www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Oseberg på On.,25,Februar,2009,23,33

Tittel: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn.,25,Februar,2009,23,33
Da er det på tide å etablere en garasje for min 97 XJ som skal inn under kirurgiske inngrep i de kommende mnd.

Det er gått en høst og delvis en vinter i ditto shopping for å klargjøre for motorbytte, ny girkasse, ny styresnekke og el- vifte system for å nevne noe.  Plan er å starte i slutten av mai, koke masse kaffe i garasjen i en 14 dagers tid, så får vi se om det holder.  Har en litt lengre friperiode og får hele dager i "bua",  så det bør gå greit.

Verkstedet/garasjen skal først få en oppgradering med godt lys og orden i verktøy kaoset.  Sandblåsings kabinett skal på plass og "ramme avtale" med pulver lakkerer er nå etablert. Så dette blir morro.


Skal bli en av de flinke med masse bilder for å billedgjøre dette "stuntet" som er noe i overkant av hva CV'n min tilsier jeg skal kunne håndtere.

For bare å ha nevnt det..."re-born"...er i betydning av å få den noen år yngre, men dog fortsatt opprettholde den som en mest mulig original XJ Sport. Litt mot-strøms av de fleste her i forumet, men det bør vel være plass til litt "odde " entusiaster.


I morgen kl. 08:00 er det EU kontroll....og selvsagt var det trøbbel med park lysene. Masse rust og sprø plast i lampe soklene. Jeg skal bytte ALLE lampe kontakter og sokler på hele bilen. Brukte slitsomme 3 timer for å få til lysene igjen (hater el- problemer).

Hentet ellers 2 pakker på posten i dag. Motor + girkasse fester og en diger pakke fra min dele pusher i England som kom med nye deksler og dør pakninger.  Kan forresten anbefale å se til UK for å få deler kjapt og prisene er rimelige.
Tittel: Sv: An XJ is re-born
Skrevet av: sten_mortenOn.,25,Februar,2009,23,47
..... men det bør vel være plass til litt "odde " entusiaster.

Her er god plass til alle :) Blir spennende å følge deg


Hentet ellers 2 pakker på posten i dag. Motor + girkasse fester og en diger pakke fra min dele pusher i England som kom med nye deksler og dør pakninger.  Kan forresten anbefale å se til UK for å få deler kjapt og prisene er rimelige.

Hvor handler du fra?
Tittel: Sv: An XJ is re-born
Skrevet av: JeepTo.,26,Februar,2009,08,51
Kan forresten anbefale å se til UK for å få deler kjapt og prisene er rimelige.
Noen linker????
Tittel: Sv: An XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo.,26,Februar,2009,11,18
EU kontroller gitt til h......  Stønn ! 

Bremsene viste mer enn 50 % forskjell..   har skivebremser bak.Kjøpte et rimelig sett fra USA for 1 år siden, ikke helt ok dette nei. Videre, slark i indre ledd foran... stab stag foringer slark i(der er selvsagt mutteren inne i rammen løsnet til "U" klammen, + diverse annet tøys). 

Verst er det med bremsene, må vurdere om jeg skal gå for den kostbare oppgraderingen fra Qudratec eller rappe bremsesystemet fra ZJ 94-98 modellen. Det passer med litt ombygg.

Har Chrysler 8,25 aksling og uten ABS system, så noen som har sett å bidra med så skrik ut snarest !


Vedr. linker: Han jeg benytter er en som kaller seg "JeepSpares4you". ingen nettside. Har ikke mailen hans på denne PC, skal poste den senere.
Tittel: Sv: An XJ is re-born
Skrevet av: OsebergFr.,27,Februar,2009,09,49
Noen som har prøvd dette "Disk Brake Conversion" settet?

http://www.cyberjeep.com/prodinfo.asp?number=D35DISC-2& (http://www.cyberjeep.com/prodinfo.asp?number=D35DISC-2&)
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn., 4,Mars,2009,17,39
En liten opppatering med plan framover:

Var hjemme sist uke og rakk litt montering. Fikk stooor flat pakke fra UPS. Isoleringsmatte til innsiden av panser. Perfect fit !
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/916cb188-f85d-4f8c-a4ac-caf9173431a3.jpg)

Plan fremover: = siste uke i Mars
-Bremsesystemet oppgraderes med sett fra Crown(se link i innlegget over).
-Drivknuter foran skal byttes
-Nede/oppe opphengskuler skal byttes
-Lenke armers ledd (3 stk) skal byttes
-nye polyouretan foringer på stabstag byttes

Plan siste uke Mai / 1 uke Juni
-Motorbytte + ny vannpumpe
-Girkasse bytte
-Oppgradering til el-vifte system
-Ny styresnekke

Noen bilder av ankommet utstyr

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/1b27283d-e225-41cf-b6ca-454f4604ea7d.jpg)

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/eebdd01e-694c-45d4-8876-a1b494326d1b.jpg)

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/c6a0e5a3-0336-4935-899e-23080dfeb5f1.jpg)

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/fdbde2d1-ab50-4d2f-bf59-2af9f4434137.jpg)


Tittel: Sv: An XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo., 5,Mars,2009,05,43
Kan forresten anbefale å se til UK for å få deler kjapt og prisene er rimelige.
Noen linker????

