Skrevet av Emne: Nå er det nok!!  (Lest 15553 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #30 på: Sø., 4,Mars,2007,02,41 »
Jeg er enig i at denne type tråder pleier å dø ut ganske fort, og det synes jeg er ganske trist. I mine øyne er det en allment kjent sak at biltilsynet er vanskelige å ha med å gjøre. Så lenge jeg har interressert meg for biler så har jeg hørt historier fra frustrerte folk som opplever BT helt usaklige og vanskelige. Jeg har selvfølgelig også truffet mange som mener at hvis man gjør sånn og sånn, behandler de sånn eller sånn, smisker eller slikker rumpe så kan man få igjennom mye rart, men jeg synes bare ikke at det burde være sånn.
Legg merke til hver gang biltilsynet opptrer på tv, så er alt plutselig såre enkelt. Jeg så engang et program om en som bygde en Merce 190 med 600 hk. Han brukte bremser fra en litt større merce og lagde litt avstivnenger og slikt, men det ble ikke nevnt en ting om dokumentasjon. Han måtte "skru" ned til 400 hk da, men uansett. Han hadde egne utregninger på ting det holdt. Det er nemlig det som er meningen, at hvis man bygger noe som er saklig og bra bygd, som er tydelig gjennomtenkt og ikke er til fare for noen så skal dette kunne godkjennes. Det står klart og tydelig i kjøretøyforskriften at dokumentasjom ikke kreves dersom man viser bilen på et regionvegkontor. Det kan jo ikke bety annet enn at hvis man bygger bra nok, så skal visse mennesker hos BT være kompatible til å se dette uten noen som helst dokumentasjon.
 Spør også gutta på BG-nor om hva de mener om hvordan BT opptrer. De har stort sett Tüv-papirer på alt de selger, og jobber rimelig hardt for å fremstå som en seriøs forhandler av utstyr for ombygning av biler, men de opplever MASSE problemer med å få ting godkjent. En gang jeg prata med Hoelern om dette viste han meg en 15 cm tjukk bunke med papirer, som visstnok bare var avslag fra sfoor.
Sånn som jeg ser det når man kommer med en hel haug med dokumentasjon og i tillegg oppfører seg så pent man bare kan, så godkjenner de ofte. Etter min mening ikke fordi man har gjort noe spesielt riktig, men fordi de ser at man er såpass godt forbredt at det blir vanskelig å nekte deg. Når du i tillegg har oppført deg pent og ikke bannet, ja så finner han ikke noen grunn til ikke å godkjenne.
Gjør du ikke alt dette derimot så virker det mest som de jobber alt de kan for at dette skal bli skikkelig vanskelig for deg og leter etter måter å nekte deg godkjenning. Jeg og flere jeg har snakket med opplever bl.a at det å nevne andre tilsvarende ombygninger som er blitt godkjent, bare ser ut til å gjøre kontrolløren vrang eller føle seg truet på en eller annen måte.
Jeg kan ikke se dette på noen annen måte enn at de herser unødig med folk, og de er ikke snauere enn at de gjør det ved å regelrett drite i den delen av lovteksten som de synes ikke passer så godt. Jeg holder på med en godkjenning nå som mange andre har gjort før meg, noe som i seg selv burde være grunn nok for å få godkjent. De har brukt 5 måneder til nå, og den er ennå ikke godkjent. Jeg har mye dokumentasjon på alt jeg har gjort, men de ber meg skaffe enda mer.....enda de ikke egentlig kan be om det i det hele tatt. 3 forskjellige kontrollører har sjekka bilen min og sier at arbeidet ser bra ut, regner med at de ville sagt fra hvis det var noe med bilen min som var grunnen. Jeg blir så frustrert og lei jeg, at jeg vurderer å selge hele dritten istedet. Er det sånn det burde være da?? ::)

Jeg fikk en ide mens jeg satt her og skrev... kunne vi ikke begynne med å lage en sånn Biltilsyn/ombygnings-tråd her inne? Vet vi har en på offroad.no, men her ville man lettere kunnet samle bare relevant informasjon. Så kunne vi oppfordtret alle til å skrive litt om hva og hvordan de gjør ting, og det vil alltid være lett å finne tilbake til. Vi kunne kanskje lage en tråd for ting som har blitt godkjent, og en for de som sliter. Så vil de etterhvert som de fylles med saker, kunne fungere som et lite "argument" i seg selv i fremtiden.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #31 på: Sø., 4,Mars,2007,21,43 »
Personlig så tror jeg det ikke er så lurt med masse negative uttalelser på dette forumet.
Det er flere grunner til det, bl.a. så er dette forumet åpent for alle...

Derimot, så har jeg stor tro på at det å fremme synspunkter via f.eks. AMCAR er En Smart Ting (tm).
Så derfor anbefaler jeg alle som har en intresse for dette temaet å melde seg inn i Amcar.

Samtidig mener jeg at klubben som sådan ikke bør bli medlem av Amcar.  Min menig er at klubben som sådan bør stå utenfor slike organisasjoner.

For øyeblikket, så er det vel kun et sted som en kan påvirke.  Og det er SFOR.
*HVIS* det viser seg at SFOR ikke fungerer etter våre ønsker, så blir saken straks *veldig* mye mer komplisert.

Til sist:
Det har kommet et regelverk for ombygging av motorsykler.  Det virker som om dette regelverket stort sett blir sett på som rimelig.
Håpet er at det kan komme et tilsvarende regelverk for biler også.
Men at dette fortsatt kommer til å ta en del tid, det virker rimelig klart.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #32 på: Ma., 5,Mars,2007,11,29 »
Vel, jeg mener at hvis vi skal la være å skrive her om de negative opplevelsene vi har med BT i frykt for at de skal lese det selv, så gjør vi ikke annet enn å underbygge det fenomenet at det er å slikke rumpe som funker best.
Å fremme synspunkter gjennom Amcar er sikkert vel og bra, men det er også fare for at mye som er viktig for oss jeep-folk vil drukne i det store Amcar. Dessuten mener hvertfall jeg at 100 små klubber som opplever BT vanskelig, vil ha mye større effekt enn en stor klubb når det gjelder å få myndighetene til å forstå at BT og Sfoor ikke fungerer sånn som vi tror de har ment når loven ble laget.
Å være en stor klubb funker kanskje best i selve kampen mot BT, men hvis man skal prøve via sivilombudsmann e.l. å få BT til å håndheve loven sånn den er skrevet så mener jeg at 100 små klubber ville bety mer enn en stor.
Å påvirke sfoor mener jeg er så godt som nytteløst. I seg selv så er jo sfoor et helt merkelig forslag. Jeg trodde sfoor var et organ i oslo, men det er altså bare et utvalg av folk rundt om i hele landet. Så vidt jeg vet er ikke sfoor noe som lovskaperene har bedt om, men noe som BT har satt i gang i egen regi. Virker mest som de har gjort det fordi de ikke klarer å fylle disse regionvegkontorene med kompetente mennesker, og derfor måtte lage en gruppe utifra de folkene de har spredt rundt omkring.
I mitt tilfelle arter det seg da på denne måten: Når 3 karer på drammen trafikkstasjon ikke klarer å bli enige om min ombygning er godkjent(en ombygning som ikke er spesiell på noen måte, og som flere andre har fått gjennom med akkurat samme dokumentasjon som meg, også etter siste regelendring hos BT), så skal altså saken sendes til en kar i stavanger som da skal ta avgjørelsen faktisk helt uten å ha sett bilen. Må ikke være rakettforsker for å skjønne at det ikke kan bli særlig riktig vel...
Og til sist ;D
Hvis det virkelig ser ut til å være forhandlinger rundt omkring om et nytt regelverk nå, så mener jeg hvertfall at det er nå vi burde rope ut om hvordan vi opplever systemet. Hvis alle bare sitter og holder kjeft nå i frykt for å tråkke noen på tærne, så vil vel det nye regleverket bli fastsatt helt uten våre innspill også. Etter mitt syn så er det da man har den største sjansen for at regelverket blir enda strammere.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #33 på: Ma., 5,Mars,2007,16,34 »
Jeg kjenner til mange som har fått godkjent både YJ og TJ på Drammen bilstasjon. Så lenge de har de riktige papirene skrevet ut til den aktuelle bilen, og har med dokumetasjon på foretatte kontroller osv. Dette har jo blitt rene plankekjøringen etter at Stein gikk opp løypa litt.
Så egentlig, så blei jeg litt nysgjerrig på hva slags bil du har Renegade, som du skal godkjenne, og hva du har gjort. Siden du sliter så mye mer enn mange andre som gjør moderate og greie ombyginger.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #34 på: Ma., 5,Mars,2007,17,23 »
Det gjelder å forstå at adferden til folk i BT er litt uforutsigbar.    Det har ikke så mye med hva du har med deg å gjøre, at det mange steder er problemer.   

