Skrevet av Emne: 7" eller 8" på 31x10.5 ?  (Lest 1410 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
7" eller 8" på 31x10.5 ?
« på: On., 7,Oktober,2009,15,37 »
Heisann,

Må kjøpe nye felger. Dekka mine er 31x10.5. Dette går jo på både 8" og 7" felg.

Spørsmålet er: Er det vits å kjøpe 8" ?

7" er jo lettere, og innpress på mine 2 alternativ er ulik slik at begge stikker like langt ut.


Takker for alle svar.

LT

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: 7" eller 8" på 31x10.5 ?
« Svar #1 på: On., 7,Oktober,2009,15,51 »
10 tommes går faktisk også, så her er det valgets kval.  Normalt har 8" felger med dybde i senter enn 7", men er dette likt så blir det vel nesten hipp som happ.  7" felger vil få mer beskyttelse ved terrengkjøring ved at felgen ligger litt mer inni dekket.  Om det har noen praktisk betyding, vet ikke.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: 7" eller 8" på 31x10.5 ?
« Svar #2 på: On., 7,Oktober,2009,16,31 »
Hmm,

Enda opp med 8"..

En liten ting til.

TÜV godkjenningen følger jo en spesifikk felg.. men står det noko i vognkortet om kva felg det er? Eller står det kun "Alternativ dekkdimensjon blabla" ?

LT

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: 7" eller 8" på 31x10.5 ?
« Svar #3 på: To., 8,Oktober,2009,08,29 »
Om det ikke har skjedd store ting det siste året, så er det vel fortsatt slik at det er kun lettmetallfelger som krever bevis på styrke, da ofte i form av TUV papirer.  Men da sier dette kun noe om at styrken til felgen er god nok og ikke noe om hvilken bil dette er OK på.  For stålfelger er det ikke noe krav om papirer på styrke.   Setter du på stålfelger så kan du altså ha så brede felger du bare vil forutsatt at breddingen går like mye innover som utover.  Det begrenser imidlertid seg selv da man ikke kan bredde så mye innover.  Skal man bredde mer utover enn innover så gir "Bestemmelser om kjøretøy" klare begrensinger på hvor mye det kan være, er det 15 mm pr side eller noe?

For i det hele tatt å få solgt litt store felger og dekk så har enkelte fabrikanter utstyrt en bilmodell med et sett dekk/felger og fått denne installasjonen godkjent på denne bilmodellen.  Det er ofte TUV som gjør slike tester og nesten det eneste som godkjennes av BTS.  Men da gjelder papirene kun for aktuell bilmodell med akkurat den felg/dekk kombinasjonen.  Da har man tatt hensyn til felgstyrke, styrke på understell, kjøreegenskaper og bremsing bl.a.

Hvordan ting kommer inn i vognkortet ser ut til å variere.  Noen får større hjul som alternativ dimensjon og evt krav om at TUV papirer skal legges ved.  Andre, som meg, fikk ny dimensjon innskrevet som originaldimensjon (og da kan man jo søke om ny dimensjon igjen senere   :D)

I Norge kan du ha så brede dekk du bare vil.  Kravet er at rulleomkretsen ikke øker mer enn 5% og at det er samme dim forran og bak.  Men dette begrenser seg p.g.a. at det ligger krav til felgene.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: 7" eller 8" på 31x10.5 ?
« Svar #4 på: To., 8,Oktober,2009,09,54 »
Hmm, dette blir eg fortsatt ikkje klok på..

Eg har ihvertfall bestilt 15x8 (-20 innpress) stålfelger MED TÜV fra tyskland. I TÜV papirene skal det også stå oppført dekkdimensjoner som er godkjent (f.eks 31x10.5 som eg har)

I den "Den store kloke felgboken" hos Pole Position står det:

"Det er ikke krav til at felgen er TÜV'et, det er de tekniske målene TÜV setter opp fra bil til bil som gjelder. Ergo felgmerket behøver ikke å stå oppført i TÜV."


Det burde betyr at eg kan møte opp på BTS med disse felgene, og få skrevet dekkdimensjon inn i vognkort? Også kunne benytte andre felger med samme spec seinere?

LT

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: 7" eller 8" på 31x10.5 ?
« Svar #5 på: To., 8,Oktober,2009,10,56 »
Dette går helt sikkert greit, så du behøver nok ikke tenke noe mer på det.  Ser vel at det er litt miks i hva som er hva her.

Om TUV har laget en godkjenning for en bilmodell for bruk av andre dekk og felger så gjelder dette bilmodellen og ikke felgene.  Men hvem har så betalt TUV for denne jobben?  Jo, som oftest en felgprodusent.  Og derfor står det i papirene at det er kun denne felgprodusentens felger som gjelder for godkjenningen.

Hva som er godkjent anbefalt av dekk til forskjellige felger benyttes som regel STRO normen, alle dekkforhandlere har denne.

Lettmetallfelger skal ha godkjenning på styrke.  TUV er vanlig, men det finnes andre kontrollinstanser også.  Ikke alle blir godkjent av BTS, de liker bare TUV.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139