Skrevet av Emne: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?  (Lest 9032 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« på: Fr.,20,Mai,2011,19,57 »
Jeg har kjøpt en trådløs fjernkontroll til vinsjen. Vinsjen er en Warn M8000. Jeg har montert releboksen inne i motorrommet, noe som gjør at jeg må åpne panseret hver gang jeg skal bruke vinsjen. Dette er litt tungvint. Derfor har jeg nå kjøpt en tråløs fjernkontroll i steden for. Men Jeg husker ikke lengre hva som er hva inne i releboksen....



Det som skal kobles er + / - samt ut og inn.



Sånn ser det ut inne i releboksen. Noen som vet hvor de ulike ledningenne skal sitte?


CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #1 på: Fr.,20,Mai,2011,20,05 »

Hei

Kobla en sånn en i vinter. Fulgte egentlig bare oppsettet til den originale kontakten og det virka.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5830.msg44134.html#msg44134



Thomas

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #2 på: Fr.,20,Mai,2011,21,35 »
Men hva er hva på kontakten til Warn? Noen som vet?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #3 på: Lø.,21,Mai,2011,00,26 »

Er det noe hjelp i denne da? http://colorado4x4.org/vbb/showthread.php?t=75702
En annen winch enn den du har, men solenoidene er kanskje de samme?

Strengt tatt så skal det være en grei sak å måle seg frem til hvilken kabel som skal hvor med et multimeter.
Først finne hvilken kontakt som har jord og hvilken som har konstant 12V.
Deretter kjøre winchen inn og ut for å se hvilken kontakt som får 12V ved hhv inn og utkjøring.

Antenna lot jeg bare ligge inne i boksen.

Det jeg lurer på er om det er noe intelligens i disse fjernkontrollene som selges på ebay o.l.
Noe som parrer sender og mottaker. Ser for meg et morsomt scenario hvis to jeeper har samme type styring og en av dem begynner å kjøre vinsjen sin inn eller ut...  ::)

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #4 på: Lø.,21,Mai,2011,08,04 »
Skal sjuer'n være med på offroadtreff igjen?  8)
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #5 på: Lø.,21,Mai,2011,10,31 »


Er det noe hjelp i denne da? http://colorado4x4.org/vbb/showthread.php?t=75702
En annen winch enn den du har, men solenoidene er kanskje de samme?

Takk Thomas!! Der ligger jo svaret :)






Da prøver jeg på denne måten.


Strengt tatt så skal det være en grei sak å måle seg frem til hvilken kabel som skal hvor med et multimeter.
Først finne hvilken kontakt som har jord og hvilken som har konstant 12V.
Deretter kjøre winchen inn og ut for å se hvilken kontakt som får 12V ved hhv inn og utkjøring.

Antenna lot jeg bare ligge inne i boksen.

Ja det kan du si. Det går 5 ledninger fra den orginale Warn kontakten. Og jeg var usikker på om den bryter jord eller positiv. Også trodde jeg dat var sånn at en elektromotor skifter retning om polariteten snur. Så går det 3 ledinger bort til motoren. Og jeg har falt av for lenge siden... Derfor synes jeg det var tryggest å spørre her først :)



Det jeg lurer på er om det er noe intelligens i disse fjernkontrollene som selges på ebay o.l.
Noe som parrer sender og mottaker. Ser for meg et morsomt scenario hvis to jeeper har samme type styring og en av dem begynner å kjøre vinsjen sin inn eller ut...  ::)

Dette argumentet har jeg hørt fra de som selger Warn.
Hver sender og mottaker har sin unike kode. Den 12 siffret koden står merket på enhetene.



Det er mange millioner kombinasjoner, så det anser jeg som trygt.
« Siste redigering: Lø.,21,Mai,2011,11,02 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #6 på: Lø.,21,Mai,2011,10,53 »
Skal sjuer'n være med på offroadtreff igjen?  8)

Nei den er pensjonert fra ett tidligere aktivt off road liv...

Men det betyr ikke at vinsjen ikke blir brukt. Familie, naboer og venner spør av og til om hjelp til ulike ting.. Sikkring av store trær som skal felles helt inntil bebyggelse, trekking av stubber og røtter i hagen og nå sist retting av ett uthus som hadde begynnt å sige....

Bilder:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6068.0.html
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #7 på: Lø.,21,Mai,2011,11,47 »
Hvorfor gjøre det vanskelig når du kan Warn!

Den er helt suveren. Brukt mye!

http://www.warn.com/truck/accessories/wireless_control.shtml

Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #8 på: Lø.,21,Mai,2011,14,04 »
Egentlig bare fordi den koster 8 ganger så mye...
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #9 på: Sø.,22,Mai,2011,01,36 »

Dette argumentet har jeg hørt fra de som selger Warn.
Hver sender og mottaker har sin unike kode. Den 12 siffret koden står merket på enhetene.

Det er mange millioner kombinasjoner, så det anser jeg som trygt.

Godt å vite   :)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #10 på: Sø.,22,Mai,2011,22,55 »

Nå har jeg både fulgt skjemat over, og målt meg fram til at disse polene får strøm når vinsjen brukes (ut/inn)

Men dette fungerte ikke så bra ??? Det klikker i rele, men vinsjen går ikke.



Det orginale håndtaket har 5 poler. En er konstant + og en er jord. Så går det 2 ledere til hvert sitt rele.
Noen som har forslag til oppsett?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #11 på: Ma.,23,Mai,2011,01,19 »

Hvis du leser post #11 og utover i linken jeg ga deg så står det forskjellig oppsett for 3 kontra 5 ledninger fra warn sin controller.

"True true (just like stated in my original post before starting with the pics. 3-wire /v/ 5-wire ) -- the 3-wire remote is what they're working with in the pics. The 5-wire also switches the ground (easy enough to do the remote though, just one more wire and use a DPDT switch -- second set of contacts are switched to ground for each direction...) "

"Or gang the grounds together on the solenoids..."


Hva nå dette måtte bety  ::)

- Thomas

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #12 på: Ma.,23,Mai,2011,14,25 »
Det høres logisk ut. For det virker ikke som releene er jordet på annen måte enn gjenom den orginal fjernkontrollen. Så blir spørsmålet, hvor kobler jeg opp en jordingsledning?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #13 på: Ma.,23,Mai,2011,22,12 »
Hvordan virker solenoiden? Åpner den en kontakt mellom de store polene om den får +/- på de små lederne?




I så fall ser dette riktig ut?  




« Siste redigering: Ma.,23,Mai,2011,22,36 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Hvordan koble vinsj fjernkontroll?
« Svar #14 på: Ma.,23,Mai,2011,23,50 »
Hvordan virker solenoiden? Åpner den en kontakt mellom de store polene om den får +/- på de små lederne?


Jepp - det stemmer. Måtte google eksakt definisjon på dette og her er en kort beskrivelse på en starter solenoid:

In a car or truck, the starter solenoid is part of an automobile starting system. The starter solenoid receives a large electric current from the car battery and a small electric current from the ignition switch. When the ignition switch is turned on (i.e. when the key is turned to start the car), the small electric current forces the starter solenoid to close a pair of heavy contacts, thus relaying the large electric current to the starter motor.

Er ingen elektriker - jeg er mer på apestadiet i så måte.. dvs prøving oh feiling  ;D

Men... Ta en titt på disse linkene for mer info rundt koblingsskjermaer etc.



http://warnserviceparts.com/wiring-diagram-5-Wire-Remote.asp
http://www.nagca.com/grandtech/remoteswitch.htm

Se denne posten:
http://www.patrol4x4.com/forum/general-patrol-discussion-17/winch-radio-remotes-4969/

"i have the warn 9000 and have mounted a super winch wireless remote to it. it work great. the fourth and Faith wires are the earth wires and need to be wired by a small manual switch for safety. i bought a new socket for the superwinch plug and mounted it with the original warn socket so i can still use the warn hand controller if need be.warn use this double switching of the earth wire for safety to stop people being able to stick a single wire in the socket and engage the winch. this use to happen in the early days of the warn winch where the winch would be let out and attached to the rear of the forby, then a wire put in the socket and the winch would keep cutting your forby in half till the motor burnt out. a recall was done some time ago to fix the problem.
Warn don't want anybody to mount these wireless remotes to there winches because they are in the late stages of releasing the own remote soon. this was told to me by a warn rep a month ago.
please note, this post is in my opinion. "


« Siste redigering: Ma.,23,Mai,2011,23,52 av Dr.Plumbo »