www.jeepclubnorway.no

Modeller => CJ => Emne startet av: ph på Ma., 5,Mars,2007,19,19

Tittel: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: phMa., 5,Mars,2007,19,19
Har vært lykkelig eier av en CJ7 Renegade 1985 modell i en uke. Med 305 CID V8 og automat. Selgerne opplyste at den kunne være litt kronglete å få fra 4wd til 2 wd og det var den jaggu. Men slo meg til ro med at det er vel sånn det er. I går ettermiddag kom det imidlertid en fæl tannhjul mot tannhjul-lyd i siste bakken rett ved hjemmet. Stoppet tvert, tenkte den bare hadde hoppet ut av gear, men var helt umulig å få  i 2 wd igjen uten lyden av tannhjulsluring. Satte den i 4wd igjen og kjørte hjem uten ulyder.

Noen som har vært borti dette fenomenet ?

mvh

ph
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: Golden EagleMa., 5,Mars,2007,20,07
Ville tatt ned lokket under kassa og sjekket at skiftegaflene sitter som de skal.
Et fenomen på Dana 300 kan være løse skiftegafler og da havner jo ikke tannhjula der de skal.
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: renegadeMa., 5,Mars,2007,20,07
Har vært lykkelig eier av en CJ7 Renegade 1985 modell i en uke. Med 305 CID V8 og automat. Selgerne opplyste at den kunne være litt kronglete å få fra 4wd til 2 wd og det var den jaggu. Men slo meg til ro med at det er vel sånn det er. I går ettermiddag kom det imidlertid en fæl tannhjul mot tannhjul-lyd i siste bakken rett ved hjemmet. Stoppet tvert, tenkte den bare hadde hoppet ut av gear, men var helt umulig å få  i 2 wd igjen uten lyden av tannhjulsluring. Satte den i 4wd igjen og kjørte hjem uten ulyder.

Noen som har vært borti dette fenomenet ?

mvh

ph

Kan være så enkelt som at shifterspaken slår borti karroseriet.
Ta bort matta & evn. gummibelgen over spaken til transfer'n og forsøk så å flytt shifter'n.
Dette er ikke uvanlig etter et motorbytte.

Du skal ha en D300, og de går for å være bortimot skudd sikre, så sjekk det enkle først...
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: renegadeMa., 5,Mars,2007,20,10
Ville tatt ned lokket under kassa og sjekket at skiftegaflene sitter som de skal.
Et fenomen på Dana 300 kan være løse skiftegafler og da havner jo ikke tannhjula der de skal.

Hva med den shift-locken som skal hindre høy/lav samtidig på 1-spak (standard) ?
Den sitter mellom de 2 "armene" som selve shiftspaken er festet til.  Du ser ned på den hvis du fjerner dekslet over tunnelen inni bilen.
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: phMa., 5,Mars,2007,20,47
Takk for så rask repsons folkens. Dette er et veldig bra forum.

Begynner med feilsøkingen innenfra i kveld. Og krabber under bilen så fort det blir oppholdsvær. Har ikke garasje, men må bygge til våren nå når vi har fått så fin bil. Skal til tectylering på torsdag....

Sitter en D300 der, ja. Godt å høre at det sansynligvis ikke er den det er noe galt med.

mvh
ph
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: phTi., 6,Mars,2007,22,25
Huff. Tror muligens det kan være diffen bak som har tatt kvelden  :(

Sjekka de punktene jeg har fått tips om med skiftegafler, karroseri o.l. Det ser greit ut. Skrudde ikke av plata under, men ovenfra ser det greit ut og tingene kjennes ut som om de er på plass.

Med hodet ut døra så høres det også ut som om lyden kommer fra et sted lenger bak enn transen. Mulig at lyden av trekket foran overdøver ulydene bak når den går i 4wd.
Må få noen komptente til å høre på greiene. Hadde tenkt å sveive innom Grava i morra, men nå blir det stlllstand.  >:(

mvh

ph

Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: phTo.,15,Mars,2007,00,30
Ville tatt ned lokket under kassa og sjekket at skiftegaflene sitter som de skal.
Et fenomen på Dana 300 kan være løse skiftegafler og da havner jo ikke tannhjula der de skal.

Kardangen er friskmeldt. Kun nerver fra undertegnede.
Var innom hos Bjørn Bergskaug og handla pakninger til transferen. Han kjente godt til bilen og hadde den selvsagt i registeret sitt med bilde og greier. Der var det mye kunnskap og deler gitt. oi oi. Blir nok flere turer dit.
Men ihvertfall, er nå inne i transferkassa, tok av bunnplata,  det går han å røre på den ene av skiftegaflene. Den andre står fast. De skal vel være faste begge 2 ?
Ser den ene stanga til en av skiftegaflene og umbrakoskruen på den, men ser ikke den andre. Kan man ikke etterstramme de skruene uten å måtte ta kassa ut av bilen ?
ELLER må den stå  i N for å komme til skruen på begge stenga ?
mvh

ph  ???
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: Golden EagleTo.,15,Mars,2007,13,29
Om du du får beveget gaflene skal du nå begge skruene.
Det du beskriver er at den ene gaflen ser ut til å være løs på akslingen?
Du får beveget gaflen men akslingen står stille?

Få med deg noen til å rugge bilen slik at du får sjaltet.
En til å bevege spaken inni bilen mens du kikker opp i kassa.
Skal gå an å dar til begge gaflene fra undersida.
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: phTo.,15,Mars,2007,23,32
Når begge skruene når man sjalter litt. Fikk lånt meg et par bitssett med umbrako i tommer, men de passer ikke ordentlig, mulig jeg ikke kommer til med riktig vinkel. Trangt oppi der. Verktøytips mottas med stor takk.
Akslingen står stille, men får pressa den ene gaffelen 1-1,5 mm opp slik at den ikke ligger på hele tiden slik den andre ser ut til å gjøre.
Arbeidet stoppet litt opp da jeg ikke fikk ordentlig tak på skruene med bitsene. Plukka fra hverandre de utvendige greiene til shiftstanga. Syntes det så ut som om det manualen kaller shift control links var slitt  og dro den ene stanga skeivt. Men etter å ha tatt den ut og sett på den (legger ved bilde) så  ser det ut til å være som det skal:

(http://farm1.static.flickr.com/173/422460099_d88b0e734f.jpg?v=0)

Nuvel. I morgen er det atter en dag. Det er det forsåvidt også i overimorgenn osv. .....


Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: phOn., 2,Mai,2007,13,58
I føljetongen "Transfer-trøbbel" har vi nå kommet fram til venstre stikkaksel bak. Der var alle tenner frest bort gitt. Ikke så rart at transferkassa var vrien å få i gear.
Defekt stikkaksel på AMC20 er vanlig i følge Bergskaug. Skal innom og hente ny i morra. Er 2500,- grei pris ? Har etter å ha snakka med hr. Bergskaug, sett på nett at Quadratec har et one-piece-sett for begge sider til 200 usd. One-piece må da være en lurere patent enn den som er der ?

mvh

ph

Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: CJ-7 golden eagleOn., 2,Mai,2007,14,13
Årsaken til at din stikkaksel ikke orket mer, er forde konstruksjonen faktisk er lite bra.

Hvis du har penger til det, så kjøp one_piece stikkaksler, det er en løsning som holder.

Hvis du har litt mer penger stikker du innom BGnor (Odd Arild) , og sier du skal ha Full Float kit til din AMC 20.

Da har du den ultimate løsningen.

Jeg og flere har gjort dette, og det kan bare anbefales.  ;)
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: phOn., 2,Mai,2007,14,54
Han sa det Bergskaug også, at bakaxlene er det svakeste ledd på hele bilen.
Sjekka ut pris på Full float. Blir litt for dyrt i denne omgang (9500,- ex. mva) så det blir den enkleste løsningen med Bergskaug nå. Får heller droppe de verste rivstartene til jeg får råd til å oppgradere  :D
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: FrodeOn., 2,Mai,2007,20,25
Hvorfor bestiller du ikke one piece fra quadratec? $200 blir vel ca 1200 + mva og frakt. Da har du begge sider og levering er ca en uke.
Burde bli ca samme prisen som for en med orginal løsning?
Tittel: Sv: Transfer-trøbbel ? CJ7
Skrevet av: phOn., 2,Mai,2007,22,30
Hvorfor bestiller du ikke one piece fra quadratec? $200 blir vel ca 1200 + mva og frakt. Da har du begge sider og levering er ca en uke.
Burde bli ca samme prisen som for en med orginal løsning?

Quadratec`s løsning ser lurere ut, men det står at de axlene passer amc 20 t.o.m. -83. Min er -85. Det passer sikkert, men nå har bilen stått i to måneder og skulle det være feil så blir det et jævla styr med retur, bytting og venting og Posten Norge avd. Oslo har tidligere sittet og ruga på deler i ukesvis etter ankomst Norway. Med originaldel fra Bergskaug så ruller vi til helga !  :D