Da fant jeg litt pågangsmot, så nå er girkassa ute igjen.
Årsaken ser ut til å være en sprekk i blokka! Forrige adapterplate hadde jo mange løse skruer, og det la mer stress på de som var igjen. Godset rundt den ene pinnebolten på blokkas høyre side hadde derfor sprekt, og sprekken har vokst ca 5cm fremover på blokka. Akkurat rundt pinnebolten så jeg tydelig at det piplet ut olje når motoren gikk!
Det eneste alternativet på denne siden av motorbytte er nå å prøve å forsegle sprekken. Når bakre veivlager er demontert bak der hadde jeg tilgang til hele sprekken fra innsiden, så jeg gjorde et forsøk på å tette dette med JB Weld epoxy (den seige orginale langtidsherdende varianten).
Etter noen runder med bremserens og litt pussing med pussepapir la jeg et tykt lag JB over hele flaten, og i hullet for pinnebolten før jeg satte den inn. Jeg dekket også hele innsiden av hullet til pinnebolten, så hvis forbindelsen til støpejernet holder så blir det tett!
Jeg la også et lag på utsiden av blokka for morro skyld, kanskje det hjelper på å holde sprekken stabil. Skulle ikke tro at den skulle vokse mer nå så lenge alle bolter mot adapterplaten holder seg på plass!
Dette er et skudd i mørket, jeg tenker at enten holder det like lenge som motoren, ellers så ser jeg det i løpet av kort tid..
Bilder kommer imorgen. Kom gjerne med innspill og erfaringer om slike reparasjoner, jeg sparer uansett til en ny motor.