Hei teerex,
Har vel lest opp og ned på de trådene her som gjelder varme i WJ. Men mht. temperaturer jeg måler har jeg bare mitt eget her og nå å gå etter. Dessuten ikke sikker på om det har lurt seg inn noe luft i systemet etter siste operasjoner, som ikke har kommet seg helt ut ennå. For sikkerhets skyld er luftepluggen på radiatoren grundig "sveisa" tett med varmluftpistol e.l. sikkert pga plugg som ikke holdt tett el. hadde skadde plastgjenger, så lufting må gjøres andre steder. (Har kjørt Blazer siste 8 år, med ekstremt velfungerende varmeapparat, og har ikke plundret så mye med denne biten tidligere.) Skjønner at kjølesystem, kjølevæske etc. på denne motoren er noe å følge nøye med på. Selger av bilen hadde overhalt toppakning/topper i fjor, og kjølevæske samt olje ser fin ut.
Jeg byttet til 16mm slange hele veien fra termostathus til varmeregister og retur (fjernet originale stålrør) i håp om bedre flow, men usikker på effekten der foreløpig.
Men spørsmålet mitt var jo mest om ikke det kanskje uansett burde gått (noe, hvor mye?) mer vann til varmeregisteret etter at termostaten har åpnet, og om det er en idé å justere på dette ved å slippe litt mindre gjennom radiatoren. Det slo meg som en opplagt ting å teste ut, siden det virker å gå mindre vann til varmeregisteret når vannet endelig har nådd max temperatur og termostat står åpen. Men dette er kanskje bare en "case" hvis registeret stadig er "halvtett".
Tror ellers det er smart å kjøre intervaller av stående/sirkulerende surt (og ja, sikkert helst varmt) rensemiddel i registeret som (tror det var) du gjorde for å virkelig få løs avleiringer. Skal få gjort dette mer grundig på en passende fridag. Bilen er jo 21 år og har gått 257000 og ikke vet jeg om noen har gått skikkelig over disse sakene på den ennå. Blir ikke bedre (vintermorgenstemning) av at den ikke har hverken webasto eller defa-kupevarmer. Bilen blir stående ute her året rundt (uthus fulle av traktorer+"skrot") så jeg skal snart få montert defa kupevarmer, skjønner i grunn ikke at noen orker bil på vinteren i Norge uten. Ihvertfall ikke dieselbil som behøver tid på å bli varm.
Siden du også har 3.1 Laredo, hvor mye skal det blåse fra dysene ut mot sidevinduene når man velger frontrute-defrost+fotvarme? Hos meg er det bare lite luft som kommer ut der, og alt for lite til å holde dugg unna sidevinduene i skikkelig rått vær (som vi har hatt her i Follo i det siste), selv med full spiker på vifta. AC burde vel også tørke luft på vei inn, men kan hende jeg finner ut at det er tomt for gass der, ikke sjekket dette nøye ennå. Virker som det har lite å si om jeg setter på AC mht. bedre tørk på rutene. Recirc er litt ubrukelig mht dogg på rutene siden det kommer luft alle mulige veier og ikke bare der man vil ha den.
Er nok ikke ferdig med "klimaproblemene" på denne med det aller første. Men bortsett fra dette, en herlig bil.