Rigs & garage > rigs & garage

Stein-K`s garasje, TJ

(1/97) > >>

Stein-K:
Har savnet denne muligheten og regner med ( håper ) at dette er en mulighet på det som kommer til å bli det beste forumet i norsk historie!!

Slik så bilen ut da jeg kjøpte den for noen år tilbake ( høsten 2003 ):



Da var den helt orginal med unntak av 33 x 12.5 General Grabber dekk på 10x15" American Torque Thrust felger. Den hadde også sidebars og en modifisert Nissan Xtrail lyktebøyle foran og Warn 6" skjermbreddere.

Mye har blitt gjort siden den gang og det hadde jeg tenkt til å legge ut her med tid og stund....

Slik ser den ut pr idag:





Stein-K:
Drømmen om en skikkelig bil startet vel i en alder av 12 år. Naboen hadde en brun CJ 7 litt hevet og med store dekk. Store for meg på den tiden ihvertfall.... Han mener han hadde 33" på den :). Senere byttet han den ut med en splitter ny hvit YJ som han hadde relativt orginal frem til han solgte den noen år senere. Jeg gikk forbi den hver dag hjem fra skolen og begjæret bygde seg opp. Etter han solgte den så gikk det noen år før en kamerat av meg kom kjørende med en YJ med heveing og store hjul + litt snadder av pynt ( fangere, lykter +++ ) Da bestemte jeg meg for at en slik en skulle jeg ha ( En Wrangler altså! ).

Men alikevel så gikk det nesten 10 år før jeg en dag ved ren tilfeldighet dumpet innom en bilsjappe bare for å titte. Og der stod den! Et perfekt utgangspunkt.... Store dekk på fete felger med sidebars og blank lyktebøyle. Den var hel og pen, fri for bulker og riper og hadde kun gått 32 000km. Bilen ble kjøpt på innpuls og samboeren satte hele middagen i vrangstrupen når jeg fortalte at jeg skulle bytte inn bilen våres til denne. Hun måtte overta bilen min! En tøff liten Smart ( den sjette i Norge  :o ). Det ble en lang uke å vente på å få det nye vidunderet og planene tok form mens jeg ventet.

Bilen skulle heves slik at hjula som satt på kunne brukes til noe mer enn rett frem på asfalt. 33" på urørt bil subbet selv på vanlig asfaltkjøring..... Tenkte litt på noen Smittybilt blanke rørfangere foran og bak også.

Litt research ble gjort på Offroad.no hvor responsen og hjelpen/rådene kom på løpende bånd. Mange hadde sterke meninger om hva som var best og hva dem ville ha gjort. Meningene var nesten like mange som det var folk og ble vel ikke helt klok på dette annet enn at det måtte bli ProComp 2" fjærsett fra Bg Nor eller 2" Old Man EMU fjærsett fra 4x4 Supply. 2" bodylift skulle jeg også ha.

Priser ble hentet inn og info om de var godkjent med TÜV papirer. 4x4 Supply hadde 3" BL, men ingen TÜV papirer på disse. Det hadde derimot Bg Nor på sitt 2" BL. 2" settet var også en god del billigere ( 1800,-). Både ProComp settet ( 5900,- ) og EMU settet ( 6150,- ) hadde TÜV papirer slik at det gikk ann og få det godkjent av Biltilsynet.

Valget ble i utgangspunktet fullt sett fra Bg Nor 2+2". Men når jeg kom inn for å hente delene viste det seg at lagertellingen ikke var helt på nett. De hadde bare et halvt fjærsett liggende...... Litt skuffet handlet jeg inn bodyliftet og dro sporenstreks ut til 4x4 Supply og handlet et EMU sett. Dette var uka før jul. Hadde en lang god samtale med Tor på 4x4 Supply om jeep og allt som er å prate om disse bilene. Jeg la ut om at jeg ikke hadde tenkt meg noe winsj og sperrer og allt det derre andre greiene. "Skulle bare" heve litt. Kanskje dreve om akslingene for å få litt mer futt i bilen. Tor smilte fra øre til øre og mente at vi nok kom til å snakkes igjen......

Slik så det ut:


Stein-K:
Pga at jula stod for tur så bestemte jeg meg for kun å montere bodyliftet før julaften. 2 dag jul skulle jeg på hytta, så fjærene fikk vente til over jul!

Bilen ble satt på bukk, monteringsanvisningen lest omhyggelig ( jada... vet at det er fyfy å lese disse hvis du er nordmann....) Etter råd og tips på nettet, så skulle jo dette høyest ta et par timer ::) :-X



Alle deler ble løsnet / demontert. "Heldigvis" er det ikke trangt oppi hjørnet der hvor du må kutte bensinslangene og skjøte dem! Mellom påfyllingen og tanken :P Men etter masse knot gikk jo det også. Den ene siden ble demontert og det var bare å løfte opp balja fra karossen og putte klossene mellom og skru sammen. En side av gangen











Dette gikk veldig greit! Radiatoren måtte senkes og selv om det var sabla trangt rundt skruene og de nye festene, så gikk dette også med en smule tålmodighet.

