Hei
Kona fikk bilen på verksted for en kontroll. Det viste seg at det var den kjente swirlmotoren som hadde pakket opp. Verkstedet ringte først kona og fortalte at det var noe med en ventil og et reele. I min dumskap sa jeg at de kunne fikse det. Først tok de 650 kroner for feilkodeavlesning (998 på Biltema). Da de så begynte å reparere fikk jeg beskjed om at det var swirlmotoren som hadde gått veien. Skulle så få bilen neste dag. Det gikk ikke, på kvelden ringte de og fortalte at de manglet noen deler. de skulle komme neste morgen. Påfølgende dag ringte de igjen og fortalte at de heller ikke rakk det denne dagen, men at mekanikeren skulle jobbe overtid for å få den i orden. Han slet visst fælt og bannet en del i området turbo. Vet ikke hva de har fore, men håper de ikke har ruinert manifoldklipps etc. Vet at de demonterte turboen for å komme til, men det er fortsatt trangt. Venter muligens en kjemperegning for dette. Har byttet en motor på en annen commander en gang. Tok akkurat 8 timer.
Uansett er dette litt håpløst. både fra MB og fra Jeep. Med stor sansynlighet vil selv den mye innsugsmanifoilden kun tette en periode. Dette fordi diselen alltid puster tungt fra oljeoverløpet og det vil alltid komme olje inn i innsuget og inn i andre edle deler som intercooler. Ingen pakninger med denne diameteren og kraftig varmebevegelse vil holde tett over tid. Regner med at Swirlmotoren kunker ut etter nye 69 000 km, som på min nå (2009 mod). Har derfor vurdert noen løsninger, som å legget et aluminiumdeksel frem til diselfilteret over swirlmotoren
. En eventuell oljelekkasje vil derfor kunne renne av og ned mellom sylinderrekkene. En annen løsning er å legge oljeventilasjonen vekk fra innsuget og ned till skitten del på luftfilteret. Er usikker på hvorledes luftfilter og luftmengdemåler takler dette. Å legge en dreneringsslange ned under bilen er jeg litt mer usikker på. Det er jo mye trykk og oljedamper som kommer ut. slangen må vel også legges slik at den ikke fryser opp på vinteren. En løsning kunne være å legge slangen ned til bak siste eksospotte og kople den opp der. Litt sveising, men rimelig i forhold til katastrofen Swirlmotor. Vil også bedre situasjonen med cooleren. Er det noen som kan si noe fornuftig om denne problemstillinge++?
?
Sente tidligere en forespørsel ang oljebytte. Tenkte den gangen på delegearkasse og type olje der. Fant ut at det er to typer kasser med to forskjellige oljetyper. De går ikke om hverandre.
http://jeepclubnorway.no/smf/Smileys/classic/huh.gif