Skrevet av Emne: Diffsperre/bresm på Dana  (Lest 2802 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Run

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Diffsperre/bresm på Dana
« på: Fr.,23,Februar,2007,11,28 »
Hei

Trenger lit hjelp her… Jeg har en Willys med Dana 30 front aksel, Dana 20 fordelingskasse og Dana 44 bak aksel. Uten en ensete diffsperre eller brems.

Er det mulig å få en sperre funksjon på fordelingskassa og diffbrems på bak akselen?

Og er det mulig å få tak i brukte deler til denne jobben?



Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Diffsperre/bresm på Dana
« Svar #1 på: Fr.,23,Februar,2007,13,44 »
Dana 20 transfer låser for og bakaksel 100% sammen i 4WD modus, så det er derfor det ikke er kjørbart på tørt underlag.

Til for- og bakaksling finnes det et utall av diff bremser og sperrer, fra de små, "enkle" som en kan sette inn i carrieren til litt mere sofistikerte ting som krever at innmaten i akslingen tas ut og bytte med nye deler.  Alt etter lommbok, behov og ønsker.  Å bytte ut innmat i akslingene og sette disse opp på ny er ikke jobb for alle.  Noen få firma og privatpersoner er gode på slikt, det kreves litt spesialverktøy for å få det helt riktig sammen igjen.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Run

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Diffsperre/bresm på Dana
« Svar #2 på: Sø.,25,Februar,2007,15,43 »
Ok. Så det er sperre på Dana 20.

Men hva er feil med fordelings kassa mi eller hva gjør jeg feil da? For min del virker det som jeg har høy og lav bakhjulstrek. Setter mer fast på flat mark hvis det er glatt.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Diffsperre/bresm på Dana
« Svar #3 på: On.,28,Februar,2007,13,00 »
Kanskje du kjører med åpne frihjulsnav?   ;D  Eller at det er noe feil med navene der framme.  Du kan jo sjekke ved å sette bilen i 4WD og så jekke opp et forhjul.  Skal ikke være mulig å dra det rundt så lenge man er i 4WD modus.  Går hjulet rundt og mellomakslingen står stille så har du nok et eller annet problem ute ved navet et sted.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Run

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Diffsperre/bresm på Dana
« Svar #4 på: Fr., 9,Mars,2007,16,05 »
Har kikket lit i annonsen til bilen. Og her står det at den har frihjulsnav på forakselen. Kan noen forklare meg hva dette betyr? Må jeg låse inn forakselen med nøkkel i senter av forhjulene? Og i så fal, hva er vitsen med et slikt system? 

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Diffsperre/bresm på Dana
« Svar #5 på: Fr., 9,Mars,2007,16,32 »
Om jeepen din er utstyrt med frihjulsnav i framakselen er dette ekstrautstyr. De åpnes og lukkes i hjulnavet på begge sider. Hoved hensikten med frihjulsnav er at man sparer bensin. Frihjulsnavene tilllater når de er åpne, at framhjulene kan trille fritt uten å trekke med seg drivverket frem til transferkassa. Dette reduserer også slitasje på driverket. Kan være lurt å ha de i åpen stilling om du har mye langkjøring.

For at man skal kunne bruke 4WD må frihjulsnavene være i lukket stilling. Man kan da velge mellom 2WD og 4WD inne i jeepen.

Som rein hobbybil og til kortkjøring kan de like godt så i lukket stilling hele tiden.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Run

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Diffsperre/bresm på Dana
« Svar #6 på: Fr., 9,Mars,2007,17,02 »
Willys jeg har kjøpt er skrud i sammen av nyer og gamlere deler så kan ikke snakke om ekstra utstur i denne sammenhengen. bilen blir bare brukt til små kjøring og bensin forbruket er ekstremt høyt uansett. Så da er det vel løst stilling som gjeller.

Jeg har ikke noen nøkket til å løse forakselen med. noen forslag til verktøy man kan bruke isteden for nøkkelen eller er disse nøklene lette å få tak i?

Med forakselen i løst stilling, er da diffen åpen eller låst?   

renegade

  • Gjest
Sv: Diffsperre/bresm på Dana
« Svar #7 på: Lø.,10,Mars,2007,11,14 »
Willys jeg har kjøpt er skrud i sammen av nyer og gamlere deler så kan ikke snakke om ekstra utstur i denne sammenhengen. bilen blir bare brukt til små kjøring og bensin forbruket er ekstremt høyt uansett. Så da er det vel løst stilling som gjeller.

Jeg har ikke noen nøkket til å løse forakselen med. noen forslag til verktøy man kan bruke isteden for nøkkelen eller er disse nøklene lette å få tak i?

Med forakselen i løst stilling, er da diffen åpen eller låst?   


Nøkkel ?
Skal ikke være nødvendig med noen nøkkel, det er en tapp eller leppe eller noe lignende i senter av hubben.  Denne er så stor at du skal kunne klare å vri den med fingrene.

Se her:

http://www.jeeptech.com/axle/d30.html

Og her:

http://www.4wd.com/catalog/products/large/h21-ol.jpg

Er et typisk eksempel på hvordan en locking hub ser ut.