Firmaet heter Jeepspares4u Ltd....spør etter John
Mailadresse:  jeepspares4u@yahoo.co.uk

Firmaet har primært XJ deler....vær OBS på høyrerattet bil, så tenk deg om før du handler. Motorrommet er litt speilvent, så litt andre "routinger" av utstyret der, men komponentene er som i venstrerattet bil. El -systemer er nokså likt på kabelsiden. Virker som de har kun forlengelser på kabelstokk for å gå til hørerattet. Øvrige deler for interriør -bakover og komponenter under bilen er identisk med Venstre rattet så ikke noe problem her.(unntaket er styre stag som er speilvent)

Har erfart at det er store mengder med XJ's i England og tilgang på komponenter er stor. CJ, YJ's er det mindre av, så her tror jeg en lett kommer til kort. (John har ikke annet enn XJ's og CJ/YJ er vanskelig iflg. ham)


Bestillte her om dagen sikkerhetsseler av ham....dette hadde han selvsagt og rimelig. Kommer i posten om litt.(så blir EU kontrolløren fornøyd >:().
Pakkene sender han med vanlig post og har så langt sluppet unna MVA gebyrer....hjelper det og ;D
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergLø.,21,Mars,2009,19,29
Oppdatering:

Da er jeg kommet meg en tur hjem for å få på plass delene for EU godkjeningen(Nye skivebremser bak. div. foringer,endeledd, kryss i for aksling, styresstags ledd ++)  Dette blir en travel uke, men er optimist.

Kjøpte meg en kompressor, samt mutter trekker. (560 Nm).. som burde holde for det meste tror jeg.

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/648c2794-2dc2-408e-8bb3-5e3ab748353c.jpg)

Skal oppdatere med bilder ettersom verket skrider fram.



 


 
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergSø.,22,Mars,2009,22,08
Oppdatering:

Tok meg ca. 3 timer å bytte endeledd. Slet litt med å få dem ut, men varme gjorde susen. (kamera sviktet, men skal ta nye bilder i morgen).  Så det var den delen av jobben.  ;)

Neste er bytte av bærekuler. Jeg må basere meg på smarte løsninger og håper på det beste.  Skal bestille kryss foran i morgen, bytter disse i samme slengen. ....dette kan ta dager  :-[

Noen som har tipes å komme med vedr. å få bærekulene uten spesial verktøy? Min oppskrift er masse rustløser og varme.



 
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: FSSø.,22,Mars,2009,22,49
Hei oseberg.
Byttet alle bærekulene på 93 mod XJ i går og jeg hadde ikke riktig verktøy, fant litt forskjellig pressverktøy og brukte div pipestr for få presset dem ut, vi varmet ikke så det skal jeg ikke si noe om. I kampens hete så ble det ikke tatt bilder, men takk for bilde serien med step by step. Den var konge.
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergMa.,23,Mars,2009,23,45
Hei oseberg.
Byttet alle bærekulene på 93 mod XJ i går og jeg hadde ikke riktig verktøy, fant litt forskjellig pressverktøy og brukte div pipestr for få presset dem ut, vi varmet ikke så det skal jeg ikke si noe om. I kampens hete så ble det ikke tatt bilder, men takk for bilde serien med step by step. Den var konge.

Har pressa og banket i hele kveld og ikke en liten bevegelse på noen av kulene :-[. Redd for å ta i mer nå, ellers havner jeg på "ønsket kjøpt -  Dana 30 aksling"

Hvor får jeg kjøpt et slikt press verktøy i Norge?

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/6e4982c6-ccbc-4a62-8937-2db597540863.jpg)
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTi.,24,Mars,2009,22,39
Da er sandblåse kabinett kommet i hus. Jeg ville bygge mitt eget, men tiden renner vekk på annet, så det ble en tur på biltema. Rett fornøyd med det. Bruker Olivin sand, den gir litt finere overflate, noe i nærheten av glass. Koster bare mye mindre (1 kr/kg).

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/f02d4002-137a-43c6-86cf-161c0614c571.jpg)


Ellers er det bærekuler det går i om dagen. Har fått låne meg verktøy av Amund så nå er det utpressing i alle baner.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/33d31aea-6806-46cd-b6b2-5088373345a9.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/69c7f268-6d8e-4857-9e88-9cb49fd7f022.jpg)

 

Skal bytte nye kryss foran og kulelagrene var oppspist i disse.  Slet noe grusomt med å få dem av. måtte fram med kappskive og dele opp. Klemringen på innsiden var rustet inn i gods(om en kan si det slik)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/e5a0bfe2-1b4d-4212-9c8d-598bb24d2f86.jpg)

Støvdekselet går i ett med annen rust. Måtte slipe ned
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/1a0a1c4e-1a61-44ac-9c3c-691156d55bc1.jpg)
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: FSTi.,24,Mars,2009,23,46
Hei
Det samme måtte jeg gjøre på min + at jeg brukte vinkelkutter og kappet krysset i to, ble mye lettere og banke ut resten.
Lykke til med alt du skal gjøre, blir spennende og følge deg fremover.
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn.,25,Mars,2009,15,07
Enda en dag i garasjen

Fikk presse fra Amund. Kanon !. Bolter skvatt ut . Litt mye blunder med å presse inn nye, men det gikk.

Utpress øvre bærekule
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/d3e9eedd-04b2-4b74-863f-bf2cbb490ac8.jpg)

Innpress nedre bærekule
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/c3b24f1f-6cde-47d1-8f0f-8237699254c9.jpg)

Innpress øvre bærekule
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/05edaa9c-43b4-4b0a-93fd-07045ed41974.jpg)

Ferdig !!!
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/7e3bf86a-fcbd-480d-b705-c560599dfb6c.jpg)


Pusset grunnet og malte opp knokkel...sånn ca bra ble resultatet. Burde sannblåst hele, men utolmodigheten tok overhånd. ::)
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn.,25,Mars,2009,15,27
Så var det kryssene i stikk akslinger framme....

Finn 1- feil !!!
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/7b4feb9e-a9ab-4ec1-906b-6a55baab90ea.jpg)
(skal være 30 mm for XJ97-01, ikke 27mm som jeg fikk)



Tok foringene på stab. stag mens vi venter på nye kryss.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/3a63b4e8-6737-4005-bdd9-e6418e608b58.jpg)


Deksel som beskytter bensin påfyllings slange og lufteslange fra tanken. Dette  samler opp salt og sand og rustangrep er uungåelig. Det var dette de påpekte på EU kontroll.
Laget nytt i akryl plast. Bøyet til med varme. Gikk greit :)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/79046e81-a779-44c8-85a7-96f2e5107ba4.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/de3ed852-cd55-4ca3-8d53-291b95aa7c4f.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/b2947f33-2e25-4023-b7bf-e6a1f22b01d1.jpg)

Tittel: Trenger hjelp med bremser
Skrevet av: OsebergFr.,27,Mars,2009,13,36
Har byttet bremsene til skivesett som dette: http://www.cyberjeep.com/prodinfo.asp?number=D35DISC-2& (http://www.cyberjeep.com/prodinfo.asp?number=D35DISC-2&)

Får ikke noe bremseeffekt på parkbremsen. Har justert inn slik at den er rimelig "tight"...

Hva skal til ??
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergFr.,27,Mars,2009,19,01
Fixet!!!,

Hadde glemt å ta vekk returfjær på wire fra det originale systemet. Vandringen på parkbremse hendel ble ikke optimal. Nå er det Ok :)
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTi.,31,Mars,2009,15,52
En liten oppdatering.

EU kontrol påpekte og korreksjoner tatt til følge:

Sikr. seler IKKE byttet da disse er blitt borte i tollen/posten

Var på etterkontroll i dag og ble servert samme feilliste.  :'(

Så, da blir en litt sur og ringer verksted og spør "Hva skjedde hos dere" ? Svar var, "siden seler ikke var OK gadd de ikke teste resten og samme feil ble loggført.  men..... kontrollen var for å kvalitetsikre det som var utført !...sa jeg.
"det øvrige sjekket vi ikke" sa mannen i andre enden...".ingen vits i det".    Helsike, sier jeg. Her har jeg slitt i en hel uke og forventer at en etterkontroll oppdaterer kontroll kjema i hht. feil pkt. Så er resultatet ingen kontroll og jeg er ikke kommet 1 mm videre.  "Beklager...slik er det"...  Sprørsmål: Er det slik praksis er?

På'an igjen og neste gang skal jeg sitte på skuldrene til kontrolløren, vær du sikker. En erfaring rikere på dette.


Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: simonTi.,31,Mars,2009,19,57
Bytt verksted, og be dem ryke og reise.
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTi.,31,Mars,2009,20,49
Bytt verksted, og be dem ryke og reise.

Akkurat  !!...det kommer til å skje.
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: SkywalkerTi.,31,Mars,2009,21,35
Vis bilen til PKK hos BT. Da får du en nøktern vurdering av hva som er OK og ikke uten surr og rør.
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTi.,31,Mars,2009,22,07
Vis bilen til PKK hos BT. Da får du en nøktern vurdering av hva som er OK og ikke uten surr og rør.

Tja, kanskje ingen dum ide. De skal ihverfall ikke legge insentiver i å håpe på verkstedsjobb hos seg, men litt gammel bil....løper jeg der inn i en ekstrem kontroll?

Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: simonTi.,31,Mars,2009,22,25
Hvor i landet ?   I Oslo/Akershus kan jeg anbefale Natt og Dag på Strømmen.  De er grundig, objektive og rimelige.

Nytter ikke å komme uten merknader i vognkortet, halvslitte deler osv... men de finner ikke på tøys.   Gjør en skikkelig jobb, enkelt og greit.  Har brukt dem til 5 Eu-kontroller, og 2 reparasjoner.   Bare gode erfaringer.
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTi.,31,Mars,2009,23,03
Hvor i landet ?   

Bergen, og hørt litt blandet om BT her.
Tror jeg, i ettertanke,  velger veksted og aktivt deltar i neste kontroll. Dersom noen i Bergen leser dette, tar jeg imot anbefalinger på hvor jeg bør gå.
Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergMa.,13,April,2009,23,23
Oppdatering:

Justerte "toe in" eller "spissing" i dag samt hadde et noe "off-set" på ratt posisjon i forhold til retning på hjula etter endeledds byttingen for 14 dager siden.
Brukte denne oppskriften http://www.stu-offroad.com/steering/align/align-1.htm (http://www.stu-offroad.com/steering/align/align-1.htm) som funket særdeles bra. Lett som  bare det.

Fikk og på sommerdekkene... ahhh, det ble så stille og presist veigrep. 

Ellers:
Oppdaget rustbobbler i lakken på kanalene under dørene på venstre side. Var ikke denne delen av karosseriet galvanisert på 97+ modellene ??????
Er det nå jeg skal stoppe rust dannelse med å sprøyte inn tynnet tectyl ?







Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn.,15,April,2009,00,26
Fikk UPS på døren i dag, nye foringer til bakre stab stag. Feilbestilling, fikk 3 sett(Polyurethan), så om det er noen som har behov, er det 2 sett billig tilsalgs.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/9538f309-7d2d-448d-937d-4c62c9d07f9e.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/43a4cb3c-969b-4b53-a9de-7570f637118f.jpg)


Kom og nye klemmer for aksel kryssene + dørstopper "pinne braketter" ( "Knepper" det når du lukker døren er dette delen du trenger)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/807f1cf9-0a09-4225-bf77-d515812db427.jpg)

samt varme deksel for bensin påfyllings rør. Laget et selv i akryl plast, men ikke godkjent som varme skjold(trodde dette bare var for fysisk beskyttelse, men er faktisk for vame beskyttelse fra bakbremse v-side)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/c05ca88e-df0c-40d4-b882-ffa3172fd34b.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/67922868-d5d9-4a0b-a98e-9ce7d8395cfa.jpg)


Videre
Fikk byttet sikr. seler som EU kontr. underkjente. En helsikens jobb med midtre baksele og festebolt. Torx mønsteret på skruen gikk ved første forsøk. Måtte kappe vekk 2 sider på skruehode slik at jeg fikk skikkelig tak med rørtang. 1 time etter var den av. Gjenget opp med M12 og monterte med rustfri bolt.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/e3992508-0ea3-43a0-8d25-398243da17a9.jpg)

Var en tur innom HellaNor og hentet nye frontlykter. (500.-/stk m/park lys og herdet glass).
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/e6d0a228-22c0-40d3-8fc4-e3adaef1899c.jpg)

Begynner å bli litt komplett nå med gjøremålene og reiser ned til Iran på torsdag. Neste tur, i slutten av mai er det motorbytte som er planen + båten skal på sjøen...så det blir en travel periode.


 



Tittel: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn.,15,April,2009,23,18
Oppdaget lekkasje i lager pakkning på bakaksel....ble en j---dag i garasjen med kamp mot klokken, (reiser i morgen formiddag)

Biltema hjalp meg her  ;D
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/eca73bc1-ac70-4213-9d4e-a248e3eb5a0f.jpg)

Ferdig!!
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/e08c090b-511b-433c-9ea3-5c3681111a8d.jpg)

Påfylling av ny olje på diff.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/8ed92dbb-2f5e-48b4-9bd7-749255bce7ed.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/5b27addb-0867-495a-8aa4-f4dfbfadb66c.jpg)
Tittel: Re: Sv: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: MadbutcherLø.,23,Mai,2009,12,19
Fixet!!!,

Hadde glemt å ta vekk returfjær på wire fra det originale systemet. Vandringen på parkbremse hendel ble ikke optimal. Nå er det Ok :)
Fungerer det fremdelse fint med skiver bak?? Tror dette er noe jeg vil finne på å gjøre om tid å stunder:)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergLø.,23,Mai,2009,16,03
Hei. Ja dette fungerer nå. Grei montering og et relativt robust system om jeg kan uttale meg slik. (hadde et annet skivebrems system på tidligere og det var desverre penger ut av vinduet). Vet det finnes flere systemer der ute på markedet, bl.a. Terraflex. Koster mye mer og sikkert enda mer robust, men det var dette med behov.  Jeg er landeveis kjører og relativ enkel i bruken i forhold til de fleste her på forumet, så dette holder nok mer en nok til mitt behov.




 
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: Lense LarsLø.,23,Mai,2009,20,59
Flott garage Oseberg!

Regner med at bilen din er godkjent nå, men jeg utførte tidligere PKK på våre biler hos BT i Bergen. OK pris, og ikke et ønske om å finne på masse feil for å skaffe mere arbeid. Siste gang jeg skulle bestille time, var det veldig lang ventetid, tolker det dit hen at BT ikke ønsker en så stor del av PKK. Valgte da NAF i Fyllingsdalen, mht at de også er nøytrale. Litt dyrere, men fikk inntrykk av at kontrollen var "riktig". Det hører med til historien at kort tid etter kontrollen fikk jeg kødd med kjølingen (2,5 td...). Resulterte i full pakke med trykktesting, sprekk i en topp, skiftet denne, slipte denne og de resterende 3, nytt pakningssett, bolter etc. Og den samme leksa med knokeplaster å banning for å få driten på plass. Mistenker at bilen ikke fikk tid til å kjøle seg ned etter høyt turtall for å få målt CO, men det blir umulig å bevise på en gammal bil med tvilsom motor.

Oppsummering; BT var best, NAF er bra (hvis du ikke har VM diesel).
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: RockerSø.,24,Mai,2009,11,15
Litt langt å kjøre for deg kanskje, men kan anbefale Dale Bil på Dalekvam.
Greie priser på rep og aldri noe tull.
Har vært der med 2 biler, og sammen med dem inne på verkstedet når de sjekker og reparerer.
Kun greie folk der 8)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergMa.,25,Mai,2009,16,54
Bilen er godkjent nå, ikke mer tema om godkjenning i denne garasjen på de 2 neste år ;D

Kom hjem i går formiddag etter 12 timers reise. Tok båten ut av nøstet i dag og skal sjøsette i morgen kveld. Så.... er det operasjon motor bytte. Har litt den følelsen "av det ukjente"...og både gruer og gleder meg til å begynne. Problemet er at det er guttungen som skal kjøre den inn og få byttet motorolje om 3 uker. Kan ikke si at jeg er helt trygg her. Må muligens vurdere kjøreforbud inntil jeg er tilbake igjen.

Kommer tilbake med fyldig dekning nå jeg kommer i gang en gang ut i uken.  "Inshalla" !!!
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo.,28,Mai,2009,23,41
Så er motor byttet i gang, dog er starten av den enkle jobben....lakk av motor. Lakken er fra Bill Hirsch(www.gasolin.no (http://www.gasolin.no)

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/33b597a2-6a45-46a8-8c9b-9b7cc5d6fba5.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/69fc44de-bf78-4d79-985a-7f8040eea1d7.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/ff07c9a5-2674-4ce0-834a-7f5e74fc509a.jpg)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: Herman HilleFr.,29,Mai,2009,00,14
Så kult! blir sikkert veldig pent når du får muligheten til å rydde opp i Jeep sitt søl av ting i motorrommet fra scratch!! Lykke til
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergFr.,29,Mai,2009,09,03
Takk, dette er en lang prosess som har vært planlagt siden i fjor høst. Noen ler sikkert av det, men for en som ikke har satt sine bein på slikt dypt vann før er dette ikke bare, bare.

Starter i dag med merking + bilder i alle vinkler, samt fjerning av girkasser. I helgen skal motoren ut. 
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergFr.,29,Mai,2009,21,35
Da er jeg kommet til et problem.

Øvre bolt som fester clutch huset til motor vil ikke av.  Dette er en av de boltene  med et "morsomt" Torx mønster.
Har senket kassen ned slik at jeg med div. forlengere kommer til med torx nøkkel Nr. 12.  Men ikke pokker om den vil av. Noen som har et stall tips ?

Alternativet er å ta av fronten og løfte ut motor og kasse i samme rennet. Dette er vel litt mer jobb eller ?

Hurtige svar tildeles honnør :)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: sivrtFr.,29,Mai,2009,22,28
Når jeg byttet motor i Ulven demonterte jeg fronten og tok ut begge i en go. Tok av transferkassen før løftet da. Fronten er enkel å fjerne og radiatoren må vel ut uansett..
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergFr.,29,Mai,2009,22,38
Så transfer må av, eller kan jeg klare det i ett renn med den på?. Dette er på vei mot det ekstreme i min verden.  Må jeg heve bilen mye for at det skal gå med alt i ett "run" ?
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergSø.,31,Mai,2009,00,16
Da er ettermiddagens økt unnagjort og strategien nå er å ta ut alt med girkasse ++.
Fronten er demontert og det meste er merket. I Morgen skal alt heises ut.
Oppdaget slitasje på den ene kanalen til AC anlegget," så det var derfor det ikke virket",  radiatoren her så nokså betatt ut, monterer dette ikke tilbake nå, må bestilles nytt.

Girkasse jekk
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/0a4b6160-ef40-4a77-9905-ed31cc38ddee.jpg)

Skal bytte til nye fester på transferkasse oppheng. 1 Bolt knakk av selvsagt oppunder feste til ramme på ramme
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/29b8f694-12d2-4538-9114-894a7a27681f.jpg)

Her er fronten tatt av
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/05681798-c37b-4113-a690-8e67f32ce156.jpg)

Her er styresnekke. Denne skal byttes med ny
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/9fec280d-605c-46db-a16d-c064d7231b7b.jpg)

Dette røret er en svakhet. Kommer fra vannpumpe og er oppstrøms kupevarmer. Heldigvis er dette også en ny del "på lager" i garasjen
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/36425b6a-a561-4b62-81da-8aed93b1a67b.jpg)


Til slutt...ett bilde i morges fra kjøkkenvinduet...selv en Jeep blir litt nedprioritert i en slik "setting"
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/c83f5ec8-0da2-4c0e-8a5b-eb073b2b249f.jpg)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergSø.,31,Mai,2009,23,49
Dagens milepæl ble oppnådd, og Sivrt, du hadde rett, ta alt ut i en  1 gang var ikke så komplisert som en skulle trodd.

Løftet er i gang
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/b87af400-40e9-4fc9-a6a8-96433bc8ef52.jpg)

Motor løfte ramme var god å ha(Torshov bilrekvesita)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/b196c1de-7039-406f-ac51-339c15a952a3.jpg)

Dingler den i galgen, siste reis er ugjenkallelig
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/36322957-1fdc-4498-982d-bda43cb3cc42.jpg)


Engine bay is empty !
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/7b21f6bd-5f27-4a16-8400-24fadcf2614f.jpg)

Her er den pokkers skruen som ga meg 3 timer på rygg under bilen i går.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/4c2251b9-87b8-4d60-a101-db7b1d3e7e35.jpg)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTi., 2,Juni,2009,23,02
Da er motor snart sammensatt. Mangler montering av bunnpanne og stilling av tenning. Girkasse(r) skal på i morgen. Dernest er det å sette inn ny styresnekke og tilbakemontere motor. Tror dette skal gå i morgen.

Avdraging av "harmonic bakanser"
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/63e39892-27b0-4b0f-b5f7-de3b381a25e1.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/9622621c-894d-4fd3-9961-bf3da09332a3.jpg)

Denne lille pinnen sitter i øvre drevhjul med en liten fjær på baksiden. Pinnen presses mot innsiden av kjede deksel(hvorfor denne er her vites ikke)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/38789ad7-fb77-4c3c-89f5-151c9f2a7f41.jpg)

Oljepumpe
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/59f05977-fec0-41ea-b4da-f0efa65a986d.jpg)

Front før alle deksler er på
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/6187c813-6928-4656-940d-cbbfa5906fe0.jpg)

Ahhh..."what a buty"
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/4e1846d0-407d-46cf-8912-3d496e684e60.jpg)

Jeg har masse GB med bilder, så om det er noen som lurer på hvordan hvordan noe er plassert eller ser ut når dere står foran en utfordring, så har jeg helt sikkert bilde av det.

 
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn., 3,Juni,2009,15,55
Oppdatering:
Siste rest av motor er nå montert. Olje skal på og oljepumpe skal "primes", tenning tidspunkt stilles, girkasse kobles til motor.....så er det tilbake i bilen

Girkassse montert sammen med Transfer
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/0258f4ea-2db5-4e75-be7f-d0521584285c.jpg)

Bunnpanne sandblåst, så lakket
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/2e99d7e4-e4ab-442a-9c94-e8029e025fea.jpg)

Styresnekke
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/6d0c1365-3946-4892-920e-d8ca2ac47c6e.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/93f13d6f-52cf-45f7-819f-d1277f0341c8.jpg)


Knakk denne bolten , måtte lage til noe eget, ble greit nok(ny løsning ser dere her)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/e7918548-51b8-4741-8e98-52338bd92608.jpg)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: KristianOn., 3,Juni,2009,17,42
Blir jo bra som gull dette.  ;D
Stå på, fine bilder.......
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: yeyeyeOn., 3,Juni,2009,18,13
Du har et fint driv hær, fortsett sånn!

AR
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn., 3,Juni,2009,23,38
Takker. Det har blitt noen lange dager i garasjen. Sliter med arbeidsorden. Dagen starter med masse verktøy på alle veggtavler. 3 timer senere er det " time out". Da er tavlene tomme og alt befinner seg på de mest utenkelige steder. Er håpløs slik, så da er det bare å rydde på plass og starte på nytt i nye gode 3 timer.  Er kommet til at en verktøysvogn er tingen og kanskje løsningen.

Ellers er oljepumpe "primet", tenningspunkt er stillt.  Motoren har lagt litt på siden nå for å se om det lekker olje fra bunnpanne. Ser greit ut på den siden. Andre siden blir testet ut over natten til i morgen tidlig.

Har pusset litt dritt vekk i motorrommet, skulle så gjerne ha lakkert dette opp igjen, men rekker det ikke denne gang(det kommer sikkert flere anledninger :) )

Så....., "first fire" skal skje i morgen en gang og krysser fingrene for at dette ikke blir for my trøbbel.

Skal og montere nye el vifter og regner med litt plunder i denne sammenheng.

Oppdatering kommer.. :P



Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn., 3,Juni,2009,23,51
Glemte helt dette.........SIVRT.....Honnør !!!!!    ;D ;D ;D ;D :o


 
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo., 4,Juni,2009,23,53
Da er enda en dag i garasjen over og status er følgende:

Installert nytt foringsett til linke arm for transfer kassen.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/7077be3d-6b70-4898-881c-8c20c1327458.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/e771107c-33ef-494d-8c23-ae357051b9b3.jpg)


Motor på vei inn i bilen
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/bba48be5-fc0e-47d9-b904-3f1b839fd5a9.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/394fd301-5c68-4405-9b6c-c0bd47561786.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/d7199695-2ebc-4971-b8d9-b9a60ddf9e0a.jpg)

De nye el-viftene
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/f1070f60-38e9-43f0-bbde-4a332dbbd319.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/5c49ff56-223e-439f-83f6-a7c63f036155.jpg)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo., 4,Juni,2009,23,57
Så....grand finale....MOTOREN STARTET PÅ FØRSTE OMDREINING.....Kan ikke si annet at det var en ekstremt god følelse.

Har en video som bevis på gjevn gange, men den er desverre for stor og kan ikke lastes opp her. :(

I morgen er det på med akslinger og ut å teste på landeveien

Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: FrodeFr., 5,Juni,2009,00,05
Dette ble vakkert. Imponerende jobb.  :)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: Herman HilleFr., 5,Juni,2009,00,50
Det var en lekker motor..Har gått ekstremt fort, cudos for det!!
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: sivrtFr., 5,Juni,2009,10,46
Glemte helt dette.........SIVRT.....Honnør !!!!!    ;D ;D ;D ;D :o


 

Det er så greit atte, anytime ;)

Så virkelig bra ut den nye pakka der med kassene og viftene..
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergFr., 5,Juni,2009,16,11
Takker.

Landeveis testen har gått bra. Ny girkasse er stram og fin. Litt hard i skiftingen nå i starten, men det vil gå seg til. Har ikke presset på for mye, vil kjøre den inn litt forsiktig, dog skal pådraget varieres under kjøring for å "sette" motor med smøring på en effektiv måte.

Garasjen er ryddet og ingen skruer til overs, så da skal alt være rett.  Neste skritt er å installere nytt teppe og skifte kryssene i akslingene. Dette var planen nå, men rekker det ikke i denne omgang. Får ta det i ferien.

Til slutt: Honnør til fruen for tolmodighet i siste uken. Har bodd i garasjen og ikke vært for mye sosial. Må få rette på det snarest :P

Søndag er det retur til Iran og kommer ikke hjem på 3 uker.  Skal handle ny radiator til AC anlegget og ditto tubing så litt mer enn teppe legging skal det bli.



Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo.,25,Juni,2009,13,52
Jeg har fått en lei telefon hjemmefra.
Det kommer litt hvit røyk ut av eksosen. Det kan være ren kondensering, men er urolig for at dette kan og være gåen topp pakkning eller sprekk i blokk.  Det lekker litt væske ut av eksosskjøt etter Cat. Vann nivået er ikke endret i radiator og oljepinnen viser ren olje...sier "poden" som desverre ikke har veldig mye kjennskap til Jeep & motor. Men alikevel, dette liker jeg så absolutt ikke !

Noen som har synspunkter?
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo., 2,Juli,2009,00,30
Da er årsak til røykutvikling funnet. Bakre sim ring på transfer lekker og slynger olje bl.a. opp på Catalysator. Får se å bestille denne og bytte snarest.

Hvem har slikt på lager i Norge?( det er NP231)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: sivrtTo., 2,Juli,2009,12,18
Klintberg & Way har og sender. Du har den på 2 dager :)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo., 2,Juli,2009,16,14
Klintberg & Way har og sender. Du har den på 2 dager :)

Nope, de hadde ikke og måtte bestille fra utlandet, Aarnes hadde derimot på lager. 34 .-/stk.( tok 2 stk for å være på den sikre siden.)

Ellers har jeg funnet årsak til at simring var gåen. Innenfor denne ligger en klemring på akslingen som er plassert helt inn mot lageret. Vel, denne var knekt i to deler og hadde skadet simring fra innsiden.

"har du Jeep, ja da kommer alt til å skje...innen kort tid"
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergFr.,10,Juli,2009,16,27
Så var det bakre sim ring på transfer som skulle byttes.

Her er noen bilder av rekkefølge for demontering
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/7502fe35-57ef-45e6-a62b-636c5414b88c.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/ce4fa1c8-f022-42bc-a285-ed8e51e64af2.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/72f8f58f-7d00-49cb-84d8-884b4be65a80.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/938bd1b7-5e80-4ca2-aa05-5f9c050b0c88.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/2eab5f29-047f-446d-9a00-b6a2b5763c9c.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/3981c1ce-c96a-4ce5-ba2b-8b5b8e7fd8ac.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/98dd2eaa-7db1-4e8c-83d5-2d5398594665.jpg)

Montering gikk skeis. De sendte meg feil simring. Fikk tak i en på Lillehammer Bil og blir levert på døren i morgen.
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTo.,30,Juli,2009,17,06
Lite skjedd i det siste, men litt fremdrift på det kosmetiske:

Nytt teppe:

Det gamle var ikke til å få rent...slik så det ut
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/dac79578-2e10-4a56-96af-f9a40441d15e.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/5e47b384-303e-421f-9970-15c6ada66bdd.jpg)

Jeg fant, jeg fant....noen US-cent...bilen er jo fra USA ;D....noe rust i bunnplate på førersiden. Tar dette til høsten
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/7567025c-3e2d-4898-8a09-7b1bf02c1a61.jpg)

Her ligger litt av kabelføringer som går under teppet
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/d66332ff-8a81-4725-a1f5-a3e0fdd66074.jpg)

Ahh...nytt teppe(noe drit å legge, ingen hull var tilskjært, det må du gjøre selv. gamle teppet funker ikke som mal)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/dc9cd74a-fc74-47d8-8fdb-fd53d15647d3.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/9f23f557-6e45-4737-a429-e3ea2cc3022f.jpg)
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/86b6082f-1167-438b-9b74-055cd7060158.jpg)


Råd....jeg kjøpte et rimelig teppe, ikke gjør det, spander på deg det beste, du har igjen for det i kvalitet og lyddemping.

Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: sivrtTo.,30,Juli,2009,18,42
Ble pent med nytt teppe..

Vi demonterte teppet i broders `88 XJ og renset det skikkelig, ble ikke så verst det heller. Men det er en bil til litt annet bruk da ;)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergSø.,16,August,2009,19,33
Lurer på om AX 15 fra Diesel(VM 2,5 Diesel) har det samme oppsettet (aksel splines og aksel lengde) som AX15 til 4,0L bensin.

hvorfor...jo ...den nye kassen jeg satt i for noen mnd siden sliter med nedgiringen fra 4-3. Ja, jeg er skuffet etter så mye shopping,  venting, montering og så er ikke produktet som det skal være. Å levere inn, til et verksted er vel slitsomt dyrt(eller ?). Lettere å få en med lav KM fra UK for 150£ velger jeg å tro

Ellers er jeg nærmere et bytte fra transfer 231 til 242. Blir noe vinterarbeid i garasjen i år og gitt :)...var i salgsmodus, men det blir ikke noe av foreløpig. Hjalp med en pause fra bilen. Ble litt mye XJ i sommer....

Så, veldig glad for nyttige tips vedr. AX15 spm.
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergMa.,24,August,2009,22,01
Har byttet nedstrøms cat sensor og "check engine " lyset er vekk(endelig), men fortsatt er motoren litt "puttrete" på tomgang. (noe feil tenning kan det synes som).

Da jeg monterte motoren gikk den som en sveitser klokke, men i sommer begynnte den å gå ujevnt på tomgang. Alt tennings system er byttet inkl. coil. Utfra innstilling på tenn punkt er det lite å justere på. Gjør du det rett med oppsett på aksling fra oljepumpe(som driver fordeler giret) kan du ikke stille tenning med grader osv.  Det skal nevnes at det med gasspådrag ikke merkes noe til svekkelse av kraft. Ei heller merkes noe feiltenning om en kjører nedover og bremser på giret.

Hva kan dette være?

...så var det dette med avlesing avfeilkoder, hvordan var det nå igjen ?(nøkkel gymnastikken)

Bilen: XJ 97, 4,0L.
 

 
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: SkywalkerTi.,25,August,2009,06,37
Hva er tilstand på Throttle Position Sensor (TPS) og Idle Air Controller (IAC)? Det er slitekomponenter. TPS er et glidepotensiometer og IAC en steppermotor.

