Skrevet av Emne: Nå er det nok!!  (Lest 15552 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Nå er det nok!!
« på: On.,31,Januar,2007,08,47 »
Jeg blir så trist når jeg leser om alle som blir møtt med inkompetanse og negative holdinger på sin Trafikkstasjon (Biltilsynet).  Jo større inkompetanse jo mer dokumentasjon kreves, og der står vi med lua i hånden og dyre papirer og håper at en eller annen småkonge vil se med velvilje på det vi har gjort med vår Jeep.

Slik skal det ikke være!  Det er jo synd man har valgt seg en hobby som myndighetene ikke bifaller.  I stedet blir man motarbeidet fra det offentlige.  Det skal være vanskelig å bygge om bilen sin og det skal være umulig å bruke den der det er tiltenkt, i terrenget.

Nå er vel Jeep-eiere også skattebetalere og borgere i kongeriket Norge, og har krav på samme respekt, service og velvillighet som andre i riket.  Det føler jeg ikke at vil blir omfattet av.  Det er ikke forbudt å bygge om biler eller lage seg ting i Norge.  Hvem som helst kan lage seg en båt, en garasje eller et fly, men å bygge om en bil, nei det er skummelt!  Slik skal det ikke være!  De lokale trafikkstasjoner skal være et serviceorgan som gir råd og hjelper oss til å lage sikre og gode ombygde biler som man kan ferdes trygt med.  35/12,5 X 15 dekk bil ikke sikrere med TÜV papirer enn uten!  Dette er helt molbo og har ingen ting med virkeligheten å gjøre.  I stedet for å være en medspiller opplever de fleste at den lokale trafikkstasjonen er en motstander som må overvinnes.  Med ufattelig appetitt på dokumentasjon så klarer man til slutt ”å stoppe kjeften” på dem, men da er de helt røde i trynet av frustrasjon når de endelig setter sitt stempel i papirene.  Helt uverdig for oss som driver med Jeep.  Dessuten skal man ha tysk dokumentasjon på alt mulig for en bil som er fabrikert i USA.  Logisk?

Jeg har drevet med ombygde biler helt siden midten av 80-tallet og har hatt stor glede av dette.  Har aldri vært i en eneste bilulykke med ombygd bil og heller ikke opplevd at noe svikter alvorlig langs veien.  Det store negative med min interesse har vært Biltilsynet og behandlingen man får der.  Det tar nesten like langt tid å få til en godkjenning som det tar å bygge om bilen.  Maken til inkompetanse og fordommer som man opplever i denne etaten skal man lete lenge etter.  Det er ikke vi, publikum, som skal straffes fordi man ikke har de rette fagfolkene til å ivareta de oppgavene man som etat er pålagt?

JCN som interesseorgansisasjon for Jeep-eierer burde reise seg på vegne av sine medlemmer å si ifra.  Det er grenser for hvor lenge man skal akseptere dagens inkomptetente, regelridende småkonger som sitter på sine Trafikkstasjoner med sin blå perm (som leses slik fanden leser bibelen) og pønsker ut mest mulig vanskeligheter for oss som har Jeep som hobby.  Det er ikke snakk om å få full frihet til å gjøre hva man vil med bilen, men man har krav på respekt, fornuft, kompetanse, serviceinstilling og smidighet.  Det eneste Trafikkstasjonen skal bry seg med er sikkerhet og bilavgifter.  Nå fungerer de som en alvorlig gledesdreper for en hyggelig og harmløs hobby, og det var vel ikke meningen?  Alle kan ikke spille golf!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #1 på: On.,31,Januar,2007,09,50 »
Hei Overland, jeg drister meg til å svare på innlegget ditt.

Jeg synes du poengterer noe veldig vesentlig, og de fleste strever i en eller annen retning når det kommer til Biltilsynet. Mitt inntrykk er at det også varierer noe, har man dokumentasjonen på plass
pleier det som regel å gå bra. Gjør du den samme modifikasjonen uten papirer, blir det vanskeligere. Noe av årsaken til det kan være at Biltilsynet er et Statelig organ, og vi kjenner jo alle staten, enten det er skatteetaten, veidirektorat eller plan og bygningsetat.
Jeg har forstått det sånn at når en kontrollør godkjenner bilens modifikasjoner er han også personlig ansvarlig for godkjenningen. Skulle en bil bli involvert i en ulykke, vil man selvfølgelig granske de modifikasjoner som er godkjent og se om de kan ha påvirket ulykkens utfall. Jeg tror mye av essensen ligger her, i tillegg til en god posjon motvillighet til alt som har med bygging å gjøre.

