www.jeepclubnorway.no

Modeller => CJ => Emne startet av: kjetil på Ti.,20,November,2007,15,39

Tittel: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilTi.,20,November,2007,15,39
Har en cherokee 1974 mod framaksel liggende. tenkte jeg skulle få blåst støvet av den for så og gjøre noe med den, planen var å korte den gire den om, bytte spindlene slik at den blir 5 5,5 bolt sikrkel.

Noen som har erfaring?  Per Gjorde ikke du det for noen år siden på bilen til Anders??
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: renegadeTi.,20,November,2007,17,09
Har en cherokee 1974 mod framaksel liggende. tenkte jeg skulle få blåst støvet av den for så og gjøre noe med den, planen var å korte den gire den om, bytte spindlene slik at den blir 5 5,5 bolt sikrkel.

Noen som har erfaring?  Per Gjorde ikke du det for noen år siden på bilen til Anders??

Nei, jeg gjorde ikke det, men Anders gjorde det selv.
Jeg hjalp han med litt måling, skjæring osv.


Jeg husker ikke hvor den akselen kom fra, men den ble bare kortet i den ene enden - var det lang enden mon tro ?
Sikkert lang enden, hvis ikke så ville vel klokka forskyve seg for mye til siden...

Det jeg ville ha gjort, var å montere akselen (midlertidig) på bilen, i den posisjonen den må ha.
Har du flaks, så blir det riktig på den ene (kort ?) siden, da blir det å måle hvor mye som må kappes på langsiden.

Mener å huske at vi kappet 10 cm, la først på en tape inntil streken hele veien rundt der vi skulle kappe, kappet så inntil den.

Så brukte vi en kutteskive/slipeskive til å skjære bort resten av akselhylsa så langt inntil "endeknoklen" som vi turde.
Så brukte vi slipeskive til slutt, og slipte forsiktig til vi så kanten på akselrøret dukket opp inni knoklen.

Når vi hadde fått frem skillelinjen hele veien rundt, så tok vi en baufil, og skar rørstumpen som sitter inni knoklen i 2, med 2 kutt.  Slik at en får splittet rørstumpen på langs inni knoklen.  Etter det, så var det å ta en kraftig meisel / skrutrekker og slå ut hver halvdel.

Slipe / rengjøre akselrøret, og slå på knokkelen.  Det er *VIKTIG* at den kommer på med samme caster / camber vinkel som på andre siden...

Helsveise det hele til slutt.

Når det gjelder stikkaksler, så aner jeg ikke hva han gjorde, men hvis akselen blir omtrent som en standard aksel, så kan det jo hende at en kan kjøpe standard stikkaksel ?  Hvis ikke det går, så er det jo flere som lager stikkaksler på mål.


Kjapt etter manns minne osv.
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilTi.,20,November,2007,17,23
Ja jeg husker det var noe sånt dere gjorde.

Men jeg lurer på hvordan han kortet stikkakslen, eller om han bestilte en ny fra US..
Jeg for ta noen telefoner så høre hvordan han gjorde det der..

Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: RonnyTi.,20,November,2007,23,09
Hvordan gjorde Ivar det? Eller hvordan gjorde gutta det på bilen til Ivar?
Jeg skal sjekke i morgen.....
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilOn.,21,November,2007,12,31
Må leite litt på google, det skal stå endel der om dette..

Hvis ikke jeg river av begge akslene på smeller på volvo portaler. Har fått snusen i en 6hjuling til en grei penge..

Hva sier du Ronny skal jeg gå å kjøpe den portal greia hos de Svenskene..  :-X
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: renegadeOn.,21,November,2007,12,34
Må leite litt på google, det skal stå endel der om dette..

Hvis ikke jeg river av begge akslene på smeller på volvo portaler. Har fått snusen i en 6hjuling til en grei penge..

Hva sier du Ronny skal jeg gå å kjøpe den portal greia hos de Svenskene..  :-X

Jeg synes *ABSOLUTT* du skal kjøpe den 6-hjulingen !!!

Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: RonnyOn.,21,November,2007,13,36
Hvor skal vi montere aksel nr. 3? På tilhengeren?

(Og mellomaksel etter prinsippet til OffroadGuru Solli. (stålwire))
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: overlandOn.,21,November,2007,15,20
Har ikke Cherokee FSJ "diffklompen" på feil side forran, eller er det jeg som feil klomp i diffen?
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilOn.,21,November,2007,15,51
Har ikke Cherokee FSJ "diffklompen" på feil side forran, eller er det jeg som feil klomp i diffen?

Nei du har rett men ikke rett. De tidlige utgavene som de kaller for smal cherokee pga smalere aksler har klumpen "rett" side. De senere modellene av stor cherokee har klumpen på wrangler siden..

Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilOn.,21,November,2007,15,54
Hvor skal vi montere aksel nr. 3? På tilhengeren?

(Og mellomaksel etter prinsippet til OffroadGuru Solli. (stålwire))

Vel stikkakslene og selve portalen vil da være reserve deler..

Er fristet. Ringer ikveld for å høre på prisen.
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: RonnyOn.,21,November,2007,16,54
Selve grov-smed-jobben med kutt og sveis gjør vi selv. Men oppsett av ARB gir og pinjong bruker vi en engangs-islending til ;D

Har delenummer og priser på ny rett stikkaksel på den korta siden på en mail på jobben.
Da prater vi om oppsett likt som Ivar sin CJ
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: AnderzOn.,21,November,2007,17,23
Kjetil!
Ikke glem at Volvo 306 Portalaksler har 7.09:1 i utveksling......
Hvis jeg ikke tar helt feil blir det ca. 4000 rpm. i 80 km/t

Anders E
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilTo.,22,November,2007,07,40
Slo ifra meg den 6x6 volvoen. det var en komplett lastebil, å hva skal jeg med det??

Jeg ville bare eventuelt ha akslene. men 7,09:1 er vel en tanke lavt når man skal kjøre ca 5000km på 14 dager...

Så jeg har bestilt 4.10 giring til d 44`n

Arb`n får komme på neste mnd budskjett.
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: RonnyTo.,22,November,2007,09,23
Er det ingen som er nysgjerrig på hva Kjetil skal da?
5000 km på 14 dager? Hva er det her?
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilTo.,22,November,2007,12,55
Tja er det noen som har noe forslag :D  :D    :D

Hysj Ronny du har munnkurv hi hi  ;)   ;)

 
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: FrodeFr.,23,November,2007,00,04
Artic Trophy ???

Viss du ser i garasjen min ser du hvordan Bækken gjorde det da han tok av knokkelen på min scoutaksel. Så jo rimelig greit ut. Hvordan er din aksling i forhold til scout II, tror de er 58" mot 56" på orginal CJ7 widetrack?
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilFr.,23,November,2007,10,06
Artic Trophy ???

Vel det Stemmer. Ronny å meg klargjør Cj7ern for Artic Trophy.

Viss du ser i garasjen min ser du hvordan Bækken gjorde det da han tok av knokkelen på min scoutaksel. Så jo rimelig greit ut. Hvordan er din aksling i forhold til scout II, tror de er 58" mot 56" på orginal CJ7 widetrack?

Brute du de gamle ytterdelene dine eller bygget du om til ford f150?
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: FrodeFr.,23,November,2007,12,27
Bruker de gamle, ja.
Ser at enkelte bruker ford f150.
Hva er egentlig fordelen med det?

Kunne godt tenke meg å bli med, men bilen blir ikke ferdig før tidligest neste sommer. :)
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilLø.,24,November,2007,07,09
Større hjulager, sterkere frihjulsnav, større bremser, kraftigere yttre stikkaksler.
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: AnderzLø.,24,November,2007,10,29
Har du vurdert Warn sitt "kit" til Dana 30.
Da får du sterkere frihjulsnav, og stikkaksler med 297 kryss.
Hvis du ikke skal ha større hjul enn 33" mener jeg at en
Dana 30 holder......

