Skrevet av Emne: Dr.Plumbo's Asylum  (Lest 80524 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #135 på: On.,26,Januar,2011,00,43 »
Helga har gått med til oppgradering av asylet  ;D

Ny isolert port fra Hörman (250 x 225), portåpner og isolert dør (90 x 225) er satt inn. Svogern min som er byggmester tok ansvar og hjalp meg med med montering og tilpasninger!
Kudos sendes i den retningen!!







Monterte downlights med led-pærer nå ikveld. 3W pr spot.
« Siste redigering: On.,26,Januar,2011,00,46 av Dr.Plumbo »

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Transferkasse fortsettelse...
« Svar #136 på: Fr., 4,Februar,2011,01,18 »
Det er en stund siden jeg har tilbrakt en kveld i garasjen med gjøremål som har med Jeepen å gjøre. Har holdt på med finjustering av garasjeport, portåpner og opprydding etc den siste tiden.
I kveld fikk jeg dog skrudd sammen transferkassa.

Pakningen som manglet:





















Klar til å settes inn:



Venter med å sette på lavserien til kassa er skrudd på plass. Den blir ganske tung og uhåndterlig med den på.

Thomas

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #137 på: Ma.,14,Februar,2011,00,22 »

Transferkassa ble montert forrige helg. Måtte ned med traversen for å komme til. Lagde meg en ny travers à la byggmakker som ble bolta til ramma og som automaten hviler på.
Enklere å få på plass alt i kontrollerte former da. Lavserien ble montert til slutt.







Mellomakselen bak er montert, mens mellomakselen foran må vente til 4WD.com får sendt meg en ny fremre yoke.

Thomas

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #138 på: Ma.,14,Februar,2011,00,33 »


I kveld har jeg byttet kryss i den fremre mellomakselen.
Har aldri plukkket fra hverandre en CV-joint før, men tror jeg fikk det sammen igjen slik det skal være.

Alt i deler...



Ferdig CV-joint



Ferdig fremre u-joint



For å smøre den kula inni CV-jointen så må man skru ut skruen merket med rødt.
Fant ingen smørenipler som passet i det settet jeg hadde. Noen som vet om det trengs spesialverktøy for å få smurt opp dette leddet?



 

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #139 på: Ma.,14,Februar,2011,08,07 »
Du må kjøpe deg et annet munnstykke, "Spiss" til fettpressa, da får du smørt denne. :)
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #140 på: Ma.,14,Februar,2011,09,12 »
Jeg fikk ikke tak i spiss som passet, så gikk på apoteket og kjøpte ei sprøyte (10ml?). Skrudde ut nippelen og satt srøyta i hullet og fylte opp, funket fin fint.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #141 på: Ma.,14,Februar,2011,23,52 »

Takker for tipsene. Har søkt etter en sånn nippel eller spiss til fettpressa, men det eneste jeg fant var dette settet fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Adaptersett-fettpumpe-8-deler/ Noe dyrt etter min smak  :o

Forsøker trikset til Sandviper  :D

Ellers har Passaten vært på EU-Kontroll til "Crap-Drive" idag. Fikk mangel på et to år gammelt endeledd som de selv bytta på forrige EU-kontroll. Skal ikke sånt holde lenger enn litt over 2 år eller 30.000 km??
Det betyr jo selvsagt firehjulskontroll og hele pakka...

Nesten så jeg er fristet til å benytte denne:


Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #142 på: Ti.,15,Februar,2011,08,20 »
Flink gutt som vanlig ser jeg Thomas.
Det endeleddet på tyskerbrakka di burde selvsagt holdt lengre, men er vel uansett vanskelig å reklamere for? Du kan jo spørre om de kan gjøre det billigere ettesom det er deres bytte fra før av :P

Når har du Jeepen kjørbar da, må snart ha oss en fintur igjen nå!

Arild R
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #143 på: Ti.,15,Februar,2011,08,30 »
Et annet triks for å finne spiss til fettpresse:  Rot rundt på delemarkeder o.l.  Ofte ble eldre motorsykler levert med en liten hendig fettpresse med spiss (har en selv, heldige meg..).   Har også sett en i plast levert til en nyere gressklipper.  Så lenge gressklipperen har B&S motor så burde det være greit på bruk i  Jeep'en da B&S leverte låser til Jeep i gamle dager  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #145 på: To.,17,Februar,2011,23,21 »
Takker for innspill om smørenippel. Rota litt rundt i kassa mi og en vanlig løs smørenippel. Festet den i fettpressa og holdt den inntil smørehullet på CV-leddet.
Fungerte som bare det! Snakk om å ta bekymringene på forskudd :P



Etter å ha smurt opp mellomakselen så gikk jeg opp i bua og hentet halvdørene jeg kjøpte i fjor vinter. Fikk lakkert og arkivert dem da.
Må vel se å få skrudd dem sammen i dagene som kommer.



Dørtrekkene er i grå plast. Lurte på å lakkere dem med svart vinyllakk fra Biltema. Noen som har erfaring med dette? Hvordan blir resultatet?
Slik ser de ut i dag:



Et siste spm. Hva slags automatolje bør man bruke på en TH400 (merke og kvalitet)?
Antar at kravene ikke er allverdens men har skjønt at man må bruke Dextron III, noe så å si alle automatoljer oppfyller (også Biltema).
Har lest at flere anbefaler type F pga bedre egenskaper ved varme etc. Hører gjerne hva dere mener  :)


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #146 på: Sø.,20,Februar,2011,23,56 »

Lakkerte døretrekkene i smøregrava til Yeyeye idag. Synes resultetet ble kjempebra:



Før jeg monterte kentrol-hengslene på halvdørene så gjenget jeg opp skruehullene og lagde 4 gummipakninger som skal ligge mellom dør og hengsel.





Fikk hengt dem på bilen, men fant fort ut at det må bøyes og tøyes i hengslene slik at dørene passer.
På passasjersiden så stikker dørene for langt inn oppe og for langt ut nede. Antar at hengselmassering er det som skal til.


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Halvdører forts.
« Svar #147 på: Ti.,22,Februar,2011,00,30 »

Var innom biltema idag og handlet dette "verktøyet" for å rette på dørhengsler i hus: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Ovrig/Hengselretter/
Tanken var å bruke det for å bende litt på hengslene slik at halvdørene passer som de skal. Måtte utvide åpningen litt på det, men deretter gjorde det virkelig jobben sin.



En ørliten utfordring åpenbarte seg idag ifm halvdørene.
For det første så stemmer ikke lukkemekanismen på disse dørene med det som er originalt. Har derfor kjøpt en overgangstype som "skal" passe...
Fant ut i dag at den ikke passer noe særlig godt. Den må modifiseres. Den er en hel mm tykkere enn originalt, men det er nok til at lukkemekanismen ikke greier å gape over strikeren  :-[
Har et sett originale striker-pins som jeg lurer på om jeg skal modifisere - tror det er enklere enn å forsøke å gjøre noe med aluminiumsstrikeren som står på.





Sånn ser halvdørene ut nå. Har montert lås, lukkemekanisme, dørhåndtak og den metallskinna på toppen av døra.


Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #148 på: Ti.,22,Februar,2011,06,22 »
De dørtrekkene ble jo veldig bra.
Min er brune, og skal også lakkeres. Hvor fikk du tak i lakken? Ble det Biltmea? Har de andre farger enn sort?
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #149 på: Ti.,22,Februar,2011,08,41 »

Hei Jørn

Jeg kjøpte en boks på biltema - sort plastlakk. Avfettet godt på forhånd med aceton.
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Plastlakk/

Biltema har bare i sort og grå, men går man til en spesialforretning så kan de sikkert blande etter fargekode på sprayboks.
Har gjort dette med billakk. Iom at alle nye biler nå er 50% plast så har de sikkert et alternativ til deg.

Thomas