www.jeepclubnorway.no

Modeller => CJ => Emne startet av: Geia på Sø.,16,Desember,2007,22,35

Tittel: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: GeiaSø.,16,Desember,2007,22,35
Hadde en hyggelig prat med Amund på BG NOR om heving og felger til 7'ern.
Som jeg forsto så finnes det TUV-papirer på både fjærer og Bodylift.
Tenker da å gå for 2,5" fjærløft og bodylift i tilegg. 2" eller 3" (hvis begge alternativ godkjennes)

Hvor mye bør bilen heves totalt? har ikke helt bestemt meg om det blir 33" eller 35".
Tenker da både på plass ved fleksing og utseende på bilen.

Geir Andre.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: renegadeSø.,16,Desember,2007,23,05
Hadde en hyggelig prat med Amund på BG NOR om heving og felger til 7'ern.
Som jeg forsto så finnes det TUV-papirer på både fjærer og Bodylift.
Tenker da å gå for 2,5" fjærløft og bodylift i tilegg. 2" eller 3" (hvis begge alternativ godkjennes)

Hvor mye bør bilen heves totalt? har ikke helt bestemt meg om det blir 33" eller 35".
Geir Andre.

"-regelen er ca. 4" for 33".

En fin kombinasjon kan være 2,5" fjærløft, 1" lengre sjakler (det gir 1/2" løft) og 1" body lift.

BGNor og 4x4Supply har fjærer som kan benyttes, dog så er vel strengt tatt ikke 4x4Supply sin løsning basert på OME YJ Wrangler fjærer TÜV godkjent (?)

BGNor leverer som kjent ikke lavere bodylift enn 2", det er synd.  Det finnes nemlig en leverandør av kombinerte body mounts og 1" løft.  Med BGNor løsningen, så får en en 2" kloss oppå det orginale festet, mens med den andre løsningen, så er det 1 kloss som er både body feste og 1" løft...

Skal du til 35" (som jeg personlig ikke synes kler 7ær'n), så må du minst 1" til.  Samme kombinasjon men med minst 2" helst 3" bodyløft.  Alternativt, så har vel BGNor 4" fjærløft til CJ ?  Da trenger du bare 1" eller 2" bodyløft for å få plass.

Hvorfor passer ikke 35" på CJ ?  Hjulåpningen bak er ikke så stor, proposjonene blir ikke riktig med 35" hjul.  Hjulet passer ikke "inni" hjulåpningen om du vil.  Og det finnes meg bekjent ikke skjermbreddere med orginal fasong som har større radius, slik at det ville stemme bedre.  Et alternativ er å sette på YJ skjermbreddere, men da endrer en mye av utseende sett fra siden...

Lykke til, og bilder er alltid artig...
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: GeiaMa.,17,Desember,2007,22,06
''Og det finnes meg bekjent ikke skjermbreddere med orginal fasong som har større radius, slik at det ville stemme bedre.  Et alternativ er å sette på YJ skjermbreddere, men da endrer en mye av utseende sett fra siden...''


Så sant så sant. Har som sagt i tidligere innlegg ikke lyst til å sette på andre breddere (vil beholde CJ-fasongen). Men 35" er et ønske...
Hva da med bredere dekk i 33" f.eks 13,5/14,5 i bredde. Hva synes folket om det? Blir det feil i forhold til bredde/høyde? Bare en tanke, eksakte dekkdimensjon vil nok bli noe av det siste som avgjøres før godkjenning og registrering..

Veldig glad for innspill i saken av folket som kan CJ  :)
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: renegadeMa.,17,Desember,2007,23,53
''Og det finnes meg bekjent ikke skjermbreddere med orginal fasong som har større radius, slik at det ville stemme bedre.  Et alternativ er å sette på YJ skjermbreddere, men da endrer en mye av utseende sett fra siden...''


Så sant så sant. Har som sagt i tidligere innlegg ikke lyst til å sette på andre breddere (vil beholde CJ-fasongen). Men 35" er et ønske...
Hva da med bredere dekk i 33" f.eks 13,5/14,5 i bredde. Hva synes folket om det? Blir det feil i forhold til bredde/høyde? Bare en tanke, eksakte dekkdimensjon vil nok bli noe av det siste som avgjøres før godkjenning og registrering..

Veldig glad for innspill i saken av folket som kan CJ  :)

Skal du ha 35", så må du heve ganske mye for å få plass til hjulet.  Ta en titt på bildegalleriet, med litt flaks så ligger det noen bilder tatt fra siden med 35".
Du kan gjerne gå opp i bredden på hjula, men da sliter du virkelig med å finne skjermbreddere som er breie nok.  Det eneste jeg vet om som kan bli breie nok da, er noen luringer på Island.  De støper breddere i glassfiber og de kan en hvist få i omtrent den bredden en vil.

Satt og leita etter noe helt annet, og da fant jeg denne:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-CJ-CJ5-CJ7-5-7-8-NEW-Skyjacker-Lift-Kit-4-76-86_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33648QQihZ008QQitemZ8003332513QQtcZphoto

Legg merke til: "TUV approved"...
Har dog hørt at disse TUV papirene ikke er helt oppdaterte, men det vet jeg ikke noe mere om.

Med frakt til Norge + moms, så havner du på omtrent 6500,-  Men det ser ut som om det mangler en del, som dropped pitman arm, dempere, lengre bremseslanger, quick disconnect, senke sett til transfer'n osv.  Så du er nok nærmere 9-10 000,- for alt vil jeg tro.  Hvordan dette er prismessig i forhold til det BGNor selger, det aner jeg ikke.
Ideelt sett, så skal / må du med 4" fjærløft bytte til en CV type mellomaksel bak, den koster fort $ 3-400 eller så.

Her er et bilde av en 7'er med 4" fjærløft (ProComp) og 33x12,5" hjul på 10" felg.  Bredderene er Xenon sine, og det ville blitt godkjent i gamledager, dengangen kravet var at det skulle dekke mønsteret i dekka...

http://racing.brakvatne.net/albums/album01/cj7_2.jpg

Det ligger noen flere bilder fra da jeg jobbet med den her, deriblant 1 som viser CV akselen bak:
http://racing.brakvatne.net/gallery/album01

(NÅ fikk jeg plutselig lyst til å begynne å skru på den igjen...)
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: sten_mortenTi.,18,Desember,2007,09,49
Bare en tanke, eksakte dekkdimensjon vil nok bli noe av det siste som avgjøres før godkjenning og registrering..

Veldig glad for innspill i saken av folket som kan CJ  :)

Hei

Mitt råd er å bestemme deg for hjulstørrelse så tidlig som mulig, å bygge hele Jeepen opp rundt det valget du har gjort. På den måten får du en helhet i Jeepen og slipper å endre på ting senere.

Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: renegadeTi.,18,Desember,2007,10,09
Bare en tanke, eksakte dekkdimensjon vil nok bli noe av det siste som avgjøres før godkjenning og registrering..

Veldig glad for innspill i saken av folket som kan CJ  :)
Hei
Mitt råd er å bestemme deg for hjulstørrelse så tidlig som mulig, å bygge hele Jeepen opp rundt det valget du har gjort. På den måten får du en helhet i Jeepen og slipper å endre på ting senere.

Hånd !

Dette fordi det er surt å sitte der med f.eks. 2,5" fjærløft + 2" body løft og 33".  Så ønske å gå til 35" for bare å finne ut at en da må bytte til 4" fjærløft for å få det til...

En bør vurdere & planlegge litt før en hiver ut masse $$$.



Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: pkkTi.,18,Desember,2007,12,01
En annen betraktning som bør være med mtp hjulstørrelse er utveksling i akslene.
Mine erfaringer fra forskjellige bilmerker er at det er stor forskjell fra å drive 33" kontra 35".
De fleste, med litt maskin slenger 33" greit, men 35" suger en del krefter altså.

Jeg gikk opp fra 33" til 35" på YJ'n, og "måtte" av andre grunner bytte utveksling. Det merket jeg godt.
Det koster fort noen høvdinger i deler, og ikke minst arbeidspenger om du ikke setter opp aksler selv.

Du sier ikke noe om du skal ha en artig sommerbil til veibruk eller om du skal ut og rocke i skogen.

33" er kansje tøfft og hensiktsmessig nok?
35" krever noe bedre planlegging for å få et vellykket resultat?
Jeg synes 35" kler CJ bra, og de CJ's med smale aksler syns jeg er supertøff med 14,5 eller 15,5 brede dekk på 12" felger ;D

...men dersom primærbruken er på vei, tror jeg nok jeg ville bygd for 33", all heving på fjæringa, og bruke tid og penger på å få dette ordentlig med evt SYE, CV aksel, track bar, droppa pitmanarm mm.
Da har du et godt oppsett, med full anledning til å oppgradere mere senere, uten å måtte bytte ut komponenter du har kjøpt dyrt i første omgang.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: sten_mortenTi.,18,Desember,2007,18,40
Fra og med 35" og oppover bør også framakselen flyttes framover slik at hjulet passer bedre i hjulåpningen.

Så det er lurt å bestemme seg for oppsett før du begynner å bygge.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: GeiaTi.,18,Desember,2007,23,27
Mange gode meninger her ja.(veldig glad for det) Med tanke på utvekslinger så er ikke det største problemet, er meningen å skifte de samtidig som ARB skal monteres (før eller siden).

En annen ting som jeg er litt skeptisk til hvordan et 4" fjærløft vil være å kjøre med, stivhet ol.(i skogen)
33" er jo snillere for drivverket osv også da.. Og ser så absolutt pent ut. Bra å kjøre med osv..

Bilen skal bygges opp så den blir strøken. Den skal ikke brukes daglig til og fra jobb, men til kosekjøring, og den skal så absolutt brukes til offroad også. offroad er jo kos  :) (derfor arb osv..)

Er enig om at oppsett bør bestemmes først ja. Koster bra med $$$ bare å få bilen i topp stand med et "snilt" oppsett også.
Meget usikker på hvilket oppsett jeg bør gå for. Skal fortsette med ramme og akslinger nå framover, så jeg burde jo ha bestemmt meg før karosseriet er klart og alt skal lakkes og monteres.

Har prøvd å finne gode bilder av f.eks 35x12,5 kontra 33x12,5, men vanskelig å finne, spesiellt 35".
Synes 35x12,5 er greit, med 35"x14,5/15,5 må så mye mere gjøres. Alternativet 33x14,5" har jeg sett et bilde av, men husker ikke hvordan det var..
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: sten_mortenOn.,19,Desember,2007,00,32
En annen ting som jeg er litt skeptisk til hvordan et 4" fjærløft vil være å kjøre med, stivhet ol.(i skogen)

Jeg har 4" fjærløft på min Jeep. Og den er mykere og mye bedre å kjøre med enn orginalfjærene. Så det finnes myke sett med 4" løft også.
Jeg har et US Trailmaster sett på min. (Kan virkelig anbefales) Men tror ikke de er like som de Euro Trailmaster settene de selger på BG Nor.

Om du går for 33" løsningen trenger du jo ikke løfte alt på fjærene. Det er mange som ikke ønsker så mye fjærløft og heller velger en kombinasjon.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: GeiaOn.,19,Desember,2007,21,52
Ingen lett avgjørelse dette  :)
Er mange alternativer. Vil jo selvsagt ha en fin og tøff CJ som virker bra i skogen, og fin å kjøre med på vei.
Synd det ikke er noen i nærheten som kunne besiktiges.

En fordel med 4" fjærløft er jo at klaringen til ramme og traverser blir bedre (opp fra bakken) i forhold til f.eks 2,5"
Og hvor mye modifiseringer MÅ gjøres ved 4"? må det gjøres om til SYE?

Kan jo sitte på nett å lete etter info og bilder til øya går i kryss jo  ;D men finner få gode bilder..

Vet dere hva som er 'beste' alternativet av det BG NOR selger? ProComp, som kan skaffes av ASP EBERLE. Dette settet skal visstnok blitt modifisert så det er luft mellom fjærbladene, for bedre/mykere fleksing. Kontra Trailmaster? Amund kunne ikke svare meg eksakt på dette, men mente ProComp-settet ville være bra. Også at 2,5" er mykere enn 4"

Kanskje også montere noe lengre sjakler være ok?
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: renegadeOn.,19,Desember,2007,23,29
Ingen lett avgjørelse dette  :)
Er mange alternativer. Vil jo selvsagt ha en fin og tøff CJ som virker bra i skogen, og fin å kjøre med på vei.
Synd det ikke er noen i nærheten som kunne besiktiges.

En fordel med 4" fjærløft er jo at klaringen til ramme og traverser blir bedre (opp fra bakken) i forhold til f.eks 2,5"
Og hvor mye modifiseringer MÅ gjøres ved 4"? må det gjøres om til SYE?

Kan jo sitte på nett å lete etter info og bilder til øya går i kryss jo  ;D men finner få gode bilder..

Vet dere hva som er 'beste' alternativet av det BG NOR selger? ProComp, som kan skaffes av ASP EBERLE. Dette settet skal visstnok blitt modifisert så det er luft mellom fjærbladene, for bedre/mykere fleksing. Kontra Trailmaster? Amund kunne ikke svare meg eksakt på dette, men mente ProComp-settet ville være bra. Også at 2,5" er mykere enn 4"

Kanskje også montere noe lengre sjakler være ok?


Nå får du ikke SYE kit til D300'en, men det du må ha er en ny mellomaksel bakover, du trenger en med CV ledd oppe.

Hvis du ser på de bildene jeg linket til, så ser du nettopp en slik på et av bildene.
Jeg har et gammelt 4" Pro-Comp sett på min, og det er ganske stivt.  Jeg mistenker dog at noen av det kommer fra støtdemperne.  Jeg har noen gassdempere på den, og jeg tror de er for harde. 

Du bør gjøre følgende ved 4" løft: nye fjærer, nye støtdempere, nye (smørbare) sjakler, nye foringer, nye U-bolter, nye lengre bremseslanger, dropped pitmanarm, ny mellomaksel bakover og quick disconnect til stabstaget foran.  I tillegg kan det være kjekt med ny styredemper.
Så kommer evn. omdreving av aksler, med 33" hjul så kan 3.73 være passe hvis du har 4-trinns manuell eller 3-trinns automat.  Har du femtrinns manuell eller 4 trinns automat, så kan du gå enda lavere - kanskje 4.56 / 4.88.  Og med større hjul, så kan det være kjekt med et støttestag til styresnekka.  Du må også ha noen breiere skjermbreddere.  Osv, osv.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: GeiaLø.,22,Desember,2007,00,11

Har hørt om bodymount med 1" løft ja, men hvem leverer dette settet? Er vel ikke noe problem hos BT det da, ettersom det 'bare' er bodymount...? Eller?
Er som sagt ute etter et mykt hevesett, så info og synspunkter på innhentes  :) Har ikke erfaring med CJ, men YJ med OME. Og det fungerer jo helt knall etter min mening.
Mulig det 'bare' blir 33", men kjedelig å gå på en 'smell' om jeg plutselig finner på å sette på 35"

Men hvordan vil bilen bli å kjøre med på vei med 4" kontra 2 1/2" eller 3" fjærløft? Tatt i betraktning at droppet pitmannarm er montert. Og evt CV-kryss på mellomaksel er montert osv...
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: renegadeLø.,22,Desember,2007,12,30

Har hørt om bodymount med 1" løft ja, men hvem leverer dette settet? Er vel ikke noe problem hos BT det da, ettersom det 'bare' er bodymount...? Eller?
Er som sagt ute etter et mykt hevesett, så info og synspunkter på innhentes  :) Har ikke erfaring med CJ, men YJ med OME. Og det fungerer jo helt knall etter min mening.
Mulig det 'bare' blir 33", men kjedelig å gå på en 'smell' om jeg plutselig finner på å sette på 35"

Men hvordan vil bilen bli å kjøre med på vei med 4" kontra 2 1/2" eller 3" fjærløft? Tatt i betraktning at droppet pitmannarm er montert. Og evt CV-kryss på mellomaksel er montert osv...


Det får du kjøpt mange steder, www.4wdh.com : http://www.4wdh.com/productdetails.aspx?jeep-sid=358&plID=267&partID=6733
Prothane er produsenten, det finens muligens flere, sjekk også www.ebay.com for priser...

Det er blitt montert OME fjærer på maaaange 7'ere etterhvert, og kjøregenskapene er som den YJ'en du har erfaring fra.
Personlig har jeg vært borti flere, men brodern's er vel nærmest.  Han er ihvertfall fornøyd.
Vær klar over at det skal litt mere til å montere YJ fjærer på en CJ, dette fordi de er lengre / bredere foran.
Meeen ikke noe som det ikke finnes en fiks for:
http://www.4wdh.com/productdetails.aspx?jeep-sid=357&plID=60&partID=7109

Dette kittet er vel egentlig litt overdrevet, det er kun foran som det kreves ombygging, bak er det bolt-on (men en trenger noen spes. foringer osv...)

Du kan jo ta en titt på denne historien, desverre så mangler noen av bildene mot slutten.

http://www.jeepclubnorway.no/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=26

Som sagt, min på 4" fjærer er veldig stiv i forhold til min brors på OME.   Men dels så er det veldig gamle fjærer og dels så mistenker jeg for stive støtdempere.  Så jeg vill evn. ha sjekket ut muligheten for å få testkjørt / sitti på med en på 4" fjærer.  KJør om nødvendig en stund for å finne noen som har det oppsettet du tenker på.  Du skulle gjerne fått prøvd min, men den er ikke kjørbar for tiden.
Med 4" løft og automat, sblir mellomakslen bakover for bratt.  Jeg byttet til CV aksel og det fikset problemet.  Nå er det vibrasjonsfri.
Jeg vet om en som går med OME fjærer, 1" lengre sjakler og 32" hjul.  Det ser helt greit ut.  Og vil en til 33", så antar jeg at det kan fikses med et 1" body lift (?).
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: GeiaLø.,22,Desember,2007,17,05
Jeg får vel bruke litt tid på å undersøke og evt finne en bil det går ann å få prøvekjørt.
Har igjen mye jobb med ramme og karosseri ellers, så fjæringen haster jo ikke så mye.
Og ellers 'alt' på bilen.

Kanskje jeg skulle finne litt informasjon og dokumentasjon på YJ-konvertering, og smelt ivei en søknad til BT om det. Koster jo ikkenoe det.. Kanskje de skjønner såpass at det iallefall ikke blir en dårligere bil av det..

Har lest artikkelen om fjærbytte ja, fin lesning. Synd med de bildene som er borte.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: renegadeLø.,22,Desember,2007,17,16

Kanskje jeg skulle finne litt informasjon og dokumentasjon på YJ-konvertering, og smelt ivei en søknad til BT om det. Koster jo ikkenoe det.. Kanskje de skjønner såpass at det iallefall ikke blir en dårligere bil av det..


Her ville jeg først ha tatt en prat med 4x4Supply og BGNor for å høre hva de kan stille med av papirer.  Ville også tatt kontakt med de i USA som hever at de har TÜV papirer.  Da har du litt mere grunnlag for å vurdere de forskjellige leverandørene.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: GeiaLø.,22,Desember,2007,17,56

Kanskje jeg skulle finne litt informasjon og dokumentasjon på YJ-konvertering, og smelt ivei en søknad til BT om det. Koster jo ikkenoe det.. Kanskje de skjønner såpass at det iallefall ikke blir en dårligere bil av det..


Her ville jeg først ha tatt en prat med 4x4Supply og BGNor for å høre hva de kan stille med av papirer.  Ville også tatt kontakt med de i USA som hever at de har TÜV papirer.  Da har du litt mere grunnlag for å vurdere de forskjellige leverandørene.



Ja, jeg tenkte å høre med leverandører om evt å få kopi av TUV-dokumenter, monteringsanvisninger osv.   Får ta en undersøkelse omkring dette.

Men vet du/dere hvor stor klaring det er mellom aksel og ramme/bumbstopper på en orginal 7'er?
Kanskje da fått en pekepinn hvor mye heving det eventuellt ville blitt med et OME-sett for YJ.

Takker så hjertlig for inspill og meninger om saken.
Dette må jo gjøres ordentlig med engang når jeg først skal koste på bilen såpass tid og penger.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: sten_mortenLø.,22,Desember,2007,19,02
Med 4" løft og automat, sblir mellomakslen bakover for bratt.  Jeg byttet til CV aksel og det fikset problemet.  Nå er det vibrasjonsfri.

Jeg kjører med det oppsettet uten CV helt problemfritt. Du trenger ikke CV men må være nøye med å måle så vinklene blir riktige. Det er ikke hvor bratt vinkelen på mellomakselen blir (innen rimlighetes grenser da) men at vinklene er like som betyr noe.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: renegadeLø.,22,Desember,2007,20,45
Med 4" løft og automat, sblir mellomakslen bakover for bratt.  Jeg byttet til CV aksel og det fikset problemet.  Nå er det vibrasjonsfri.

Jeg kjører med det oppsettet uten CV helt problemfritt. Du trenger ikke CV men må være nøye med å måle så vinklene blir riktige. Det er ikke hvor bratt vinkelen på mellomakselen blir (innen rimlighetes grenser da) men at vinklene er like som betyr noe.

Vel, det der er nok ikke heeelt korrekt.  Dette vil variere fra bil til bil, fra oppsett til oppsett.
F.eks, så er generelt automat lengre enn manuell (på 7'er).
Videre, så har en med 4'er / 8'er noe frihet til å flytte motor'n noe fremover, som også gir deg lengre mellomaksel.
Osv.
I tillegg, så løfter de forskjellige lifkittene litt forskjellig.
Så totalt sett, så må en nesten se på hvert enkelt tilfelle.
Noen ganger så funker det, andre ganger ikke.

