Rigs & garage > rigs & garage

85CJ's Mekkepalass

(1/11) > >>

85cj:
Nei, ikke dette.....




Mer noe slikt:

                             

(må rette på takrenna, den er jo ikke i vater...)

Ronny:
Jaaaaa........der var lysbryteren ja :)

85cj:
OME kit til XJ.

Har endelig startet.

Her er et bilde før start:


Dag 1-x:
Har gått og sprayet med WD40 en tid.


Dag1:
Skal begynne med fjærene bak.
Bilen opp på bukker.

Samle sammen redskap (det jeg vet og tror jeg trenger, men kommer til å lete etter ting jeg glemte uansett.

Har fått av U-bolter på begge sider.



Dag 2:
Har fått av stabstag brakettene.

Fått løsnet nedre støtdemperfester.
Fant ikke kubeinet, trengte det for å få løsnet støtdemperne fra braketten. Nytt innkjøpt på Plantasjen (har vel alltid bruk for et kubein eller to...)

Har fått av bakre nedre sjakkelfeste. På grunn av at boltene er montert innenfra og ut, måtte jeg kappe bolten (bensintanken i veien). Har allerede anskaffet nye M14 x 120 bolter, skiver og låsmuttere.

Dårlig plass på høyre siden, kommer ikke til med vinkelsliperen for å få kappet bolten. Tar'n med baufila etter hvert.

U-boltplater skal rengjøres og lakkes, det samme skal stabstaget.

Dag 3 (nå er det ikke hele dager vi snakker om,da):
Løsnet "Main eye" bolt på ene siden. Det gikk greit.  Måtte kappe bolten, men fikk dyttet den litt for langt inn, så jeg trenger en bajonettsag for å kappe bolten mellom fjæra og fjærfestet. Ut å låne bajonettsag...

Dag 4:
Ikke gjort noe særlig idag. Måtte på hytta og måke snø av taket i drittværet.

Har fått av fjærbolten på høyre side av fjæren bak. For å komme til med vinkelsliper på bolten kappet jeg litt av eksosrøret. Det skal nok snart byttes uansett, så....
Har lånt bajonettsag, men sagbladene var dårlige. Ut å skaffe nye.


Dag 5:
Har fått av bakfjærene og støtdemperne!

Rest In Peace (not!)



Var heldig, brakk bare tre av fire øvre støtdemperbolter. Materialet i de boltene må være laget av resirkulerte Colabokser...

Satser på å borre opp og gjenge med M8 gjenger. Time will show.

Dagens oppdagelse. Originalboltene er ikke standard M8 bolter! Ser ut som M8, men gjengestigningen er anderledes.



Me tru me vil hjukse litt og la sjaklene være. De virker tighte i gummiforingene så det blir sikkert OK.

Dag 6:
Jobbet i hagen idag, men fikk lakkert U-boltplater og Swaybarfester. Har også begynt å borre opp de tre knekte boltene. Trenger bedre bor, samt 6,8 mm bor for å gjenge opp med M8 gjengetapp.

Dag 7 og 8
Får ikke gjort så mye. Har borret opp siste huller til øvre støtdemperfester og gjenget opp. Spørs om det holder, men kommer uansett til å sette på en ekstra låsemutter.

Har begynt å pusse, slipe, pusse, slipe på sjakler, aksler etc. Utrolig hvor mye dritt som samler seg. Må nok avvente og spyle, steame grundig under, men det kan jeg ikke gjøre inne.
Ellers ser det ut som om jeg har en lekkasje i akselen på høyre side, enten bremsevæske eller diff.olje. Går nok mot overhaling av bremser og simringer....
Oh well, jeg trenger ikke bilen før utpå høsten.

Dag 9 og 10
Fortsatt male, et strøk med owatrol, et strøk 40:60 Owatrol/bengalack og et strøk bengalack.

Dag 11
Ny strategi for å fikse øvre støtdemperfester.

Har brukt en slik for å banke ut mutterne. Veldig effektiv sak denne!


Her er et bilde etter å ha fått vekk mutterne og malt litt. Skal bruke nye bolter som kan tres inn gjennom en åpning i støtdemperfestet.


Nå er det tid for å få på demperne og fjærene!

Dag 12
Nå går det unna!
Har satt på støtdemperne bak. For å få på plass boltene for støtdemperne brukte jeg en tynn ståltråd viklet rundt boltene og tredde de inn gjennom åpningen i ramma. Deretter en fastnøkkel for å holde bolten fast mens jeg skrudde muttern fast. Det gikk veldig greit!

Her er boltene på plass. En kan så vidt se ståltråden jeg brukte for å tre boltene.


Her er støtdemperen på plass!


Nå er også fjærene på plass!



Eneste trøbbel sok gjenstår nå er å få tredd i siste bolten i sjakkelen på venstre side. Fjæra sitter skjevt, så bolten treffer ikke "utgangshullet".


 Det er litt trøblete, må gruble litt på hvordan jeg skal få vridd fjæra slik at jeg får bolten igjennom. Kanskje jeg kan vri akselen ved å senke høyresiden så mye som mulig. Vi får se......

Dag 13
Med hjelp av bror og en stor rørtang fikk vi bolten inn i sjakkelen på 10 sekunder.
Har idag gjort alt ferdig, trukket til alle mutre etc.

Resultatet sees her (opp ca 7,5 cm):


Nå er det tid for framfjærene. Bør ta kortere tid....


Dag 14 og 15
Etter et par ukers opphold har jeg nå begynt på jobben med å bytte fjærene foran.

Løsnet stabstaget på begge sider. Kommer til å bytte foringer her.

Har foreløpig valgt ikke å gjøre node med Panhard staget (trackbar). Skal se hvor mye akselen flytter seg sideveis først, og deretter om jeg evt skal bore nytt hull eller investere i justerbar trackbar.

Har løsnet nedre støtdemperfester og fått den ut av veien. Har ikke fått løsnet festene oppe enda.
Vanskelig å komme til og jeg må finne en grei måte å hindre at hele demperen vrir seg. Satser på ekstern hjelp.

Som sagt, trangt om plassen...



Jobben med å få ut spiralfjærene gikk OK. Var redd for å knekkke boltene som holder festet for fjæren nederst, men det gikk heldigvis bra.

Jekket opp ene siden så langt som mulig og festet fjærklemmer.

Deretter slapp jeg denne siden ned og jekket andre siden opp så langt som mulig. Da var det lett å få ut fjæren.

Gjentok operasjonen på andre siden. Det gikk greit.

For å få av fjærspennene brukte  jeg en presse jeg har i kjelleren, den var til stor hjelp og gjorde jobben enklere.




Antar at jeg bruker den når jeg skal komprimere de nye fjærene også.

Her er gammel og ny fjær.



Nå skal jeg pusse litt, få vekk overflaterust og male med Owatrol og Owatrol/Bengalack.

Dag 16 og 17
Har nå rustbanket og malt.
Siste to dager er gått med til å montere nye spiralfjærer. Gikk vedlig lett.
Har montert støtdemperne. Gikk OK på passasjersiden. Gikk OK på førersiden også men det er veldig trangt når en skal skru i mutteren øverst, så det tok lang tid.
Har også montert ny styredemper.

Ferdig på førersiden:



Her er det ferdige resultatet. Nå gjenstår forstillingskontroll.

Og i ferien blir det overhaling av bremser samt kanskje bytting av kryss etc.



Skywalker:
Hehe... Jeg leste "mekkeplass", ikke "mekkepalass". Bra at du er i gang allerede. :)

85cj:
På en måte er nok "Mekkeplass" en bedre beskrivelse..

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning