Det er Biltilsynet (Vegvesenet) som er rette sted å henvende seg. Som regel er store PU/varebiler bygget om til lastebil av avgiftsmessige grunner ved import. For å få til dette har man ofte forsterket et eller annet for å få til denne godkjenningen. Biltilsynet har ofte krevd at man fjerner denne forsterkningen igjen ved nedregistering (f.eks. fjerner blad i bladfjærene). Da må man vite hva som er gjort med bilen for å få den til å bli lastebil, noe som ikke alltid er like enkelt, spesielt ikke ved parallellimport (ref. Dodge Durango saken som har versert i flere år).
Siden bilen det er snakk om her begynner å bli gammel vil jeg tro at en nedregistering skulle være enklere. Videre hadde Jeep ofte HD versjoner av diverse modeller, gjerne med litt sterkere bakaksling og bakfjærer. Derved skulle det være mulig å regge ned uten å gjøre så mye inngrep om samme modell originalt fantes med totalvekt både over og under 3500 kg.
Lykke til!