Skrevet av Emne: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)  (Lest 4077 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JIM-CJ7

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« på: Ma.,17,Mars,2008,19,17 »
Skal bestille ny BestTop til 7'ern og hadde tenkt å bestille Supertop, men jeg er blitt litt usikker på om jeg heller skal velge Sunrider.

Noen som har erfaring med Sunrider på CJ7 ??

Jim
Jim
JCN medlem nr. 33
1984 CJ7 (under heftig restaurering)
1991 XJ (4.0 HO ellers stock enn så lenge)

renegade

  • Gjest
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #1 på: Ma.,17,Mars,2008,19,25 »
Skal bestille ny BestTop til 7'ern og hadde tenkt å bestille Supertop, men jeg er blitt litt usikker på om jeg heller skal velge Sunrider.

Noen som har erfaring med Sunrider på CJ7 ??

Jim

Captain Grundtvann aka "Skal Bare" har noen fornuftige tanker om det, snakk med han.

Utlogget JIM-CJ7

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #2 på: Ma.,17,Mars,2008,19,46 »
Sitat
Captain Grundtvann aka "Skal Bare"

Per, hvordan kommer man så i kontakt med herren  ???
Jim
JCN medlem nr. 33
1984 CJ7 (under heftig restaurering)
1991 XJ (4.0 HO ellers stock enn så lenge)

Utlogget ph

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • CJ7 Renegade 1985
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #3 på: Ma.,17,Mars,2008,20,48 »
Sunrider er flotte saker. Valgte Sunrider på min CJ og med det været som var i fjor så var det glimrende å kunne flippe opp bare deler av taket mellom bygene....

Her et bilde av herligheten.



Byttet til Sunrider fra originalkallesjen fra -86. Den lakk som en sil og trykk-knappopplegget var en prøvelse å få stramma opp.... I lukket bruk er det muligens ikke så stor forskjell på Sunrider og Supertop ?

ph
« Siste redigering: Ma.,17,Mars,2008,20,55 av ph »
CJ7 Renegade 1985. Solgt og savnet
XJ 1992 4l HO Limited. Solgt og savnet
XJ 2000 4L Limited

renegade

  • Gjest
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #4 på: Ma.,17,Mars,2008,21,24 »
Sitat
Captain Grundtvann aka "Skal Bare"

Per, hvordan kommer man så i kontakt med herren  ???

He-he, det var det som var påskenøtta, da...

Hvis du ikke finner treff på grundtvann, så prøv medlem # 12, Kjetil...

Utlogget JIM-CJ7

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #5 på: Ma.,17,Mars,2008,21,49 »
Sitat
He-he, det var det som var påskenøtta

 ;D ;D

Fant også et annet innlegg hvor det burde "ringt noen bjeller".

Antar at det blir Sunrider på bror og meg - takker så langt ;)
Jim
JCN medlem nr. 33
1984 CJ7 (under heftig restaurering)
1991 XJ (4.0 HO ellers stock enn så lenge)

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #6 på: Ti.,18,Mars,2008,09,28 »
Jeg kjøpte Supertopp i fjor til min CJ 7............... Åhhhhhhhhh så jeg angrer på det. Har jo ikke akkurat damehender så å få sammen de glidelåsene er en prøvelse. Var jo vant til TJ toppen,så trodde jo at supertoppen var noe tilsvarende >:( >:( >:( Men det var det altså ikke. Så i år er min supertopp for salg.....BILLIG...... og sunraider,ja den skal på i år. Har studert den litt på bilder(ingen i Bergen som har en sånn) og ser at den har glidelås ala TJ...........Stemmer ikke det dere "sunraiderboys". ;D

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #7 på: Ti.,18,Mars,2008,22,24 »
Supertop er vel billigere, men det betyr vel ikke noe...

Når en ser på bilder blir en forvirret ( i alle fall i 4wd katalogen, for det synes som om formen både på Super- og Sunrider endrer seg. Ville trodd at selve "kapellet" var det samme, i alle fall med hensyn på vindusglidelåser, på begge?.

Ellers er det vel bare to glidelåser som skal av (de to noenlunde loddrette som holder bakre sidevinduer), ellers trenger en ikke å ta av flere.

Veldig enkelt å brette toppen med alle vinduene på.

