Skrevet av Emne: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?  (Lest 3873 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« på: Ti.,11,Desember,2012,14,46 »
Er det noen her som har med Hund i JK'n sin? Hvordan løser dere dette med tanke på bur og lignende? Har vurdert å kjøpe dedikert bur men synes disse er veldig dyre dersom man skal ha ett med brukbar kvalitet som ikke skrangler. Lagring er også ett problem siden de solide burene so regel ikke lar seg legge sammen.
Fant denne http://www.travall.us/4-door-suv-wrangler-jeep-unlimited-pet-barrier-p1625 som lett lar seg løsne med 4 tommelskruer og kan da lagres mot varebilveggen. Spørmålet er om man kan få problemer med BT med en slik løsning?

Utlogget Jippei

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 91
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #1 på: Ti.,11,Desember,2012,20,12 »
Jeg kjører med boxer i bur,.. av og til. Har sånn enkelt sammenleggbart bur som settes inn mot skilleveggen og "stroppes fast" ved bruk.
Hva slags problmer tenker du på i forhold til biltilsynet? Varerommet kan da brukes! Som eksempel er det jo lov å montere håndverker-innredning bak i varebil.

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #2 på: Ti.,11,Desember,2012,21,11 »
Jeg kjører med boxer i bur,.. av og til. Har sånn enkelt sammenleggbart bur som settes inn mot skilleveggen og "stroppes fast" ved bruk.
Hva slags problmer tenker du på i forhold til biltilsynet? Varerommet kan da brukes! Som eksempel er det jo lov å montere håndverker-innredning bak i varebil.

Ganske skeptisk til mange av de sammenleggbare burene, synes de virker for spinkle både med å holde hunden på plass i en kollisjon og for å beskytte hunden mot tyngre gjenstander i bilen. Er enig med at det burde være det samme som med håndverker innredning med det er jo ofte bingo hvordan lovverket tolkes. skulle likt å vite hvorfor feks ikke soundbar kan være montert. hvor går skillet mellom lovlig innredning og ulovlig innskrenkning av varerommet?

Utlogget Jippei

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 91
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #3 på: Ti.,11,Desember,2012,21,57 »
Jeg har snakket med lokalt BT om soundbar. Ble anbefalt å kontakte Toll da varebilklassifisering/regeleverk er i forhold til avgift og derved Toll & avgitfsdirektoratet sitt bord..

Liker ikke å tenke så mye på denne regeleverks-jungelen,- får vondt i hodet..

Utlogget Ameland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #4 på: On.,12,Desember,2012,09,34 »
Jeg har også samenleggbart stålbur stoppa fast i skilleveggen. Ikke noe plagsom skrangling. Også har jeg tredd et laken rundt alle kanter av buret bortsett fra døra og der voffsen titter ut. da slipper jeg å støvsuge bilen for hundehår annenhver dag.

Den soundbaren vil jeg høre mer om.
2012 JKU Rubicon

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #5 på: On.,12,Desember,2012,10,44 »
Jeg velger å tolke dette dithen at det sannsynligvis ikke er lov å ha ting i en varebil da det minker volumet av lasterommet.
Jeg har Biltema vindusviskere på Jeepen min, og jeg har ikke spurt hverken veidirektoratet eller lokal trafikkstasjon.
Er det mulig at dere spør for mye? ::)
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Ameland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #6 på: On.,12,Desember,2012,22,27 »
Mulig vi spør litt mye ja. Men hvis jeg møter på en kontrolør med en dårlig dag, så må jeg betale 200 tusen og få lov til å sette inn bakseter som jeg ikke trenger. Greit å være på den sikre siden da..
2012 JKU Rubicon

Utlogget Jippei

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 91
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #7 på: To.,13,Desember,2012,14,38 »
He, he, - likte svaret ditt Tor  ;D

I tiden min på forumet ser jeg at svært mange linker befatter seg med hva en får godkjent og ført i vognkortet.
Faktisk ser det ut til å være hovedbeskjeftigelsen for mange.

I mitt hode kan jeg fylle varerommet med hva jeg vil, og gjerne skru det fast. Skilleveggen derimot er tabu. Den må ikke flyttes en cm, - da må du be til høyere makter når du blir vinket inn av BT som står der med "statskassa".

Soundbaren er jeg derimot litt usikker på. Den må nødvendigvis bruke de samme skruefestene som skilleveggen. Skal den monteres uten å endre festene til skilleveggen, må den også modifiseres noe. Derfor litt usikker på denne.
Andre som har satt den inn i varebil?


Utlogget larsen1984

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #8 på: Fr.,25,Januar,2013,19,39 »
Er ikke noe problem å ha bur i bilen. I værste tilfelle må du fjerne buret hvis du kommer utfor en kødd som skal presse statskassa inn i bilen. Bikkja skal sitte i bur fordi hunden går som last og all last skal være forskriftsmessig sikret ifølge loven. Det er ihvertfall det jeg har lest angående å ha hund i bil. Og det er jo lov å ha sikret last i varerommet. :)

Er fullt lovlig å sette opp soundbaren men tviler på at du får plass. Prøvde å skru opp min men måtte flytte skilleveggen 3-4 cm bakover. Da går ikke statskassa inn og da begynner problemene hvis du blir stoppa. Klarer du derimot og modifisere soundbaren slik at du slipper å røre skilleveggen så skal det ikke være noe problem.

Jeg kjøpte forresten mitt bur av Aluconsult AS. Veldig fornøyd med de. De tar mål av bilen og lager buret slik du vil. Og det er lydløst.

Utlogget Tdynna

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #9 på: Lø.,14,Desember,2013,21,06 »
Har lager meg et nett av lastestopper, som jeg har delt av lasterommet med. Bikkja nærmest setene og masse plass bak det igjen. Fungere som f....

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Hund i JK, BT problemer med ekstra vegg i varerom?
« Svar #10 på: Ma.,16,Desember,2013,21,27 »
Det er lov å montere hva du vil i varerommet, på lik linje med alle rørleggere
eller andre teknikere med behov for skuffer og skap eller demo utstyr til den bransjen man måtte være i.

Sitat
Soundbaren er jeg derimot litt usikker på. Den må nødvendigvis bruke de samme skruefestene som skilleveggen. Skal den monteres uten å endre festene til skilleveggen, må den også modifiseres noe. Derfor litt usikker på denne.
Andre som har satt den inn i varebil?

Min er modifisert og på plass igjen, og det er lovlig, men som andre har nevn, skilleveggen er hellig….

Når det gjelder å spørre biltilsynet om endringer, så vil du aldri få et skikkelig svar før du sender det skriftlig, og husk at,
er de usikker, så svarer de NEI for sikkerhets skyld, ikke nødvendigvis fordi svaret er et riktig svar  ???
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no