www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Friluftskaren på To.,29,Desember,2016,14,00

Tittel: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenTo.,29,Desember,2016,14,00
Kjøpte meg guttedrømmen mai 2016; en 94-modell YJ 4 liter automat. Hadde aldri holdt på med mekking før bilen ble kjørt hjem fra Åsgårdstrand til Skien. Læringskurven har med andre ord vært bratt med prøving og feiling. "Hayne`s Repair Manual" og You Tube har hjulpet meg mye, men vil spesielt gi en stor takk til Øyvind Ski for haugevis av tips og råd. Skal lete lenge før man finner en med like stor lidenskap for Jeep-biler:)

Formålet med sida, eller garasjen som det heter, er å gi litt oppdatert informasjon om hva jeg gjør med bilen.

Jeg hadde vært lenge på utkikk før jeg fant denne bilen. Ville gjerne ha en bil som enten var original, eller en som var ombygd og dette var godkjent. Jeg fikk tak i den siste versjonen. Denne har fått skrevet inn godkjent dekkdimensjon på 33x12,5x15 samt 5,5`heving. Hadde hørt hvor vanskelig det var å få dette gjennom hos BT, at bare dette var gull verdt i et vognkort.

Bilen hadde gått 149.000 km når jeg tok over bilen. Sesongen 2016 var super, uten alt for store utfordringer. Det som var kanskje mest utfordrende, var kryssa i bakre drivaksel. Jeg har nok lært meg etter å ha skifta 3 kryss på samme sted, at de må sitte som "hånd i hanske". Det ble noen smell oppunder karosseriet da kryssa falt av under fart ::)

Bilen har stått på 2,5 tommer fjærer og 2 tommer BL. Sistnevnte er nå fjernet da jeg syns bilen ser bedre ut dette. Har planer om å sette på 4 tommer fjærer etter hvert, men i og med at jeg ikke er den som er mest i skauen, men mest på skogsbilveier, fungerer 2,5 tommer fjærer bra foreløpig.

I skrivende stund har jeg gjort følgende;
- skrifta kryss begge sider foran og drivaksel bak
- o-ring transfer kasse
- o-ring tv kobling
- nytt oljefilter (skal gjøres)
- skifta luftfilter
- nytt trannyfilter automatkasse
- ny pakning trannypanne
- skifta motorolje (skal gjøres)
- skifta olje transferkasse
- skifta automatgirolje
- skifta ut rustne bremserør (skal gjøres)
- flusha bremsesystem (skal gjøres)
- ny bremseolje (skal gjøres)
- ny diff.olje bak
- lagt inn nye karosserifester (holder på)
- pussa rust på ramme samt overflatebehandla
- skal få hjelp til å sveise et mindre rusthull i ramme

Ellers, i 2017 skal bilen få nye MT-dekk da de som er på, har blitt 15 år gamle. Skal også få tak i hardtop og heldører da bilen kun hadde sofftop og halvdører. Fikk også tak i nytt superbillig baksete med nakkestøtter som egentlig er for TJ. Skal se om jeg får hjelp til å tilpasse dette.

Er hittil storfornøyd med bilen. Barna mine syns det er supergøy med turer når taket er nede. Dette er en bil som vi kommer til å ha mange fine stunder med :D

Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenFr.,30,Desember,2016,14,14
Dette er hva YJ`en brukes mest til....turer i skogen :)
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: HardKåreFr.,30,Desember,2016,23,25
Flott bil... Er litt verdt det vognkortet ja, må ikke senke den bilen! Synes du dekkene virker små, så kjøp 36"... ;)
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenSø., 1,Januar,2017,12,24
Heisann, dekkene er ikke små for min del. Syns det er akkurat passe. Om jeg skulle satt på større dekk, måtte det bli større modifikasjoner på akslinger da disse er originale. BL er allerede fjernet, men kommer sterkere tilbake med 4" heving på fjærer. Som nevnt er jeg FERSKING....funker det ikke med kun 2,5" en sesong er løsningen 1" BL. Har planer om å ha denne bilen lenge. Det samme har jeg tenkt med kona mi:) Det får dryppe litt på bilen av investeringer over tid
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: Rolf Von AusfahrtMa., 2,Januar,2017,08,02
Dette var en flott YJ ;-)
Min er jo ganske lik og jeg er ingen supermekker. Har gjort litt av hvert med min gjennom årene og har med tiden blitt ganske bra på å kjøre i stykker også.
Synes det er stas å finne egne løsninger og kunne gjøre mest mulig selv og begynner derfor å få bittelitt erfaring med denne utgaven.
Ta kontakt om du trenger tips eller hjelp.
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenMa., 2,Januar,2017,11,19
Hei Rolf, hyggelig å høre at det ikke bare er meg som ikke er "supermekker" i forumet:) Tar mer enn gjerne kontakt dersom jeg har spørsmål. Har blitt kjent med flere her og setter stor pris på all hjelp jeg kan få.
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenTo., 5,Januar,2017,11,17
Orker ikke trimming av skjermer når dekkdimensjon er 33" og bilen kun er hevet 2,5" etter fjerning av 2" BL. Bestilte 1" BL i dag, så blir alt så mye bedre:)

