Skrevet av Emne: AMC 360 ulyd/tikking?  (Lest 2178 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
AMC 360 ulyd/tikking?
« på: Ti.,20,Mai,2008,23,04 »
Denne sitter riktig nok ikke i en CJ, men det er vel her inne det er mest kunnskap om denne motoren så jeg legger inn dette spørsmålet her. Motoren har etter et nylig oljeskift og en langtur på motorveier utenfor Norge med høye fartsgrenser fått ganske kraftig tikking, antar at det er ventilklikking, denne avtar etterhvert som temperaturen stiger og følger turtallet, men blir ikke borte og er naturligvis fryktelig å høre på. Har som et skudd fra hofta byttet olje og filter igjen (samme viskositet, nytt merke) samt kjørt en slags motorrens sef. uten resultat. Lurer på hva som kan forsøkes videre for å bli kvitt dette evt. om noen har tips til verksteder som kan fikse slikt.
« Siste redigering: Ti.,20,Mai,2008,23,08 av Heepeejeep »
CJ7

renegade

  • Gjest
Sv: AMC 360 ulyd/tikking?
« Svar #1 på: Ti.,20,Mai,2008,23,31 »
Denne sitter riktig nok ikke i en CJ, men det er vel her inne det er mest kunnskap om denne motoren så jeg legger inn dette spørsmålet her. Motoren har etter et nylig oljeskift og en langtur på motorveier utenfor Norge med høye fartsgrenser fått ganske kraftig tikking, antar at det er ventilklikking, denne avtar etterhvert som temperaturen stiger og følger turtallet, men blir ikke borte og er naturligvis fryktelig å høre på. Har som et skudd fra hofta byttet olje og filter igjen (samme viskositet, nytt merke) samt kjørt en slags motorrens sef. uten resultat. Lurer på hva som kan forsøkes videre for å bli kvitt dette evt. om noen har tips til verksteder som kan fikse slikt.

Kan også være en ventilløfter som har gitt opp ånden.
Du må av med innsuget og toppdekslene.  Jeg ville brukt et stetoskop for å lokalisere nøyaktig hvilken ventil / løfter det er snakk om.  Så ville jeg ha byttet den løfteren og støtstanga, de koster ikke mange $$$.
Det kan også hende du kan se på ventilen / vippearmen at det er slitt.  Tilsvarende for løfteren.

Forsøk samtidig å sjekk løftet på kamloben, kan hende at kammen har fått seg en smekk.

Hvis lyden ble borte, gratuelere.  Hvis ikke, så kan det hende kammen er slitt eller at du faktisk har f.eks. en brent ventil.  Da må toppen av for at du skal få sjekket dette...

En siste ting det faktisk kan være: eksoslekkasje.  Hvis eksospakningen har gått, så kan det høres ut som om en ventil er gåen.  Sjekk for sot rundt eksosmanifolden, bruk en god lommelykt og noen så speil..

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Sv: AMC 360 ulyd/tikking?
« Svar #2 på: On.,21,Mai,2008,00,29 »
Har en annen måte å sjekke for eksoslekasje hvist det er vanskelg å se med lommelykt men det krever to personer.

Skaff tilgang på trykkluft , fyllestasjon eller lignende.
Vent til motoren er kald
Spray eksosanlegget med såpeboblevann
Få kompissen til å blåse trykkluft inn i eksosanlegget, tett rundt med papir eller noe.
Se etter hvor det bobler :D


 

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: AMC 360 ulyd/tikking?
« Svar #3 på: On.,21,Mai,2008,09,10 »
Det kan også hende at du har brukt for tynn olje. Jeg hadde samme problem på min engang, og da hjalp det endel å bytte til 20w50 olje. :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Jeepsan

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 43
  • 360
Sv: AMC 360 ulyd/tikking?
« Svar #4 på: On.,21,Mai,2008,15,05 »
Holder en knapp på eksosen - kan være veldig skarp lyd som ligner ventiltikk.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
Jeep CJ7 1984
Willys 1953

Utlogget arve

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: AMC 360 ulyd/tikking?
« Svar #5 på: Ti.,27,Mai,2008,14,52 »
Er det værst når motoren er kald? i såfall bytt ALLE ventilløftere,problemet er att de ikke klarer og holde på oljen.Bruk gjerne trw sine løftere da disse ikke gir så hard gange på motoren,Kontroler også om du kan ha bøyd en støt stang eller to,Lykke til videre.
cherokee chief 1980 mod
M/T 15x12 clasic weels
M/T 36x15.5x15
6" fjærsett fra Rusty
AMC 401
Jeep Laredo 1981 mod
Amc-401.727 automat a/c
Cherokee Chief 1981
Amc 360 727 Automat