Jeg er enig i at denne type tråder pleier å dø ut ganske fort, og det synes jeg er ganske trist. I mine øyne er det en allment kjent sak at biltilsynet er vanskelige å ha med å gjøre. Så lenge jeg har interressert meg for biler så har jeg hørt historier fra frustrerte folk som opplever BT helt usaklige og vanskelige. Jeg har selvfølgelig også truffet mange som mener at hvis man gjør sånn og sånn, behandler de sånn eller sånn, smisker eller slikker rumpe så kan man få igjennom mye rart, men jeg synes bare ikke at det burde være sånn.
Legg merke til hver gang biltilsynet opptrer på tv, så er alt plutselig såre enkelt. Jeg så engang et program om en som bygde en Merce 190 med 600 hk. Han brukte bremser fra en litt større merce og lagde litt avstivnenger og slikt, men det ble ikke nevnt en ting om dokumentasjon. Han måtte "skru" ned til 400 hk da, men uansett. Han hadde egne utregninger på ting det holdt. Det er nemlig det som er meningen, at hvis man bygger noe som er saklig og bra bygd, som er tydelig gjennomtenkt og ikke er til fare for noen så skal dette kunne godkjennes. Det står klart og tydelig i kjøretøyforskriften at dokumentasjom ikke kreves dersom man viser bilen på et regionvegkontor. Det kan jo ikke bety annet enn at hvis man bygger bra nok, så skal visse mennesker hos BT være kompatible til å se dette uten noen som helst dokumentasjon.
Spør også gutta på BG-nor om hva de mener om hvordan BT opptrer. De har stort sett Tüv-papirer på alt de selger, og jobber rimelig hardt for å fremstå som en seriøs forhandler av utstyr for ombygning av biler, men de opplever MASSE problemer med å få ting godkjent. En gang jeg prata med Hoelern om dette viste han meg en 15 cm tjukk bunke med papirer, som visstnok bare var avslag fra sfoor.
Sånn som jeg ser det når man kommer med en hel haug med dokumentasjon og i tillegg oppfører seg så pent man bare kan, så godkjenner de ofte. Etter min mening ikke fordi man har gjort noe spesielt riktig, men fordi de ser at man er såpass godt forbredt at det blir vanskelig å nekte deg. Når du i tillegg har oppført deg pent og ikke bannet, ja så finner han ikke noen grunn til ikke å godkjenne.
Gjør du ikke alt dette derimot så virker det mest som de jobber alt de kan for at dette skal bli skikkelig vanskelig for deg og leter etter måter å nekte deg godkjenning. Jeg og flere jeg har snakket med opplever bl.a at det å nevne andre tilsvarende ombygninger som er blitt godkjent, bare ser ut til å gjøre kontrolløren vrang eller føle seg truet på en eller annen måte.
Jeg kan ikke se dette på noen annen måte enn at de herser unødig med folk, og de er ikke snauere enn at de gjør det ved å regelrett drite i den delen av lovteksten som de synes ikke passer så godt. Jeg holder på med en godkjenning nå som mange andre har gjort før meg, noe som i seg selv burde være grunn nok for å få godkjent. De har brukt 5 måneder til nå, og den er ennå ikke godkjent. Jeg har mye dokumentasjon på alt jeg har gjort, men de ber meg skaffe enda mer.....enda de ikke egentlig kan be om det i det hele tatt. 3 forskjellige kontrollører har sjekka bilen min og sier at arbeidet ser bra ut, regner med at de ville sagt fra hvis det var noe med bilen min som var grunnen. Jeg blir så frustrert og lei jeg, at jeg vurderer å selge hele dritten istedet. Er det sånn det burde være da??
Jeg fikk en ide mens jeg satt her og skrev... kunne vi ikke begynne med å lage en sånn Biltilsyn/ombygnings-tråd her inne? Vet vi har en på offroad.no, men her ville man lettere kunnet samle bare relevant informasjon. Så kunne vi oppfordtret alle til å skrive litt om hva og hvordan de gjør ting, og det vil alltid være lett å finne tilbake til. Vi kunne kanskje lage en tråd for ting som har blitt godkjent, og en for de som sliter. Så vil de etterhvert som de fylles med saker, kunne fungere som et lite "argument" i seg selv i fremtiden.