Denne rotorjeepen ble laget av M.L. Aviation Company at White Waltham i 1942, på oppdrag RAF. Tidligere tester hadde vist at en standar Jeep tålte fritt fall fra hele 2,35 meter. Noe som utgjør hele 11G. Man monterte på torotorsblad på over 12 meter i diameter, strømlinjeformet hale med dobble sideror og plexglass over førerplassen. Andre ombygninger var rorkontroll av hanglider typen plasert over rattet, turteller for rotoren og standar navigasjonsinstrumenter som for seilfly.
Rotorjeepen, kamuflasjefarget, merket med RAF rundell og en stor "P" for prototyp, ble slepe testet etter et slepefly og nådde take off hastighet i 105 km/t. Første flytur ble gjort 16. november 1943.
Et vintne så et Whitley bombefly tok av med jeepen på slep. Det fløy en runde og landet. Med jeepen fortsatt på slep
Piloten hånterte rotorkontrollen og føreren rattet, slepeflyet landet før jeepen som hadde en serie med opp og ned bevegelser. Tilskuerene håpet jeepen ville "ståle ut" (miste flydyktig fart, som er på over 105 km/t) på nedover bevegelsene istenden for på opp bevegelsene... Noe den heldigvis gjorde, og føreren kunne overta styringen etter slepeflyet som den fortsatt var festet til.
Når de endelig stoppet var det ingen som kom ut av jeepen. Piloten måtte hjelpes ut av jeepen og legges ned på bakken, helt utslitt. Han hadde slitt hele flyturen med febrilske bebegelser i rotorkontrollen for å prøve å holde jeepen stabil og var helt utslitt
Jeepen gjenomførte noen flere testflyvninger og denne turen ble betegnet som den værste. Etter noen forbedringer ble jeepen faktisk stemplet som flyvedyktig
Utviklingen av egene seilfly for Jeep gjorde at videre utvikling av denne modellen ikke lenger ble prioritert.....
ROTOR SPAN:
46 ft. 8 in. (12.4 m.)
GROSS WEIGHT:
3,110 lb. (1411 kg) including
550 lb. (241 kg) for rotor unit DESIGN MAX. SPEED:
150 mph (241 km/h)
EST. RATE OF DESCENT:
960-1,980 ft/min
(4.9-10 m/sec)
Kilde:
http://www.pilotfriend.com/photo_albums/potty/5.htm#r