Skrevet av Emne: Quadratrac, bra eller ikke bra?  (Lest 1708 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget patzuki

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Quadratrac, bra eller ikke bra?
« på: On.,20,August,2008,08,45 »
Driver å ska ha meg en cj7. Så er spørsmålet, Quadratrac, er det en ulempe eller bakdel?
Hva er deres mening, erfaringer med  Quadratrac? Bør jeg finne en uten?
Bjørn Erik
85-CJ7 360

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Quadratrac, bra eller ikke bra?
« Svar #1 på: On.,20,August,2008,20,56 »
Kommer jo helt ann på hva du har tenkt til å bruke jeepen din til. CJ 7 er en flott Jeep uansett utstyrsnivå. De helt enkle modellene uten noe utstyr har masse sjarm, mens noen modeller  (spesielt de sene modellene) kom med mye mere utstyr som standard bla; bremsekraftforsterker, servo, høye seter, forbedret veltebøyle, 3 punkt belter, bedre fjæringsvei og brede aksler og er virkelig gromme. Dette er gamle jeeper og mange er bygget om.

Gode orginale eksemplarer begynner å bli skjeldene.

Om du spør om transferkassen alene er det Dana 300 som går for å være den sterkeste. Men med den kan du ikke kjøre med 4wd på asfalt noe du kan med Quadra-Trac.

Markedføringsnavnet Quadra-Trac på CJ 7 er egentlig en Borg-Warners 13-39 transferkasse. Dette er ikke det samme som på senere Jeep modeller. BW 13-39 ble kun brukt sammen med en AMC versjon av GM TH-400 automat med en spesiell lang 10 spline output.
Denne passer ikke på noen annen gearkasse levert av Jeep.

Den er en full tid 4wd, som fordeler kraften mellom front og bakaksel omtrent som en diffrensialbrems. Denne funksjonen kan låses ved hjelp av en vakumstyrt bryter inne i jeepen. Det finnes to versjoner; en har kun konstant 4wd, mens den andre versjonen også har høy og lav funksjon.

Quadra-Trac er en kjededrevet transferkasse med aluminum hus. Kjedet i Quadra-Trac er kassens svakeste punkt.

Output for drivakselene er på passasjer siden. Derfor vil Dana 18 kunne fungere som en erstatning om man skulle ønske å bytte. Men dette vil kreve en bytting eller mulig ombygging av gearkassen også??

Kassen ble ikke levert i noen Jeep modell etter 1979.

Håper dette var til litt hjelp

Lykke til


CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Quadratrac, bra eller ikke bra?
« Svar #2 på: On.,20,August,2008,22,23 »
Veldig bra, Sten Morten :)

Jeg lærte iallefall mye, selv om jeg pr i dag ikke har bruk for det..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget patzuki

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Quadratrac, bra eller ikke bra?
« Svar #3 på: Fr.,22,August,2008,22,09 »
Takke og bukker for bra svar, var i utgangspunktet ute etter vetteran, derfor jeg lurte.
Ser ut som jeg går for en som er litt nyere med brede aksler, servo, bremsekraftforsterker.
Vi får se litt. ;D
Bjørn Erik
85-CJ7 360

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Quadratrac, bra eller ikke bra?
« Svar #4 på: Fr.,22,August,2008,22,34 »
Det finnes tidlig modeller med masse utstyr også. Det jeg prøvde å få fram er at dette kanskje betyr mer enn selve transferkassen om du skal ha den som en veteranbil og kjøre litt i trafikken med den.




CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget patzuki

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Quadratrac, bra eller ikke bra?
« Svar #5 på: Fr.,22,August,2008,22,48 »
Planen var en fin 7er som er eller skal bygges om litt. 35" tommer, heving, som skal godkjennes. Dette blir jo en helgebil for rånerunde på kaffe og utmarkskjøring. Elgen skal jo også trekkes fram fra skogen. Har ikke akkurat bruk for 4wd på assfalt.
Bjørn Erik
85-CJ7 360