Om det ikke har skjedd store ting det siste året, så er det vel fortsatt slik at det er kun lettmetallfelger som krever bevis på styrke, da ofte i form av TUV papirer. Men da sier dette kun noe om at styrken til felgen er god nok og ikke noe om hvilken bil dette er OK på. For stålfelger er det ikke noe krav om papirer på styrke. Setter du på stålfelger så kan du altså ha så brede felger du bare vil forutsatt at breddingen går like mye innover som utover. Det begrenser imidlertid seg selv da man ikke kan bredde så mye innover. Skal man bredde mer utover enn innover så gir "Bestemmelser om kjøretøy" klare begrensinger på hvor mye det kan være, er det 15 mm pr side eller noe?
For i det hele tatt å få solgt litt store felger og dekk så har enkelte fabrikanter utstyrt en bilmodell med et sett dekk/felger og fått denne installasjonen godkjent på denne bilmodellen. Det er ofte TUV som gjør slike tester og nesten det eneste som godkjennes av BTS. Men da gjelder papirene kun for aktuell bilmodell med akkurat den felg/dekk kombinasjonen. Da har man tatt hensyn til felgstyrke, styrke på understell, kjøreegenskaper og bremsing bl.a.
Hvordan ting kommer inn i vognkortet ser ut til å variere. Noen får større hjul som alternativ dimensjon og evt krav om at TUV papirer skal legges ved. Andre, som meg, fikk ny dimensjon innskrevet som originaldimensjon (og da kan man jo søke om ny dimensjon igjen senere
)
I Norge kan du ha så brede dekk du bare vil. Kravet er at rulleomkretsen ikke øker mer enn 5% og at det er samme dim forran og bak. Men dette begrenser seg p.g.a. at det ligger krav til felgene.