Skrevet av Emne: Hei fordelere som ødelegger motorer?  (Lest 2635 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Hei fordelere som ødelegger motorer?
« på: Ti.,30,September,2008,22,57 »
Hei
Kjøpte en Hei Fordeler fra 4WD.com for en stund siden.
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=15086#

Pga. mye jobbing og lite fritid har jeg ikke fått installert den ennå.
Lurer på om det er noen her som selv har installert denne, og om de har hatt problemer i etterkant... (etter noen mil selvfølgelig)

Grunnen til at jeg spør er at jeg fant bla. disse artikkelen på nettet:  :-\

http://www.junkyardgenius.com/ignition/jeep/HEIcompair.html
http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?p=8504352

Ble VELDIG skeptisk på å montere den etter å ha lest d.. Fant mange andre liknende artikler om at den har ødelagt motorer grunnet dårlig metall...  :o

Setter pris på erfaringer og tips... ???

På forhånd takk c",)



« Siste redigering: On., 1,Oktober,2008,15,08 av Bjølle Yj88 »

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #1 på: On., 1,Oktober,2008,16,32 »
Kjører selv med HEI (på deg!) fordeler på 6'eren, men kjente ikke til alt det stygge som er skrevet.  Det virker imidlertid som om det er dusinvis av produsenter av disse.  Noen er sikkert veldig dårlige og andre er bra.  Min fungerer noen lysår bedre enn den gamle Motorcraften som satt i.  Om den samtidig spiser opp kammen min, nei det vet jeg ikke.

Samtidig som jeg satte inn HEI, byttet jeg plugger til sånne 100.000 km plugger og brukte skikkelige tennpluggledninger.  Bilen går bedre, penere og renere.  Ikke feilslag i det hele tatt lengere.  Men hva dette gjør med kammen er som sagt ukjent.  Tror imidlertid ikke at forskjellige metaller i tannhjul sliter hverandre ut så voldsomt om de passer sammen.  Det er flere motorer som har drift av kammen fra veivaksling og hvor kamdrev er aluminium og veivdrev er stål.  Det funker da fint.  Imidlertid må geometrien være riktig, ellers går det ad dundas uansett.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #2 på: To., 2,Oktober,2008,00,06 »
Takk for synspunktet overland.
Ser du har tilholdsted i stavanger.
Er monsteret ditt også der?
Bor for tiden i stavanger selv. Hadde vært gøy å sett på oppsettet ditt.

Setter pris på kommentarer og erfaringer fra andre også c",)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #3 på: Ma., 6,Oktober,2008,21,01 »
Mine to små "monstere" befinner seg nok på Østlandet, dessverre.  Må hjem å besøke dem av og til i helgene.  Hadde 7'eren med til Stavangertraktene i fjor, men etter å ikke ha fått av kalesjen på 2 måneder kjørte jeg bilen østover igjen.  I år har været vært bedre, men da har det vært så mye annet på gang.  Så nei, lite Jeep her, men du kan jo komme å se på en sliten Pajero  ;D  Er også kontaktperson for JCN her i området, så det hadde vært fint å få dratt i gang noe her.  Sverre gjorde en iherdig innsats i fjor, men det er liksom bare en liten kjerne som møter opp selv om det kryr av biler type Jeep (spesielt de med tak på)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget mcolly

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #4 på: Ma., 7,September,2009,17,18 »
Hei Overland !

Har selv skiftet til Hei-fordeler og det fungerer forsåvidt men har hatt litt problemer med å finne de rette pluggene. Kan du gi meg typebetegnelsen på de 100.000 kilometerpluggene du bruker.

Hilsen Mcolly

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #5 på: Ti., 8,September,2009,16,22 »
Nei det har jeg glemt dessverre, korttidsminneforeningen ved du!  Kjøpte dem imidlertid hos Summit Racing og det var ikke de billigste de hadde akkurat.  Tror det meste av original plugger duger, men har du en slik 50000 volt coil på HEI'en så anbefaler jeg å øke gnistgapet noe.  Det er imidlertid veldig lett å få problemer med pluggkablene.  Det blir overslag p.g.a. for dårlig isolasjon.  Kjøpte derfor noen bedre med ekstra utvendig "hylse".  Dyre de også, men virker perfekt.

Har forresten CJ 7'eren i Stavanger (dvs Sandnes) igjen.  Så er det noen JCN'ere i området så si ifra! 
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #6 på: To., 1,Oktober,2009,19,15 »
Spør "nico" han veit litt om dette....

hei fordeleren han spiste opp tannhjulet på kammen...
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #7 på: To., 1,Oktober,2009,19,20 »
Skulle det verste skje så får en starte jakten på en 360, verre er det vel ikke :D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #8 på: Fr., 2,Oktober,2009,10,21 »
det var kammen på 360 som tok kvelden........
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #9 på: Ma., 5,Oktober,2009,10,57 »
Dette synes jeg begynner å bli mystisk!  Det kom rapporter om at det kunne være noe feil med enkelte HEI fordelere til 6-er ved at fordelerdrevet ødelegger kamdrevet.  Har aldri hørt at dette skjer på V8.  V8 og rekke-6 har jo ikke helt samme fordeleren (vil jeg tro, det skal være "plass" til to ekstra sylindre), så da er det kanskje en leverandør av fordelere som har skiti på leggen?  Eller er det for stor "svingmasse" inne i en HEI til at det gjør godt for myke kamdrev hos AMC?  Hvordan ser fordeler drevet ut etter at det har "fordervet" kamdrev?  Like fint eller stygg slitasje på tennene som viser at det har feil inngrep på kam? 

Så er det jo slik at det på hver eneste "haug" i USA sitter en person å lager HEI fordelere til andre motorer enn GM, hvor HEI'en holder seg originalt hjemme.  Som regel bruker de nok deler som er kjøpt fra forskjellige underleverandører for å få til slike "jukse"HEI'er.  Spørsmålet er da om alle produsenter tar deler fra samme kilde og alle "jukse"HEI'er da har samme feil?  Noen som vet?  Har sjekket litt og funnet i alle fall 6 forskjellige leverandører (kanskje ikke nok til en på hver haug da, men allikevel..)

Om de som har opplevd totalhavari kan komme med litt mere detaljer rundt hvordan det ser ut på HEI drevet etter havari, så kan jo oss som enda ikke har opplevd noe feil trekke opp fordeleren for inspeksjon.  Det er i alle fall noe.  I samme slengen så går det jo an å lyse litt ned i fordelere hullet og få en viss oversikt over hvordan kamdrevet har det, i alle fall ved mistanke om at noe er muffens.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Re: Hei fordelere som ødelegger motorer?
« Svar #10 på: Ti.,13,Oktober,2009,15,30 »
Hei
Takk for innspillet Kjetil.

Det var på det grunnlaget jeg startet tråden.
Bilder av ødelagte camshafts osv kan du finne på linken nedenfor.

http://www.junkyardgenius.com/ignition/jeep/HEIcompair.html