Skrevet av Emne: Death Wobbel  (Lest 3078 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget e.hoel

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Death Wobbel
« på: Sø.,27,Oktober,2013,19,33 »
trenger hjelp!
Kjpte meg en strålende flott grønn Wrangler unlimited sport for 2 måneder sider og har vert strålende fornøyd.
men jeg kort tid etter kjøpet opplevde en voldsom kasting frem og tilbake slik at jeg nesten mistet kontrollen på bilen.
Dette skjedde igjen nå nylig og fant ut etter litt om og men at det var noe som kaltes en death wobbel av de som har opplevd dette tidligere.
Hva kan jeg gjøre?
har en bruktbil garanti som er inntil 3 måneder eller 15k km.

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Death Wobbel
« Svar #1 på: Sø.,27,Oktober,2013,20,07 »
Death Wobble er ikke til å spøke med, og hvis du er innenfor garanti, så bør du vel kaste ballen over til de som solgte deg bilen.
Men så klart med forutsetting av at du ikke har endret noe i forstillingen eller hjul dimensjoner.

Jeg har sett og hørt DW live på en Jeep CJ7 i speilen, og det er til å få gåsehud av når du er på landevei med møtende trafikk

Det er flere ting som kan være årsak, og gjerne ikke en feil alene.

Ikke fall for fristelsen å sette på en større styredemper for å løse DW, da dette ikke fjerner problemet,
men kun demper symptomene.

Se for eks. på denne filmen for hva som kan være årsaken til DW
http://www.youtube.com/watch?v=vwiv23dLhMY

Tom
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Terje77

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: Death Wobbel.
« Svar #2 på: Sø.,27,Oktober,2013,22,15 »
Hei
Har selv opplevd Death Woble 1 gang nylig på min yj og det var ikke noe artig opplevelse. Fikk gått gjennom forstilling på bilen. Og fant slakke i de fleste ende ledd og øvre nedre bære kule på den en siden var det slakke. Også foringer på stabstag var utslitt. Foringer på traction bar må også sjekkes.
Så mitt råd er å få med deg en bil mekaniker til å få sjekket om alt er som det skal i forstilling.
It's a JEEP thing.

Utlogget olavr

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
    • Reinsdyrkameratene
Sv: Death Wobbel
« Svar #3 på: Sø.,27,Oktober,2013,23,24 »
Det samme skjedde på min Unlimited Sport for et par år siden (2010 modell). Det viste seg at det var et skriv (tilbakekalling) på dette. Braketten til styredemperen var feilkonstruert slik at styredemperen kom litt i spenn og begynte å lekke. Fikk ny modifisert brakett og styredemper på garanti. Etter det har det aldri vært noe problem.
Se forresten denne: http://www.ausjeepoffroad.com/forum/showthread.php?t=94991
« Siste redigering: Sø.,27,Oktober,2013,23,30 av olavr »

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Death Wobbel
« Svar #4 på: Ma.,28,Oktober,2013,09,21 »
Hei,

Dette er et kjent issue på JK. Har hatt dette selv både på JK og tidligere på CJ`n.
I begge tilfeller var det løse saker i forstilling/fjæring. På CJ var det U-bolter som måtte dras til.
På JK var det bolter til øvre og nedre kontroll armer som var løse/slark.
Så sjekk alle bolter øvre/nedre kontrollarmer, Styrestag, stabstag etc.

Når dette var dratt til forsvant woblinga... men fremdels litt "kilen" i gitte tilfeller. Så da ble OME styredemper kjøpt inn.
Bytter ut sykkelpumpe utgaven av en styredemper mot OME styredemper. Som man i samme slengen med riktig brakket får flippa høyere en stock innfesting:

http://www.quadratec.com/products/16091_2016.htm




Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget e.hoel

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Death Wobbel
« Svar #5 på: Ma.,28,Oktober,2013,10,19 »
Takker for strålende tilbakemelding :)
Var kjøpt brukt av e Citroën forhandler og de ville ta inn wrangleren for og se på saken.
Får bare vente spent og høre om de vil være med og sparke ball.
Håper og ikke sitte igjen med hele regninga sjøl.
Har og sjekket noen bolter samt stag og der er noe slark, men skal la det være inntil de får sjekket det hos forhandleren :)

Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Sv: Death Wobbel
« Svar #6 på: Fr., 8,November,2013,10,43 »
Jeg opplevde dette første gang på min daværende JKU-R 2010 modell når den var ca 6 mndr gml. Levde med problemet fra tid til annet i ca 1 års tid, men så ble det etterhvert så jævlig at jeg tok bilen til merkeverksted som ikke fant noe galt overhodet.

Ble så forbannet at jeg solgte bilen etter halvannet år til en latterlig lav pris med beskjed til kjøper om at den ikke tålte humpete svinger...

Ingen lekkasjer var synlige på styredemper og ingenting fant de som var løst heller. Jævla dritt!

Utlogget e.hoel

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Death Wobbel
« Svar #7 på: Sø.,22,Desember,2013,22,58 »
Har fortsatt noen mindre problemer,  byttet noen skruer og fikk den nye oppgraderte versjonen av styredemperen til jeep. Tok noe av problemene og "wobbelen" forsvant.

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Sv: Death Wobbel
« Svar #8 på: Fr.,16,Mai,2014,09,35 »
Tenke jeg skulle oppdatere litt her, da jeg opplevde samme med min 09 JK. Da jeg passerte 90 km/t så kom DW, og sluttet ikke før jeg kom ned i 20-30 kmt/.  Det viste seg at dette forsvant da jeg byttet til vinterdekk, så hos meg var det sommerdekkene som var enten høydeskadet eller slitt ujevnt. Har nå satt på nye Good Year Duratrac 265/70/17, og DW forsvant.  :)

Har lest på flere forum, og fant denne "tommel regelen"

Slår DW inn ved en viss hastighet ( som f.eks 90km/t) er det dekkene
Slår DW inn ved kjøring i et hull eller en dump = feil på forstillign/styredemper etc.. (feil på bilen)
Jeep Wrangler JK-09

Utlogget HaaJeHaa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
Sv: Death Wobbel
« Svar #9 på: Fr.,16,Mai,2014,13,02 »
Leste gjennom denne tråden nå og tenkte å opplyse dere alle!

Track bar boltene på JK'n er feil iht hva som er tiltenkt. Foringene er 9/16", mens boltene er 14mm, noe som gir en liten klaring. Itillegg har ikke boltene skulder, men er gjenget hele veien. Dette gjør at bolten graver seg og som resultat kan man få "death wobble" pga slark i track bar. Dette er ikke synlig utenfra og vanskelig å oppdage. Dette problemet er tatt opp med amerikanske myndigheter, men Jeep har ikke gjort noe med å tilbakekalle bilene.

Se: http://www.jk-forum.com/forums/jk-talk-26/importance-changing-out-stock-track-bar-lower-control-arm-bolts-210051/

For å fikse problemet, kjøp: http://www.ebay.com/itm/2007-2014-Jeep-JK-JKU-Wrangler-Track-Bar-Bolt-Upgrade-Kit-Grade-8-Free-US-S-H-/261417806201?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3cddb72979&vxp=mtr

Det er og feil på boltene til control armene, så om du vil være på sikre siden kjøp: http://www.ebay.com/itm/2007-2013-Jeep-JK-JKU-Wrangler-Track-Bar-Lower-Control-Arm-Bolt-Upgrade-Kit-/261417802358?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3cddb71a76&vxp=mtr

Har byttet boltene selv og håper dette kan gir lavere sjangse for problemer, selv om det fortsatt er problemområder på en bil med stive aksler.