Rigs & garage > rigs & garage

HardKåres bil garasje

(1/28) > >>

HardKåre:
Da er det vel på tide å få laget meg en liten garasje på min første Jeep...

Litt om mine biler.
Etter 13 år forsto jeg på hån-latteren fra verkstedhallen under PKK at det var på tide å pensjonere min gode venn, en 1984 Mitsubishi Pajero med 2,6 bensin, som ble til en 2,3TD, som ble til en nyere 2,3TD før den til slutt endte opp som en 2,5TD.


Tilfeldighetene ville da ha det til at jeg snublet over en 1978 Dodge Ramcharger, da jeg selvsagt ikke kan leve uten en 4x4 med store hjul.


Og når jeg først hadde èn amerikaner, var veien kort før jeg fikk nr. 2... En 1965 Plymouth Barracuda Formula S.


Når så gearkassen røyk på Dodgen, og siden Barracudaen er ingen utpreget vinterbil, så måtte jeg kjøpe meg ny bil. Igjen. Og etter å ha oppdaget delemarkedet i Amerika fikk jeg VELDIG lyst på en ny amerikaner. Da snublet jeg over en 1987 Jeep Comanche MJ, og med èn gang jeg så den tenkte jeg: "Slik er det ikke mange som har. DEN vil jeg ha." Og sånn ble det.

HardKåre:
Desverre så sto bilen i et tett boligfelt uten skilter, og dermed ble det umulig med en skikkelig prøvetur. Og dette visste selger å utnytte. Han fortalte bl.a at toppakning og vannpumpe var helt ny, men at det lakk litt fra radiatoren. Derfor fikk jeg med meg ny radiator, og 4l kjølevæske da jeg måtte kjøre hele veien fra Mo i Rana til Tromsø. I tillegg fikk jeg med en ekstra foraksling han hadde liggende. Fordi Jeepen har svake stikkakslinger, sa han.

Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at det var en grunn til at den sto uten skilter, og det var en annen enn den han hadde oppgitt. I allefall, så endte det opp med at jeg måtte bytte topp på bilen, og det ser ut til at jeg må bytte ut hele forakslingen også, da den gamle er ganske kalvbeint...

Men i allefall, dette er en LANG bil. Nærmere 5,5m lang. Og så lang garasje har jeg ikke. Så da var det bare å rigge seg til, slik at man hadde plass rundt fronten på bilen til å skru.


Av med gammel topp, og konstaterte trykk ut mellom sylinder 3 og 4 i retning støtstengene, pga oljesøl på toppakninga. Men ny topp bestilt fra en -93 Cherokee, og den passet fint!


Etter hvert fikk jeg montert sammen alt sammen.


Etter litt "innkjøringsproblemer" så har jeg nå fått motoren i greit skikk, og den er ENDELIG i daglig drift etter nærmere 3mnd i garasjen.

HardKåre:
Det viser seg også at tenningslåsen ikke virker på bilen. Jeg har drevet endel feilsøking på dette, men har enda ikke funnet ut av dette. Så da ble det en tur på det store Internettet, og bestilling av 10 forsendelser fra www.jetcarrier.com... Bl.a ny tenningsbryter. Her gledes... :)

I påvente av 400$ i deler fordelt på alle mine 3 amerikanere, så fikk jeg fabrikert nye bryterdeksler i dag. Har desverre ikke noen "før-bilde", men her er de gamle bryterne:

Svære, og stygge som juling, og med så sterkt lys i bryterne at jeg var redd for nattesynet mitt... :P Dessuten var det ene bryterpanelet brekt sund, slik at den ene bryteren bare hang.

Så da ble de slik:



2 brytere på venstre side av rattet, og 1 på høyre. 1000-metringer, ryggelys / arbeidslys bakover, og arbeidslys forover. Nå skal det være sagt at det kun er ryggelys / arbeidslyset bakover som er montert pr. tiden, men nå er bryterpanelet klart til resten kommer!

Ellers av "småfix" som jeg BLE informert om, så har jeg fått fixet takisolasjonen, som hang ned i hodet på passasjerer, og så har jeg forsøkt å få fixet håndbrekket / fotbrekket, uten at jeg har klart DET helt enda... :D Dessuten har jeg strekt opp MYYE nytt ledningsnett, og fått nappet ut MASSE som ikke er i bruk... Men slik skal det visst være på amerikanske biler, har jeg sett på de to andre jeg har.... :D

Che:
Blir spennede å følge bygget ditt HK. Hva er planene?

HardKåre:
Bilen var allerede utstyrt med 3" Skyjacker med add-a-leaf bak og 31"10,5-15. Jeg har nå søkt biltilsynet om ombygging til 4,0 og godkjenning av hevesettet som står på, får høre hva de sier... :) 2,5l som står i er ikke akkurat dimensjonert for en så stor bil...

Neste prosjekt blir som sagt å bytte foraksling, da jeg fikk med en ekstra. Så er vel egentlig planene å kjøpe meg cut-outs og sage plass til 33", tror det blir rett på en såpass lang bil... :)

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning