Skrevet av Emne: Jørns sitt Cj-7 prosjekt  (Lest 58418 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #240 på: Lø.,26,Februar,2011,18,24 »
mener jeg kom på 340 USD inkl frakt.
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #241 på: Fr.,11,Mars,2011,20,12 »
I dag har jeg faktisk gjort noe fornuftig. Jeg har parkert Audien utenfor garasjen og tatt frem fra Cj´n fra hjørnet i garasjen. Tenkte å begynne å skru litt igjen.
Første jeg skal gjøre er å skru ut startern å blåse den rein. Har bestilt en ny (brukt), men greit å vite hvordan det ser ut inne i en starter.

Deretter skal jeg fjerne bodylift. Har satt på 1" lift, men syns den blir litt høy bak, så tenker å ta det vekk. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, men "Oliverogfar" var innom her om dagen med en HiJack så kanskje jeg kan benytte den.
Noen som har forslag til andre metoder?
Richard, hvordan har du gjort det?

Ellers så må jeg se å få igjen panseret mitt fra Andrej. Det må også sendes til oppretting og lakkering sammen med halvdørene.

Samt, må jeg tilpasse det eletriske til norske regler, blinker ikke helt i henhold til norsk standard.

Blir vel også snart prøving på å starte motoren. Blir spennende å se hvordan det går etter at den har stått i ro i 17 år. I værste fall spruter det olje i alle kanter. Da blir det rett ut og inn med en 360 tror jeg.

Holder også på med en bestiiling fra 4wd. Softtop og diverse. Er usikker på om jeg skal kjøpe med en weber og ny fordeler i og med at jeg er usikker på statusen til motoren. Time will show.

Vel, det er godt å være i gang igjen (tror jeg), håper å få den på veien til gatene har blitt vasket.

Petter: Hvordan går det med bilen din? Lite oppdtatering i din garasje om dagen.

« Siste redigering: Fr.,11,Mars,2011,20,15 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #242 på: Lø.,12,Mars,2011,12,42 »
Deretter skal jeg fjerne bodylift. Har satt på 1" lift, men syns den blir litt høy bak, så tenker å ta det vekk. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, men "Oliverogfar" var innom her om dagen med en HiJack så kanskje jeg kan benytte den.
Noen som har forslag til andre metoder?

Jeg var av med de 4 bakerste foringene mellom balje og ramme ifm bytte av bakre crossmember. Brukte da bare en garasjejekk og en 2" x 4" eller liknende for å jekke opp baljen fra ramma. Gikk fint det.

Godt å høre at du er igang igjen  :)

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #243 på: Lø.,12,Mars,2011,15,11 »
Deretter skal jeg fjerne bodylift. Har satt på 1" lift, men syns den blir litt høy bak, så tenker å ta det vekk. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, men "Oliverogfar" var innom her om dagen med en HiJack så kanskje jeg kan benytte den.
Noen som har forslag til andre metoder?

Jeg var av med de 4 bakerste foringene mellom balje og ramme ifm bytte av bakre crossmember. Brukte da bare en garasjejekk og en 2" x 4" eller liknende for å jekke opp baljen fra ramma. Gikk fint det.


Selvfølgelig, hvorfor tenkte jeg ikke på det.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #244 på: Ma.,14,Mars,2011,08,46 »
Petter: Hvordan går det med bilen din? Lite oppdtatering i din garasje om dagen.
Er ski sessong vettu. Nettopp tilbake fra Sveits.
Men joda, har holdt på i det skjulte i vinter. Ting har blitt duppa, kutta, sveiset, og lakka...
Samt div forsendelser fra Quadra m.fl. ankommer jevnt og (U)trutt...
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #245 på: To.,17,Mars,2011,09,04 »
Trenger litt hjelp her.
Først av alt, hvor får jeg tak i nødblinkbryter? Min har dårlig kontakt for baklsyene slik at jeg må presse den litt ned (vertikalt) for at lysene bak skal blinke. Alt tyder derfor på at det er bryteren som er på vei til å ødelagt men jeg kan ikke finne noen som har en slik bryter i sortimentet sitt. Samt, hvordan får jeg skrudd den ut. Må jeg ha noe speisal verktøy for å ta ut den jernplata som fungerer som rattlås?


Next:
Det elektriske ser nå ut til å være i orden. Neste jeg skal ghøre nå er å bygge det om til norsk standard. Hvordan går jeg frem?

Som dere ser her er både blinklys og parklys tent når hovedlysene står på. Dette er vel feil, hvordan får jeg de til å være AV når jeg har hovedlysene tent?


Her er kun parklys slått på. Her skal vel blinklysene være mørke. Samt, skal ikke parklysene være hvite og kun orangsje når de blinker?


En liten videosnutt av scenario. Dette er vel ikke helt etter norsk standard? Skal de ikke blinke synkront, samt de i grillen bør vel være av/på ikke Parklys/på ved blinking?
https://picasaweb.google.com/lh/photo/t09ciEpZNyMXS4oYGBsAmA?feat=directlink
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #246 på: To.,17,Mars,2011,09,29 »
Er vel sånn de kom fra fabrikk i statene med tanke på park-blinklys.. Min Mazda MX5 er USA-import (Miata) og kom orginalt med oransje parklys samt sidemarkeringslys. Park/blinklys i front er en 5/21w pære og to positive innganger, samt jord selvsagt.
Grunnen til at sidemarkeringslys ikke blinker i takt kan ha noe med at biler i USA ikke ble levert med sideblinkers i skjermen som i EU, så de har sikkert koblet opp et relè eller noe selv.. (Virker som om bilen din er USA-import, eller blitt bygd om til USA-standard)
Du kan regne med at Biltilsynet ikke liker parklyset ditt, kan ikke tenke meg at de bryr seg om at det ikke blinker i takt på side/foran så lenge det blinker..
Hvis bilen må inn til registrering hos Biltilsynet så bør nok parklyset bli klart(Og da lage et blinklys et eller annet sted og koble om) eller motsatt, sette inn parklys i eks. kjørelysa.
Sånn etter at bilen er registrert synes jeg det er penest sånn som du har det nå, USA-standard.. :)
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #247 på: To.,17,Mars,2011,09,43 »

En måte å gjøre det på er å bruke 1 pols pære i blink/parklysene foran slik at de kun virker når blinklysene er aktive.
For å få til parklys kan du enten bore et lite hull og montere en ekstra pæreholder i blinklysene (du har jo blanke glass - slik at du får hvitt parklys) eller dra ledningen opp til hovedlysene hvis du har holder for parklys der.

Det at lysene blinker i uttakt bør ikke ha noe å si. Markeringslys er heller ikke forbudt så lenge de er orange.

For meg så ser alt rett ut på bilen din  ;)

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #248 på: To.,17,Mars,2011,10,11 »
Bilen er norsk. Jeg har bare kjøpt nytt ledningssett, så derfor er scenario slik som det er.

Jeg mener å huske at min forrige CJ7 så hadde jeg samme type løkt, men de blinket orangsjt samt lyste parklysene hvitt. Og parklysenen var ikke på når hovedlysenen var på.
Men på Audien min har jeg lov til å kjøre med park og grøftelys på. Så det kan nok være noe i det at parklysene kan lyse når hovedlysene er på. Men de må i hvert fall lyse hvitt.
Synkront eller ikke det har sikkert ikke så mye å si.

Blinklysene på forskjerm var mørke, og ble kun benyttet til blinking (kan vel ikke ha markeringslys kun forran, da må jeg vel sette på de bak som du har og Thomas).

Hvordan har dere andre løst du det på deres bil (nyere cj uten markeringslys bak)?
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #249 på: To.,17,Mars,2011,10,25 »
Jeg mener å huske at min forrige CJ7 så hadde jeg samme type løkt, men de blinket orangsjt samt lyste parklysene hvitt. Og parklysenen var ikke på når hovedlysenen var på.
Men på Audien min har jeg lov til å kjøre med park og grøftelys på. Så det kan nok være noe i det at parklysene kan lyse når hovedlysene er på. Men de må i hvert fall lyse hvitt.
Synkront eller ikke det har sikkert ikke så mye å si.

