Skrevet av Emne: Skifte av ventilløftere+ gen update 94 mod 4.0 H.O  (Lest 1616 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget rp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Skifte av ventilløftere+ gen update 94 mod 4.0 H.O
« på: Ti.,18,Januar,2011,19,07 »
Glad eier av 94 Wrangler 4,0 man. 180`km
Hadde en rens av oljesystemet med litt lurium. Resultat ble ustabilt oljetrykk og mye ramling fra vippetøy:-(
Tenkte prøve å skifte pivot, og løftere. Lurer her på om noen vet om løfterene går opp igjennom hullet til støtstanga, eller må jeg av med toppen for å skifte løfterene.
Tar gjerne mot tips hvis noen har formeninger om hva som skjedde med luriumrensen min:-) Kjørte ca 10 min på tomgangmed stoffet på motoren.

Har ellers tenkt å ta en generell update på kjerra, da nok ingenting er skiftet siden den var ny.
Hvis noen har liggende slitedeler/stasj til denne som de ønsker å bli kvitt eller gode tips er det bare å gi lyd.
Regner med å ta en bestilling over sjøen om ikke lenge, når jeg får oversikt hva jeg trenger.
« Siste redigering: Ti.,18,Januar,2011,19,14 av rp »
94 Wrangler 4.0 Ho Manuell. :-)

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Skifte av ventilløftere+ gen update 94 mod 4.0 H.O
« Svar #1 på: To.,20,Januar,2011,08,10 »
off.....sånn lurium2000 prøvde jeg på min også. Siden ble timing og tenning aldri det samme. Av den enkle grunn at "bakelitten" som utgjorde tannhjulene på store registerdrev rett og slett smuldret bort. Hadde vel ca. 3-4 hele tannhjul som registerkjedet klarte å drive kam på. Helt utrolig at jeg i nesten 2 år klarte å bruke bilen. Hehe.

Tok ut motor for (blant annet) å skifte kam og løftere pga rasling som du beskriver. Når motoren så hang i taket i garasjen så var det siste jeg tok av nemlig reg. deksel. DER var feilen :-) Gammel kam og løftere var like fint. Men jeg byttet jo til nytt som jeg allerede hadde kjøpt når motoren først var legoklosser.

For å dempe noe av ulyden kan du jo prøve med litt annen olje enn helsyntetisk suppe. Jeg prøvde mineralsk kvalitetsolje i ulike viskositeter. 20W50 og ren 30-olje. Ren 30-olje var også helt greit om vinteren selv om det gikk litt tregt rundt på de kaldeste dagene :-) Tykkere olje fjernet med andre ord mye av "ulyder".
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Skifte av ventilløftere+ gen update 94 mod 4.0 H.O
« Svar #2 på: Fr.,21,Januar,2011,11,00 »
Hvis du skal bytte løftere, går det normalt helt greit å ta dem opp.
Det er egentlig et spesialverktøy til dette, men hvis det ikke er for mye avleiringer, tar du dem opp med en litt sprek magnet med flexistang.
Bare sørg for å smøre anleggsflatene godt på de nye løfterne.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Skifte av ventilløftere+ gen update 94 mod 4.0 H.O
« Svar #3 på: Fr.,21,Januar,2011,13,17 »
Hmmm.---det der går IKKE på 4,2 Tom :-)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget rp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Re: Skifte av ventilløftere+ gen update 94 mod 4.0 H.O
« Svar #4 på: Ma.,24,Januar,2011,11,11 »
Tenker jeg gjør ett forsøk på å dra dem opp.
Har bestilt nye løftere osv, så får jeg se om utskifting av disse samt "vippetøyet" vil  fjerne ramlingen.

Hadde tenkt å forsøke med magnetstang, så det var kjekt å se at dette kanskje er en løsning som funker.
På tide å få kjærra på veien igjen da vi holder på å snø bort, og mondeoen ikke har 4WD:-(
94 Wrangler 4.0 Ho Manuell. :-)