Nå holder jeg på med å skifte ut bremserør bak. Målet var kun å skifte ut venstre bremserør bak, MEEEEN, når en først begynner, så forlytter problemet seg. Har nå skifta ut begge bremserør bak, samt bremseslange. Etter lufting av bremsene i går kveld begynte det å lekke i overgangen bremseslange bak og den lange overføringen fram til master cylinder`n i motorrommet. Bra for meg bestilte jeg et bremserør-kit fra USA, så nå er jeg i gang med den knotete delen av det lengste bremserøret. Håper å bli ferdig innen helga. Bilder kommer.

Må også nevne at jeg justerte "low-reverse band" når jeg skifta automatgirolje.
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenFr., 6,Januar,2017,08,15
Da er nytt bremserør fra hovedsylinder til bakre bremsesystem byttet ut. Det var ganske greit å ta ut den gamle med baufil og pipe. Når jeg skulle sette på plass det nye røret ble det noe knotete ved bakre del før overgang bremseslange. Men med litt tålmodighet kom den på plass etter ett par timers arbeid. Prøver igjen til helga med lufting av bremsene. I og med at karet i hovedsylinderen hadde bra med væske for bremser foran, lufter jeg kun bremsene bak.

Jeg har i forbindelse med fjerning av den gamle bodyliften fått en liten utfordring. Siden festet til girsystemet som har overgang til automatkassa er skrudd fast i karosseriet, har denne stanga fått en helning nedover fra kasse mot karosseri. Har saumfart nettet, og finner ikke ut hvordan jeg skal løse dette. De som la inn den gamle bl satte inn en plate som senket stanga. Nå som den er lavere står den ikke lenger vanrett.
Noen som leser dette som forstår hva jeg mener, og som har en løsning, kan gjerne komme med en tilbakemelding. Jeg får settet med 1" BL i slutten av januar. Dette vil jo hjelpe noe.
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: myggenFr., 6,Januar,2017,20,01
Den plata du nevner som senker stanga ,ta den ut og lag en maken,bare 2" kortere :)
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenFr., 6,Januar,2017,22,08
Den plata du nevner som senker stanga ,ta den ut og lag en maken,bare 2" kortere :)
Heisann,beholder selve plata da det er mulighet til å lage nye hull lenger opp på på denne. Avventer til bl har kommet på plass, så stabiliserer jeg Bell Crank :D

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenSø., 8,Januar,2017,17,54
Nytt bremsesystem fra hovedsylinder til bakre bremser lufta og tett:) Fikk også flusha bremsene foran. Ett skritt nærmere å få bilen på veien igjen.

Gjenstår;
- få løs bolt som sitter fast i skiva på karosseriet ved bensinpåfylling (bodymounts)
- sette på 1" bl
- justere festet på karosseriet til bell crank
- sette på nytt luftfilter, skifte olje og nytt oljefilter
- nye mt dekk, halvseipa med skrupigger
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenTo.,12,Januar,2017,21,42
Da er omsider skiva som hadde en knekt bolt på karosserifestet fjernet :D Det jeg gjorde var å fjerne plata jeg hadde på karosseriet, og skjærte meg gjennom. Etter en fire timers jobbing var alle 11 festene på plass:) Ett steg nærmere veien!
Tittel: Justering girstang og annen service
Skrevet av: FriluftskarenLø.,21,Januar,2017,19,02
Ok, etter å ha banna og steika i flere dager fikk jeg summet meg litt og tatt fram MacGyver`n i meg. Har etter at jeg senket BL til 1" hatt problemer med girjusteringen. Når rattstammen står i Park, har giret gått i 1.gir. Jeg måtte gjøre noe med overgangen, og løsningen var å senke bellcrank`n. Jeg senket denne med å lage forlengere på brakettene på hver side. Biltema har mye fint, også for dem som er kreative. Jeg kjøpte meg noen hullplater på bygg-avdelingen, og skjøtet disse så bellcrank ble lavere. Nå fungerer giringen perfekt.

Fikk også tatt meg tid til å skifte olje, oljefilter og luftfilter. Festet radiatoren ordentlig med kit`et som fulgte med BL-settet. Etter en liten runde fant jeg frem til en ulyd fra automatkassa. Løsningen var å fylle på mer olje. Nå summer motoren som den skal gjøre. Nå blir det bare kos framover 8)
Tittel: Vognkort
Skrevet av: FriluftskarenFr.,27,Januar,2017,10,03
Ville bare vise hvorfor det ble akkurat denne YJ`en :o
Tittel: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenSø.,12,Februar,2017,18,36
Veldig fornøyd med de nye mud-dekka
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenSø.,12,Februar,2017,18,37
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170212/0bec222af017c2b061e64159f4ef1df4.jpg)
Veldig fornøyd med de nye mud-dekka



Sent fra min E5603 via Tapatalk

Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenLø.,15,April,2017,19,29
Har i lengre tid irritert meg over lekkasje overgang automatkasse og motor. Trodde med en gang det kom fra automatkassa, men etter å ha googla litt og snakka med folk i miljøet, mener jeg det er pakning overgang kasse/motor. Ny pakning ble bestilt. Det lekker også fra oljekjøleledningen til automatkasse. Ikke mye, men nok til å irritere seg over. Har tenkt å demontere ledningen og ta den med til Tess.
Mens jeg ventet på pakningen, dukket det opp en annen utfordring. Voltmeteret viste opp mot 16-17 volt. Ikke bra. Feilsøkte litt med multimeter. Siden dynamo mest sannsynlig ikke hadde vært byttet siden 93, bestilte jeg ny dynamo, sammen med en hel del andre ting (Rockauto);
- dynamo
- svart kabel med jording
- viskose
- vannpumpe
- radiatorkappe
++
Ny dynamo, vannnpumpe, og viskose ble bytta ut. Jeg hadde siden forrige sommer brukt en radiatorvifte fra en Cherokee. Den er en del mindre, men har samme vifteretning. Hadde spart på den originale vifta, og satte på kappa etterpå. Etter å ha flusha radiatoren, og fylt på ny væskeblanding, sjekket jeg batteriet på nytt. Fremdeles høy volt på rundt 16. Så at jeg hadde glemt å stramme releet, og bytta ut svart kabel. Den rød bytta jeg også ut. Pussa polene og starta på nytt. Det gjorde susen! Volt på 14,96, og godkjent.

