Skrevet av Emne: Setebelter CJ7  (Lest 3011 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Setebelter CJ7
« på: Fr.,21,Mars,2008,01,09 »
Jeg har lyst på 3 punktbelter på baksetet. Er dette mulig å få til uten å måtte bygge ny veltebøyle?

Jeg har også lyst på 4/5 punktsele på framsetene. Lar dette seg gjøre uten stag som er i veien?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #1 på: Fr.,21,Mars,2008,06,25 »
Jeg har lyst på 3 punktbelter på baksetet. Er dette mulig å få til uten å måtte bygge ny veltebøyle?

Jeg har også lyst på 4/5 punktsele på framsetene. Lar dette seg gjøre uten stag som er i veien?

Det var 2 grunner til at YJ/TJ fikk den bøylen med røra opp bak:  Bedre sikkerhet ved rundkast for de bak, og feste for 3-punktseler.

Uten å måle eksakt, så mener jeg du kan bygge videre på eksisterende bøyle, du kan bøye et rør i ca 90 grader, og sveise det fast til festeplaten for det bakre festet til CJ bøylen, for så å sveise det røret fast oppe på på tverrøret i den eksisterende CJ bøylen.  Se på en TJ Bøyle, så skjønner du hva jeg mener.  Et slikt rør på hver side.  Da får du feste til 3-punktselene bak.

Et annet alternativ, er å få tak i en orginal senere YJ (eller muilgens TJ) bøyle.  YJ bøylen er muligens bolt-inn, baljene på YJ og CJ har identiske mål.  Det har forsåvidt også TJ...

Når det gjelder 4-5 punkt seler foran, så sliter du litt mer.  Ideelt sett, så trenger du et horisontalt tverrør ca. samme høyden som skuldrene eller 5-10 cm høyere / lavere, og rett bak stolryggene.  Hvis du bygger om bøylen bak, så kan du muligens feste en forlenget skulderstropp til den vertikale bøylen bak, men den blir i såfall veldig lang + at jeg er usikker på hvordan det går i et rundkast og de stolpene bak evn. forskyver seg.  I tillegg, så vil de skulderstroppene, 1 for høyre og venstre sete, muligens være i veien for de som sitter baki.
Du kan muligens feste skulderstroppene til 5- punktsbeltet i gulvet bak, men da tror jeg du må bytte til FIA godkjente stoler.
De har fast rygg, er vesentlig mer solide og har uttak for skulderstroppen, slik at du ikke risikerer at skulderstroppene sklir ned.  Da blir det muligens vanskelig å vippe frem setet ?

Hvis du søker litt på bilsportforbundet, så bør du finne noen tegninger med ideer / skisser til hvordan dette er løst i konkuransebiler.  Men der er det som kjent sjelden baksete...

Som alltid, Google er din venn:
http://www.rockhard4x4parts.com/harness.html
http://www.rockhard4x4parts.com/cart/proddetail.php?prod=RH1012-C&cat=11

Hvis du har tilgang til en rørbøyer osv, så kan du lage et slikt avtagbar horisontalt rør til å feste på de loddrette røra i CJ bøylen,  Her har du de brakettene du trenger:
http://www.rockhard4x4parts.com/cart/proddetail.php?prod=RH-1500

Hmmm, det var faktisk en tanke for TJ'en min også, har bestandig lurt på det med 4-5 punktseler...
Siden jeg ikke kjører med baksete til daglig, så har jeg ikke problemet med de som sitter baki.

Ser at de også kan brukes til fester for en Hilift jekk helt bakerst på de loddrette røra i bagasjerommet på en TJ.  Tror jeg må bestille noen slike.


Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #2 på: Fr.,21,Mars,2008,10,35 »
Takk, Per! :)

Hmmm. Jeg googlet litt i går kveld og fant den siden, men jeg så først det bildet med så mye rør på og tenkte at dette ble altfor mye. Mulig jeg må satse på en sen YJ-bøyle? Når kom de? Og er de allerede forberedt for 3-punkt eller må jeg sveise inn fester? Framme kan jeg muligens ha både tre og 4-5-punktseler. Da kan jeg kjøpe slike fester som du linket til og ta av bøylen bak baksetet når bilen brukes på vei og har pasasjerer. Enkelt å hive på det røret før et treff. Heller ikke sikkert at røret blir så veldig i veien for de bak. Barna bruker jeg å løfte inn fra siden uansett, og så veldig mange turer blir det vel neppe med pasasjerer i regnvær.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #3 på: Fr.,21,Mars,2008,12,08 »
Takk, Per! :)

Hmmm. Jeg googlet litt i går kveld og fant den siden, men jeg så først det bildet med så mye rør på og tenkte at dette ble altfor mye. Mulig jeg må satse på en sen YJ-bøyle? Når kom de? Og er de allerede forberedt for 3-punkt eller må jeg sveise inn fester? Framme kan jeg muligens ha både tre og 4-5-punktseler. Da kan jeg kjøpe slike fester som du linket til og ta av bøylen bak baksetet når bilen brukes på vei og har pasasjerer. Enkelt å hive på det røret før et treff. Heller ikke sikkert at røret blir så veldig i veien for de bak. Barna bruker jeg å løfte inn fra siden uansett, og så veldig mange turer blir det vel neppe med pasasjerer i regnvær.