Hvor lang er mellomakselen din ?
Spes. de som kjører med manuell av de eldre typene har ganske lange mellomaksler.

Og ja, jeg sørget for at vinklene på output transfer + pinion var like.  Men det hjalp ikke.
Jeg senket i utgangspunktet transfer'n ca. 1" og da forsvant det meste av vibrasjonene.

Da jeg byttet til 8er, så monterte jeg den så langt tilbake som mulig, dvs. fordeleren kun 1-2 cm fra torpedoen.
Jeg har TH400 og den er ganske lang.
Da ble ikke mellomakselen mer enn ca. 53-54 cm.  Og det ble litt snaut på min.

Nå skal det sies at jeg synes mine fjærer løfter mer enn de 4" som er oppgitt, spes. med softtopen.
Uansett, en CV aksel greier ikke nødvendigvis særlig skarpere vinkler enn en vanlig, men den er mer vibrasjonsfri helt til det blir for bratt.  I tillegg, så vinkles pinionen oppover, og det reduserer også vinkelen på mellomakslen endel.
Det finnes også noen spes. CV aksler som klarer veldig skarpe vinkler, søk på 'nett og du skal finne...
Men hvis det blir vibrasjoner med en vanlig aksel, så fikser som regel en Cv aksel det.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: 85cjSø.,23,Desember,2007,02,10
Hei
kan påpeke det faktum at jeg på CJ'n senket transfer'n (skrekk og gru) med 20mm etter OME-løftet på nominelt 2,5", da jeg fikk vibrasjoner (gjorde det ikke før tre-fire år etterpå, men...)

Uansett, det virker som om hver eneste CJ oppfører seg ulikt ved fjærløft.

Neste prosjekt: CV mellomaksel.

Uten å ha forsøkt andre typer fjærløft,
ville aldri bytte bor mine OME 2,5 fjærer med noe annet, dersom det ikke gir tilsvarende komfort.
Siden dette fjærbyttet ble gjort ganske "tidlig", så ble jeg rådet til å bruke oljedempere (Trailmaster), senere har vel OME lansert dempere som skal passe, men jeg er godt fornøyd med mine Trailmaster oljedempere.

Nydelig overtfartsdumper!


God jul.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: arveSø.,23,Desember,2007,17,02
Ett bra oppsett som fungerer bra både i skoge og på veien. 4" fjærer (black diamon) soft ride,2" body lift,kjøp gjerne 3" og kutt dem ned til 2".Flytt forakselen 10 cm forover,(lett jobb når du først har demontert fronten) Du for bedere kjøre egenskaper-og det ser mye bedere ut i forhold til hjulenes plasering.Dette har jeg selv prøvd ut,gml 7-er min gikk med 38" uten noe problem.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: heroTi.,25,Desember,2007,22,12
hei har montert ez fjører 4" fra 4wdhardware, med reverserte sjakler fra more,ome dempere 1,5 " bodylift,perfekt med 33" . dette flytter frem foraksel 1,5" slik at foraksel kommer i "senter" ,
med 35" må du begrense innfjøring mye, da det ikke er nok og skjære ut i hjulkasser bak, samt at du må ha 3" bodylift.
Styr unna procomp,de synker raskt sammen, og er like komfortable som jernbaneskinner, har hatt det.
Tittel: Sv: Hvor mye må 7'ern heves?
Skrevet av: GeiaOn.,26,Desember,2007,11,10
hei har montert ez fjører 4" fra 4wdhardware, med reverserte sjakler fra more,ome dempere 1,5 " bodylift,perfekt med 33" . dette flytter frem foraksel 1,5" slik at foraksel kommer i "senter" ,
med 35" må du begrense innfjøring mye, da det ikke er nok og skjære ut i hjulkasser bak, samt at du må ha 3" bodylift.
Styr unna procomp,de synker raskt sammen, og er like komfortable som jernbaneskinner, har hatt det.



Ok, takker for inspill. Er jo flere leverandører av fjærer, så vanskelig å bestemme seg når man ikke har noen erfaring med dem..
Men er dette et TUV-godkjent sett? Må ha bilen godkjent vettu. Reverserte sjakler er vel vanskelig å få godkjent?