Vi vet at Amcar hele tiden er i dialog med direktoratene og departementene, og utøver således medlemsmassens interesse for ombygging av biler. Det er mange av oss i Jeepklubben som er medlem der og vi kan være med å påvirke ved å engasjere oss. Jeg tror det er bra at en veletablert organisasjon som Amcar tar diskusjonen med direktoratene, så kan kanskje Jeepklubben uttrykke seg enda tydeligere ovenfor Amcar hvilken interesse medlemene våre har.

Selvom alle trafikkstasjonene i Norge skal forholde seg til de samme regler og restriksjoner viser det seg at de utøver det svært ulikt. Det er kanskje en sak for mediene? Faren er at man kan oppleve (om man ikke greier å få til seriøse artikler og reportasjer) at de setter seg helt på bakbena, og det er ingen tjent med.

Kathrine


« Siste redigering: On.,31,Januar,2007,09,53 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #2 på: On.,31,Januar,2007,11,10 »
Meld dere inn i Amcar!
De har i årtier jobbet med akkurat dette.
Alle "små"  ;) interresseorganisasjoner kan ikke påvirke myndighetene alene...
Mange samlet kan gjøre mye! (Ref. miljøavgiften på diesel for småbåter...som ble kuttet ut pga. stort press fra store seriøse interresser).
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #3 på: On.,31,Januar,2007,11,56 »
Som den gode debatant (kverulant?) jeg er, så kaster jeg meg innpå igjen, fort og gæli.  I Norge kan hvem som helst støpe en båt, sette på motor, sette båten på sjøen, ta med hele sortimentet av venner og familie og dra på jordomseiling.  Og det uten at noen skal sjekke noe om at båten er OK.  Hvem som helst kan også bygge et fly, få det kontrollert, ta med familien og fly over Oslo.  Skulle flyet bryte sammen der oppe i luften så kan det gå med mange liv!  Men å sette litt større hjul på en Jeep, nei da blir det farlig da!  Hvor er logikken?

Man snakker om Biltilsynet som et "troll" som kan bli sint og hevne seg.  Det er ikke slik statlige organer skal fungere!  De er en serviceinstitusjon i kongeriket Norge som er der for å betjene sine kunder, oss!  Kontakter man skatteetaten så får man faktisk hjelp!  Der er folk med økonomisk utdannelse som har peiling.  Kontakter man Biltisynet så forventer i alle fall jeg det samme:  Folk med bilteknisk utdannelse og serviceinstilling.  Men er det det man får?  Nei!

Iflg. Biltilsynet virker det som om det er rakettvitenskap å bygge om Jeep'er, verdens enkleste bil.  Bilen kommer fra et av verdens strengeste regimer med hensyn på konsumentrettigheter og kan man saksøke en produsent så gjør man det!  Derfor har man tatt alle mulige forholdsregler og det meste er dokumenterbart, både med bilen og deler for ombygging.  Men er det noen grunn til å godta dette hos Biltilsynet?  Bedre med litt tysk grundighet i papirene?

Det er en myte at Biltilsynets folk er personlige ansvarlige for det de godkjenner.  Slik er det ikke.  Iflg. arbeidsmiljøloven har de krav på opplæring og klare retningslinjer i jobben sin, og følger de disse er det arbeidsgivers ansvar, altså Vegvesenet.  Går de ut over sine fullmakter så får det selvsagt konsekvenser der som i alle andre jobber.

