Rigs & garage > rigs & garage

Dr.Plumbo's Asylum

(1/63) > >>

Dr.Plumbo:

"my own little hide-out... where it all makes sense"

                       

Det er vel på tide å åpne døra til asylet…
 
Er eier av en 1976 CJ7 med 304, TH400 automat og BW1339 transferkasse. Selv om bilen i utgangspunktet var veldig bra så greier man ikke la være å klø litt på saker og ting, og man oppdager saker som kunne vært gjort annerledes eller forbedres. Ingen spektakulære ting i så måte, men småtteri som medfører kvalitetstid i garasjen og en slankere lommebok. Ikke minst gjør dette mirakler for ens mentale helse, men dette vet dere jo alt om  ;D



Kommer med planer og gjøremål etterhvert. Trenger sikkert bistand og tips fra dere etterhvert som man møter veggen  ::)

Thomas

Dr.Plumbo:

Bestemte meg tidlig for å montere en bakfanger på bilen, gjerne med reservehjulsholder og 2" reciever for evt hengerfeste eller liknende. Den originale løsningen synes jeg ble for puslete med grinda festet i karosseriet og problemene det skaper. Bumperettes bak har vel sin misjon, men synes ikke de heller er noe å satse på.

Vurderte lenge noe fra WARN, men endte opp med å bestille fangere fra USA. En som fabrikerer fangere til CJ og YJ. Hadde en lang dialog med ham vedrørende spesialtilpasninger mm. Endte opp med å bestille støtfanger både foran og bak med 2" reciever og 2 stk sjakkelfester. Bak ble det i tillegg et reservehjulsfeste og feste for jerrykanne og hi-lift jekk.

Frontfanger:


Den gamle frontfangeren var sveiset fast på siden av rammevangene. For å få kappet den av så måtte fronten på bilen av. Er noen intr i den gamle fangeren så send meg en pm. Den er SOLID...

Bakfanger med reservehjulsholder:


Alt er bolt on til tross for spesialtilpasninger  ;D

For å få et godt feste til fangeren så bestilte jeg en ny kraftig crossmember bak (5mm tykkelse) fra en på CJ8-forumet i USA. Denne har jeg prøvemontert og tilpasset litt før alt ble sendt til brennlakkering. Måtte ned med tanken for å komme til.



Crossmemberen som stod på bilen har blitt byttet en gang og er forsåvidt som ny. Mangler noen en sånn så send en PM. Har også et tykt vinkeljern som var festet til crossmemberen. Da bilen kom til Norge så var tilhengerfestet skrudd i denne. Dessverre fulgte ikke hengerfestet med bilen da jeg kjøpte den. Se vedlegg.
 
Thomas

Dr.Plumbo:

Ref denne saken og godt svar fra CJ-7: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5722.msg36316.html#msg36316

Oppdaget at jeg mangler liquid check valve som er avbildet under:



Har lest igjennom tråden på JF uten helt å ha konkludert.

Da jeg tok ned tanken ifm montering av crossmember fant jeg ut at de to "vapor vent hoses" bare var bypasset med en liten slange på tanken min. Er det årsaken til at jeg sliter med å få fylt opp tanken? Er dette luftinga på tanken?  Tilbakeslagsventilen i bensinpumpa (den på bensinstasjonen ja) slår fort inn når jeg begynner å fylle hvis jeg ikke lirker og doserer påfyllinga... ganske slitsom egentlig - særlig når man har en motor som skal ha mat ofte ::)

Har noen tips rundt dette?

Halvard:
Tror ikke det er der problemet ditt ligger når det gjelder å fylle tanken.
Luftinga på tanken er vel på andre siden. På min er det hvertfall en slange som går paralellt med påfyllingsrøret, slik at luftinga til tanken kommer ut ved tanklokket.

Det systemet på bildet er en del av Emission Control System. Det skal være vakum kobla til en canister i motorrommet. Denne er kobla bakover til systemet på bildet, og skal suge avgasser fra tanken til canisteren og videre til motor for gjenbruk. Jeg plugga mitt nå i vinter...

Dr.Plumbo:

Takk for tilbakemelding  :)

Jeg har den slangen som går parallellt jeg også. Mulig jeg skal forsøke å vri påfyllingsrøret slik at lufteslangen står på toppen av røret- tror ikke det gjør det nå. Videre så er påfyllingsrøret litt anderledes på en 76-modell i forhold til nyere utgaver. Kanskje en ombygging hadde vært på sin plass...

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning