www.jeepclubnorway.no

Modeller => JK => Emne startet av: SASR på Fr.,22,Mai,2009,19,33

Tittel: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRFr.,22,Mai,2009,19,33
Noen sjanser i havet for at en AEV ombygging av nye 2-dørs JK blir godkjent i Norge?
http://www.aev-conversions.com/vehicles/jk_builder.php
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: NeowulfFr.,22,Mai,2009,20,57
hva er det du skal ha godkjent av det da ?

hemi , mil-spec eller hevesett,fangere osv .
fangerne får du godkjent , men eu-versonen avventer etterspørsel .
hevesettet kan du kansje få enkeltgodkjent men de har ingen planer om å typegodkjenne det.
hemi burde gå om du får de til å gjøre det i usa for så å importere den ny.
mil-spec er kun til 4 dørs


Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRFr.,22,Mai,2009,22,08
Måtte i tilfelle blitt 5.7L hemi, hevesett, 37" dekk, Dana60 bakaksling, vinsj og fangerne..
All ombygging i Statene, for deretter å importere den ny til Gnore..
Vet ikke helt hvordan Biltilsynet etc. ville ha stilt seg i forhold til denne ombyggingen?
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: NeowulfFr.,22,Mai,2009,22,37
all ombygning fra aev - crystler/mopar står bak og godkjenner som fabrikant og du beholder fabrikksgarantien i usa
(bare i norge de ikke gjør det men så har de ikke bare ett merke heller)

slik jeg forstår paragrafene er det bare å bestille drømmebilen i usa å ta over da etter at du har fått den godkjent over there, men ring am-car klubben om du er medlem, de hjelper deg gjennom pappirmølla.

ang selve ommbyggingen, eu-støtfangeren framme har en bøyle for mye men den går å få godkjent om du fjærner den slik jeg har forstått. legger ved et bilde av eu-varianten
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRFr.,22,Mai,2009,23,39

 skulle gjerne ha importert "drømmebilen", men etter å ha sjekket kalkulatoren for innførsel av kjøretøy....... vi snakker drøye MILLIONEN :o i engangsavgift.... :o vær så snill å si at jeg har regnet feil her :-[
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: Stein-KFr.,22,Mai,2009,23,51
Sitat
skulle gjerne ha importert "drømmebilen", men etter å ha sjekket kalkulatoren for innførsel av kjøretøy....... vi snakker drøye MILLIONEN  i engangsavgift....  vær så snill å si at jeg har regnet feil her

Tviler på at du har bommet. Tipper avgiften inkl mva ligger på ca 900.000 til1 mill. ? Du får ikke regga denne som varebil. Der sitter BOS på "hemmelig" oppskrift og de eneste papirene. Så du må ta den inn som personbil.
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRLø.,23,Mai,2009,00,01
Sitat
skulle gjerne ha importert "drømmebilen", men etter å ha sjekket kalkulatoren for innførsel av kjøretøy....... vi snakker drøye MILLIONEN  i engangsavgift....  vær så snill å si at jeg har regnet feil her

Tviler på at du har bommet. Tipper avgiften inkl mva ligger på ca 900.000 til1 mill. ? Du får ikke regga denne som varebil. Der sitter BOS på "hemmelig" oppskrift og de eneste papirene. Så du må ta den inn som personbil.

Hva med 4dørs JK, fins det ikke noen mulighet der heller for å importere som varebil klasse II? 
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: NeowulfLø.,23,Mai,2009,00,12
ta den inn som personbil , ta det på huset :D

vellbrukte millionen spør du meg , heller det en en assfaltsleiker.

eller spør om dem kan la være å asfaltere rundt dær du bor så kan du heller få en reduksjon på det dem sparer på å ikke asfaltere , kan jo være du får penger igjenn.

å du har nokk regna helt riktig.
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRLø.,23,Mai,2009,00,16
hehe ;D
får vel bare droppe å kjøpe leilighet, satse på ny jeep isteden 8)
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRLø.,23,Mai,2009,14,20
 Hmm..
 Hva om man kjøper en splitter ny 4-dørs unlimited rubicon varebil, 3.8L Bensin, her i Norge. Frakter den over til Statene, får den ombygd
 av AEV (med godkjennelse av Chrysler), og frakter den over til Norge igjen... ::)
 Vil Biltilsynet etc. godkjenne dette? ::) Og vil Chrysler kunne godkjenne ombyggingen fra AEV når bilen er "norsk"?
 Og frakt tur/retur Statene vil komme på ........,-???
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: NeowulfLø.,23,Mai,2009,16,49
Nei tviler på at jeep i norge er behjelpelig med noe som helst , det virker som om de er mere oppdatert på er asfaltbiler.
mulig de kan strekke seg til å bekrefte at den selges i usa med fabrikksgarranti men tror ikke de hjelper med mere, de regner det nok som tap av et salg i norge..... sykt men sannsynligvis sant.

Tror løsninga er å droppe leiligheta å kjøpe fet bil , hadde stått respekt av det gitt. mens du er over i statene å handler kan du jo bare kjøpe campigvogn også dær , de er jo som småe leiligheter.

ps. ta en kort en om du ikke har familie å tenke på, de er definitivt tøffere.
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: Stein-KSø.,24,Mai,2009,15,20
Sitat
Hmm..
 Hva om man kjøper en splitter ny 4-dørs unlimited rubicon varebil, 3.8L Bensin, her i Norge. Frakter den over til Statene, får den ombygd
 av AEV (med godkjennelse av Chrysler), og frakter den over til Norge igjen...
 Vil Biltilsynet etc. godkjenne dette?  Og vil Chrysler kunne godkjenne ombyggingen fra AEV når bilen er "norsk"?
 Og frakt tur/retur Statene vil komme på ........,-???

Dette blir dyrt!!!

Frakt t/r = ca 40.000,-
Ombygging hos AEV = 374.000,-
Mva på ombygging ved innførsel = 93.500,-

SUM CA 500.000,- for ombyggingen. I tillegg kommer bilen...........
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRSø.,24,Mai,2009,15,33

 Altså bare å glemme.. ::)

 Er vel derfor det kalles "drømme"bil ;D
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: NeowulfSø.,24,Mai,2009,18,23
Ikke så dyrt egentlig , vet mange biler som er dyrere å mindre interesange i mine øyne....

sikkert verdt det om man har råd, hadde jeg hatt to millioner jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av hadde dette vært et bra alternativ.
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: TomasSø.,24,Mai,2009,22,43
Hvis biltilsynet ville godkjent en ny-ombygd-importert bil, så burde de jo kunne godkjenne en TJ ombygd til AEV også. Men det blir jo ikke billig. AEV hadde samme oppsettet til en vanlig kort TJ. Sikkert en drøm å kjøre med 5 trinns automat (5-45RFE) og 360 hk ifra en skikkelig V8  ;D
Men vil ikke tro du får godkjent hevesettene til AEV, siden de ikke kommer med TÜV papirer.
Stein får jo sin godkjent med V8, og hvis bilen er mer enn 10 år gammel slipper man jo deler av avgiftene grunnet effektøkningen.

Ikke lett å få noe igjennom i dette potetlandet hvor det er om å gjøre begrense morsomheter med avgifter.
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRSø.,24,Mai,2009,23,28
AEV hadde samme oppsettet til en vanlig kort TJ. Sikkert en drøm å kjøre med 5 trinns automat (5-45RFE) og 360 hk ifra en skikkelig V8  ;D
Men vil ikke tro du får godkjent hevesettene til AEV, siden de ikke kommer med TÜV papirer.
Stein får jo sin godkjent med V8, og hvis bilen er mer enn 10 år gammel slipper man jo deler av avgiftene grunnet effektøkningen.

Hadde gjort seg med en V8 ja 8) http://www.aev-conversions.com/vehicles/show_tj_hemi.php

Hevesettet kan jeg leve uten, så lenge jeg får hemi og 35" godkjent på bilen.
Hvis Biltilsynet hadde godkjent noe sånt, så skulle jeg seriøst vurdert det ;D
Kanskje Stein er snill og setter opp et regnestykke på dette også..
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: Stein-KSø.,24,Mai,2009,23,38
Sitat
Kanskje Stein er snill og setter opp et regnestykke på dette også..

Dyrt.... Og regninga fortsetter å løpe....

Motor og gir fra 15.000,- og oppover.
Lendningsnett 10.000,- og oppover.
Diverse duppeditter 10.000,- og oppover.
100 - 250 timers jobb.
Uforutsette ting 10.000,- og oppover.
Avgifter hvis nyere enn 10 år 7.500,- og oppover.

Uansett, selv om du gjør all jobben selv, så klarer du ikke å sette åtter i en TJ for under 50.000,- Og setter du det bort til en kyndig, så kanskje ( dog tvilsomt ) at han klarer det på noe særlig under 100 timer a X-antall hundre kroner timen.

Men gromt blir det !!!
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: TomasMa.,25,Mai,2009,10,22
Kan si det slik at 2"'en din er jo godkjent. og med high fender kit så får du nok på 35 glatt uten at det subber. High fender kit'et hever alle 4 skjermene bortimot 2 tommer. V8 er ikke en uoverkommelig sak, og bilen din er jo mer enn 10 år gammel. Mener dodge durango har den samme hemi 5.7litern som brukes i TJ. en 5-45RFE kasse må du nok til sverige å hente ifra en jeep hugger. Den sitter i de fleste WJ V8. Ledningsnettet blir en sak på siden  ;D

Man skal ha litt ståpåvilje for å fikse dette, men det er ikke uoverkommelig.

En annen ting man kan vurdere er Avenger supercharger. Den øker bilens effekt med ca 50% med moderat trykk. du har ca 200hk nå, da får du ca 300 hk helt ifra bunnen av. det er jo fordelen med kompressor kontra turbo. Dessuten får du vel dette settet for ca 3500 - 4000 dollar + montering og moms.

http://www.youtube.com/watch?v=qlfs6vSynpI&feature=PlayList&p=555762959D89FE90&playnext=1&playnext_from=PL&index=13

http://www.youtube.com/watch?v=mxECkZHP72U&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mW-q5H-Rzt4&feature=PlayList&p=555762959D89FE90&index=14&playnext=2&playnext_from=PL
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRMa.,25,Mai,2009,18,05
Kan si det slik at 2"'en din er jo godkjent. og med high fender kit så får du nok på 35 glatt uten at det subber. High fender kit'et hever alle 4 skjermene bortimot 2 tommer. V8 er ikke en uoverkommelig sak, og bilen din er jo mer enn 10 år gammel. Mener dodge durango har den samme hemi 5.7litern som brukes i TJ. en 5-45RFE kasse må du nok til sverige å hente ifra en jeep hugger. Den sitter i de fleste WJ V8. Ledningsnettet blir en sak på siden  ;D

Man skal ha litt ståpåvilje for å fikse dette, men det er ikke uoverkommelig.
35" er ikke noe problem å sette på, tror ikke det er mye subbing ved full flex. Problemet er bare at ASP-Eberle ikke har felger som er godkjent for 35" på TJ, noe som betyr at man skal være god til å snakke for seg, samt ha god peiling på bil, for å overbevise karene hos
Biltilsynet :-\ Og jeg er ikke så keen på å kjøre rundt med dekk som ikke er godkjent..
V8 er ingen umulighet nei, tror heller ikke det skal være så vanskelig å få fatt i girkassen og ledningsnettet heller. Problemet bunner i at
jeg ikke er kyndig nok til å gjøre dette selv, og må sette bort jobben. Det er da ting begynner å koste spenn :(
Men godkjenner BT såpass mye gamp da? Har hørt snakk om at man må strøype motoren til rundt 220-230gamp som er det de maks godkjenner? Da er det nesten ikke verdt det..
Supercharger høres gromt ut, men så er det noe eget med V8 8)
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: TomasMa.,25,Mai,2009,20,39
Stein har 220 ca i sin TJ, men det er kun på grunn av avgiftsnivået mener jeg. han har dessuten en av de lettere og minste V8'erne man får tak i, også pga avgiftsnivået. hans bil er nemlig ikke 10 år enda. Så er vil du kunne stå noe friere.

Veit om en som godkjente stor V8 i en hilux. Dette gikk fint fordi han endret ikke topphastigheten på bilen. Dette dokumenterte han med regnestykker ut ifra utveksling i aksler, utveksling i girkasse, transfer og turtall. du får jo grand cherokee 5.7 liter hemi med 350 hk. er vel ikke noen spesielle aksler bremser osv på den kanskje. en ide vil ivertfall være å utforske disse bilene litt.
men det er klart at om man har WJ bremser forran (2-stemplede kalippere) kraftigere pumpe, samt skivesett bak så vil man ha nok kraft til å stoppe kjerra. Ett problem du kan møte på er vekt grensen på bilen. du må passe på å holde deg under tillatt totaltvekt på bilen. Det betyr at når du skal godkjenne, så ville jeg fjernet vinsj, vinsjfeste, reservehjul og holder, tømt bilen for absolutt alt tenkbart, satt på softtoppen og fylt helium i dekka. ;D
dette for å få lavest mulig egenvekt. Mener stein ikke kan sette inn baksetene pga han har ikke nok kg å gå på på lasteevnen på bilen. tror egenvekten hans er tett oppunder totalvekten.
Og lasteevnen på TJ er ikke akkurat høy. ivertfall ikke etter at man har kostet på kjerra noen få kroner. De som pansrer bilen under bruker opp en del kilo der. ARB veier faktisk en del mer enn original diff. Dekka veier ganske mye mer, kraftige fangere i flere milimeters tykkelse veier ganske så mye.

Men jeg sjekket ut hemi oppsettet til aev en gang i tiden, og jeg mener hele det settet ikke veier forferdelig mye mer enn den høvelbenken som sitter der idag.

det står jo en flott donor bil oppi nord-norge nå  ;D GC WJ SRT-10  ;D ;D ;D
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: Stein-KMa.,25,Mai,2009,20,51
Vekt er et stort problem !!! Og BT sier stopp på 220-230hk grunnet moment versus fester og hjul oppheng.

Jeg har den minste åttern, men også den tyngste !! Samme blokk og topp som 5,7L men bare mye mindre hull = tykkere vegger.

Og ja, du bør kunne det du driver med og ha tilgang til langt mer enn et Biltema verktøy sett....
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: TomasMa.,25,Mai,2009,20,56
Men for å være helt ærlig, så begriper jeg ikke at 35 står og faller på om du har TUV på felgen eller ikke. TUV papirene dekker vel kun felgen og dokumenterer at den holder. Ikke at akslen på bilen holder.
Dessuten står det i forskriftene at man ikke kan øke bilens sporvidde mer enn 15 mm pr aksel. altså 7,5 mm pr side. og jeg skulle ikke tro at TUV papirer kunne oppheve denne reglen, for på våre biler så økes jo sporvidden med opp mot 100 - 200 mm. Og dette går nok på bilens egenskaper på vei. Så dette virker for meg helt bak mål, og de som krever dette (TUV) hos BT tror jeg kan faget sitt like lite som de veit hva de egentlig ber om.

Det samme gjelder hevesett. all heving på fjærene forandrer akslens plassering under bilen. Og både Procomp og OME kommer med TUV som nesten de eneste, selv om OME har standard senkesett til trackbar bak for å sette akslen tilbake på plass. Dette har ikke Procomp, men allikevel kommer de med TUV papirer. Så får meg er TUV kun en vits ukyndige offentlige tjenestemenn setter tilliten sin til fordi de ikke kan faget. Dessuten er dette en falsk trygghet.

Kan man dokumentere at det finnes flere trafikk ulykker i USA eller andre land som ikke praktiserer TUV som skyldes bruk av ikke originale deler som endrer bilens geometri???

Allikevel leverer vi de papirene BT ønsker seg, bare for å tilfredsstille de og minske risikoen for utdypende spørsmål vi ikke tåler å få, selv om mange av oss allikevel er klar over at ikke alt er helt 100 på stell.

JEg stiller meg nå sterkt tvilende, men dette er nå min mening, igjen.  ;)
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: TomasMa.,25,Mai,2009,20,58
Vekt er et stort problem !!! Og BT sier stopp på 220-230hk grunnet moment versus fester og hjul oppheng.

Jeg har den minste åttern, men også den tyngste !! Samme blokk og topp som 5,7L men bare mye mindre hull = tykkere vegger.

Og ja, du bør kunne det du driver med og ha tilgang til langt mer enn et Biltema verktøy sett....

Da er jeg veldig spent på om noen kan dokumentere eller uttale seg om oppheng og aksler er det samme på wj 4.0, wj 4,7 og wj 5.7.
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRMa.,25,Mai,2009,22,27
Jeg er så enig med deg Tomas!
Det er så utrolig synd at et "noe firkantet" regelverk stikker kjepper i hjulene for den "over gjennomsnitt" bilinteresserte :(   
 
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: TomasMa.,25,Mai,2009,22,53
Jeg er så enig med deg Tomas!
Det er så utrolig synd at et "noe firkantet" regelverk stikker kjepper i hjulene for den "over gjennomsnitt" bilinteresserte :(   
 

Ivertfall når regelverket gjelder ALLE, untatt de som kommer med ett papir i handa.  ;D
Da har på en måte regelverket mistet noe av sin verdi.

Blir som å si til politiet når man blir stoppet i 100km/t i en 60 sone at, neida, jeg har utrykningskurs og har dermed øvd meg på, og kan kjøre fort. Så den boten skal nok ikke jeg ha  ;D ;D
Tittel: Re: Rubicon AEV
Skrevet av: SASRTi.,26,Mai,2009,06,59
Blir som å si til politiet når man blir stoppet i 100km/t i en 60 sone at, neida, jeg har utrykningskurs og har dermed øvd meg på, og kan kjøre fort. Så den boten skal nok ikke jeg ha  ;D ;D
;D ;D