www.jeepclubnorway.no
Modeller => CJ => Emne startet av: Holmis på Fr.,14,September,2007,23,31
-
Hva lønner seg å gjøre med speedo-kalibrering på CJ7 ?
Har Dana300
-Nappe av nål å sette på igjen.
-Sende Speedo til Norsk Speedo service =$$$$
-Bytte drev i min D300. Hvor skaffes drev i såfall ? Har kun funnet skjema/lister over NP231 drev.
-
Har hørt at man må "kalibrere" spedometeret for å få rett hastighet når en har Dana 300. Dette var helt inntil jeg kjøpte svenske
4 Wheel Drive på sommerferie. I nummer 7-8 så er det en repotasje på side 94-95 om hvordan dette er mulig.
Kun å bytte drev med rette antall tender her og. Drev akslingen står i en holder som er dreibar etter hvilket drev en putter inni.
Og det står at nytt drev har de fleste butikker som selger "motordelar" til americanos.
Har ikke giddet å sjekke ut selv enda........ Men en dag. ;)
-
Og det står at nytt drev har de fleste butikker som selger "motordelar" til americanos.
Har ikke giddet å sjekke ut selv enda........ Men en dag. ;)
Leste den jeg Å, men hvor man får tak i speedodrev til D-300 kasse har jeg ikke klart å finne.
Drev til NP kassene er grei skuring, men tviler på det er samme type drev? Enten det nå er short eller long shaft.
-
Jeg tror at dette er et helt "vanlig" drev. Amerikanerne er veldig flinke å bruke de samme underleverandørene.
Har ikke selv sjekket,men det er vel bare å finne fram siste Amcar og finne numrene til alle som annonserer amerikanske bildeler.
Hadde jo vert veldig kult for oss som har 300 kasse og fulgt opp denne tråden om spedodrev,så kansje vi kan få orden på dette
med riktig hastighet.Har alltid vert frustrerende å ikke vite hva vi kjører i........... ::)
-
Jeg tror at dette er et helt "vanlig" drev. Amerikanerne er veldig flinke å bruke de samme underleverandørene.
Har ikke selv sjekket,men det er vel bare å finne fram siste Amcar og finne numrene til alle som annonserer amerikanske bildeler.
Hadde jo vert veldig kult for oss som har 300 kasse og fulgt opp denne tråden om spedodrev,så kansje vi kan få orden på dette
med riktig hastighet.Har alltid vert frustrerende å ikke vite hva vi kjører i........... ::)
GPS...
-
GPS...
Kanke`ha slike modærne greier i 7`ern veit U per ;)
-
GPS...
Kanke`ha slike modærne greier i 7`ern veit U per ;)
Du får speedo med visere, som er styrt av GPS...
-
Og i tunnellene da................................... ???
-
Og i tunnellene da................................... ???
Håll samma tryck på gasen genom hela tunneln. = Då har du samma hastighet när du kommer ut.
Om det går upp, ner eller bilar framför, korrigera gasen etter egen erfarenhet... så inga situationer uppstår. ;)
-
Det skal gå å bytte drev på D300 med unntak av modellen rundt 1980 som har kort stuss på utgående aksel bakover.
Den er låst.
Det man gjør er å finne ut hvor mange prosent endring man trenger og så ringer man et firma i Oslo som jeg tror heter Fartsskriver og bestiller en liten gearboks til å sette på spedometeruttaket på kassen. Denne inneholder 3 drev og endrer omdreiningstallet på viren med den prosenten du har bedt om.
-
Kansje de har drev og......?
-
Tror ikke det Tarje,
firmaet driver primært med taxiutstyr, og den gang det var noe som het tellere på dieselbiler var dette et aktuelt produkt.
-
Da så..........
-
Hmm.
Har googla litt. Kanskje vi har flaks... ser ut som vi kan bruke samme speedo drev som er til feks.
87-90 YJ dvs. Speedo drev med loong shaft. Stemmer det? Så er det no prob. Har et nytt short & long shaft liggende, så det er bare å få ånden over seg å legge seg under Jeepen for å sjekke...
Long shaft part numbers (1987-1990)
- 53001492 - 29 tooth speedo gear
- 53001488 - 41 tooth speedo gear
- J3212729 - 29 tooth speedo gear
- J3212730 - 30 tooth speedo gear
- J3212731 - 31 tooth speedo gear
- J3212733 - 33 tooth speedo gear
- J3212734 - 34 tooth speedo gear
- J3212735 - 35 tooth speedo gear
- J3212739 - 39 tooth speedo gear
- J3212740 - 40 tooth speedo gear
-
Sett inn sitat
Hmm.
Har googla litt. Kanskje vi har flaks... ser ut som vi kan bruke samme speedo drev som er til feks.
87-90 YJ dvs. Speedo drev med loong shaft. Stemmer det? Så er det no prob. Har et nytt short & long shaft liggende, så det er bare å få ånden over seg å legge seg under Jeepen for å sjekke...
Hvis dette stemmer Petter, så blir jeg imponert, jeg har selv lett høyt og lavt etter en løsning.
Har også for en liten tid tilbake vært i kontakt med de på Økern, de kan løse problemet men det er dyrt og så kan ikke deres løsning endres senere, da må man lage ny "boks"
-
Fant dette på nettet: Ang. Speedo gears Dana300
Speedo gears are hard to get at the dealer because of the Chrysler changeover.
I have had the dealer tell me that they no longer have the gears. This is incorrect.
The easiest way to get a gear is to order one from a 87-90 YJ.
It is the same part and they almost always show up on the parts guy's computer.
I also believe that the G.Wagon used the same speedo gears thru 1991.
-
Hørtes jo bra ut det.......Men hvem selger disse da... og G wagen. er det som i navnet Mercedes Gelende wagen.?
-
Er jo ikke annet enn å prøve et YJ drev da...
Vi får se om ikke noen slike kan bli med over pytten neste gang deles bestilles. koster jo ikke noe "over There" og Jeep-pusheren her i byen sal vel ha sin bunke med $$$ for et slikt tenker jeg...
På tide å få svar på dette en gang for alle, ser at ikke jeg er den eneste...
-
Da ser du som det "bare" er å bestille speedo drev med riktig utveksling.
Div. svar fra jeep forum:
4wd:
http://forums.4wd.com/4wdforums/showthread.php?p=226120&posted=1#post226120
CJ offroad.com
http://cjoffroad.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=363&SearchTerms=speedometer
-
Mer Dana 300 speedo gearing:
http://www.transmissioncenter.net/speedometer_calibration_______va.htm#dodge
-
Det er vel tvilsomt at en slik elektronisk duppeditt (http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=7167) vil kunne hjelpe dere. Det er vel kun mekanisk drevet på disse gamle kara her....
-
Det er vel tvilsomt at en slik elektronisk duppeditt (http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=7167) vil kunne hjelpe dere. Det er vel kun mekanisk drevet på disse gamle kara her....
Hvis du scrollet 1 side opp, så hadde du funnet drev for D300 (trur eg)...
-
Hvis du scrollet 1 side opp, så hadde du funnet drev for D300 (trur eg)...
Men det jeg sier / spør om er om det er mekanisk eller elektronisk speedometer. Og da er jeg vel sikker på at det er mekanisk på disse gamle kara ( les# CJ 7 ) og ikke elektronisk. Hvis det er / hadde vært elektronisk, så kunne dere ha brukt den boksen jeg linket til.......
-
Hvis du scrollet 1 side opp, så hadde du funnet drev for D300 (trur eg)...
Men det jeg sier / spør om er om det er mekanisk eller elektronisk speedometer. Og da er jeg vel sikker på at det er mekanisk på disse gamle kara ( les# CJ 7 ) og ikke elektronisk. Hvis det er / hadde vært elektronisk, så kunne dere ha brukt den boksen jeg linket til.......
Jeep, men det mye billigere / enklere å bytte et drev til ca. $ 30 ...
-
Jeep, men det mye billigere / enklere å bytte et drev til ca. $ 30 ...
Ja, enig i det. Men så var det noe snakk om at man ikke fant til modeller i en viss periode, samt hva gjør man når man setter på 225/70 15 Cooper Discoverer istedet for 35"...... Vri på bryteren eller bytte drevet.....
Men igjen 2 elementer som ikke stemmer : 1, Elektronikk på disse bilene...? neppe! 2, Vinterdekk på disse bilene....? Neppe!
Så løp og kjøp nye drev!
-
Jeep, men det mye billigere / enklere å bytte et drev til ca. $ 30 ...
Ja, enig i det. Men så var det noe snakk om at man ikke fant til modeller i en viss periode, samt hva gjør man når man setter på 225/70 15 Cooper Discoverer istedet for 35"...... Vri på bryteren eller bytte drevet.....
I det tilfelle ville jeg ha valgt en mye enklere løsning, GPS...
Ja jeg vet at det er "moderne", men hvis en skal bytte mellom dekk, så er det det enkleste.
-
I det tilfelle ville jeg ha valgt en mye enklere løsning, GPS...
Men Per, får man GPS styring til CJ-7 analoge speedometere?
Da hadde jeg vel klinka til tenker jeg.
Jeg bruker GPS idag, men det er vel ikke en løsning som BT ville godta...
-
I det tilfelle ville jeg ha valgt en mye enklere løsning, GPS...
Men Per, får man GPS styring til CJ-7 analoge speedometere?
Da hadde jeg vel klinka til tenker jeg.
Jeg bruker GPS idag, men det er vel ikke en løsning som BT ville godta...
Tja, si det, det har jeg ikke søkt på.
Tenkt mest på hvis en driver å skifter rundt mellom 235/75-15, 33", 35" osv. til stadighet.
Da ville jeg ha drevet etter det som ble mest brukt, og brukt en vanlig GPS på resten.
I praksis, så er det viktigste å ha sånn sirka kontroll på hvor fort det går.
-
Kjøpte for noen uker siden en slik en fotoboksvarsler, på størrelse med en
pakke sigaretter.
Den gir kompasskurs og hastighet i tillegg til varsle fotobokser.
http://www.www.gps1world.com/
Kr. 999,- på Smartklubb
Den fingernemme kan jo integrere denne i dashen ;)
-
funker den ok da?
-
Glad jeg er ferdig med dette :) kjøpte nytt drev med engang jeg bytta gearing og større hjul på min CJ.
Den gangen hadde Bergskaug dette på lager...........
Betalte selvsagt dyrt for dette drevet..... å moms i tillegg.................... ;)
Litt offtopic men hvis dere er lei buss instrumentet å vil ha speedometer som er rett kan jeg skaffe
Livorsi speedometer med gps. (det hotteste på marine markedet for tiden) Til en grei pris.
(http://www.livorsi.com/dash_gallery_06/scarab_images/tbird_tn.jpg)
(http://www.livorsi.com/images/index/Monster%20WSCHOa.jpg)
(http://www.livorsi.com/images/index/Monster%20LIISEa.jpg)