Dette synes jeg begynner å bli mystisk! Det kom rapporter om at det kunne være noe feil med enkelte HEI fordelere til 6-er ved at fordelerdrevet ødelegger kamdrevet. Har aldri hørt at dette skjer på V8. V8 og rekke-6 har jo ikke helt samme fordeleren (vil jeg tro, det skal være "plass" til to ekstra sylindre), så da er det kanskje en leverandør av fordelere som har skiti på leggen? Eller er det for stor "svingmasse" inne i en HEI til at det gjør godt for myke kamdrev hos AMC? Hvordan ser fordeler drevet ut etter at det har "fordervet" kamdrev? Like fint eller stygg slitasje på tennene som viser at det har feil inngrep på kam?
Så er det jo slik at det på hver eneste "haug" i USA sitter en person å lager HEI fordelere til andre motorer enn GM, hvor HEI'en holder seg originalt hjemme. Som regel bruker de nok deler som er kjøpt fra forskjellige underleverandører for å få til slike "jukse"HEI'er. Spørsmålet er da om alle produsenter tar deler fra samme kilde og alle "jukse"HEI'er da har samme feil? Noen som vet? Har sjekket litt og funnet i alle fall 6 forskjellige leverandører (kanskje ikke nok til en på hver haug da, men allikevel..)
Om de som har opplevd totalhavari kan komme med litt mere detaljer rundt hvordan det ser ut på HEI drevet etter havari, så kan jo oss som enda ikke har opplevd noe feil trekke opp fordeleren for inspeksjon. Det er i alle fall noe. I samme slengen så går det jo an å lyse litt ned i fordelere hullet og få en viss oversikt over hvordan kamdrevet har det, i alle fall ved mistanke om at noe er muffens.