Skrevet av Emne: Alarm / fjernkontroll til Jeep  (Lest 5326 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
Alarm / fjernkontroll til Jeep
« på: To., 2,November,2006,15,00 »
Hei !

Oppi påsan med sikkerhetsbeltene & brakettene til TJ'en lå det 2 stk. orginale fjernkontroller til Jeep.
Meeeeen, TJ har vel aldri kommet med sentrallås eller remote control startsperre osv ?

Hvis noen trenger noen slike til en Grand eller hva de nå passe til, så har jeg som sagt 2 stk...

Er 2 knapper på de, en med "lukket hengelås symbol" og en med åpen hengelås.


Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #1 på: To., 2,November,2006,17,40 »
Hei Per,

pussig greie, men jeg vet at Bård har fjernkontroller på sin 97 modell.
De styrer kun startsperra og må brukes.
Mottakeren ligger over rattstammen og kommuniserer med motorstyringen, delvis integrert.
DVS. at du ikke lett kommer til å kople ut skiten.

Hilsen fra Even
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

renegade

  • Gjest
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #2 på: To., 2,November,2006,18,19 »
Hei Per,

pussig greie, men jeg vet at Bård har fjernkontroller på sin 97 modell.
De styrer kun startsperra og må brukes.
Mottakeren ligger over rattstammen og kommuniserer med motorstyringen, delvis integrert.
DVS. at du ikke lett kommer til å kople ut skiten.

Hilsen fra Even

Opsjon kanskje ?

Hvis det har vært det på min, så er den ihvertfall koblet ut nå.
Fikk ikke med noen, og ikke trenger jeg en for å låse opp / starte heller...

Nå skal jeg begynne å se på motorbytte i TJ'en, skal bli interessant å se hvor vanskelig det kan bli.
Hvis det er dobbelt sett med sensorer, sllik at motorstyringen bruker sine og instrumentpanelet bruker sine, så bør den greia være lett.

F.eks., så er det digital km.teller, så der kan det nok være noe som må sjekkes ut...

Har en OBD kabel til pese'n (fra VW fixing), er det noen som vet om et (gratis) skanner program til Jeep (TJ), ser ut som om kontakten er den samme.


Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #3 på: To., 2,November,2006,21,19 »
Vær glad at det ikke er der.

Så ikke veldig smart ut det systemet.
Virket som de hadde hengt på en startsperre for å kvalifisere for Europa.

Ta en prat med Reidar om sensorer og scanning.
Han burde ha det rimelig klart.

Even
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #4 på: Fr., 3,November,2006,01,36 »
De første TJ`ne kom etter det jeg har funnet ut med startsperre med med fjernkontroll.

Min 1997 4.0 har det.

Den 1998 modellen (2,5 liter) en kompis av meg hadde var det sensor i selve tenningsnøkkelen.

Måtte kjøpe ny ecu til den Jeepen. Å da stemte jo ikke nøkkel opp mot ecu, dette ble fikset ved å koble om i sikkringsboksen å vips så var hele start sperra koblet vekk..

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #5 på: Fr., 3,November,2006,09,23 »
De første TJ`ne kom etter det jeg har funnet ut med startsperre med med fjernkontroll.

Min 1997 4.0 har det.

Den 1998 modellen (2,5 liter) en kompis av meg hadde var det sensor i selve tenningsnøkkelen.

Måtte kjøpe ny ecu til den Jeepen. Å da stemte jo ikke nøkkel opp mot ecu, dette ble fikset ved å koble om i sikkringsboksen å vips så var hele start sperra koblet vekk..



Men som sagt, min '97 har ikke fjernkontroll (i bruk).
Om den har startsperre funksjon, det aner jeg ikke.

Nå er jeg iferd med å få tak i FSM'en på den, så da skal jeg sjekke det ut nøye.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #6 på: Lø., 4,November,2006,04,30 »
Etter det jeg kan se på el tegningene  så skal det være startsperre på din 2,5 liter også.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #7 på: Sø., 5,November,2006,14,02 »
Alle TJ'er, uansett motor har startsperre.
Det er da to sett med forskjellige nøkler.
De fra 97 eller før 98 har sorte plast på nøklen og har egen startsperre kontroll som beskrevet.
Den ser slik ut som på bildet. Det er sant som det sies at det kan oppstå problemer når de slutter å virke. Jeep har riktignok kommet med ett erstattningskit til for denne startsperren, men det er ikke alle jeep butikker som har fått med seg dette. Du kan også kjøpe ett remote starter kit fra 4wd.com da kan du starte og stoppe bilen fra fjernkontroll, og dette stettet kobler ut startsperren.