Blinklysene på forskjerm var mørke, og ble kun benyttet til blinking (kan vel ikke ha markeringslys kun forran, da må jeg vel sette på de bak som du har og Thomas).

Hvordan har dere andre løst du det på deres bil (nyere cj uten markeringslys bak)?


Parklysene skal lyse uansett. Hva om den ene pæra i hovedlyset ditt går? Da blir du enøyd - med parklys på så vil du ihvertfall vises i trafikken.
Hvis du monterer en ekstra pæreholder i blink/parklysene foran så blir slik du hadde det på din gamle CJ. Kan ta et bilde av mine slik forrige eier løste dette problemet.

Trekker du en ledning fra blinklyset ditt foran til ledningen som går inn på markeringslyset så vil du oppnå det du ønsker. Markeringslyset vil da være mørkt og kun lyse når du blinker. Lysene vil også blinke samtidig og ikke motsatt.

Thomas
« Siste redigering: To.,17,Mars,2011,10,28 av Dr.Plumbo »

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #250 på: Lø.,19,Mars,2011,07,08 »
Prøvde å starte bilen i går.
Var både opptur og nedtur. Den tenner og var på vei til å starte. Men ser ut til at vannpumpa har gått åt skogen. Den går ikke rundt. Mulig den har rustet fast.
Skal ta en titt på det i dag. Mulig jeg må bytte den, men er usikker på hvor mye jeg skal koste på den motoren eller om jeg rett og slett skal bare prøve å få tak i en 360 med en gang.
Starteren som jeg hadde probelemer med, demonterte jeg og renset. Pusset også børstene og kommuntatoren slik at børstene fikk bedre kontakt. Funket utmerket. Starter releet var det heller ikke noe galt med.

Men skulle gjerne hatt tilbakemelding vedr. nødblink knappen. Sitter denne fast på blinklys bryteren eller er det en egen bryter? Hvor får jeg opp den rarrlås ringen. Ser i verksted boken at man trenger ett spesial verktøy, men det må da være andre måter å gjøre det på.
Tips mottas..

Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #251 på: Lø.,19,Mars,2011,09,20 »
Jeg skal gå ned i garasjen og ta noen bilder av den løse rattstammen jeg har på hylla..og "special tool`n".
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #252 på: Lø.,19,Mars,2011,10,00 »

Hei gutter, jeg heter Morten, bor i Askim og har akkurat fått hjem en 79 CJ5 med AMC 304 og skal snart til biltilsynet. Det har vært russefest i det elektriske anlegget så alt som heter lys og blink er helt utover gulvet. Fint at dere har kontroll med hvordan det skal være vedr blinklys og farger, det er mange som har ulike svar på dette, gjelder US importerte biler.

Jeg har en helt død blink krets, kan ikke målet spenning på noen som helst av punkter i blinke kretsen, tar gjerne imot en liten veiledning /Morten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #253 på: Lø.,19,Mars,2011,10,12 »
Jeg skal gå ned i garasjen og ta noen bilder av den løse rattstammen jeg har på hylla..og "special tool`n".

Kjempebra. Tenkte jeg skulle en tur til Bergskaug i dag for innkjøp av vannpumpe dersom han har en liggendes. Mulig han har den blinkbrytern liggende også så da  får jeg med den i samme slengen.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« Svar #254 på: Lø.,19,Mars,2011,10,13 »

Hei gutter, jeg heter Morten, bor i Askim og har akkurat fått hjem en 79 CJ5 med AMC 304 og skal snart til biltilsynet. Det har vært russefest i det elektriske anlegget så alt som heter lys og blink er helt utover gulvet. Fint at dere har kontroll med hvordan det skal være vedr blinklys og farger, det er mange som har ulike svar på dette, gjelder US importerte biler.

Jeg har en helt død blink krets, kan ikke målet spenning på noen som helst av punkter i blinke kretsen, tar gjerne imot en liten veiledning /Morten

Hei du.
Har du sjekket sikringen? Kondendsatoren for blinkingen? Er det spenning på rekkeklemmene på rattstammen (grønn og lysgrønn ledning)?
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012