Skrevet av Emne: Dr.Plumbo's Asylum  (Lest 80459 ganger)

0 medlemmer og 10 gjester leser dette emnet.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Winch - elektrisk arbeid
« Svar #120 på: To., 9,Desember,2010,18,52 »
Nok en lang post...

Braketten til Solenoiden ble demontert og modifisert slik at den kan monteres på innerskjermen. Bakgrunnen for dette er å få den unna elementene. En annen fordel er jo det visuelle, den pynter ikke akkurat opp foran grillen.

Fjernet de opprinnelige bøylene under den og satte på 3 gummiforinger fra Biltema.



Flytting av Solenoiden gjør at ledningene ble for korte og nye måtte lages. Kjøpte et par meter med 35mm2 kabel hos Torshov, samt kabelsko og en slaghammer fra Biltema for å sørge for god terminering.



Resultat etter at krympestrømpen ble varmet opp:



Valgte å jorde selve winchen i crossmemberen foran grillen. I en av de originale hullene som er der.
1 stk M10 bolt, elektrikerskiver for å få god jording til godset samt en mutter på oversiden som ble godt dratt til. En låsemutter oppå der igjen bør sørge for at dette holder.



Elektrikerskiver. Disse har jeg brukt på alle jordingspunkter på bilen for å sørge for god jording:



Når ledningene var kappet til riktig lengde og terminert med kabelsko og krympestrømpe så ble kontaktene smurt inn med batterifett (syrefri vaselin) for å forhindre irring og dårlig kontakt.



Kjøpte en trådløs fjernkontroll til winchen på Ebay til $29 tidligere i høst. Antar at det faktisk er samme fabrikk som har laget denne da den passet inn i lokket på Solenoidboksen.
Dette kan ikke være tilfeldig.. eller er det en stadard på dette? Står Made in China på denne også - i likhet med winchen.
Å koble fjernkontrollen var en enkel affære og iom at den passet inni boksen ble det hele veldig ryddig.



Bilder av Solenoid på innerskjerm og kabling på selve winchen:







 :)
« Siste redigering: To., 9,Desember,2010,22,33 av Dr.Plumbo »

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sigarettenner og courtesy lights
« Svar #121 på: Ma.,20,Desember,2010,23,54 »
Hei

Kjøpte en komplett sigarettenner på Ebay relativt rimelig. Så bra ut på bildet, men da jeg fikk den viste det seg at både innmaten og tenneren var rustet/irret. Ble til at jeg kjøpte en ny tenner på Ebay (bare selve tenneren) som var så godt som ny. Endelig noe som stemte. Ny innmat til tenneren kjøpte jeg på Biltema og alt passet :) Standard 22 mm hull. Så til slutt ble det en sigarettenner i bilen. Monterte den i kveld:





Har også kjøpt et sett med courtesy lights. Fikk med en ekstra kuppel :) Kjekt å ha!



Har også fått koblet strømkursen bakover og sjekket at alle lys bak virker som de skal. Nå er det stort sett hengerkontakten som står igjen av elektrisk arbeid. Ledningene ligger klare så det er vel bare å hoppe i det. Skal også montere relestyring av frontlys og tåkelys.

Har også bestilt en ny nøkkel til halvdørene. Mye frem og tilbake før jeg endelig fikk bestilt. Det er ganske strenge prosedyrer på dette hos forhandleren iom at dørene ikke er originale til bilen og jeg da skulle ha en nøkkel til en bil som ikke var min. Fremla kvittering på dørene og bilder av dem fra selger så gikk det hele i orden. Da fikk jeg bestilt nøkkel basert på VIN koden. Dyrt da... 810,- inkl moms for en nøkkel  :-\

Synd det ikke er sett med låsesylindre og nøkler å oppdrive fra de kjente store pusherne. Ihvertfall ikke som jeg har funnet...



Noen som vet hvor kraftige pærer det skal være i markeringslysene? 3W?

Thomas
« Siste redigering: Ma.,20,Desember,2010,23,56 av Dr.Plumbo »

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Quadratrac
« Svar #122 på: To.,13,Januar,2011,22,42 »

Tok ut transferkassa i høst - primært for å tette oljelekkasje mellom automat og transferkasse. Mens den er ute så bytter jeg kjede, lager og pakninger.

Demonterte kassa ikveld:











Alt ser i grunnen veldig bra ut. Kjedet var strekt nesten til punktet hvor det skulle byttes (1/4") så det var greit å ta denne jobben nå.

Neste step er å få ut alle lager og pakninger og muligens sende kassa i en delevasker.

Hej då!

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #123 på: Sø.,16,Januar,2011,16,56 »

Da er alle lager og pakninger ute av kassa. Holder på å vaske og rengjøre deler nå.



På begge yokene er det slitespor etter simmerringer. Hvor dype kan disse være før man bør bytte yoke?





Thomas

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #124 på: Sø.,16,Januar,2011,20,40 »
Veldig morsomt å følge prosjektet ditt Thomas.

Det er ikke såå lenge til jeg skal i gang med det elektriske selv. Har også kjøpt
Painless. Kjøpte det når jeg var i Moab sist, og er nå litt spent før vi setter i gang.
Har såpart på det gamle, som er merket veldig bra, så det skal nok gå på et vis
men det kan hende det kommer et spørsmål eller tre etterhvert.

 ;)
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #125 på: Sø.,16,Januar,2011,22,23 »

Takk skal du Kath!