Bilene etter denne datoen har grå rund topp på nøklene, og er mye tykkere og større. De har innebygd chip i nøklen. Samme problemet kan oppstå her når chippen slutter å fungere. Men jeg tror det samme settet fra jeep lurer startsperren, samt at remote starter systemet også eliminerer den originale startsperren.
Og får de som lurer, så får du også remote starter kit til bil med manuell kasse.
« Siste redigering: Sø., 5,November,2006,14,06 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #8 på: Sø., 5,November,2006,14,45 »
Alle TJ'er, uansett motor har startsperre.
Det er da to sett med forskjellige nøkler.
De fra 97 eller før 98 har sorte plast på nøklen og har egen startsperre kontroll som beskrevet.
Den ser slik ut som på bildet. Det er sant som det sies at det kan oppstå problemer når de slutter å virke. Jeep har riktignok kommet med ett erstattningskit til for denne startsperren, men det er ikke alle jeep butikker som har fått med seg dette. Du kan også kjøpe ett remote starter kit fra 4wd.com da kan du starte og stoppe bilen fra fjernkontroll, og dette stettet kobler ut startsperren.

Bilene etter denne datoen har grå rund topp på nøklene, og er mye tykkere og større. De har innebygd chip i nøklen. Samme problemet kan oppstå her når chippen slutter å fungere. Men jeg tror det samme settet fra jeep lurer startsperren, samt at remote starter systemet også eliminerer den originale startsperren.
Og får de som lurer, så får du også remote starter kit til bil med manuell kasse.

Vel, jeg hører hva dere sier, men jeg tror ikke noe på dere...

Kikket igjennom sikringsboksene idag, og såvidt jeg kan se, så er det ikke sikringer eller mulighet for sikringer i posisjonene for startsperra, hullene i plasten er der, men det er ingen kontakter nedi der.
Videre, når jeg ser i brukermanualen (på svensk ?), så står det at startsperre var/er opsjon.

Så jeg tror fortsatt at min ikke har noen startsperre.  I tillegg, så er det ikke noe symbol for startsperre i panelet, men det er det kanskje ikke uansett ?

Det er flere ting som ikke er på plass, f.eks. så er det kabling, sikringsposisjoner og releposisjone til både A/C og ABS, men ingen av de er på bilen min.  T.o.m. braketten til A/C pumpa er der, men ingen A/C pumpe,  Kablene til A/C pumpa henger & dingler der hvor tilkoblingen skulle ha vært...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #9 på: Sø., 5,November,2006,20,16 »
Alle jeepene jeg har hatt, prøvd og sett har start sperre av en eller annen form. Og det begynner å bli en del nå.
Har eid 3 TJ'er selv, og prøvd rundt 15 stk når jeg har skullt handle.

At du har en bil uten, og at det er mye rart som henger igjen i bilen din, kan vel kanskje tyde på at den ikke er helt original. Og eller at tidligere eiere har byttet og gjort ganske mye rart med den.

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg har enda til gode å se en jeep wrangler TJ som ikke har startsperre som standard. din er i såfall den første.
Men muligheten for at den er fjernet i ettertid er der.

Symbol for startsperre er det kun på nyere TJ om ikke jeg husker feil. På den modellen som  har sperren integrert i nøklen. Da lyser en liten forbudt skilt med en nøkkel i dæsjen. Mener jeg.
Den lampa lyser i noen sekunder, så slukker den.
Kabling og ledig plass for sikringer er det på min også. og det tror jeg det er på alle. Og det tror jeg gjelder alle bilene. Dette gjør det mye enklere for oss å ettermontere slikt ekstrautstyr.
Men om du sier at det henger kabler som skulle vært til pumper osv, så virker dette veldig rart.

