Etter hva jeg har skjønt er større hjul og heving det vanskeligste å få godkjent. Jeg får ikke lov å heve bilen nevneverdig ifra original høyde og får ikke lov å ha større hjul enn 32". Høyt tyngdepunkt og veltefare er nevnt med store bokstaver flere ganger i korrespondansen fra øvrigheta.
Ellers er regelverket for ombygging av kjøretøyer fortsatt ganske liberalt i Norge, men det har vært litt for mye opp til hver enkelt biltilsynsmann å vurdere og tolke.. Nå er dette samordnet slik at ombygginger skal godkjennes av SFOOR gruppa. Dette gir en mer enhetlig behandling av sakene, til fordel for noen men til ulempe for andre. Det skal ikke stikkes under en stol at det har blitt godkjent biler i Norge som aldri burde fått skilter.
I mitt tilfelle har jeg søkt i flere omganger med litt endringer nå og da, første søknad ble sendt i 1994. Ny søknad med endringer ifbm hjuloppheng ble sendt på slutten av 90 tallet og endte med avslag fra BT, klage sendt Veidirektoratet hvor jeg fikk medhold.
Begynte ombygging av chassis men det kom masse annet imellom så prosjektet lå brakk frem til i fjor høst. Ny søknad ble sendt SFOOR for vurdering av bytte til luftfjærer samt økning av akselavstand. Det blir litt trangt bak fiorhjulene når en skal ha på større hjul..
Har gått noen runder med de i sommer og har måtte skaffe endel spesifikasjoner og dokumentasjon på fjærene. Økning av akselavstand ble godkjent sålenge karosseri og ramme forble uendret. Festene for bærearmer blir bare festet litt lenger frem på rammevangene.