Da var det klart for å montere "senkesettet" til transfer kassa. Bolter og deler ble demontert og kassa sluppet ned 1". Dette var helt uproblematisk og tok bare 15min. Men hva pokker var dette? Den medfølgende senkebraketten for spaken 2H-4H-4L hadde tre hull og maks to av dem passet samtidig.... Dette var på lille julaften kveld og det var ikke lett å få tak i noen som kunne svare på dette! Med unntak av Hoelern som utrolig nok svarte på mail og deretter tok det på telefon. Jeg skjønte ikke hva som jeg kunne ha gjort galt siden denne ene delen ikke passet. Var delen feil, eller hadde jeg glemt noe / montert noe feil ??? "Heldigvis" viste det seg at denne ene braketten til mitt 2" BL egentlig var for 3" BL!!! Her hadde pakkemaskinen gjort litt feil....



Dro ut i garasjen grytidlig julaften morgen og startet å borre opp nye hull i braketten og fikk den montert. Puh!! Etter litt prøvekjøring fant jeg ut at jeg måtte gjøre noen med girspaken. Det var bare på håret at jeg fikk den i førstegiret og med litt rykk på pedalen så hoppet den ut av både 1. og 3. giret! Dette fordi at når transfer kassa ble senket, så ble utslaget på girspaken der den kommer opp igjennom midtkonsollen for stor til at den fikk vandre fritt i den åpningen. Det var god plass i bakkant ( R-2-4 giret). Denne spaken kunne vel ikke være så grusomt vanskelig å bøye til tenkte jeg.... :o Det er det stiveste, tynneste røret jeg har vært borti, så den eneste løsningen var å kappe den halveis over og prøve å bøye den da for så å sveise den sammen igjen. Takk til Amund for sveisehjelp!

Stein-K:
Utpå nyåret ble jeg med på min første tur i skog og mark. Med orginale hjul og 2" BL utfordret jeg Svinndal ;D Det gikk som det måtte gå og det var MYE dunking og skraping! Men jeg kom meg helt til toppen før jeg la igjen eksosen og andre fremmedlegemer og bestemte meg for å snu ( Er visst en fjellvettregel om dette med å snu i tide... Den er oppskrytt !! ) Stor takk til en som heter Odd og kjører stor Hilux. Han brukte greit med tid på å vinsje meg tilbake....

Så var det klart til å montere de nye fjærene. Allt måtte jo være klart i god tid før sommerhjula skulle på! Tenkte det vil se passe døllt ut med 4" heving og de orginale pizzakutterne, så denne monteringen ble noe utsatt....

Igjen var det bare å få bilen på bukk, lese den vedlagte blekka og begynne.





Denne monteringen gikk forholdsvis greit. Det var ingen store problemer med dette. Bilen ble stor og fin, men en anelse for myk etter min mening. Ihvertfall myk til landeveiskjøring, i terrenget var den helt konge!


Stein-K:
Sommeren kom og Go` hjula ble satt på! Ble med en liten tur til Svarstad for å prøve redskapen ( og stolt vise den frem.... For fin var han blitt!! ).

Her ble det klinkende klart at dreving måtte på plass i akslingene. 5. giret ble såvidt brukt i bunn av Lierbakken ( lang og med grei helling ! ) og eller så var den  daff og kjøre. Bladde tilbake på tråden jeg hadde gående på offroad.no for å sjekke hva som ble anbefalt. 4.11 skulle være det mest riktige, men mange mente jeg burde gå for 4.88 for å få det "lille" ekstra med futt. Dette var jo logisk. Litt prat frem og tilbake med Tor og andre Jeep`ere så hoppa jeg langt ned i lommeboka og gravde opp penger til full dreving ( 4.88 foran og bak ) samt fullt sett med ARB sperrer. Monteringen av disse hadde jeg ikke stor tro på at jeg skulle klare selv. Det trengtes litt spesialverktøy og kunnskap før du hiver deg ut på dette. Så etter å blitt anbefalt Bækken Offroadservice på Løten ( sør for Elverum ). Bestillte jeg time og fikk kjørt den opp dit.

Noen dager senere var den ferdig og klar for henting igjen. Innkjøring av de nye diffene var en tålmodighetsprøve når du skal ned til Oslo traktene igjen. Kjøre 10min, vente til diffene var avkjølt. Kjøre 30min, vente til diffene var avkjølt osv........ Det ble en laaaang tur! Men du verden å fint bilen dro med 4.88 på 33"  ;D ;D

Renas dype skoger og JCN sitt sommertreff 2004 stod for dørene og allt var klart for en kosehelg der!!

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning