Skrevet av Emne: Dr.Plumbo's Asylum  (Lest 80597 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #225 på: Fr.,13,Mai,2011,08,13 »
Blir bra dette Mr.T
Den rustsveisinga fikser vi vel greit, eneste som er synd er jo at ting blir varm når man sveiser ;)

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #226 på: Fr.,13,Mai,2011,16,00 »

Lakkerte døretrekkene i smøregrava til Yeyeye idag. Synes resultetet ble kjempebra:




Ja, helt klart, dette ble bra. Jeg står for tur til å ta mine.
Hva slags forarbeide gjorde du med dem? Pusset du dem? Brukte du grunning?

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #227 på: Fr.,13,Mai,2011,16,15 »
Hei Jørn

Vasket dem først med såpe. Avfettet dem med Aceton i rikelig mengder.
Man vet aldri hva som har blitt påført dørtrekkene av div shine og vinylrens - derfor er dette punktet viktig for å unngå silikonflekker i lakken.

Grunnet dem ikke - sprayet rett på trekkene uten å slipe eller noe som helst. Sliping ville bare ødelagt strukturen i dem...

Kjøpte en boks med sort vinylspray fra Biltema. 1 boks holder...

Thomas

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
VIN decoding
« Svar #228 på: Lø.,14,Mai,2011,20,03 »

Ifm montering av forsterkningene på baljen så har jeg slipt en del og funnet en lys blå farge enkelte steder. Vet at bilen var sølvfarget da den ble importert av forrige eier (som forøvrig lakkerte den sort). Ble litt nysgjerrig og tok et bilde av VIN taggen på torpedoveggen...



Ut i fra VIN-dekodere som er tilgjengelig på nett så stemmer årsmodell, vektklasse, motorstørrelse og gearkasse.
Ble mer nysgjerrig på om jeg kunne finne original farge og andre options ut i fra de andre tallene.

Fant denne informasjonen for en 76 modell på nett:

1976
Paint Code Description Sample
G6 Sienna (Renegade) Orange
G7 Alpine White
G9 Medium Blue Metallic
H4 Dark Cocoa Metallic
P1 Classic Black
6D Sand Tan
6J Silver Frost Metallic
6K Limefire Metallic
6P Firecracker Red
6R Brilliant Blue
6T Nautical Blue Metallic
6V Sunshine Yellow
FA Transport Yellow
FB Omaha Orange
FC 16440 GS Gray
FE Forrest Green
H2 Reef Green Metallic
J1 Pewter Gray Metallic

1976
Trim Code Description
1HF Bucket Seats, Black, Wellington Vinyl
1JF 2/3-1/3 Bench Seats, Black, Wellington Vinyl
3HG Bucket Seats, Blue Levi, Vinyl
6HG Bucket Seats, Tan Levi, Vinyl
7HF Bucket Seats, Buff, Wellington Vinyl
7JF 2/3-1/3 Bench Seats, Buff, Wellington Vinyl
9HF Bucket Seats, Olive Drab, Vinyl

Min har disse trim og color options:

J1 Pewter Gray Metallic
7JF 2/3-1/3 Bench Seats, Buff, Wellington Vinyl

Den blåfargen jeg har funnet inni bilen stemmer dårlig med VIN-taggen. Den sier J1 Pewter Gray Metallic - noe som kan stemme med hvordan den så ut fargemessig ved importen til Norge. Tror uansett den har vært omlakkert siden baljen er rustsveiset flere steder...

Tydeligvis har denne bilen hatt benk foran med plass til 3 personer... Hva Buff og Wellington Vinyl er for noe er jeg usikker på. Google sier at buff kan bety dette: Buff (colour), a pale yellow-brown colour that got its name from the colour of buff leather. Displayed on the right is the color buff  Antar at det betyr brune vinyl seter.

Er det noen som vet hva resten av tegnene kan bety? Har søkt litt rundt uten å finne noe info om dette.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #229 på: Fr.,20,Mai,2011,00,20 »

Fikk celebert besøk den 16. mai  :D
Arild dukket opp med sveiseapparat og masse pågangsmot!
Hadde gjort klart så mye som mulig i forkant, men det dukker alltid opp noe underveis. 3 rusthull måtte sveises før forsterkningene kunne punktes fast.



Arild has left the building... Det ble sent. Vi var ikke ferdig før 00:30 og da så det slik ut:



I de siste dagene har jeg slipt ned alle sveiser, kappet til kanten på baljen slik at braketten til dør-pinnen passer.



Har fuget med karosserilim og grunnet det hele nå ikveld. Blir lakkering i morgen (med sprayboks - legger ikke mer i det...)









Takk for hjelpa Arild!! Skylder deg en kasse øl eller to for denne jobben!   ;D

Er også ferdig med jekken. Ble relativt grei.



Thomas

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #230 på: Fr.,20,Mai,2011,13,39 »
 8)
Skal du kjøpe øl så skal vi passe på å ta det i sosialt jeepsamvær i alle fall,hehe. Bare hyggelig å kunne hjelpe en stakkars datanerd ;)
Tror det ble rimelig bra jeg gitt, ble jo stift som f ,selv før karoserilimet herdet. Og så berget vi jo lakken på selve skutesia også, litt lettere å få en grei finish på bare karmen der vi punktet. Husk å få inn masse gugge inne i forsterkningen, så varer dette resten av karosseriets tid.
En liten kommentar til det bildet der hodebunnen min vises bak sveisemaska, æ e veldig kortklipt altså, ikke tyinn i hysingen næi!

