Jeg har alltid ønsket meg Jeep Wrangler. Alltid siklet på disse bilene, men aldri klart å skaffe meg en. Prisnivået på bilene holder seg greit, så jeg ble nødt til å selge begge bilene jeg hadde for å få tak i min første Jeep! Superstoked som jeg var kjøpte jeg en sliten YJ fra en fyr på vestlandet for under halvparten av prisen av hva bilene ligger på. Annonsen lå ute ca tre timer før bilen var solgt. Og gjett om jeg var glad!!! Min egen wrangler.
Bilen så slik ut i annonsen:
1990 4.2liter YJ. (viste seg å være feil.., Bjørn Bergskaug fant ut at dette var en 88 modell som hadde stått på et lager fra 88 til 90, derav førstegangsregistrert i 1990)
Derfor:
1988 4.2 liter YJ
Peugeot AB10/5 kasse (ikke egnet for offroad i følge novac..)
Transferen vet jeg ikke nummeret på enda..
Da jeg hentet den i Haugesund hadde fyren allerede fått på 2,5 OME og noe chromespeil. Stappa tre stykk 33" BFG inn i bilen sammen med en sliten softtop, et par halvdører uten upperdoors, og et elendig stereoanlegg uten spiller. Dette lukter potensiale!!
De to siste 33" måtte strappes på taket, og slik kjørte jeg lykkelig over fjellet tilbake til tigerstaden:
Men i annonsen sto det noe krøll med forgasseren. Og det stemte. 26 grader feiljustert tenning, hull i frontrøret på eksosen, tom katalysator, og plugger uten tenning gjorde sitt på bensinforbruket over fjellet. Men jeg var alikevel lykkelig YJ eier!
Bilen ble kastet inn på verksted for å få nytt eksosanlegg, samt storservice og div justeringer. Nå var den endelig brukbar! Tror det var mangel på kunnskap som putta bilen på verkstedet den gangen, for mens den stod der og ventet på ny eksos fra statene leste jeg vel ca alle trådene her på forumet, samt pløya verkstedboka. Så kunnskapen kommer sigende. Er allikevel betryggende at flere av "de erfarene" menneskene her inne også i sin tid har postet uvitende tråder de selv svarer selvsikkert på nå..
Tilbake til bilen. Jeg hadde en stor to do liste. Første punkt på lista var: Denne MÅ bli svart.
Og siden pengene ikke er de sterkeste for en arkitektstudent ble jeg nødt til å gjøre dette selv.. Startet med hardtoppen, og da var det i gang:
Inni måtte det også gjøres sitt. Endte med å lakke hele dashbordet, rive ut setene, rive ut teppet (som fikk sin død på gårdsplassen da jeg fant ut hvor elendig stand de var i. Legg merke til all muselorten under..), lakket hele balja, fikk inn nytt anlegg, nytt ratt og lagde nytt teppe foran. Setene måtte desverre settes inn igjen, da nye seter fortsatt står på ønskelisten. Resultatene ble allikevel gode:
Utenpå ble bilen svart matt. Synes matt var en kul versjon av farge på denne bilen. Dekkene som stod på var 31" BGF, og må gjøre jobben inntil jeg får meg felger og skjermbreddere til 33". De ble allikevel ok med litt tireshine og ny hvit dekkmaling. Per dags dato ser bilen slik ut, og jeg er enda mer fornøyd enn da jeg hentet den!!!:
To do lista er lang men fin:
33" på bil krever felger, Bushwackers og 2" BL.
Nye seter black denim.
Midtkonsoll i black denim.
Ny klutch, ihvertfall utløserlager (faens lager).
Nye lykter (den ene har fått sprekk).
Mere servicedeler, som kryss og slikt.
Dette er vel årets plan..
Videre er det også ønske om:
Nye fangere, med noe shackels og greier.
Winch.
Ny soft top.
Halvdører med upper windows.
Dreve om så det passer seg bedre med 33".
++++++
Benytter også anledningen til å takke for alle svar jeg har fått på spørsmålene jeg har kommet med. Blir vel sikkert flere av de også...