil ha større hjul på min, men uten å miste flex. 275/70-16 vinterdekk er på gang, på originale felger. Blir interessant å se hvor mye det subber, og hvor.

Svarer ut et gammelt spørsmål:

Denne dekkdimensjonen flexer fint inn under hjulbuen! :D

Bilen har gått uten en lyte gjennom hele vinteren, så da har den gjort seg fortjent til litt vår-stell.. Nå som jeg vet hvor lite det blir av oljelekkasjen tenker jeg å lage en oppsamlingsløsning under der for de få dråpene det er snakk om. Da må jeg vel bytte "bleie" under der en gang i blant, men jeg blir ikke fullt så upopulær der jeg parkerer. :)

Dekkene har jeg brukt hele vinteren, overraskende godt grep til å være kontinentvinterdekk. Jeg hadde jo piggdekk i bakhånd, men jeg fikk aldri bruk for de.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTo.,14,Juni,2018,08,05
Det skjer lite med denne siden den bare virker, og 1000 andre prosjekter prioriteres, men jeg fikk endelig kikket litt på oljelekkasjen fra sprekken i blokka.
Det svetter ut et par dråper hver tur, så det er ikke rare greiene.
Siden alle tetteforsøk går dårlig ble nå løsningen å bukke til en plate som jeg festet i de nedre girkasse/Motorboltene. Denne går 7cm forover, og jeg legger da en bit med oljematte mellom denne og svinghjulhuset. Oljematta er laget kun for å absorbere olje, og et forsøk med varming med varmluftsblåser og propanblåser viser at denne ikke antenner ved temperatur selv om den er full av olje. Optimalt stoff å lage "bleie" av.  :D

Jeg har kjørt med denne løsningen en drøy uke nå, og jaggu ble det tørt under der! Et skår i gleden er det jo at det da åpenbarte seg en ny lekkasje fra oljerørene til turboen, så det blir neste fix. :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHLø.,23,Juni,2018,15,40
Idag fikk Jeep'en ny kjølevæske.. Det var på høy tid, det som ble tappet av så ut som sølevann! Jeg fyllte opp med vann 5-6 ganger, kjørte den varm og tappet av, så til slutt lignet det som rant ut på det jeg fylte på..
Deretter ble det G30 og batterivann, så nå skal det holde noen mil til. :)

"Bleieløsningen" fungerer ganske bra, det går ca 3 uker før jeg må skifte. Det får jeg leve med til det kommer andre grunner til å bytte motoren, enn så lenge fungerer den veldig bra, så det er litt for ille å bytte den pga. lekkasjen.

Girkassen syns jeg fortsatt er litt rar.. på langturer med lange motbakker har jeg opplevd at den går i "OD off", og da ser det ut som det er litt skum på peilepinnen.. Olja ser og lukter ellers fin ut, så det blir jeg ikke helt klok på.. Kanskje bedre kjølevæske kan hjelpe på det også? Det er jo felles radiator..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi.,30,Oktober,2018,00,00
Da klargjøres denne for etterkontroll for 2 nye år på veien. Det ble en liste med 2er feil, 4 fordi han ikke fant tåkelyset på hendelen.. ::)

Bremserør på bakaksel må byttes, er det vanlige nipler med tommegjenger, eller har østerikerne brukt millimetergjenger?

Ellers var det manglende parklys og et baklys.. Dette var fordi disse ledningene rett og slett var slitt av fremme ved sikringsboksen! Ledningsnettet er veldig kort inn på den ene store pluggen på boksen, og ledningene hadde ligget mot en kant og blitt slitt av. Lurt å se over dette så dere ikke får samme feil.

Ellers fungerer bilen utmerket, herrlig med god 4wd nå når dette hvite har lagt seg på bakken.  :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTi.,30,Oktober,2018,22,07
Bremserør på bakaksel må byttes, er det vanlige nipler med tommegjenger, eller har østerikerne brukt millimetergjenger?


Svaret var tommegjenger. Rør er byttet nå, sjeldent smertefri operasjon til å være rustne bremserør. :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr., 2,November,2018,17,50
Godkjent for 2 nye år.

Drop lenkene bak var det også slark i, da i de nedre foringene. Der var det plast(!) hylser mot festebolten, og denne hadde slitt seg fra 13 til 15mm indre diameter.
Dreiet opp nye hylser i aluminium, vipps så var 700kr spart. :)

En meter bremserør, litt loddetinn og litt aluminium var alt som skulle til denne gangen. god bil.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHOn.,12,Desember,2018,22,50
Bilen rusler og går, men nå kom det et merkelig problem i kulda. Radioen skrur seg på, og jeg kan velge kasett,CD,FM, ja alle funksjoner reagerer bortsett fra volumknappen. Trykker den inn, men den skrur seg ikke av, og det er ingen lyd overhodet.

Noen som har vært borti dette? Skal sjekke sikringene når det blir litt mildere..
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: eirikbgTo.,13,Desember,2018,20,44
Har ikke vært borti problemet, men virker det ifra rattet? Hvis det gjør det, vil jeg tro det er knappen som er problemet. Hvis ikke kan det være selve radion.
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHFr.,14,Desember,2018,14,55
Godt poeng! det har jeg ikke prøvd. :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: hjerterknektFr., 8,Februar,2019,21,44
Hei Per H

Jeg har også 2 stk Grand Cherokee'er.....En 2004 modell med V8'ern og en 3,1 2001 modell.

V8'ern fungerer knirkefritt og har gått ca 150.000 km nå.

3,1'ern er gått ca 280.000 km.

Sistnevnte er ikke registrert, brukes som skogsbil (trekke opp båten). Har som deg problemer med lekkasje mellom motor og gearkasse. Står på verksted nå.

Kunne vært fint å komme i kontakt med deg og snakke litt Jeep-prat og hva som kan være årsaken til lekkasjen på 3,1'ern.

Kan du kontakte meg på hjerterknekt@live.no

Andre som har en mening om lekkasje-årsaker dette må også gjerne ta kontakt med meg :-)

Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHTo.,21,Februar,2019,10,59
Mail sendt! :)
Tittel: Sv: 2000 Grand Cherokee 3.1TD
Skrevet av: PerHLø.,28,September,2019,11,11
Da ligger denne på finn..  (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=158897560)  :-\

Har rett og slett ikke tid til å sette den i stand igjen. Det blir nok en annen WJ på meg, for dette var fine biler!