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #231 på: To.,26,Mai,2011,22,25 »
Har du forresten eierhistorien på bilen din? Ser du har NV skilter.
Fra mine hjemlige trakter..

Du kan jo ringe Bergskaug og oppgi reg nr og høre med han.
Har jo eget kartotek over alle sjuere i Norge.
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #232 på: Fr.,27,Mai,2011,00,22 »

Har du forresten eierhistorien på bilen din? Ser du har NV skilter.
Fra mine hjemlige trakter..

Du kan jo ringe Bergskaug og oppgi reg nr og høre med han.
Har jo eget kartotek over alle sjuere i Norge.

Bilen ble importert til Norge i 2008 og restaurert av forrige eier som bor på Kongsberg.
Den var nylig godkjent da jeg kjøpte den. Han solgte den til fordel for en sveitsisk CJ med rekkesekser - et pågynt prosjekt som han fikk billig.

Jeg skulle i utgangspunktet bare forbedre den litt - men det tok nok litt av  :P

Har ingen anelse om historien til bilen før den kom til Norge (dessverre)...

Ikveld har jeg fått på plass forstolene og fikk presset et Tuffy 10" midtkonsoll i mellom stolene. Det gikk akkurat...
Bilder kommer  :)

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #233 på: Fr.,27,Mai,2011,00,35 »
8)
Skal du kjøpe øl så skal vi passe på å ta det i sosialt jeepsamvær i alle fall,hehe. Bare hyggelig å kunne hjelpe en stakkars datanerd ;)
Tror det ble rimelig bra jeg gitt, ble jo stift som f ,selv før karoserilimet herdet. Og så berget vi jo lakken på selve skutesia også, litt lettere å få en grei finish på bare karmen der vi punktet. Husk å få inn masse gugge inne i forsterkningen, så varer dette resten av karosseriets tid.
En liten kommentar til det bildet der hodebunnen min vises bak sveisemaska, æ e veldig kortklipt altså, ikke tyinn i hysingen næi!

AR

Har fått justert dørene nå slik at de går ordentlig igjen. Måtte modifisere holderne til door strikerne da de kom for langt inn i bilen til at døra gikk ordentlig igjen. Tok litt tid før jeg fant ut av det. Trodde først problemet lå i nye dørpakninger, men som med alt annet - ting må moddes!

Har lakkert kanten forsterkningene og i døråpninga og resultatet ble helt greit. Typisk spray-boks finish  8)





Forsterkningene er fylt med tyntflytende guffe og plugget godt igjen. Ellers har jeg hatt på fugemasse i alle kriker og kroker, hatt på zinkspray og et tjukt lag med tektyl til slutt. Bør holde en stund  ;D

Hilsen N3rd3n  ;)

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
oppdatering
« Svar #234 på: Sø., 5,Juni,2011,23,01 »

Fikk smådelene til rattstammen for et par uker siden, men har ikke fått montert dem før nå.



Siden det er en stund siden alt ble demontert så måtte jeg gløtte på denne underveis: http://www.fiero.nl/forum/Forum2/HTML/088020.html

Måtte flytte over noen smådeler fra den gamle over på den nye.




Fikk montert sammen alt og nå har jeg originalt jeep-ratt og ikke minst: et horn som virker!! :)
Tuffy konsollet satt som et skudd mellom forstolene, såvidt det er klaring når man vipper stolene frem  ;D



Til tross for nye styreledd etc så er det fortsatt en del slakke i rattet. Lokaliserte dette til staget mellom rattstamme og snekke. Denne ble demontert ikveld for å sammenlignes med en ny en fra Borgeson. Det var stor slakke både oppe og nede så dette bør jaggu hjelpe.



Avsluttet kvelden med å smøre på et strøk arcanol. Har lest om at disse ruster for et godt ord...



Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: oppdatering
« Svar #235 på: Ma., 6,Juni,2011,06,26 »

Avsluttet kvelden med å smøre på et strøk arcanol. Har lest om at disse ruster for et godt ord...


Det har du helt rett i. Har lagt merke til at endeleddene har fått rust på seg hos meg. Jeg tok å smørte de inn med fett.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #236 på: Sø.,12,Juni,2011,02,28 »



 ::)

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #237 på: Ma.,13,Juni,2011,20,00 »
Derfor den var litt uvillig til tider?

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #238 på: Ti.,14,Juni,2011,13,19 »
Det er ihvertfall ikke luftfilteret som er holder igjen..
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Luftfilter
« Svar #239 på: Lø.,25,Juni,2011,17,29 »
Det er ihvertfall ikke luftfilteret som er holder igjen..

Apropos luftfilter..  :)

Det originale luftfilteret hadde fått et strøk med POR15 eller Durabak av noe slag og så lite lekkert ut. Brukte noen timer med stålbørste på luftfilterburken...





Lakkerte den med matt motorlakk:



Satte også en repro-sticker fra Collins som skal stå på luftfilterboksen:



Sånn - da er lufttilførselen strupet ned til originalt nivå igjen ;)