Modeller > XJ, MJ

Trenger hjelp til kjøp!!

<< < (2/5) > >>

Skywalker:

--- Sitat fra: Williz på On.,11,Juli,2007,21,43 ---...Får man den transferen som man kan kjøre 4wd full time til 2,5 turbodiesel?...
--- Slutt sitat ---

Jeg har sett Comanche diesel (pickup-utgaven av Cherokee) med Selec-Trac (NP242/NV242 Transfer) originalt, til og med med emblemer for dette på forskjerm/dør. Å lete spesielt etter en slik bil er vel nesten håpløst og egentlig ikke hensiktsmessig. Dette fordi å skifte av transfer er en "bolt-on" modifikasjon gjort på noen få timer dersom du får en bil med "feil transfer" i forhold til dine ønsker. Det er en fordel å få tak i transfer til "din" årsmodell, slik at du slipper å tenke på om du har rett antall splines  på inngående og utgående aksler osv. (splajns' = langsgående spor på akseltappen).

Williz:
Noen som har litt "statistikk" eller erfaring med drivstoff forbruk på 4.0l?

Skywalker:
Jepp. 4.0 (eller 242 cu.in.) liker drivstoff veldig godt. Mye drivstoff gjør den glad og utadvendt. Dårlig tilgang på drivstoff gjør at den blir stille og innesluttet, rent ut motvillig. Noen sier det slik; den bruker aldri over 0,7 på mila, resten er hobby.  :)

Stort sett kjører jeg på rundt 1.34 sommerstid, 1.37 vinterstid.
Automatkasse, hjul = 225/75/15 sommer og vinter. Std. utveksling i aksler. Ingen heving, ikke skiboks.
Tallene er basert på jobbkjøring, 20km én vei. Landevei - by/saktegående kø - landevei.

Tidligere kjørte jeg på rundt 1.29, men da var det mer motorvei uten kø.

Noe som er vesentlig å observere er at 4.0'en går med rett termostat - ca 195*F eller 90,5*C. Blir temperaturen for lav vil motorstyring og innsprøytningsreguleringen bli stående i kaldstartmodus - "Open Loop" med sinnsykt blandingsforhold. Normal varm motor har reguleringsmodus "Closed Loop" og normalt blandingsforhold luft/bensin 14,7:1. Jeg vet ikke nøyaktig hva som er programmert temperatur for overgangen, men den ligger ihvertfall et sted mellom 85 og 90*C.

Pga. andre sammenhenger forsøkte jeg i våres med en 185*F (85*C) termostat. I mitt kjøremønster gikk da bensinforbruket umiddelbart opp mot 1,6 l/mil, men jeg merket ikke noe på kjørbarheten av motoren.

2" heving og 31" hjul vil være merkbart, men ikke voldsomt. Noe høyere forbruk blir det med 31" hjul, forutsatt at det ikke er skiftet til tilpassede differensialer som gir normale turtall på motoren igjen. 33" hjul og automat gjør at mange ser 1,6 som snittforbruk - igjen er dette uten tilpasning av differensialer.

En 4.0 med manuell kasse vil nok være noe mer økonomisk, men de finnes det ikke så mange av. Det er sikkert veldig gøyalt også. Off road er automatkasse ofte en fordel, men rundt det temaet er det grunnlag for mye og lang debatt mellom tilhengerne av automat og manuell.

Lang langkjøring er ikke helt reelt for meg, men i en slik situasjon blir forbruket ofte rundt 1,1l/mil. Alle forbrukstall basert på utkjørt distanse og en forholdsvis riktig kilometerteller.

Williz:
Okei.. Takker!

Har du noe erfaring med forbruket til en 2,5 diesel? (Er det en turbodiesel el?)

Lukter litt på en 1995 mod 2,5 diesel.. men den har rullet 300 000 km.. er dette mye for en Cheeroke? Er klar over at jeg ikke kjøper ny bil, men er det beste tilbudet i diesel utgaven jeg har funnet.

I tillegg sier selger i annonsen at det er utført en del overhaling/reparasjoner på bilen. Er dette noe man bør være skeptisk til?

Kan du evt ta en titt på annonsen?


Mvh
Williz

Skywalker:
Sårri, ingen egen erfaring med oljekamin. De som har sier at de ligger mellom 0,7 og 0,9. At det er utført reparasjon på en VM-Motori 2.5 som har rullet 300' synes jeg ikke er det minste merkelig. Jeg ser det på den måten at de pengene jeg sparer på dieselreparasjoner kan brukes på bensin. Har du gjort noen søk på Jeep-delen av offroad.no med søkebegrep=diesel? Da får du  se at 2.5TD fra VM er kalkulert risiko. Og ja, 2.5'en er turbodiesel. Hadde jeg hatt 2.5TD med ras hadde jeg vurdert å sette inn den 2.7CRD fra Daimler-Benz som ble brukt i WJ fom. 2002. Den er robust og velprøvet i tusenvis av E-klasse og Vito. XJ er godkjent for over 190 hk og 300Nm dreiemoment, så det bør absolutt være mulig å få godkjent alternative motorer. Den største utfordringen blir nok å få kraftpakken på plass.  ::)

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side

Skift til full visning