Likte Painlesskitet veldig godt. Gjør det elektriske arbeidet så mye enklere.
Greit å ta vare på det gamle ledningsnettet da det alltid er en eller annen kontakt man trenger  :)
Jeg kjøpte også ekstra strømper fra Painless noe jeg fikk god bruk for underveis og nå i ettertid når noe skal ettermonteres.
http://www.painlessperformance.com/webcatalog/Keywordsearch.php?partsearch=powerbraid

Thomas

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #126 på: Sø.,16,Januar,2011,22,49 »
Ifm QT kassa så har jeg posta et spm på Jeepforum.
Hvis noen har peiling på denne transferkassa så hiv dere på  :D

http://www.jeepforum.com/forum/f8/quadratrac-drain-hole-1154365/#post10795538

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #127 på: Ma.,17,Januar,2011,06,24 »

Takk skal du Kath!

Likte Painlesskitet veldig godt. Gjør det elektriske arbeidet så mye enklere.
Greit å ta vare på det gamle ledningsnettet da det alltid er en eller annen kontakt man trenger  :)
Jeg kjøpte også ekstra strømper fra Painless noe jeg fikk god bruk for underveis og nå i ettertid når noe skal ettermonteres.
http://www.painlessperformance.com/webcatalog/Keywordsearch.php?partsearch=powerbraid

Thomas
[/quote

Painless settet er fint det, men supporten fra dem er skikkelig "Pain in the ass".

Hos meg funker ikke varselblink bak, men blinklysene funker bak. Så det er ett eller annet galt med mitt sett. Dette kom jo også ferdig teminert så det kan ikke være noe jeg selv hart gjort galt. Har spurt dem om årsak, men de svarer ikke.

Har du tilpåasset settet ditt til norske krav, tenker da på at blinklysene forran lyser når man har på knær og fjernlys?
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #128 på: Ma.,17,Januar,2011,08,56 »
Hei Jørn

Skal sies at jeg ikke har testet det 100% iom at bilen ikke har vært i drift enda, men alt er skrudd mot amerikanske forhold når det gjelder blink/nærlys etc.
Iom at min er registrert som bevaringsverdig så har jeg valgt å beholde dette inntil videre. Byttet frontlykter da jeg kjøpte bilen da den hadde blitt godkjent med sealed beam og i disse så er det plass til parklyspærer. Ser ikke det store problemet i å gjøre om på dette hvis det skulle bli behov  :)

Har du sjekket blinklysreleene i kitet som fulgte med? Jeg mener å huske at jeg brukte et av de originale her.

Foreløpig har jeg ikke hatt behov av supporten til Painless - heldigvis kan det høres ut som  ::)

Thomas
« Siste redigering: Ma.,17,Januar,2011,08,58 av Dr.Plumbo »

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #129 på: Ma.,17,Januar,2011,17,47 »
Hei

Først og fremst. Er det en NP208 transferkasse?
I så fall finnes det et tonn med informasjon, sprengskisser osv på nettet.

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #130 på: Ma.,17,Januar,2011,17,53 »
Heisann

Det er en Quadratrac transferkasse, dvs Borg Warner 1339/1305. Jeg tror jeg har kontroll på det meste bortsett fra det hullet jeg refererte til i tråden på jeepforum.com.
Tydeligvis så er det laget for å utjevne trykket mellom automat og transferkasse - i hvertfall var det det svaret jeg fikk fra en der. Mistenker at dette hullet var årsaken til lekkasjen jeg hadde. Det i betyr såfall at simmerringene var gåen.

Setter sammen kassa nå ikveld. Skal bli spennende å se om alle lager etc kommer på plass slik de skal. Motorer har jeg rota inni før, første gang jeg har åpna en transferkasse  :)

Thomas

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #131 på: Ma.,17,Januar,2011,18,12 »
Oki.

Ja, bytt simring du, så er nok mye av problemet løst   :)

Lykke til. Vi skal til Flintstone for å lete i delehaugen hans etter forskruning til blokka mi.

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #132 på: Ti.,18,Januar,2011,00,21 »
Ikveld gikk det tregt gitt  :P
Fikk banket inn et par lager og montert vakumstyringen til diffen så noe kom på plass til slutt.





Bilde av det gamle kjedet kontra det nye:



Lenkene sitter mye tettere på det nye - usikker på om det gjør kjedet sterkere eller ikke. Mulig det ikke strekker seg så lett?

Thomas

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #133 på: Ti.,18,Januar,2011,10,01 »
For meg ser det ut som om begge kjedene har 21 lenker i bredden.  Jeg kan ikke skjønne at flettingen noe og si for kvaliteten.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #134 på: To.,20,Januar,2011,00,30 »

Det gamle har 11 tykke lenker mens det nye har 21 tynne slik jeg ser det  :)

Quadratec forts.

Byttet lager i lavserien i går kveld, samt i selve transferkassa. Fikk god hjelp av Steinar :)
Kraftuttaket på lavserien har fått kjørt seg, lurer på hva det har vært brukt til. Ramma foran er forsterket for bruk av snøplog. Kan man bruke kraftuttak til det? Kanskje drive en hydraulikkpumpe eller noe?



En pakning som ikke fulgte med i overhalingskitet var selvfølgelig defekt. http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=0&plID=0&partID=10977#
4WD kunne fremskaffe denne på 3 uker + tiden det tar å sende det til meg. http://www.bjsoffroad.com hadde heldigvis 3 stk på lager så en ny er på vei med UPS. Den kommer vel frem i morgen eller på fredag :)