Har en cherokee 1974 mod framaksel liggende. tenkte jeg skulle få blåst støvet av den for så og gjøre noe med den, planen var å korte den gire den om, bytte spindlene slik at den blir 5 5,5 bolt sikrkel.
Noen som har erfaring? Per Gjorde ikke du det for noen år siden på bilen til Anders??
Nei, jeg gjorde ikke det, men Anders gjorde det selv.
Jeg hjalp han med litt måling, skjæring osv.
Jeg husker ikke hvor den akselen kom fra, men den ble bare kortet i den ene enden - var det lang enden mon tro ?
Sikkert lang enden, hvis ikke så ville vel klokka forskyve seg for mye til siden...
Det jeg ville ha gjort, var å montere akselen (midlertidig) på bilen, i den posisjonen den må ha.
Har du flaks, så blir det riktig på den ene (kort ?) siden, da blir det å måle hvor mye som må kappes på langsiden.
Mener å huske at vi kappet 10 cm, la først på en tape inntil streken hele veien rundt der vi skulle kappe, kappet så inntil den.
Så brukte vi en kutteskive/slipeskive til å skjære bort resten av akselhylsa så langt inntil "endeknoklen" som vi turde.
Så brukte vi slipeskive til slutt, og slipte forsiktig til vi så kanten på akselrøret dukket opp inni knoklen.
Når vi hadde fått frem skillelinjen hele veien rundt, så tok vi en baufil, og skar rørstumpen som sitter inni knoklen i 2, med 2 kutt. Slik at en får splittet rørstumpen på langs inni knoklen. Etter det, så var det å ta en kraftig meisel / skrutrekker og slå ut hver halvdel.
Slipe / rengjøre akselrøret, og slå på knokkelen. Det er *VIKTIG* at den kommer på med samme caster / camber vinkel som på andre siden...
Helsveise det hele til slutt.
Når det gjelder stikkaksler, så aner jeg ikke hva han gjorde, men hvis akselen blir omtrent som en standard aksel, så kan det jo hende at en kan kjøpe standard stikkaksel ? Hvis ikke det går, så er det jo flere som lager stikkaksler på mål.
Kjapt etter manns minne osv.