Da fikk jeg gjort en del i påska. Da gjenstår det lekkasjene. Kommer tilbake til dette.
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenLø.,15,April,2017,19,39
Alt på plass:)
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: HardKåreLø.,15,April,2017,21,30
Det høres ut som lekkasje fra bakre simmerring på veiva. Har samme selv. Denne skal kunne byttes uten å demontere automaten, det er bare å droppe bunnpanna på motoren så kommer du til å bytte den. Denne er todelt, en del skyves over veiva, mens den andre legges på bunnpanna så er det bare å skru ihop.
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenLø.,15,April,2017,22,09
Det høres ut som lekkasje fra bakre simmerring på veiva. Har samme selv. Denne skal kunne byttes uten å demontere automaten, det er bare å droppe bunnpanna på motoren så kommer du til å bytte den. Denne er todelt, en del skyves over veiva, mens den andre legges på bunnpanna så er det bare å skru ihop.
Jupp, det er den pakningen jeg har bestilt. Har "YouTuba" meg opp, og forberedt til demontering og installering
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenSø.,16,Juli,2017,19,29
Skjedd litt med bilen siden sist jeg la inn oppdatering. For ett par måneder siden skiftet jeg simmering på nytt. Denne gangen ser det ut som det gikk bra. Hadde en del lekkasjer første gangen jeg prøvde. Nå etter to måneder med kjøring ser det ut som det er tett. Har sett en oljedråpe eller to i denne tiden, og det syns jeg absolutt er innenfor:)
Tittel: Hva jeg har gjort hittil i 2017
Skrevet av: FriluftskarenSø.,16,Juli,2017,19,59
Skiftet pakninger automatgirkasse   
Skiftet bremseslanger bak   
Fått hjelp til å sveise et rusthull bak på høyre side av ramma   
Tettet hull i eksosrør   
Fikset dørlås førerside   
Kjøpt inn hardtop og heldører   
Skiftet olje og oljefilter ved 142.000 km   
Skiftet luftfilter   
Ny olje automatgirkasse ved 142.000 km   
Justert bellcrank (girstang)   
Skiftet viftereim   
Flusha bremsesystem og fylt på ny bremseolje   
Skiftet dynamo   
Skiftet rød og svart batterikabel   
Skiftet vannpumpe   
Skiftet viskose   
Flusha radiator   
Ny kjølevæskeblanding   
Satt i ny viftekappe   
Skiftet pakning på veiva mellom automatkasse og motor   
Tettet lekkasje oljekjølerledning   
Skiftet bensinfilter   
Skiftet styrestag   
Skiftet tennplugger   
Skiftet oljetrykksensor   
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenLø.,25,November,2017,10,25
Her er noen bilder fra rustbehandling og lakkering på fører og passasjerside.
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenLø.,25,November,2017,10,28
Problemer med å laste opp bilder grunnet filstørrelse, men her er også rustbehandling fra sidene på karosseri. Fjernet originalt stigtrinn, og da dukket det opp en del rust. Fikk behandla dette, og satte på stigtrinn istedenfor.
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenLø.,25,November,2017,10,33
Det som gjenstår av service i år er understellsbehandling med lanolin. Har bestilt time til denne delen.

Planer for 2018:
Har kjøpt en Ford 8.8 bakaksel. I forbindelse med skifte, installerer jeg luftstyrt diff.sperre, endre utveksling foran (3.77), luftkompressor. Blir så bra:)
Tittel: Hva som er gjort i 2018
Skrevet av: FriluftskarenSø.,30,Desember,2018,14,34
Skiftet bakaksel med Ford 8.8
Installert diff.sperre
Installert kompressor i motorrom
Skiftet bladfjærer og dempere (Procomp 2,5")
Skiftet styredemper
Skiftet olje og oljefilter for vinteren
4-hjulskontroll etter skifte av bladfjærer
Installert fjernlys ved frontrute
Skiftet vannpumpe, temostathus og termostat
Skiftet utveksling foran til 3:73
Installert nytt batteri
Flusha radiator og motor (kjølevæskekanal)
Fylt på ny kjølevæske
Skiftet gummislange kjølevæske til varmeapparat samt nedre radiatorslange
Installert ny kontakt til vinsj.
Skiftet lås til heldør førerside.
Kjøpt inn nye vinterdekk
Lagt inn teppe i bil (leide rensemaskin til å rense tepper)
Installert midtkonsoll
Installert nye høytallere
Skiftet diff.olje foran og bak
Sveiset på hurtigstabstag
Skiftet hjullagere foran
Skiftet ytre pakninger bakaksel
Installert parkbremsen på nytt

Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: eirikbgSø.,30,Desember,2018,22,01
Høres ut som du har fått gjort mye bra der. Må vel være bra den nå.  :)
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: FriluftskarenSø.,30,Desember,2018,22,28
Ja, det kommer seg veldig nå...planer for 2019 er langtifra så mye som i år. Gjenstår skifting av bærekuler foran samt en 1" sjakkelheving bak. Den er faktisk litt baktung har jeg merket. Mulig ny bakaksel har noen å si. Begynner iallefall å bli fornøyd med hvordan den er blitt :)
Tittel: Sv: Jeep-entusiast Skien (YJ)
Skrevet av: eirikbgMa.,31,Desember,2018,10,18
Det høres bra ut. Den ser tøff ut i alle  fall.