Denne sitter riktig nok ikke i en CJ, men det er vel her inne det er mest kunnskap om denne motoren så jeg legger inn dette spørsmålet her. Motoren har etter et nylig oljeskift og en langtur på motorveier utenfor Norge med høye fartsgrenser fått ganske kraftig tikking, antar at det er ventilklikking, denne avtar etterhvert som temperaturen stiger og følger turtallet, men blir ikke borte og er naturligvis fryktelig å høre på. Har som et skudd fra hofta byttet olje og filter igjen (samme viskositet, nytt merke) samt kjørt en slags motorrens sef. uten resultat. Lurer på hva som kan forsøkes videre for å bli kvitt dette evt. om noen har tips til verksteder som kan fikse slikt.
Kan også være en ventilløfter som har gitt opp ånden.
Du må av med innsuget og toppdekslene. Jeg ville brukt et stetoskop for å lokalisere nøyaktig hvilken ventil / løfter det er snakk om. Så ville jeg ha byttet den løfteren og støtstanga, de koster ikke mange $$$.
Det kan også hende du kan se på ventilen / vippearmen at det er slitt. Tilsvarende for løfteren.
Forsøk samtidig å sjekk løftet på kamloben, kan hende at kammen har fått seg en smekk.
Hvis lyden ble borte, gratuelere. Hvis ikke, så kan det hende kammen er slitt eller at du faktisk har f.eks. en brent ventil. Da må toppen av for at du skal få sjekket dette...
En siste ting det faktisk kan være: eksoslekkasje. Hvis eksospakningen har gått, så kan det høres ut som om en ventil er gåen. Sjekk for sot rundt eksosmanifolden, bruk en god lommelykt og noen så speil..