www.jeepclubnorway.no

Modeller => XJ, MJ => Writeups/ How-to's => Emne startet av: jeep92 på To., 6,Oktober,2016,17,19

Tittel: how to: litt om kjølesystemet på 4.0l. hvordan feilsøke.
Skrevet av: jeep92To., 6,Oktober,2016,17,19
hei.

Etter og ha brukt utrolig mange timer på og lage en diy på hvordan bygge om fra mekanisk vifte til dobbel el vifte. og faktisk få det til og funke med deler fra andre bil merker. så har jeg fått et greit bilde av hvordan kjølesystemet fungerer. så tenkte og dele litt info.

1.
på jeep sin 4.0 liter har det vert endel snakk om hvor dårlig kjølesystemet er på jeep cherokee xj. veldig mange over dammen som sliter med at motoren går varm osv. kommer tilbake til dette senere i tråden. jeg tenkte og starte helt fra begynnelsen først så folk med et kjøleproblem kan lese her og få noen tips. er på ingen måte en fasit.

2.
kjølesystemet på jeep cherokee xj består av.
1. en radiator som er 1 row. som består av alu og plast.
2. termostat som er på 91 grader(195 fahrenheit).
3. vannpumpe.
4. overflow tank.
5. radiatorlokk. 13-18 psi.
6. slure vifte og el vifte.


3.
så hvordan fungerer det.
1.
radiatoren brukes til og overføre termisk energi fra kjølevannet til luft. oversatt til norsk vil det si radiatoren brukes til og fjerne varme fra kjølevannet som forlater motoren.
2.
termostaten brukes til og regulere temperaturen på motoren. denne er mekanisk og består av bimetall som reagerer på varme.
3.
vannpumpen brukes til og få sirkulasjon i en motor.
4.
overflow tank brukes til og oppbevare kjøleveske. der motoren har mulighet til og kvitte seg med kjøleveske når trykk og temperatur økes i motoren.
5.
radiatorlokket er for og regulere trykket i motoren for og si det på en enkel måte.
6.
slure viften starter og koble inn på 180 fahrenheit og kobler ut på 160.
7. elviften kobler inn på 105 grader via digitalt signal. disse brukes til og kjøle ned radiatoren som blir varmt opp av kjølevesken som forlater motoren.


4.
så hvordan finner man ut hva del som er defekt i et kjølesystem og hva symptomer.

1.
radiator.
som nevnt over har radiatoren en oppgave og overføre termisk energi fra kjølevannet til luft. inni radiatoren er det små rør som går vannrett(Horisontal). gjennom disse sirkulerer det kjøleveske.
symptomer på en dårlig/defekt radiator.
1. kun deler av radiatoren er varm ved åpen termostat.
2. lekkasje fra sveis/rør/sprekk.
3.blokkerte rør. se på punkt 1.
4. motor sliter med og holde driftstemperatur.



5.
termostat
en termostat har kun en oppgave i et kjølesystem og det er og holde gitt temperatur.
typiske tegn til defekt eller dårlig termostat.
1. når ikke driftstemperatur.
2. ikke stabil temperatur.
3. stengt i lukket posisjon= motor går varm/koker.



6.
vannpumpe. er for og sirkulere kjølevannet rundt i motoren.
typiske tegn til defekt eller dårlig vannpumpe.
1. høy lager/skrape lyd fra motorrommet.
2. kjøleveske som drypper ned på asfalten. følger ofte nedre radiatorslange for så og dryppe ned på asfalten.
3. motor holder en høyere temperatur en vanlig.

7.
overflow tank.
typiske tegn feil/defekt tank.
1. kjøleveske forsvinner .


8.
radiatorlokket. har en oppgave og holde gitt trykk (16 psi=1,2bar) i motoren.
tegn på feil/defekt radiatorlokk.
1.null trykk i motor.
2. overflow tank renner over.
3. motor går varm.
4. radiatorslangene er helt myke.
5. kjøleslangene kollapser. av undertrykk.

9. slure viften.
tegn på feil/defekt slure vifte.
1.kobler ikke inn. start motoren og vent til den skal koble inn skal da kunne holde en avis på den uten at den stopper.
2. kobler ikke ut. motor går kald.
3. høy vifte lyd fra motor rommet.

10.
luft i motoren er der for og lage hodepine på eieren av bilen.
luft er et veldig vanlig problem i et kjølesystem. noen tips på hvordan en kan lufte motoren.
1. etter termostatbytte eller vannpumpe. fyll opp termostathuset og radiatorslangene med kjøleveske.
2. finn en trakt og sett nedi radiatoren. start motoren og la kjølevannet stige i trakten vil kunne se at luft kommer opp. så snart termostaten åpner vil nivået i trakten forsvinne vær rask og fyll opp til det er veske i trakten igjen så ikke luft kommer inn til radiatoren. gi gjerne noe gass og klem på radiatorslangene.
3. jekk fronten på motoren opp.


11.
det var litt om hvordan ting fungere og hva funksjon det har i en motor. så til kjølesystemet i jeep cherokee xj. hvorfor går motoren varm? jeg spør hva har du ettermontert . det originale kjølesystemet er ikke laget for hevesett(høy luft motstand) tunge stål felger, større dekk,tak rack,tunge fangere,vinsj + x antall lykter som blokkerer radiatoren. på en original jeep xj fungerer dette smertefritt. 

12.
så hva bør en oppgradere først?
jeg har brukt utrolig mange timer på og teste og lese om kjøling av motor. har også snakket med radiatorverksted. jeg har ringt jeeps tekniskavdeling i statene for og høre hva de anbefaler.

det første er og bytte ut den gamle originale radiatoren med en ny eller oppgradere(jeep cherokee xj) med 2 row . hjelper ikke dette må du opp på high flow vannpumpe og termostathus.

 montere du high flow vannpumpe og thermostathus på original radiator. problemet som kan oppstår då, er at radiatoren rekker ikke og ta varme fra kjølevannet som sirkulerer gjennom. for det sirkulerer for fort.

så er det viftene sin tur.
her kan en enten gå dobbel el vifte. eller kjøpe ny viskosekobling som kobler mer inn en 70% av turtallet på motoren.

13.
termostater til 242 amc.
1. termostat fra motorad 91c(195fahrenheit) begynner så vidt og åpne på 88 helt åpen på 95 grader. denne fungerer bra med viskosekobling.
2. termostat fra stant superstat 91 c (195 fahrenheit). begynner og åpne på 90,5 grader og helt åpen på 100 grader. med denne termostaten vil du nok se at motoren når 100 grader under kjøring og ved tomgang litt mer. det skjer på grunn av den åpner ikke helt før det er 100 grader i termostathuset. dette er testet.
3. tridon termostat skiver jeg ikke noe om en gang det funger bare ikke. fikk 2 stk ingen av de fungerer noe serlig bra på 242.
4 har du bygget om til elvifter med bmw sin bryter anbefaler jeg termostat fra motorad 88 grader.

14.
det er også mulig og koble om kjølingen til girkassen .
her er det mulig og skippe radiatoren og kun ha egen kjøler til girkassen og montere termostat på det så den ikke går kald om vinteren.
temperaturer som er normalt på aw4 60-80.

15.
motor går i closed loop så fort eksosen har nådd gitt temperatur. og det er lenge før kjølevannet har nådd 40 grader. du kan bruke 160 180 190 195 fahrenheit skal ikke ha noen betydning på bensinforbruket. 
http://www.xjtalk.com/showthread.php?t=9470