Godt nyttår, alle!
Årets desidert kjipeste nyttårsgave ble overrekket undertegnede natt til 31. desember 2012: innbrudd i bilen og forsøk på å stikke av med hele kjerra. Takk til den j*ævla ***en som så sitt snitt til å stappe skrujernet sitt langt inn i tenningslåsen og ødelegge hele greia. Amatørtjuv 1 - 0 XJ.. Heldigvis måtte skrujernet gi tapt mot amerikansk tenningslås á panservogn, hah. Amatørtjuv 1 - 1 Panzer-XJ!
Det positive er at nå slipper jeg å risikere parkeringsbot, da bilen står bom stille; automatgir med 4WD Part Time aktivert og rattlåsen på. Da jeg ikke får nøkkelen inn i tenninga, får jeg hverken til å låse opp det ene eller det andre, så parkeringsselskapet må bare finne seg i at XJ-en står der frem til jeg får ordnet med henting i løpet av uken. Har sendt forespørsel til det lokale verkstedet (Vinjes i Trondheim) og venter på svar angående pris. Er mer enn villig til å gjøre hele jobben selv, men det avhenger av hvor mye Vinjes skal ha for å gjøre det. Slik jeg har forstått det, tar det ikke lang tid å bytte tenningslås og dørlås. Det som kanskje blir litt kjedelig er å måtte gå rundt med flere sett nøkler til XJ-en, men det dukker sikkert opp en løsning på dette.
Ny tenningslås koster ikke all verden fra over dammen, men jeg er usikker på om det holder å bare bytte denne - noen som har erfaring fra lignende hendelser?
Disse er det jeg har funnet til nå;
4WDQuadratecRegner med det er ganske grei skuring å skru istykker rattstammen og bytte denne. Skal få inn noen bilder av ondskapens verk før helga. Skal også få lagt inn bilder av prosessen med å bytte dørlås og tenningslås, med mindre Vinjes gjør det for en billig penge.
For øvrig har jeg bestemt å døpe om maskinen til Panzer, siden den tydeligvis tåler det aller meste. Hurra!