Vi kan alle melde oss inn i ACCN.  De har klart å bli en maktfaktor uten å være en reell organsiasjon som myndighetene må forholde seg til (Slik som Bellona også er).  Men det er ingen ting i veien for at JCN gjør det samme.  Vi kan også bli en maktfaktor om vi ønsker det.  Og ingen snakker vel bedre vår sak enn oss selv?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #4 på: On.,31,Januar,2007,12,51 »
...... og en liten tilleggskommentar (puhhh!).  Jeg tror nok at ACCN vil hjelpe sine medlemmer ved motorbytte, større hjul osv., men når det gjelder "Lov om motorisert ferdsel i utmark" og alle mulige rare utslag av denne, så er det ikke mye støtte å hente fra ACCN hold.  Grunnen til av vi bygger om er vel først og framst for å bedre ta seg fram i terrenget, og der har myndighetene sagt at vi ikke får lov å være.  Altså:  Bygge om=fy-fy  Kjøre=nei-nei     Er det slik vi skal ha hobby'en vår??  Det går jo gjerne noen hundre mål med natur til en golfbane, alpinanlegg eller fotballbane slik at de som liker det kan drive der.  Vi derimot, vi bør helst ikke få lov til noe?!!?  Æ'kke det litt femi 'a?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #5 på: On.,31,Januar,2007,15,55 »
Jeg tror nok at ACCN vil hjelpe sine medlemmer ved motorbytte, større hjul osv., men når det gjelder "Lov om motorisert ferdsel i utmark" og alle mulige rare utslag av denne, så er det ikke mye støtte å hente fra ACCN hold. 


Nå er det nå en gang sånn da at det er noen regler å forholde seg til her i verden, enten vi liker det eller ikke. Å kjøre 50 km i timen på en oversiktelig vei kan også virke provoserende på noen, men det er sikkert en reell årsak til at det er sånn. Det er ikke en menneskerett å få dundre rundt i blåbærlyngen når det passer oss eller sette på 38" hjul bare fordi vi synes det er kult, det er hele tiden noen hensyn å ta.
Å bli møtt med forståelse for ønske om moderat modifisering av bilen der i mot, eller få en forståelse for at det finnes et reelt behov for å kunne utøve en hobby som kjøring i utmark er selvsagt noe vi bør yttre en mening om. Det er mye psykologi i alt som har med statelige organer å gjøre. Det letteste er å være taktisk og ikke tro at en kan velte kjærringa bare fordi en er uenig. Det krever store forberedelser for å få igang dialog, jeg er helt sikker på at Amcar gjør en så optimal jobb de kan i forhold til slike forhandlinger. Det lureste vi gjør er å opptre seriøst ovenfor BT i mellomtiden slik at de aldri kan ta oss på noe.

Ferdsel i utmark er et miljøpolitisk spørsmål det allerede er gjort en rekke vedtak på. Målet vårt må derfor være å påvirke nyansene i vedtakene, slik at ferdselen kan utøves i kontrollerte områder.

Kathrine
« Siste redigering: On.,31,Januar,2007,15,59 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #6 på: On.,31,Januar,2007,18,15 »

[/quote]Ferdsel i utmark er et miljøpolitisk spørsmål det allerede er gjort en rekke vedtak på. Målet vårt må derfor være å påvirke nyansene i vedtakene, slik at ferdselen kan utøves i kontrollerte områder.[/quote]

Diskuterte emnet med Kurt Oddekalv for en tid tilbake.
Han er på vår side i å mene at "fri" ferdsel i utmark trenger vi lover mot, men dedikerte kjøreområder hvor slik aktivitet kan foregå i kontrollerte former er egentlig ikke det disse lovene primært retter seg imot.
----------------
Veldig viktig debatt Hans Kristian starter her.
Jeg har tenkt mye på dette og gjennom jobben i AT så jeg mange problemstillinger som ingen fra miljøet tok tak i.
Er redd at vi gjør oss selv og hobbyen vår en bjørnetjeneste ved at vi er så avventende som vi er. SFOR og andre statlige organer jobber seg lengre og lengre vekk fra våre interesser og veien tilbake til dit vi ønsker å befinne oss mtp. godkjenninger og kjøretillatelser blir bare tyngre og tyngre.
Kjør debatt!
« Siste redigering: On.,31,Januar,2007,19,41 av Golden Eagle »
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #7 på: On.,31,Januar,2007,22,31 »
Golden Eagle skrev:  Er redd at vi gjør oss selv og hobbyen vår en bjørnetjeneste ved at vi er så avventende som vi er.



Det er jeg enig i, men mitt poeng er at jeg ikke tror enkeltpersoner har like reell påvirkningskraft som organisasjoner. Veldig bra at vi engasjerer oss kollektivt, men kanskje viktig at det er et styre som legger det frem for at vi skal bli tatt seriøst.