Jeg tror ivertfall ikke du bør tvile på at wrangler ble levert med original startsperre.
Sjekk heller bilen din litt nærmere i sømmene.
Men jeg bøyer meg i støvet om det er noen som kan peke til informasjon som beskriver det motsatte.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #10 på: Sø., 5,November,2006,20,54 »
Alle jeepene jeg har hatt, prøvd og sett har start sperre av en eller annen form. Og det begynner å bli en del nå.
Har eid 3 TJ'er selv, og prøvd rundt 15 stk når jeg har skullt handle.

At du har en bil uten, og at det er mye rart som henger igjen i bilen din, kan vel kanskje tyde på at den ikke er helt original. Og eller at tidligere eiere har byttet og gjort ganske mye rart med den.

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg har enda til gode å se en jeep wrangler TJ som ikke har startsperre som standard. din er i såfall den første.
Men muligheten for at den er fjernet i ettertid er der.

Symbol for startsperre er det kun på nyere TJ om ikke jeg husker feil. På den modellen som  har sperren integrert i nøklen. Da lyser en liten forbudt skilt med en nøkkel i dæsjen. Mener jeg.
Den lampa lyser i noen sekunder, så slukker den.
Kabling og ledig plass for sikringer er det på min også. og det tror jeg det er på alle. Og det tror jeg gjelder alle bilene. Dette gjør det mye enklere for oss å ettermontere slikt ekstrautstyr.
Men om du sier at det henger kabler som skulle vært til pumper osv, så virker dette veldig rart.

Jeg tror ivertfall ikke du bør tvile på at wrangler ble levert med original startsperre.
Sjekk heller bilen din litt nærmere i sømmene.
Men jeg bøyer meg i støvet om det er noen som kan peke til informasjon som beskriver det motsatte.

OM startsperra er koblet ut, det vet jeg seff. ikke, men jeg har en uorginal nøkkel og en orginal såvidt jeg kan se.  Den ene har Chrysler / Jeep merke og den andre står det "JMA" elns på.
Jeg regnet med at det kun var Jeep som leverte nøkler m/startsperre funksjon ?

At startsperra er koblet ut, det er seff. en helt klar mulighet.  Har forstått at det er relativt enkelt.

For å finne ut av det, så må jeg vel åpne rattstammen for å se om jeg ser noe elektronikk rundt nøkkelhullet...

Jeg skal sjekke dette nøyere når jeg får FSM'en til 97 modellen.  Jeg lurer på om det er flere ting som kan være forskjellig fra 96/97 til 98 modellene...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #11 på: Sø., 5,November,2006,22,44 »
Det er ganske mange forskjellige ting som er forandret for hver eneste årgang av jeep wrangler.

du kan se de aller fleste forskjellene på denne linken her.

http://www.geocities.com/jeepboy49028/changes.html
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #12 på: Ma., 6,November,2006,12,03 »
Det er ganske mange forskjellige ting som er forandret for hver eneste årgang av jeep wrangler.

du kan se de aller fleste forskjellene på denne linken her.

http://www.geocities.com/jeepboy49028/changes.html

Av spes. interesse Tj 97 til 98:
"New engine managment wiring"

Her er vel forklaringen på at jeg ikke finner O2 heather kretsen i.f.t. det '98 wiring diagrammet jeg har brukt som underlag.  Må nok vente til jeg får tak i '97 utgaven...


Og 99:
"Improved ECM"
"New "JTEC+" engine controller with new engine-function sensors"


Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #13 på: Ma., 6,November,2006,20,58 »
Hmm det ser slik ut at her er det noen hybrid biler ute å går.

Kan tenke meg at 1997 modellen er mest sannsynelig meget lik til de foregående modellene, el messig på motoren.


Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Mortenvp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: Alarm / fjernkontroll til Jeep
« Svar #14 på: To.,16,November,2006,13,52 »
Min 98 modell har "ekstern" startsperre. Jeg har altså den sorte dingsen jeg må trykke på. Litt utenfor tema, MEN prosedyren for å kople ut startsperren er:

Deaktiver startsperre og la bilen gå i minst tre min.
Finn startsperrebox (står på rattstammen under et plastdeksel)
Dra ut pluggen fra den, og vips du er uten startsperre...

Noen her som vet nøyaktig hvor startsperrebox'en står? Kanskje noen som vil poste et bilde?  ::)

Grunnen til at jeg vil kople den ut er at jeg ikke vil ende opp med at kontrollenhetene slutter å fungere.
Morten V. Pettersen

Jeep Wrangler TJ