Skrevet av Emne: Jørns sitt Cj-7 prosjekt  (Lest 58510 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #75 på: Sø.,24,Januar,2010,21,18 »
Jeg tror jeg har funnet ut hvordan den skal sitte nå. Har støvsugd nettet for å finne noe bilder av denne stanga og fant dette. Her har den løsnet, men antar at den sitter i korrekt posisjon. Jeg har i hvert fall montert den riktig vei, men dreid den 90 grader feil vei..... Må ned å teste....



Update
Det ser ut til å være korrekt. Den passet fint, og ikke ble det noe spenning på staget heller som i andre posisjoner. Merkelig at delekatalogen til Jeep ikke har korrekt tegning, de burde i hvert fall ha anvist til korrekt hullrad.

Jørn
« Siste redigering: Sø.,24,Januar,2010,21,45 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #76 på: Sø.,24,Januar,2010,21,22 »
Men hvilken bilmodell er det et bilde av?
Sjaklene sitter ikke bak på CJ-7.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #77 på: Sø.,24,Januar,2010,21,42 »
Men hvilken bilmodell er det et bilde av?
Sjaklene sitter ikke bak på CJ-7.

Det er montert sjakkel reverse kit på bilen: http://rthompson.us/2007/12/03/diy-jeep-cj-7-shackle-reversal/
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #78 på: Sø.,24,Januar,2010,23,09 »

Slik ser staget ut på min 7'r med 304.

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #79 på: Ma.,25,Januar,2010,06,17 »

Slik ser staget ut på min 7'r med 304.

Flott, takk skal du ha. Stemmer det at den er montert slik som jeg har beskrevet (nedre fremre rekke på motorfestebrakett)?

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #80 på: Ma.,25,Januar,2010,21,16 »

Hei

Den er montert slik du beskriver på min bil ja  :)

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #81 på: Ti.,26,Januar,2010,17,00 »
I dag har jeg vært å kjøpt hevesett. Ble ett ProComp 2,5" med MX dempere. Men jeg ser nå i katalogen til ProComp at Dana 44 festene er forskjelliige fra festene til AMC20.

Kit 50020 er for AMC20, mens Kit 50030 er for Dana44. Jeg har jo selvfølgelig fått med meg for AMC20 mens jeg har Dana44. Det er liksom ingenting som skal gå rett frem, er det ikke det ene så er det det andre  :) ....

Jeg nevnte det faktisk for BGNOR men de var ikke klar over det, men dersom det ikke passet så skulle jeg få bytte. Og da er det jo selvfølgelig 3-4 nye uker å vente (å bygge bil krever virkelig planlegging).

Side 3 http://www.explorerprocomp.com/PDFs/07cat/44-51.pdf

Noen som vet hva som er forskjell?


Update:
Snakket med BGNOR i dag, de hadde heldigvis kittet på lager.
« Siste redigering: On.,27,Januar,2010,13,47 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #82 på: On., 3,Februar,2010,21,27 »
I dag har jeg endelig fått montert bladfjærer og aksler. Fikk siste forendelse av bolter i dag.

Er ikke helt fornøyd med shacklene, skulle ønske de var svarte. Jeg kan sikkert lakke dem, men det vil sikkert sprekke med stunder.

Uansett, her er noen bilder:





Noen som vet hva denne delen her er til? Kan det være varmebeskytelse som kan monteres ved høyre venstre motorfeste? Vet at noe biler var utstyrt med det. Jeg ser at den har tektyl på den ene siden.





Samt, denne. Hva er den til, den lå også i dele haugen min:



Jørn



« Siste redigering: To., 4,Februar,2010,06,27 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #83 på: On., 3,Februar,2010,22,45 »
Ser bra ut.. Er det ingen som pulverlakkerer der du bor? Bare å levere inn det du vil ha svart, her lokalt koster det lite.

Delene du spør om er snusbokser, står ikke i delefilmene, men passer bra i hanskrommet.
metalldelene du bruker for å vise størrelse aner jeg ikke. Den svarte minner om en av delene til reservehjulsfestet..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #84 på: On., 3,Februar,2010,23,00 »
Nr.1 No idea
Nr.2. Snusboks, General
Nr3. 1 av 2 reservehjuls holder feste h. side bak.

Er vel fint med galva/sinka shackler. Eller så er det en god pulverlakker i omr.

Å ja, blir bra detta Jørn  :)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #85 på: On., 3,Februar,2010,23,03 »
Anvisning på montering av snusboks finner du her: http://gammel.offroad.no/snitz/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=14723 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #86 på: To., 4,Februar,2010,06,34 »
Frode:
Pulverlakkerer, jo det burde være noen her nede på Østlandet. Men jeg tar det ikke i denne omgang, det har blitt så mye venting nå på meg for å komme i gang med å sette bilen i sammen og ytterligere venting holder jeg ikke ut.

