Den siste tredjedelen er igjen i boksen, jeg brukte ikke alt. Dersom jeg skulle renset hele kjøleanlegget ville jeg trolig ha valgt et annet produkt i flytende form. Bar's Nural var anbefalt flere steder på amerikansk forum.
Min 80-graders termostat røk i fjor, den ble byttet ut med en 82-graders fra Bilxtra.
Jeg tok av slangene nesten helt bak ved torpedoveggen, like i nærheten av turboen. Først tok jeg av luftslangen mellom turbo og intercooler, for å komme bedre til. Så tok jeg av varmeapparatslangene. I tillegg tredde jeg et lokk fra en sprayboks over stussen på turboen for å unngå vannsøl ned der.
Det jeg ikke gjorde, som jeg burde ha gjort, var å bytte all kjølevæske selv om den ser OK ut. For øvrig brukte jeg grønn kjølevæske fordi det hadde jeepen da jeg fikk den og fordi det er iht verkstedshåndboken, riktignok relativt rimelig kjølevæske fra Bilxtra.
Som nevnt har ikke jeepen hatt olje-i-vannet-problematikk tidligere. Da kan grunnen til redusert varmeeffekt ha vært for dårlige rutiner på bytte av kjølevæske, normal opphopning av avfallsstoffer i varmeregisteret, eller korrosjon i varmeregisteret som har ledet til dårlig sirkulasjon.
Vedlikehold er tingen, nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg aldri har byttet olje på hverken gearbokser eller akslinger, og det nye dieselfilteret har stått til pynt i garasjen i over et år...