Overland åpner opp for flere diskusjoner i sitt innlegg, godkjenning av kjøretøy og ferdsel utmark.
Vi kan jo kjøre begge debattene parallellt.

Kathrine
« Siste redigering: On.,31,Januar,2007,22,33 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #8 på: On.,31,Januar,2007,23,57 »

Helt enig Kath. Vi kan prate alt vi hæler. Vi trenger en slags union som talsrør.
LMK som jeg skjeler til er en paraplyorganisasjon som favner drøyt 100 av landets veteranbilklubber. Den har en ansatt generalsekretær og jobber med lobbyvirksomhet, forsikringer og kommunikasjon mellom klubbene. Som du skriver i ditt innlegg er det nettopp en slik paraplyorganisasjon vi sitter på gjerdet og prater om, men ikke klarer å komme opp med. www.lmk.no

Hvis vi så splitter debatten så mener jeg at ACCN gjør en så glimrende jobb med tanke på godkjenninger at å støtte dem i deres lobbyvirksomhet vil være rett vei å gå. Vet at flere i klubben har vært i kontakt med ACCN og diskutert saken.

Når det gjelder kjøring i utmark er jo det noe som mange av oss ivrer for, men om en leser klubbens formålsparagrafer faller en slik kamp litt på siden av hva JCN som en merkeklubb for Jeep er ment å engasjere seg i om vi ikke endrer statuttene og blir en offroad klubb. Her tror jeg det beste er at hvert enkelt medlem tar standpunkt og vurderer et engasjement i sine lokale offroadklubb som så kan tilsluttes en union som igjen er vårt talsrør.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #9 på: To., 1,Februar,2007,08,06 »
(Litt off topic men..)

Som den gode debatant (kverulant?) jeg er, så kaster jeg meg innpå igjen, fort og gæli.  I Norge kan hvem som helst støpe en båt, sette på motor, sette båten på sjøen, ta med hele sortimentet av venner og familie og dra på jordomseiling.  Og det uten at noen skal sjekke noe om at båten er OK. 

Vel dette er ikke helt sandt lengre.

Ce dokumentasjon kreves, i båtbransjen samt typegodkjenning, bygger man en båt selv har man pr 1.1.07 ikke lov til å sette den på vannet før den er ce merket og type godkjent. Det har kommet omtrent de samme krav på båt som på bil med støy, avgass, og sikkerhet.

Så staten har satt kvelertak på denne bransjen i Norge også...

Hvis man reiser ut i havet med en båt som ikke er godkjent for det, å forulykker, så gjelder ikke noen av forsikringene, eller erstatningskrav. myndighetene kan i teorien fengsle deg for dette hvis du er virkelig uheldig....

Hvis man er så uheldig at man kjøper en Amerikansk båt utenfor EU som du vil importere og den er godkjent av US coastguard, som er det strengeste organ når det gjelder å ferdes på sjøen, så blir man nesten halshugd. For den er jo ikke ce merket, dvs den båten har man ikke lov til å ta inn i Norge, den blir beslaglagt på tollkaien å satt i karantene fram til man kan hoste opp ce dokumentasjon samt typegodkjenning.
Klarer man ikke det , så er det bare å sende den tilbake til landet man importerte den fra.

Dette kaller jeg diskriminering av lover og regler fra utenforstående land utenfor eu.
« Siste redigering: To., 1,Februar,2007,08,26 av kjetil »
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #10 på: To., 1,Februar,2007,08,38 »
Ikke la oss spore av i en båtdebatt, det var vel ikke meningen.  Poenget mitt var at andre hobbygrupperinger har/har hatt det mye lettere enn oss med å utøve sin hobby via a vis myndigheter.  Vi blir omfattet av regelverk og forordninger som egentlig ikke er myntet på det vi driver med, men som nidkjært følges opp av myndigheter, av og til inn i det groteske.  Er det sånn vi vil ha det?  Skal vi bare stå der med lua i hånda og vente på neste innspill?  Skal vi aldri si ifra?  Må hver og en av oss kjøre "bevis" på alt vi foretar oss selv om Biltilsynet har all informasjon allerede?  Aksepterer vi å gjøre noe ulovlig fordi vi kjører på ubrøytet vei mens en skogsmaskin lovlig kan rasere utmark med 1,5 meter dype hjulspor som det tar 100 år før de forsvinner?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget hovden