Husker ikke eksakt når den YJ bøylen kom, muligens samtidig med 4.0 motor'n ?  I såfall rundt 91 engang.  Den har ferdige fester for skulderbeltene bak, både snellene nede på røret og hullene oppe for skulderfestene.
Hvis du finner en fra en vraka bil, så kan det t.o.m. hende at den har beltene på plass...

NB !!  Jeg ville ha målt & sjekket mye før jeg evn. kjøpte en slik bøyle, det kan jo være at den ikke passer i en CJ.
Husk at du må skjære vekk røra som går fra bøylen og frem til vindusramma, de har du ikke noe bruk for.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #4 på: Fr.,21,Mars,2008,17,27 »
Takk, Per! :)

Hmmm. Jeg googlet litt i går kveld og fant den siden, men jeg så først det bildet med så mye rør på og tenkte at dette ble altfor mye. Mulig jeg må satse på en sen YJ-bøyle? Når kom de? Og er de allerede forberedt for 3-punkt eller må jeg sveise inn fester? Framme kan jeg muligens ha både tre og 4-5-punktseler. Da kan jeg kjøpe slike fester som du linket til og ta av bøylen bak baksetet når bilen brukes på vei og har pasasjerer. Enkelt å hive på det røret før et treff. Heller ikke sikkert at røret blir så veldig i veien for de bak. Barna bruker jeg å løfte inn fra siden uansett, og så veldig mange turer blir det vel neppe med pasasjerer i regnvær.

Husker ikke eksakt når den YJ bøylen kom, muligens samtidig med 4.0 motor'n ?  I såfall rundt 91 engang.  Den har ferdige fester for skulderbeltene bak, både snellene nede på røret og hullene oppe for skulderfestene.
Hvis du finner en fra en vraka bil, så kan det t.o.m. hende at den har beltene på plass...

NB !!  Jeg ville ha målt & sjekket mye før jeg evn. kjøpte en slik bøyle, det kan jo være at den ikke passer i en CJ.
Husk at du må skjære vekk røra som går fra bøylen og frem til vindusramma, de har du ikke noe bruk for.


Røra framover er skrudd i veltebøylen, og innfestingen til karosseriet er 100% lik på bøylene.
Den nye bøylen med 3-punkt kom i 1991.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

renegade

  • Gjest
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #5 på: Fr.,21,Mars,2008,19,25 »
Røra framover er skrudd i veltebøylen, og innfestingen til karosseriet er 100% lik på bøylene.
Den nye bøylen med 3-punkt kom i 1991.

Aha, jeg har bestandig trodd at røra fremover til ruteramma var sveisa fast i hovedbøylen, interessant.
Lurer på om TJ bøylen er likedan, dette må jeg sjekke.


Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #6 på: Fr.,21,Mars,2008,19,27 »
Dersom jeg får tak i en YJ-bøyle, må jeg da bruke kalesje fra YJ?
Vil det evt medføre behov for andre modifikasjoner??
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #7 på: Fr.,21,Mars,2008,20,15 »
Orginal CJ-7 topp vil ikke passe med YJ veltebøyle.

Softtop fra Besttop er lik for CJ-7 og YJ og vil passe uansett valg av veltebøyle.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #8 på: Fr.,21,Mars,2008,20,21 »
Dersom jeg får tak i en YJ-bøyle, må jeg da bruke kalesje fra YJ?
Vil det evt medføre behov for andre modifikasjoner??

Nei, softtoppene går om hverandre CJ/YJ, men det er noen ting å tenke på:

Bruker du en YJ topp på CJ, så må du dra opp glidelåsene i bakvinduet for å lukke igjen de 2 slåene på CJ baklemmen.
Dette fordi på YJ, så lukker du bakdøra til sist, mens på CJ så lukker de baklemmen først.
Min Supertop er slik, er ikke noe stort problem.

Når det gjelder softdørene, så er de orginale YJ dørene (?) firkantet i øvre, aktre hjørnet, mens CJ dørene er runde.
Jeg tror (har ikke sjekket), at CJ dørene passer i døråpningen på hardtoppen, det gjør ikke YJ softdørene (?)

Jeg ville brukt en CJ topp.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #9 på: Fr.,21,Mars,2008,20,33 »
Jeg tenkte at bøylen hadde innvirkning på hvilken soft top jeg burde velge, men siden den ikke har det velger jeg naturligvis en CJ topp..

Takk skal du ha, Per. Da er det bare å begynne å lete etter en YJ bøyle. Tror ikke jeg vil bygge om den jeg har. Bedre å ha den orginale liggende selv om bilen min ikke blir så veldig orginal uansett.. :)

Må vel bestille noen slike klammer som du linket til, men  det haster ikke. Må ha setene på plass før jeg kan bøye rør.   
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Setebelter CJ7
« Svar #10 på: Fr.,21,Mars,2008,20,44 »
Hehe.. Jeg leste denne tråden fra mobilen i dag og fikk rett og slett ikke med meg at Even og Sten Morten hadde svart. Takk til dere også. Var ikke meningen å favorisere noen i min takketale ;D
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten