Klart du skal trimme!!
Og det finnes en del modifikasjoner som er lette å gjøre, og som gir deg flere "smiles pr gallon".
Det første jeg ville ha gjort, er å bytte eksosanlegg og luftfilter/luftinntak.
På min ZJ har jeg 3" rør eksosrør fra Y collectoren og bakover, og jeg har en Flowmaster Deltaflow 50 suv series ex potte og en hi-flow cat fra Carsound(alt i 3"). Dette er et oppsett som er utprøvd og anbefalt av en Jeep ZJ guru i Usa.
På luftinntaksiden har jeg et KN FIPK kit, som sørger for at motoren får mere og kaldere luft.
Disse delene ga meg en grei effekt økning og faktisk litt lavere bensinforbruk.
Eneste problemet var at det ble meget heftig lyd i Jeepen, og det er litt for lett å gasse på litt ekstra......og da går bensinforbruket opp igjen!
Chip kan du glemme, det fungerer ikke på disse Jeepene. Du må bytte ut hele hjernen(ECU) med en Mopar Hi-Performance ECU, den vil gi deg ca 20-25 hk ekstra og du monterer den på 10 min.
Ulempen er at du kanskje kan få tenningsbank på 95 oktan, og må bruke 98 istedet. På min går det greit på 95.
Jeg har i tillegg byttet ut innsugsmanifolden til en hi-perf utgave fra Mopar som heter M1, det krevde noen timer med skruing, men var vel verdt det. På dette insuget unngår du plenum pakning problemet som nesten alle V8 ZJ vil få etterhvert, og det ga en merkbar effektøkning.
M1 innsuget er noe omdiskutert, og noen vil påstå at du mister all effekt på lavt turtall og at det kun gir effekt på høyt turtall. Det stemmer ikke i mitt tilfelle, og min ZJ er ganske kjapp fra stillestående.