Skrevet av Emne: CJ-7 medYJ balje  (Lest 1894 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
CJ-7 medYJ balje
« på: Sø.,30,Januar,2011,19,12 »
Nå vurders det sterkt om vi kjøpe en CJ-7,kikket på en idag.Balja på den var fjernet pga rust og ei YJ balje er skaffet istedet,det jeg da lurer på er om det må søkes om karrosseribytte eller vil ikke det være noe tema ifm vising,det er en en bil som har vært i Norge siden den var ny så det er ikke helt nødvendig med tur til BT under forutsetning at jeg holder meg unna ombyggninger som må godkjennes.
Jeg vet i grove trekk hva som må gjøres av ombygninger for at balja skal bli CJ-7.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: CJ-7 medYJ balje
« Svar #1 på: Ma.,31,Januar,2011,09,23 »
Personlig hadde jeg ikke brydd meg, men sånn lovmessig så skal det vel søkes.  Synes imidlertid at man her må se på balja som en reservedel, de åpne Jeep'ene er jo litt spesielle i forhold til andre biler i så måte.  Neppe noen som søker for å bytte lasteplanet på en pick-up f.eks., og jeg ser dette litt på samme måte.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: CJ-7 medYJ balje
« Svar #2 på: Ma.,31,Januar,2011,18,49 »
Personlig hadde jeg ikke brydd meg, men sånn lovmessig så skal det vel søkes.  Synes imidlertid at man her må se på balja som en reservedel, de åpne Jeep'ene er jo litt spesielle i forhold til andre biler i så måte.  Neppe noen som søker for å bytte lasteplanet på en pick-up f.eks., og jeg ser dette litt på samme måte.
Ja,det er vel det vi har kommet til også.De andre som har byttet til nytt eller bedre brukt av folka her har kanskje ikke søkt heller,men jeg tror vi bare forbigår den greia i stillhet ;)
så jeg forsetter bare å google og lese det jeg kommer over på den modellen Jeep+at jeg må vurdere om jeg skal ta jobben med å sette den i stand..blir vel avgjort denne uka vil tro   :-X
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: CJ-7 medYJ balje
« Svar #3 på: Ma.,31,Januar,2011,20,07 »
Det som utløser avgift er etter det jeg forstod om man bytter karroseriet (hele, selvbærende) til en nyere modell. Og for å motvirke at man importerer en ny bil og setter over noen deler fra en kolisjonsskadet norsk bil for å unngå avgifter.

Jeg var i kontakt med biltilsynet når jeg byttet balje. Grunnen til byttet var rust. Dette er å regne som reperasjon var svaret. De sa jeg kunne bytte hele 40 % av bilen!! Baljen var derfor ingen problem å bytte. Det er en norsk bil og fortsetter og være en norsk bil etter reprasjonen. Dette er enkle biler, og balja er en karosseridel man får kjøpt, på lik linje med en skjerm eller panser.

Det var derimot ikke lov å bytte ramme uten å søke var svaret.

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: CJ-7 medYJ balje
« Svar #4 på: Ma.,31,Januar,2011,20,13 »
Da er den god :)bare resten igjen..
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: CJ-7 medYJ balje
« Svar #5 på: Lø.,12,Februar,2011,20,25 »
Idag har jeg vært å hentet CJ-7èrn :),I vognkortet står det at det er en 1981 modell,mye jobb,men det blir mest moro,har ikke spesiellt dårlig tid.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?