Anders E.
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: Stein-KLø.,24,November,2007,10,34
Sitat
Hvis du ikke skal ha større hjul enn 33" mener jeg at en
Dana 30 holder......

Har nå kjørt 36" med ARB på Dana 30 i 2 år nå uten at det har vært et eneste problem. Nå er jo dette en TJ, men stikkakslene er vel de samme. Og jeg våger å påstå at jeg bruker bilen min hardere enn hva de fleste gjør og langt hardere enn normalt.

Så hvis du evnt gjør som Knut gjorde på YJ`en sin med å bytte til de store kryssene og sterkere frihjulsnav, så er du veldig langt på vei.
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: RonnyLø.,24,November,2007,14,27
Det går heeeelt fint å knuse absolutt alt av 297 kryss og aksler også ;D
Skulle bare.........og så pling....bunk.....skrangleskarangle.

Jada "brukerfeil" fra pilotens side ja.....men men....det er nå sånn jeg er :)

Man har ikke mulighet for å laste bilen til Kjetil med alskens reservedeler, på en slik ekspedisjon som han tydeligvis skal på. DERFOR robust foraksel som ikke trenger annet enn fett og olje, og generelt felt-stell.
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: FrodeLø.,24,November,2007,15,59
Men skal dere skifte til Ford ytterdeler? Hvordan blir det med stikkaksler, kan de fra ford brukes uten justering på lengde?
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilMa.,26,November,2007,07,05
Vel nå har det seg slik at:
Hvis jeg skal beholde d 30 min så.. må jeg oppdgradere..
1. arb trenger jeg. (har trutrack nå)
2. nye stikkaksler (det står i slitte aklser med små kryss)
3. spindlene mine er utslitt så tetningene funker ikke helt dvs hjullagerene holder ikke så lenge.
4. vil ha styrestag over istenden for under.

Da ser jeg ikke vitsen med å kostet på d30`n masse penger.

For så være usikker på om den holder eller ikke.

Stein jeg kjører V8 m 285 hk+  ikke 2,5 firer på 120hk?

Jeg vil også tro at når man skal reise så langt, for å denge livskiten ut av bilen er det ikke nødvendig å satse på en framaksel som er beregnet som 235/75/15 hjul med slappe 115hk fra en rekke 6 som tror den dør når den kommer over 3000rpm.

En d44 wagoner aksel er jo tross alt beregnet en mye tyngre bil, 360 motor.
ytterdelene kommer fra en stor ford pickup som også er beregnet for stor motor, mere egenvekt mm.

Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: FrodeMa.,26,November,2007,12,40
Ingen problem med å forstå at du bytter, men hvodan blir det med stikkaksler må de spesiallages eller kan du bruke fra noen av akslingene som høgges?
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilMa.,26,November,2007,12,54
Det blir bare den ene stikkaklsen som må byttes ettersom den er lengre.

Men jeg skal bestille komplet sett med stikkaksler, fordi på wagoneer akslen er det 19splines på ytterakslen, jeg vil ha 30 splines.

Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilLø.,19,Januar,2008,10,44
Vel da er jobben gjort. Akslen er hentet fram, demontert, kuttet,sveist go er klar for tilpassing til min 7er.

Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilLø.,19,Januar,2008,10,47
Sveist i sammen.

Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: FrodeLø.,19,Januar,2008,11,05
Har du bestilt stikkakslinger?
Jeg bestilte 3 stk Moserakslinger (kjøpte en ekstra siden de er like på begge sider, og det tar tid med levering om jeg skulle ta knekken på en.
Tittel: Sv: dana 44 framaksel CJ-7
Skrevet av: kjetilLø.,19,Januar,2008,11,31
Har ikke kommet så langt enda.

Vil først få kortet den lange delen til min aksel først.