Petter:
Reserve hjuls feste, ok bra. Da kan jeg legge den til siden for en stund.

Simon:
Det var akkurat det jeg hadde tenkt til å bruk det til :) ....

Når det gjelder den plata som er hvit på ene siden (bilens orginale farge) og tektyl på andre så tror jeg det kan være dette varmeskjoldet ved motorfeste. Mener å ha lest at den er for å beskytte nylonmutterne til motor festebraketten. Er litt usikker, men jeg monterer den i hvert fall  ikke der. Jeg tar heller å plasserer nylonmutterne på utsiden av ramma.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #87 på: Fr., 5,Februar,2010,08,10 »
Spørsmål:

Se på vedlagt bilde, her kan man se at styrestaget (stag til styresnekke) er montert opp/ned. Han som bygger har kompansert for vinkelen på staget for heving av bilen. Jeg vet når man hever bilen 4" så skal man bytte pitmannsarm til droppet type. Dette skal ikke være nødvendig ved 2,5", men uansett så kan vel ikke det skade å droppe den noe. Jo rettere vinkel jo bedre.
Jeg testet dette hjemme på bilen min, men fant ut at hullet i armen på hjulnavet var konisk slik at at jeg fikk ikke inn bolten (bolten er også konisk).  
Er det slik at dette hullet må være konisk, eller kan jeg borre det opp slik at jeg får presset bolten inn? Vil det bli mye slark ved å gjøre dette?
Jeg vil jo tro at det er mye mer riktig å gjøre det på denne måten i og med at bilen min nå er hevet.


Closeup:


Samt lurer jeg på følgende.
Jeg har ikke bildet av denne delen liggende, men kan ta ett om dere ikke skjønner hva jeg mener.
Styredemperen skal monteres fra parallell staget til brakett som ligger mellom bladfjær og aksel. Jeg har utelatt og montere den i og med at jeg skal ha meg ny styredemper med tiden. Jeg ser de nye har andre typer innfesting ved akselen hvor man benytter u-joint rundt akselen festet til en ny type brakett. Jeg kan ikke da helt se nødvendigheten med å montere den gamle braketten i og med at den ikke vil bli benyttet til noen ting.
Men så kommer jeg til å tenke, den delen jeg har utelatt vil jo heve akslelen på førersiden med ca 2-3mm. Jeg vil jo anta at Jeep har kompansert denne hevingen på andre siden, eller er jeg helt på jordet?
Så, bør jeg allikevel montere den for å utlingne høydeforskjellene eller har forstillingen min blitt rettere nå uten den braketten?  Hva har dere andre gjort når dere har byttet styredemper?
« Siste redigering: Fr., 5,Februar,2010,08,16 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #88 på: Fr., 5,Februar,2010,09,07 »
Jørn, når det gjelder styrestaget og den vinkelen du har der med rett pitmanarm ser det for meg helt greit ut.
Kjørte selv med 2.5" fjærer, rett pitmann intil for et par år siden og da med noe lange scakler etter noens smak... helt fint.

Den orginale styredemper braketen kan du arkivere i skrapjernkassa.

P.S. Kan ikke se at du har grade shims under fjærpakka? Burde vel ha 2 graders shims der?

Røde calipere... Trodde det bare var slike lave biler som hadde det  ;) Er det orgis eller noen upgrade ala` Wilwood?...
Keep up the good work  8)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #89 på: Fr., 5,Februar,2010,09,49 »
Jørn, når det gjelder styrestaget og den vinkelen du har der med rett pitmanarm ser det for meg helt greit ut.
Kjørte selv med 2.5" fjærer, rett pitmann intil for et par år siden og da med noe lange scakler etter noens smak... helt fint.

Ja jeg vet det går fint med orginalt oppsett på 2,5", men jeg vil allikevel tro at å snu den vil bli mer korrekt. I og med at vinkelen på staget blir mindre. Men er redd for slark i og med at hele bolten ikke vil få kontakt med styrearmen på navet.

Sitat
Den orginale styredemper brakketen kan du arkivere i skrapjernkassa.

Bra

Sitat
P.S. Kan ikke se at du har grade shims under fjærpakka? Burde vel ha 2 graders shims der?

Røde calipere... Trodde det bare var slike lave biler som hadde det  ;) Er det orgis eller noen upgrade ala` Wilwood?...
Keep up the good work  8)

Dette er ikke bilder tatt fra min bil. Dette er noe jeg fant på nett, så røde calipere blir det ikke. Har kjøpt nye fra 4WD (Crown) med de er i orginal farge.
Shims har jeg montert bak, men ikke forran. Bak har jeg satt på 2º shims for å tilte mellomakselen oppover. Forran skal ikke dette benyttes. Det står også nevnt i ProComp sin installasjonsveiledning.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012