Introduksjon av meg og bilen:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=1322.0Sånn var bilen når jeg kjøpte den
Det en 87 4.0L med 4 trinns automat og kort plan, Dana 44 bakaksel med Trac lok, gått 230K km. bilen er så og si rustfri bortsett fra noen småblemmer i lakken, virker som en tidligere eier har lakket litt her og der da det er litt forskjelller på fargen. Høyre forskjerm har en liten skade men det synes nesten ikke
Sett ved siden av Halvards XJ så den litt stusselig ut, heldigvis hadde forrige eier kjøpt 1,5" hevesjakkler og spacere
Den ble hentet i Trondheim på en lørdag og på søndag var man igang med å mekke. Original og hevesjakkel
Hevesjakkel montert
Kjekt å tilgang til bukk når man skal jobbe med understell
Jeg fikk låne hjulene til Halvard mot at han lånte gatehjulene som fulgte med min, bildene ble dessverre litt mørke
Grushaugen utenfor garasjen ble plutselig veldig fristende, her er stabstag ikke koblet fra
Det som stod på "to do" listen på denne tiden var egentlig bare å fikse vinduene, på førersiden gikk det ikke ned i det hele tatt og på passasjer siden gikk det bare 5-10 cm ned.
Snart viste det seg at det var problemer med kjølingen, ved normal kjøring fungerte det fint men etter 5-10 minutter på tomgang begynte det å koke og det sprutet kjøleveske ut av ett hull i radiatoren. Siden radiatoren tydeligvis var dårlig mistenkte jeg at den kunne være nesten tett og at det var derfor den kokte. Jeg vurderte å finne en radiator hos en hugger men de hadde ikke akkurat mange til 4.0L liggende (veldig bred og lav) dessuten var sjangsen stor for en brukt radiator kunne være like dårlig. Derfor ble ny radiator kjøpt på radiatorservice til 2700,- original radiator koster ca 7000,-
og var bestillingsvare.
Med ny radiator ble kjølingen vesentlig bedre, men etter 10-15 minutter på tomgang begynte det å koke igjen. radiator slangene ble fort varme etter oppstart så jeg var ganskje sikker på at vannpumpe og termostat fungerte. Da begynte mistanken å rette seg mot vifta. Denne bilen har kun mekanisk vifte montert på clutch og denne kjøler kun høyre halvpart av radiatoren. Jeg sammenlignet da motstanden i denne clutchen med henholdsvis varm og kald motor. Det var svært lite motstand i denne i begge tilfeller. jeg lagde da en liten jalla reparasjon som bestod av patentbånd fra en skrue på reimhjulet til en av skruene som fester vifta til clutchen. Da tvinges vifta til å fulge motorturtallet. Etter dette hadde jeg ikke noen problem med kjølingen. Jeg skal bygge om til doble elektriske kjølevifter så da denne fixen holde til de kommer.
Neste på listen var førervinduet som ikke gikk ned, tidligere eier hadde fått tak i en rekondisjonert motor som fulgte med bilen. Dette viste seg å være en drittjobb da mekanismen er festet med en uhorvelig mengde kraftige popnagler som må borres ut. motoren er deretter festet i mekanismen med en annen type nagler som også må borres ut. det fulgte med skruer til å erstatte de diverse naglene og "strømtyver" for å koble opp motoren. Jeg valgte å heller sette i nye popnagler og og flytte over den originale pluggen.
På passasjer siden går vinduet kun 5-10 cm ned når man trykker på knappen. Her har jeg bestillt komplett mekanisme. Jeg klarte ikke å finne noe sted som leverte kun motor og denne mekansmen var ikke spesiellt dyr.
Klar for tur til GP