Du MÅ har gjort leksa for å bli behandlet som folk, men det er desverre ikke automatisk at skikkelig forarbeid medfører anstendig behandling.   Noen personer hos BT oppfører seg noen ganger helt uakseptabelt. Dvs i strid med god folkeskikk og i strid med forvaltningsloven m.m.    Jeg har møtt mange opp gjennom årene, og jeg vil si at de er fordelt ca 50/50.  Jeg kan desverre ikke si det slik at de fleste er OK, for det er de IKKE i min erfaring.   Halvparten, maksimum.   Heldigvis er de som gjør jobben sin skikkelig, tilsvarende meget mer hyggelige så de oppveier jo endel.
BT står i skarp motsetning til f.eks politiet, der det overveiende er gode erfaringer, med enkelte råtne epler innimellom.   

Jeg synes ikke det er noen grunn till å stikke dette under en stol, det er desverre slik det er, og det er ikke akseptabelt.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #35 på: Ma., 5,Mars,2007,17,41 »
Det er vel kanskje til meg det spørsmålet, Tomas. Jeg har en YJ som jeg har satt i AMC 360 i. Har også hevet 3" med body lift og satt på 33x12,5x15. Heving og hjul fikk jeg tilslutt klarsignal for, men de mente at jeg ikke hadde god nok dokumentasjon for motorbyttet. Jeg har anbefalinger fra Amcar, men de mente at amcar ikke var et kompettent laboratorie og ville ikke godkjenne pga det. Anbefalingen er utfyllende og bekrefter med diverse vedlegg at motoren ikke har mer enn 175 hk, noe som wrangler YJ er godkjent for, og at motoren bare veier 7 kg mer enn originalmotoren min. Amcar står oppført i kjøretøyforskriften som kompettente nok hvis bilen er veteranbil, men de mante altså at dette ikke hadde noe å si for min sak. Hele grunnen til at jeg gikk til drammen, er at jeg hadde navnet på en der som har godkjent et v8 motorbytte med akkurat de samme dokumentene jeg har.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #36 på: Ma., 5,Mars,2007,19,55 »
Jeg kjenner til mange som har fått godkjent både YJ og TJ på Drammen bilstasjon. Så lenge de har de riktige papirene skrevet ut til den aktuelle bilen, og har med dokumetasjon på foretatte kontroller osv. Dette har jo blitt rene plankekjøringen etter at Stein gikk opp løypa litt.
Så egentlig, så blei jeg litt nysgjerrig på hva slags bil du har Renegade, som du skal godkjenne, og hva du har gjort. Siden du sliter så mye mer enn mange andre som gjør moderate og greie ombyginger.

Nja, nå er det vel ikke jeg som har noe problem (for øyeblikket).
Meeeen TJ'en skal vel få et lite fjærløft + 33" hjul hadde jeg tenkt.
Intet av dette som er problematisk.

Men det interessante blir hvis jeg forsøker et motorbytte på den, for da blir det 8'er.
Nå er jeg i den lykkelige situasjonen at jeg ikke trenger å tenke på fru Halvorsen, så jeg ser for meg en mild 350.
Har allerede en 165 hk 350 fra en Suburban som kan passe fint.
Så det kan nok hende at jeg sender en søknad om ikke så lenge.


Har en sjuer også, men det er engang i fremtiden.
(Har en '71 Fiat Spider og en '17 Thor også når jeg tenker meg hardt om...)


Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #37 på: Ma., 5,Mars,2007,22,33 »
Wrangster: Synd å høre du sliter sånn.
Hva eksakt er det som begrunnes med at du/yj`n ikke får godkjent motoren? Effekt og vekt sammenlignet med en YJ 4L er som du nevner ca. det samme. Har det noe med at YJ (og TJ) ikke er levert fra fabrikk med åtter? Men igjen, siden hk og kg er i samme leia så burde det gå...
Tips; ta kontakt med Stein-K han er jo godt i gang med forbredelser med sitt mulige motor bytte.
Et annet tips om ikke til deg, men til andre som er i gang, kanskje ikke vente til motor, hjul, fjærer etc. er på plass. Kanskje vise og få godkjent litt om gangen, feks. hjul & fjærer så evt motor neste gang. Og da ved første visning/godkjenning, legge frem videre planer for bilen.

Sitat
Dette har jo blitt rene plankekjøringen etter at Stein gikk opp løypa litt.
ehh, nå var vel den løypa godt oppgått mange år før Stein m.fl viste hva Jeep var  ;)
men for all del, stein m.fl. har gjort en kjempe jobb med både jeep og godkjenning.
« Siste redigering: Ma., 5,Mars,2007,22,36 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #38 på: Ti., 6,Mars,2007,00,22 »
riktig, den var ment til wrangster. sorry.

Og simon, jeg er i og for seg enig med deg om at det burde ikke være slik. Og jeg har også min del dårlige erfaringer med kontrollører på BT rundt om kring i forskjellige sammenhenger. Men når jeg sitter å leser tråden vår, og spesielt trådene på offroad.no, samtidig som jeg har i minne andre jeg har sett og hørt om som skal godkjenne (ikke jeep folk), så må jeg innrømme at jeg får en smule forståelse for ett vanskelig og kronglete lovverk, samt noe vanskelige kontrollører. Det er forferdelig mye rart som prøves å bli godkjent, og enda mye rarere kjøretøy som aldri burde vært på veien (men som er det allikevel).
Dessuten er det som Stein sier, mange som prøver å kopiere TÜV papirer for å slippe å kjøpe sett av norske leverandører, for å spare noen kroner. Og det refereres til mange andre biler med tilsvarende modifikasjoner istedet for at man har utregninger, svar på kontroller osv fra godkjente verksteder.
Alt for mange tar økonomi snareveier og regelrett driter i konsekvensene av det de gjør. Og det ødelegger nok mer enn vi aner for oss andre som prøver å følge de lover, regler og kutymer som er.
Så jeg er faktisk mer irritert på de som tar snareveier, og kjører med biler som ikke er i nærheten av forskriftsmessig stand, enn jeg er på kontrollørene som skaper ekstra arbeid for oss.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #39 på: Ti., 6,Mars,2007,11,36 »
Petter, de begrunner med at Amcars tekniske utvalg ikke er et kompettent nok "laboratorie". De har ikke funnet noe galt med jobben jeg har gjort, og har heller ikke bedt meg gjøre om på noe. Alt jeg har gjort er omhandlet i anbefalingene, og de er skrevet ut til min bil med understellsnr.

Det er altså ikke regelverket jeg klager på, men hvordan det blir praktisert. Altså når to mennesker med identiske ombygninger opplever å få helt forskjellig behandling. Det var nettopp to karer som viste to helt like TJ'er, den ene ble godkjent på stedet, mens den andre fikk beskjed om at dette var vanskelige greier som muligens måtte til sfoor, og måtte derfor vente flere dager. Nå høres det kanskje ikke så ille ut å vente noen dager så dette var kanskje ikke det beste eksempelet, men det viser tydelig at folkblir behandlet forskjellig hvertfall. Det er ikke særlig hyggelig å dra fra en kontroll og plutselig ikke være sikker på at ting vil bli godkjent som du trodde. Spesielt ikke når man mener å ha strevd for å gjøre ting riktig, og andre nylig har fått samme ombygning greit igjennom. Kan godt finne frem et par verre eksempler også, her er f.eks et godt eksempel på hvordan mange BT-folk håndterer ombygningssaker:

http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=73934

Han her blir vel heller ikke akkurat trivelig behandlet:

http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=74576

Sånne eksempler kan man sitte å grave opp i timesvis, og det er rimelig mange som opplever dette fryktelig frustrende og helt uforutsigbart å forholde seg til.






Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #40 på: Ti., 6,Mars,2007,15,47 »
...hvis man formulerer det riktig og viser til eksempler som er graverende
så mener jeg pressen kan være rette instans i denne saken.

Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #41 på: On., 7,Mars,2007,14,42 »
Det ER graverende, og det har vært det lenge!  Ikke en gang norsk lov følges av BT.  Hadde noen fra pressen interessert seg for saken så hadde det vært ball  ;D  Kanskje VG, de sliter jo litt med å finne på noe lurt å skrive om?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #42 på: Fr., 9,Mars,2007,00,22 »
Sakset fra Vi Menn, ser ut som om det går ann å få hjelp i Sverige selv om bilen har norske skilter??



CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #43 på: Fr., 9,Mars,2007,00,45 »
hmmm...det der hørtes spennende ut.  :D Spesielt det med at de "har tenkt å få på plass tilsvarende regler her i landet, da kan det bli strax MYE morsommere å drive med biler. Høres nesten for godt ut til å være sant men....  ;D Vi får bare håpe.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget hovden

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 107
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #44 på: Fr., 9,Mars,2007,09,51 »
Leverte inn en søknad om ombygging i mai 2006 har ennå ikke hørt noe, har vert på biltilsynet 3 ganger og spurt men de har ikke hørt noe fra SFOR de heller.
De skall ringe så fort de har fått svar sier de, Naboen  leverte sin søknad  før påsken 2006  og har ennå ikke hørt noe. Han skulle godkjenne en pen og original 94 mod wrangler med 2.5" old man emu ,hevesettet var det eneste han skulle ha godkjent men biltilsynet kunne ikke lese tysk var svarte han fikk.
Men dette er ikke noe stort problem fordi bilen gå jo gjennom EU kontroll uten problemer  den ser jo nesten orginal ut .                                                                                                                             
leder i THE HEAVY METAL BRIGADE