Du trenger ikke bytte topp, men toppen alene utgjør rundt 30hk, noen påstår opp mot 40hk. Så bare bytte til 4.0.L topp og fremdeles bruke forgasser vil du oppnå bra effektøkning, og få mindre bensin forbruk.
Effektmessig er 4.0 toppene mellom 91-95 de beste, bedre en alle nyere 4.0 topper.
Disse er lett å få tak i fra bilopphuggeriene, fantes i YJ, XJ og ZJ.
Skal du ha de beste komponentene fra 4 literen velger du topp/MPI (OBD I) fra 91-95 og innsug fra 99 og utover. TJ/XJ/ZJ/WJ
Skulle du ende opp med en 4.2L kan du etter en stund (hvis du ikke er helt fornøyd med motoren) ta gradvis oppgraderinger.
1. Sette på en 4L topp og kjøre en stund.
2. Fremdeles ikke fornøyd oppgradere til MPI (Multi Point Injection). Det finnes TPI systemer (Throttle Point Injection)...glem disse, er bare tull i forhold til MPI.
3. Kun fantasien som setter begrensninger
Dette er hva du ca. trenger til å bygge MPI.
.
Personlig ville jeg kjøpt en komplett 91-95 4.0 motor + div fra en vraket XJ, eller en XJ (91-95) delebil....en dårlig/defekt delebil skulle ikke koste mer en 6-10 lapper, da har du alt + masse reservedeler som passer på Wrangleren.
En vraket YJ er MYE verre å få tak på + at den vill bli mye dyrere.
Men å kjøpe en delebil krever jo at du har plass å plassere den, slik at du i ro og mak kan demonter deler mens du planlegger oppgraderinger på en 4.2 liter som du eventuelt blir å kjøpe.