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 107
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #11 på: To., 1,Februar,2007,11,27 »
Etter mange år i jeep /offroadmiljøet bestemte jeg meg  får og levere en søknad til biltilsynet for og få godkjent min cj7 med V8 , heving ,og dekk/felg(33") . Dette  gjorde jeg etter at bilen var ombygd (sikkert best før men), Søknaden og dok fra ACCN ble sammen med 20 stk bilder av bilen lev til ELVERUM biltilsyn mai 2006.
Jeg har ringt og lurt på hvordan det går med søknaden ,den er lever til OSLO  for behandling sier dem.
Men i dag besøkte jeg dem, og da skulle jeg få svar innen en uke om hvordan saken lå ann.  ALLE søknader SKALL til OSLO er svaret jeg fikk.
SÅ da er det vell bare og vente en uke på svaret da, regner med at svaret er  "den har vi ikke behandlet ennå"
 ???
leder i THE HEAVY METAL BRIGADE

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #12 på: To., 1,Februar,2007,12,00 »
Siste innlegg er et godt eksempel på hvordan vi blir behandlet.  Så vidt jeg vet sier Forvaltingsloven noe om at man skal ha svar på en henvendelse innen rimelig tid.  Litt udefinerbart dette med rimelig tid, men stort mer enn 2 måneder er ikke rimelig tid.  Man vil ikke, det er det som er saken.  Serviceorganet Biltilsynet må presses til å yte service.  Nei makan!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #13 på: To., 1,Februar,2007,12,28 »
Ikke la oss spore av i en båtdebatt, det var vel ikke meningen.  Poenget mitt var at andre hobbygrupperinger har/har hatt det mye lettere enn oss med å utøve sin hobby via a vis myndigheter. 

Det var heller ikke mening, jeg ville bare nevne at det blir strengere på alle plan når det gjelder fritidsaktiviter.
(hvis du ikke spiller fotball da, da er alt lov)

Sitter i samme smørje selv.

Da jeg skulle godkjenne min CJ-7 ringte jeg først til min lokale trafikkstasjon for å bestille time samt høre hva de ville ha  av dokumentasjon. Svaret jeg fikk var: "kom inn til oss med en søknad på det du vil gjøre så kan vi bestille time til deg."

Heiv meg i bilen med dette i en pen A4 konvolut reiste dit. Stilte meg i kø for godkjenning/teknisk. Der satt det en dame. Da jeg kom fram til skranken å la fram min sak sa hun:" skal ta med papirene dine å snakke med de på teknisk jeg."  Hun forsvant, kom så tilbake og sa.
Jeg siterer: "Den ombyggingen der ser vi helst at du går til en annen trafikkstajon med, vi vil helst ikke ha noe med dette og gjøre."

Kan si jeg ble noe lang i maska der jeg stod med søknad og dokumentasjon i lange baner....

Jeg spørr så. "hva gjør jeg nå da? hvilken trafikkstasjon skal jeg kontakte for dette?

Damen bak disken svarte igjen " slik informansjon kan vi ikke gi ut, beklager." Så trykken hun på knappen sin for neste kunde...

Har nå vært i kontakt med et annet biltilsyn som skal se på dette. Men de kunne ikke love noe de heller.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #14 på: To., 1,Februar,2007,12,58 »
Å det er så sykt!

Dette er direkte fra Forvaltningsloven (som Biltilsynet/Trafikkstasjonen er underlagt): (paragraf 11 for de med spesiell interesse)

Dersom noen henvender seg til urette myndighet, skal det forvaltningsorgan som mottar henvendelsen, om mulig vise vedkommende til rett organ. Inneholder en henvendelse til et forvaltningsorgan feil, misforståelser, unøyaktigheter eller andre mangler som avsenderen bør rette, skal organet om nødvendig gi beskjed om dette. Organet bør samtidig gi frist til å rette opp mangelen og eventuelt gi veiledning om hvordan dette kan gjøres.

Videre, vedr. tidsfrister:

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

       Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

       I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Og vi bare godtar og godtar!  Jeg mener vi bør ta dette opp som en fellessak med Sivilombudsmannen, da blir det nok sus i serken.  Ellers så kan jo vær og en gjøre det selv også.  Blir det nok klager den veien så blir nok noe gjort (håper jeg)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139