Men en Sunrider er jo tøff...
Et vanskelig valg, jeg skulle gjerne hatt en "Sailcloth" versjon tror jeg....
Medlem 005

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #8 på: Ti.,18,Mars,2008,23,44 »
Vel jeg har hatt begge deler. Sunrider er for de som liker å kose seg med enkel av å på montering av kalesjen. Samt den har soltak man kan vippe tilbake ved "nesten" cab vær. Slik som i disse tider.

Supertop er for de som elsker å knote i timesvis for å få på kalesjen, samt banne høylytt over de JÆV&#
glidelåsene som man må han dame hender med skippern muskler for å få opp.

Så valget er: Liker du å bygge opp blodtrykket til uante trykk, eller er du en avslappet person som liker komfort.

Jeg vet at når min sunrider som er 10år(å nesten like fin), går i stykker kjøper jeg en ny sunrider.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #9 på: On.,19,Mars,2008,00,27 »
Er ikke Sunrider egentlig bare en Supertop med "takluke" da? Hva er fordelen med det? (Eller er det andre forskjeller?)


Jeg synes egentlig at den orginale CJ 7 toppen er den fineste. Bare så synd at den er et ræl i bruk... Derfor har den mått vike plassen for Supertop på min Jeep. Synes den er veldig enkel å sette opp.

Det jeg liker best med toppene fra Besttop fremfor orginale eller andre merker er muliheten til å kombinere ulike dørløsninger.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #10 på: On.,19,Mars,2008,01,20 »
Er ikke Sunrider egentlig bare en Supertop med "takluke" da? Hva er fordelen med det? (Eller er det andre forskjeller?)

Nei Sunrider har mange små forskjeller kontra supertop.

Takluka, det gjør at med et enklet håndgrep fester du kalesjen foran på vinduet isteden for å dra den innpå sporet. Det er en stk glidelås med fintmønster pr vindu dvs totalt 3 glidelåser, kontra 7 glidelåser på supertoppen. Høydejusteringen på bøylen bak er enklere.

Ta av sunrideren bruker jeg ca 30 sek, ta den opp ca 30/60 sek.
Supertoppen som jeg har på TJ`n 1 min å ta av. 5 min å sette på eller mer hvis det er kaldt.

Kona mi brukte 1 min på å sette på sunrideren på 7ern. På TJ med supertop ble hun sint å kjørte hjem i regnvær med taket nede, og sverget på at hun ikke gadd å ta kalesjen av på den bilen igjen. Så sommeren 07 gikk tjn med kalesjen på hele sommern.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget JIM-CJ7

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #11 på: On.,19,Mars,2008,07,33 »
Kjetil - Når Sunrider toppen er nedfelt - kan du f.eks bruke "Soft top Storage boot" ??

Jim
JCN medlem nr. 33
1984 CJ7 (under heftig restaurering)
1991 XJ (4.0 HO ellers stock enn så lenge)

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #12 på: On.,19,Mars,2008,08,23 »
Min erfaring med "soft top storage boot", er at den er fin på bildene i katalogen.

Den er ett skikkelig ork å få på rundt toppen, når nedslått. Det virker som den rett og slett er for trang. Den er jo sikkert ikke det, men bare rett og slett laget slik for at den skal se fin ut, uten tanke for praktisk bruk.

Jeg har selv slik boot, men den er ikke noe slikt som jeg gidder å være nødt for å sloss med mer enn 2 ganger i året. På- om våren, og AV - om høsten.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

renegade

  • Gjest
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #13 på: On.,19,Mars,2008,10,59 »
Min erfaring med "soft top storage boot", er at den er fin på bildene i katalogen.

Den er ett skikkelig ork å få på rundt toppen, når nedslått. Det virker som den rett og slett er for trang. Den er jo sikkert ikke det, men bare rett og slett laget slik for at den skal se fin ut, uten tanke for praktisk bruk.

Jeg har selv slik boot, men den er ikke noe slikt som jeg gidder å være nødt for å sloss med mer enn 2 ganger i året. På- om våren, og AV - om høsten.


Da kan du vel like godt skru av hele toppen om våren, og på om høsten... ?

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Soft top til CJ7 (Supertop eller Sunrider ???)
« Svar #14 på: On.,19,Mars,2008,20,49 »
Jeg har ikke et slikt storage boot, men jeg har et dustercover, som jeg setter over hele kassa bak.

Erfaringen med den er at sunrideren er litt større i omfang enn vanlig supertop. Men etter litt erfaring kan man rulle meget pent i sammen sunrideren slik at den ser ut som en storage boot.

Kan ta noen bilder av hvordan jeg ruller den sammen, når jeg kommer hjem fra jobb.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.