Min var små-råtten med litt ruskete tomgang og fusk ved jevnt pådrag i slake oppoverbakker (f.eks sørover E-18, Ramsum). Kjøpte ny CPS, TPS og IAC. Det viste seg at det var TPS som var synderen, har ikke vært nødt til å skifte IAC og CPS.
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergTi.,25,August,2009,07,00
Takk Snorre. Skal se på dette du nevner her. Ikke usannsynlig at det er noe med TPS


Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergSø.,13,September,2009,23,54
da er IAC byttet, vaccum linjer gått opp i sømmene, men det var fordeler lokk+ ny rotor som var medisinen. ....foreløpig.

Litt usikker da fordeler lokk og rotor var ny sammen med motorbyttet. Fant og en plugg(nr 2 sylinder) som var litt mye sotet. Åpning var noe trang. Stillte denne til korrekt mål(0,035") og når "maler" atter 6'ern" som en "katt".  Håper det nå  er slutt på dette tullet. :)

Har ellers byttet olje på AX15 kassen til Castrol 75-90 Manual transfer olje(GL3/4). Det ble betraktelig forskjell. Lang mer stillere og ikke noe "raping". Er optimist :)

 
Søkes: NP242 transfer kasse: Har lyst til å konvertere over til dette. Noen som har slikt liggende i god stand??


Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn.,23,September,2009,15,01
Da har jeg shoppet en Transferkasse 242 :)

Nå lurer jeg på om det er noen som har et panel for 242 som passer inn i midtkonsollen (97-01 modell).
Gir shift panel(merket med blå ramme)

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/ed374c6d-e941-42b4-adfb-bf698b153300.jpg)


Må jeg ha denne ny? (shifte mønsteret er vel forskjellig på 231 -> 242?)

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/5a7bd05d-ba46-45b8-9e49-f43c317cbb51.jpg)


Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergOn.,25,November,2009,08,02
En liten oppdatering.


Jeg var i salgsmodus og hadde lagt bilen ut på finn.no, men nå er annonsen slettet. Angeren tok meg i nakken og jeg skal på jobb oppdrag til USA for en lengre periode.....og da åpner det seg nye muligheter for videre oppgraderinger.

Så slik er det :)



Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: bmheFr., 4,Desember,2009,21,58
Flott tråd  :)
Har du fått i 242-kassa? Er på jakt etter ei sånn jeg og..
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergLø., 5,Desember,2009,17,34
Flott tråd  :)
Har du fått i 242-kassa? Er på jakt etter ei sånn jeg og..

næhh...kjøpte en, men fyren som solgte tok kontakt etter noen uker og fortalte at det var en sprekk i den.
Kjøper en i USA og sender hjem en gang neste år. Finner jeg flere brukbare er jeg behjelpelig med å skaffe. Tenker jeg shopper en på høggeren og oppgraderer der borte før jeg sender hjem.

Kjekt med kommentarer forresten :)
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergMa.,21,Desember,2009,22,21
Fikk ny dynamo i dag av Fedex og nå er det bare OK, og "kjæmpe kjekt".  Det var forøvrig  den eneste "major" komponenten jeg ikke skiftet under motorbytte. Angrer på akkurat det. Det nye innkjøpte har 120Amp. Passet ikke helt inn. Ble til å slipe ned braketter for å få plass.  Nå er det 14 Volt ?.... og greit nok med kapasitet på strøm siden.
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: Stein-KOn.,23,Desember,2009,09,28
14volt er fint. Nå i vinterkulda ligger min på 14.2-14.4. om sommeren rundt 13.8
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergSø., 3,Januar,2010,22,52
Fikk problemer på Geilo i går. - 22 C og IAC hang seg opp og ga full åpning på luft bypass i Trottle Body. Resulterte i at jeg måtte kjøre Geilo- Bergen med 2200 rpm. som tomgangshastighet. Ble slitsomt å gjøre nedstigningen til Aurland. Lite bremsing på giret kan du si ::)

Hadde heldigvis den gamle på "delelageret" i garasjen. Gikk normalt etter dette byttet.  Kan forresten anbefale at en tar denne av og renser inne i "trottle body". Enormt sotet.



   
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: OsebergLø.,12,Juni,2010,14,10
SNIPP SNAPP SNUTE......XJ'n forlot sitt hjem i Bergen for siste gang i dag.
Nå er det garasje salg til høsten, mye nye og brukte deler kommer for salg.
Følg med.

---END---
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: MadbutcherLø.,12,Juni,2010,23,43
Kondolerer
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: ArnfinnSø.,13,Juni,2010,23,30
 ;) Og da er den på plass i sitt nye hjem, Heggedal, Asker.
Har fra før en 97 4.0 med automat.  Håper å fortsette pussingen av den, tenker først på litt rustsveis og fikse varmeapparatet slik at jeg slipper å kjøre med åpne vinduer.  Bråket litt mye i Bergenstunnelene med åpent vindu.

Og dette er da min første post i forumet etter innmelding i kveld.
mvh
Arnfinn
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: MadbutcherMa.,14,Juni,2010,00,49
;) Og da er den på plass i sitt nye hjem, Heggedal, Asker.
Har fra før en 97 4.0 med automat.  Håper å fortsette pussingen av den, tenker først på litt rustsveis og fikse varmeapparatet slik at jeg slipper å kjøre med åpne vinduer.  Bråket litt mye i Bergenstunnelene med åpent vindu.

Og dette er da min første post i forumet etter innmelding i kveld.
mvh
Arnfinn
Etter siste kondolasjon passer det vel med en gratulasjon nå da :)


Å velkommen til JCN Forumet
Tittel: Re: Oseberg's XJ is re-born
Skrevet av: ArnfinnLø.,10,Juli,2010,23,40
Takk for det, beklagrer sent svar.
Oppdaget det ikke før jeg tok en ny gjennomlesing av historikken...